Ontwikkeling van het jonge kind

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Maar ze kunnen er niet uit Het kan heel somber zijn Maar ook heel fijn
Advertisements

Loverboys alles over loverboys.
Seksualiteit en intimiteit: Wat is normaal?
Cystinose en het opgroeiende kind Het opgroeiende kind en cystinose
Relaties en seksualiteit
Activeren van ouders met behulp van video-beelden
Natuur mix de oorzaak verschuilt zich vaak in de spiegel
De ontwikkeling van het ik
(ieder kind speelt toch…!?!) Jeugdformaat, 30 januari 2013
Communicatie ouder-kind
“Zonder taal geen verhaal” .
Het Puberbrein Marion Wijnja ´Oog voor Ouders´
Ja, zeker vandaag!.
Hoofdstuk 6 Sociale ongelijkheid.
Workshop Knallende ruzie
Levensvragen Over geluk…..
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Ingrid van de Meerendonk Jeffrey ter Meulen
Workshop Relationele en seksuele vorming
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Seksualiteit Vanzelfsprekend?.
Thema 2 Deel 1 Ontwikkelingspsychologie en pedagogiek
Weetjes over mannen..
Methodische vaardigheden
Ontwikkelingsvoorsprong bij kleuters(?)
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Verstandelijke beperking. Chromosomale aandoeningen Prenatale diagnose Postnatale diagnose.
Relaties en seksualiteit bij mensen met een verstandelijke beperking
Fitheid en gezondheid.
Liefde en relaties.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Ontwikkeling en de basisschool
Fijne vakantie gehad….
Hoofdstuk 9: Zindelijk worden en zindelijkheidsstoornissen
Sociale ontwikkeling 2 Sociale cognitie en gedrag sekserollen
Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat
Ook6/7.
Ontwikkeling van het jonge kind
+ Kind in ontwikkeling deel A Thema 2 Jonge Kind.
Ontwikkeling en de basisschool
College 5; kinderen en media.  Hoorcollege kinderen en media: H
Ontwikkeling van het jonge kind
College 6; Kind tussen de kinderen.  Bespreken Klasgenoten,Leerkracht en Thuis.
College 4; H7 op zoek naar avontuur en h8 kenmerkende problemen.
ONTWIKKELING VAN HET JONGE KIND College 1 Inleiding module.
Jeugdcultuur Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat.
Levenslooppsychologie Hoorcollege 3
Levenslooppsychologie werkcollege 2 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
Levenslooppsychologie werkcollege 3 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
CHRONISCHE ZIEKTE EN LICHAMELIJKE HANDICAP. INHOUDSTAFEL Inleiding Inleiding Chronische ziekte en handicaps Chronische ziekte en handicaps Psychosociale.
Methodiek: Plancyclus
1 § 1: Met elkaar omgaan p140 § 2: Verliefd, verloofd, getrouwdp142 § 3: Als de relatie stuklooptp144 § 4: Samen of alleen?p156 § -: Soms loopt het andersp148.
OPVOEDEN IN DE HUIDIGE MAATSCHAPPIJ DELPHINE VAN DER DONCKT (R ), 1BAOC3.
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Hoofdstuk 1 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk Augustus 2015.
Ontwikkelingspsychologie Ontwikkelingspsychologie = de psychologie van de ontwikkeling van de persoonlijkheid.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
1 schisis, adoptie en indentiteitsvorming BOSK landelijke schisis dag 14 maart 2015 Marion van Olst, hoofd adoptienazorg.
BB - Theorie Donderdag 22 september. Vandaa g Aanwezigheid Terugblik vorige week Theorie les Begeleidingsmethoden in de gehandicaptenzorg Afsluiting.
Opvoeden met respect Opgroeien met liefde GGD Amsterdam 5 januari 2011 Jale Simsek.
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Behoefte herkenning bij mensen met ernstige meervoudige beperkingen.
Spreekbeurt: ‘Ik zorg voor mijn ’.
Transcript van de presentatie:

Ontwikkeling van het jonge kind College 7; sociaal-emotionele ontwikkeling

Vandaag Bespreken sociale ontwikkeling: H17, 18 en 19 Responsiecollege

H 17 Invloed van gezin Gezinssamenstelling Gezinsgrootte Sekseverhouding Kinddichtheid Plaats in de kinderrij/geboortevolgorde Enig kind/jongste/tweede/middelste/ oudste

Enig kind Algemeen gangbare opvattingen? Maar is dat ook zo? Oog hebben voor andere factoren Weinig bewijs voor sociale problemen, misschien juist meer coöperatief Wel sociale onhandigheid Doorzetterig, ouwelijk, ijverig, netjes, gezagsgetrouw, op zichzelf, fantasievriendjes

Oudste, middelste, jongste Angst en boosheid Behoefte om aardig gevonden te worden Regressie Protest tegen zelfstandigheid Sterk op motorisch en verstandelijk vlak Tweede Zorgelozer Rebelser en vernieuwender Maar ook altijd iemand boven hem: agressie en schuld

Oudste, middelste, jongste Leeftijdsverschil is belangrijk Sandwichkind Profiteren van positie, maar ook verloren voelen Sekse is mogelijkheid tot onderscheiden Jongste Uitgaan van de behoefte van het kind nakomertjes

Broertjes en zusjes Positieve betekenis voor elkaar als: Oudste mag zelf actief met de nieuwe baby omgaan Groepsgevoel, maar ook individuele aandacht van beide ouders Kinderen mogen onderling kibbelen, maar ouders komen met oplossingsmanieren Geen rivaliteit stimuleren, niet voortrekken

Tweelingen Leuk of niet? Veel onderzoek naar aanleg/omgeving, minder naar de beleving Eenheidsbevorderend: identiteitsverwarring Dezelfde sekse Hetzelfde uiterlijk Hetzelfde temperament Lichamelijke nabijheid Als eenheid benaderd Weinig scheidingservaring Lichamelijke intimiteit Elkaar aanvullen Maar ook identiteitsbevorderend: ouders stimuleren eigenheid

Gezinssamenstelling en intelligentie Kinderen uit grotere kinderen zijn vaak minder intelligent. Verklaringen: Lagere sociaal-economische status Soeptheorie: intellectuele aandacht moet verdeeld worden Geboortevolgorde Kinddichtheid

H 18 meisjes en jongens Welke stereotypen zijn er over vrouwen en over mannen? Welke zijn bewezen uit onderzoek? Verschil gender en sekse? http://www.teleblik.nl/media/4598849

Sekse en gender Gender-ontwikkeling: sociaal-emotionele ontwikkeling als gevolg van je sekse: Gender-identiteit Gender-rol Seksuele gerichtheid

Verschillen mannen en vrouwen Nature; lichamelijke verschillen; hormonen, hersenactiviteit, seksuele gerichtheid Nurture; opvoeding; ouders en omgeving, gender- identiteit, genderrol

Lichamelijke verschillen Mannen Androgenen Grotere hersenen Rechterhersenhelft beter ontwikkeld Dunnere verbinding tussen hersenhelften Vrouwen Oestrogeen en progesteron Meer hersencellen Linkerhersenhelft beter ontwikkelend Betere verbinding tussen hersenhelften

H19 Sociale ontwikkeling Sociale cognitie is leren om met mensen om te gaan door: Empathie Behulpzaamheid Vrijgevigheid

Empathie Vanuit verstand Meeleven vergt cognitief indenken in een ander en dat kan een jong kind nog niet Vanuit gevoel Meeleven is een kwestie van meegaan in emotie en dat kan een jong kind al wel Vanuit verstand en gevoel: Omdat indenken nog niet mogelijk is, wordt een kind vanzelf in emotie meegezogen

Behulpzaamheid Beseffen dat anderen hulp nodig hebben en dat jij kan helpen Opmerken dat een ander iets nodig heeft Begrijpen dat hem dat zelf niet lukt Inschatten of hij wel geholpen wil worden Nagaan of je zelf iets te bieden hebt Eigenbelang even uit kunnen schakelen Imitatie en modeling spelen geen rol. Meer invloed van geweten en verstand

Vrijgevigheid Tot 2 jaar nog geen besef van eigendom en dus ook niet kunnen delen Na 2 jaar: hamsteren! Vanaf 4 jaar: delen om contact te krijgen, wel met een tintje eigenbelang

Belangrijke begrippen Sociaal-emotionele ontwikkeling Invloed van gezin Geboortevolgorde Verschil mannen en vrouwen Sociale cognitie

Responsiecollege Lateralisatie

Id-Ego-Superego

Responsiecollege Nog meer vragen? Wat vonden jullie van deze module?