Ontwikkeling van het jonge kind College 7; sociaal-emotionele ontwikkeling
Vandaag Bespreken sociale ontwikkeling: H17, 18 en 19 Responsiecollege
H 17 Invloed van gezin Gezinssamenstelling Gezinsgrootte Sekseverhouding Kinddichtheid Plaats in de kinderrij/geboortevolgorde Enig kind/jongste/tweede/middelste/ oudste
Enig kind Algemeen gangbare opvattingen? Maar is dat ook zo? Oog hebben voor andere factoren Weinig bewijs voor sociale problemen, misschien juist meer coöperatief Wel sociale onhandigheid Doorzetterig, ouwelijk, ijverig, netjes, gezagsgetrouw, op zichzelf, fantasievriendjes
Oudste, middelste, jongste Angst en boosheid Behoefte om aardig gevonden te worden Regressie Protest tegen zelfstandigheid Sterk op motorisch en verstandelijk vlak Tweede Zorgelozer Rebelser en vernieuwender Maar ook altijd iemand boven hem: agressie en schuld
Oudste, middelste, jongste Leeftijdsverschil is belangrijk Sandwichkind Profiteren van positie, maar ook verloren voelen Sekse is mogelijkheid tot onderscheiden Jongste Uitgaan van de behoefte van het kind nakomertjes
Broertjes en zusjes Positieve betekenis voor elkaar als: Oudste mag zelf actief met de nieuwe baby omgaan Groepsgevoel, maar ook individuele aandacht van beide ouders Kinderen mogen onderling kibbelen, maar ouders komen met oplossingsmanieren Geen rivaliteit stimuleren, niet voortrekken
Tweelingen Leuk of niet? Veel onderzoek naar aanleg/omgeving, minder naar de beleving Eenheidsbevorderend: identiteitsverwarring Dezelfde sekse Hetzelfde uiterlijk Hetzelfde temperament Lichamelijke nabijheid Als eenheid benaderd Weinig scheidingservaring Lichamelijke intimiteit Elkaar aanvullen Maar ook identiteitsbevorderend: ouders stimuleren eigenheid
Gezinssamenstelling en intelligentie Kinderen uit grotere kinderen zijn vaak minder intelligent. Verklaringen: Lagere sociaal-economische status Soeptheorie: intellectuele aandacht moet verdeeld worden Geboortevolgorde Kinddichtheid
H 18 meisjes en jongens Welke stereotypen zijn er over vrouwen en over mannen? Welke zijn bewezen uit onderzoek? Verschil gender en sekse? http://www.teleblik.nl/media/4598849
Sekse en gender Gender-ontwikkeling: sociaal-emotionele ontwikkeling als gevolg van je sekse: Gender-identiteit Gender-rol Seksuele gerichtheid
Verschillen mannen en vrouwen Nature; lichamelijke verschillen; hormonen, hersenactiviteit, seksuele gerichtheid Nurture; opvoeding; ouders en omgeving, gender- identiteit, genderrol
Lichamelijke verschillen Mannen Androgenen Grotere hersenen Rechterhersenhelft beter ontwikkeld Dunnere verbinding tussen hersenhelften Vrouwen Oestrogeen en progesteron Meer hersencellen Linkerhersenhelft beter ontwikkelend Betere verbinding tussen hersenhelften
H19 Sociale ontwikkeling Sociale cognitie is leren om met mensen om te gaan door: Empathie Behulpzaamheid Vrijgevigheid
Empathie Vanuit verstand Meeleven vergt cognitief indenken in een ander en dat kan een jong kind nog niet Vanuit gevoel Meeleven is een kwestie van meegaan in emotie en dat kan een jong kind al wel Vanuit verstand en gevoel: Omdat indenken nog niet mogelijk is, wordt een kind vanzelf in emotie meegezogen
Behulpzaamheid Beseffen dat anderen hulp nodig hebben en dat jij kan helpen Opmerken dat een ander iets nodig heeft Begrijpen dat hem dat zelf niet lukt Inschatten of hij wel geholpen wil worden Nagaan of je zelf iets te bieden hebt Eigenbelang even uit kunnen schakelen Imitatie en modeling spelen geen rol. Meer invloed van geweten en verstand
Vrijgevigheid Tot 2 jaar nog geen besef van eigendom en dus ook niet kunnen delen Na 2 jaar: hamsteren! Vanaf 4 jaar: delen om contact te krijgen, wel met een tintje eigenbelang
Belangrijke begrippen Sociaal-emotionele ontwikkeling Invloed van gezin Geboortevolgorde Verschil mannen en vrouwen Sociale cognitie
Responsiecollege Lateralisatie
Id-Ego-Superego
Responsiecollege Nog meer vragen? Wat vonden jullie van deze module?