Opleiding Communicatie voor VAPH-voorzieningen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Onze kernwaarden.
Advertisements

“Hoe kom ik aan klanten?”
Ondernemen in de praktijk
Marketing voor verkeerskunde
Workshop Social Media Laat jij jouw bedrijf op z’n kop zetten door Social Media ?
STRATEGISCHE PLANNING
Aanzet tot strategisch denken
Conditietest als basis voor samenwerking. De conditietest is een hulpmiddel voor vrijwilligersgroepen om: de huidige kwaliteit van de groep te meten en.
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
Kwaliteit met beleid Petra Verhagen
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Interne Communicatie Masterclass NFK 24 november 2012 Marjan Engelen.
Hoofdstuk 13 Marketing van diensten
Welkom bij de presentatie van het
Interne Communicatie Inhoud: doel en nut van IC
Wat is een communicatieplan?
Hoe geef je organisatie ontwikkeling echt vorm?
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
Welkom Workshop: Vereniging van de Toekomst Programma: -Voorstellen -Introductie Huis voor de Sport Limburg -Vereniging van de Toekomst.
Identiteit en imago openbaar onderwijs
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Ster van Succes.
De sociale economie als partner voor profitbedrijven en lokale besturen Uitdagingen voor de 5 november 2014.
Opnieuw samen leven met elkaar Presentatie Congres 25 november 2014.
 Leiden van een organisatie  ontwikkelingen sturen en beïnvloeden  beheersen van processen.
Hoofdstuk 1 Lisa & Janne.  Draait om klanten  Opbouwen van klantenrelaties op basis van klantwaarde en klanttevredenheid.  Klanten behoeften bevredigen.
Communicatie en Instumenten
Cross Media. Opleveren na 9 weken Cross Media communicatieplan 16 oktober Campagne presentatie 16 oktober en 17 oktober Tentamen: donderdag 30 oktober.
Van missie naar markt De drie belangrijkste vragen voor succes.
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
Informatiebijeenkomst nieuwe medewerkers
Scherm van Ede Valleiconferentie Netwerk Geriatrie 3 december 2015
O PLEIDING Communicatie voor VAPH-voorzieningen Gent, 26 november 2015.
Wmo-scan voor dorpshuizen! Plattelandsparlement 14 november 2015 Gerrit Kapteijns.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Samenwerken aan kwaliteit SPHBE01RV.  everingen/ /
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
50.
Opleiding Communicatie Sessie 1 Communicatie vandaag. Strategie en planning 25 september 2015, Brussel Centra Geestelijke Gezondheidszorg.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Erfgoed connectie Utrecht Verjonging vrijwilligers.
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
PERSONAL BRANDING Stel je bent een shampoo… 10 oktober Amersfoort.
Marketing voor Starters HOOGEVEEN, 2 DECEMBER 2010 Welkom! 1.
Gastvrije Social Media Communiceren met uw omgeving. twitter.com/nbovtweets facebook.com/nbovbakkerij youtube.com/nbovbakkerij.
De bibliotheek van de toekomst met Social CRM. In deze presentatie Wat betekent de maatschappelijke bibliotheek voor de communicatie? Welke communicatie.
Introductieavond voor bestuursleden Beleidsvorming binnen een Scoutinggroep.
IBN de basis voor groei Presentatie Commissie Inwonerszaken gemeente Boxmeer 29 augustus 2013 Ed de Leeuw - algemeen directeur IBN.
Dienstenmarketing Week 1. Boek De Vries jr. & Van Helsdingen (2005), Dienstenmarketingmanagement, Wolters- Noordhoff, Groningen, 4de druk.
Dienstenmarketing Week 4.
Indeling van hoofdstuk 2 Ontwikkelen van een marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren.
Masterclass Marketing voor kleinere zorgorganisaties 2013 Jan Verschuren BTN Saskia ter Kuile In voor zorg!
Op weg naar een sterke, toekomstbestendige retail Toekomstscenario’s.
Jouw bedrijf in 10 seconden 1 Aleid Overbeek | Businesscoach 45+ | jouwbedrijfin10sec6okt2015.
Workshop PR en communicatie. Marketingplan Analyse van de omgeving (SWOT analyse = sterke kanten, zwakke kanten, kansen en bedreigingen) Analyse van de.
1 - 7/7/2016 De klimaatsubsidie en gelijke kansen.
De marketing van kennis
Concrete stappen naar aansprekende woonzorg- en serviceconcepten
Hoofdstuk 13 Marketing van diensten
Indeling van hoofdstuk 2
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
CIO 3.0: een gemeentelijk perspectief op de digitale transformatie
Marketing as a service ‘Hoe ziet de klantreis voor onze verschillende klanten eruit?’ Hoe wordt touchpoint ‘formulieren’ ervaren? ‘Zijn de formulieren.
Doelen, verlangens, behoeftes en drijfveren
Kwaliteit in de zorgverlening
Communicatie.
Transcript van de presentatie:

Opleiding Communicatie voor VAPH-voorzieningen Gent, 26 november 2015

Praktisch Opleiding van 2 dagen 26 november en 3 december (9.30 uur – 16.30 uur) Zebrastraat, Gent Documentatie, koffiepauze, broodjeslunch Vragen? filip@zorgcommunicatie.be

Zorgcommunicatie.be

Deelnemers

Programma van vandaag Voormiddagsessie Context waarin welzijnsvoorzieningen werken en communiceren Fundament van alles in communicatie = reputatie Bouwen aan reputatie, een kwestie van identiteit en imago Communicatie als middel om de strategie van een organisatie te helpen realiseren Basiskenmerken van diensten Kwaliteit, perceptie en communicatie

Programma van vandaag Namiddagsessie Communicatieplan maken Hoe zorgen we ervoor dat onze boodschap overkomt bij onze doelgroepen? Hoe komt dat het ene verhaal beter beklijft dan het andere? De kenmerken van een sterke boodschap De conversatie-organisatie

Maatschappelijke veranderingen Context Reputatie Identiteit en imago Strategie Diensten Kwaliteit en perceptie Maatschappelijke veranderingen Veranderingen in zorg en welzijn en voor VAPH-voorzieningen in bijzonder Evoluties in communicatie

Analyse externe omgeving Context Reputatie Identiteit en imago Strategie Diensten Kwaliteit en perceptie Analyse externe omgeving Demografisch Economisch Sociaal-cultureel Technologisch Ecologisch Politiek-juridisch Demografisch Leeftijdsopbouw Groei Migratie Economisch Conjunctuur Koopkracht Mate van werkloosheid Sociaal-cultureel Levensstijl Vrijetijdsbesteding Opleidingsniveau Aantal tweeverdieners Technologisch Informatievoorziening, ICT, internet Nieuwe producten Veranderingen in levensstijl door technologie De mate van adoptie van technologie Ecologisch Het klimaat Het weer Milieutechnologie Zorg voor het landschap Politiek-juridisch Wetgeving Mate van interventie in de economie Invloed van de overheid op bedrijfsleven Politieke invloeden

Toepassing VAPH-voorzieningen Context Reputatie Identiteit en imago Strategie Diensten Kwaliteit en perceptie Toepassing VAPH-voorzieningen Demografisch Economisch Sociaal-cultureel Technologisch Ecologisch Politiek-juridisch Vergrijzing Leeftijdspiramide Migratie War for talent Financiële crisis Solidariteit onder druk MVO Schaalvergroting Nieuwe middelen Openbaarheid van bestuur ‘Nothing about us without us’ Verenigen Kwaliteit en verantwoording Kwaliteit van leven Mantelzorg onder druk Vermaatschappelijking Innovatie (apps, wearables, telemonitoring, …) Internet en sociale media Elektronische gegevensdeling Duurzaamheid (MVO) Regelgeving Persoonsvolgende financiering Marktwerking Professionalisering

Evoluties in communicatie Context Reputatie Identiteit en imago Strategie Diensten Kwaliteit en perceptie Evoluties in communicatie

Consequenties voor zorgcommunicatie Context Reputatie Identiteit en imago Strategie Diensten Kwaliteit en perceptie Consequenties voor zorgcommunicatie Verwachtingen zorgvragers Arbeidsmarktcommunicatie (+ interne communicatie) Dialoog en conversatie Opdracht: empowerment Crisiscommunicatie Ontwikkeling zorgmarketing Schaalvergroting en netwerken Sociale media Profilering + mensen wegwijs maken Concurrentie Verantwoording Fundraising

Arbeidsmarktcommunicatie en interne communicatie Context Reputatie Identiteit en imago Strategie Diensten Kwaliteit en perceptie Arbeidsmarktcommunicatie en interne communicatie Kwaliteit van de zorg Bekendheid Fundraising Vrijwilligers

> Communicatie en symboliek Missie Visie Kernwaarden Cultuur Context Reputatie Identiteit en imago Strategie Diensten Kwaliteit en perceptie Dagelijks handelen > Communicatie en symboliek Missie Visie Kernwaarden Cultuur Beeld → bewustwording Bijvoorbeeld: huisstijl

Context. Reputatie. Identiteit en imago. Strategie. Diensten Context Reputatie Identiteit en imago Strategie Diensten Kwaliteit en perceptie Communicatie = verbale + visuele boodschappen = meest flexibele element van corporate identity mix = abstractere signalen

Context. Reputatie. Identiteit en imago. Strategie. Diensten Context Reputatie Identiteit en imago Strategie Diensten Kwaliteit en perceptie “Onze organisatie hecht belang aan innovatie.” “Wij zijn vriendelijk voor gebruikers en familie.” “Bij ons gebeurt er altijd iets.”

Context. Reputatie. Identiteit en imago. Strategie. Diensten Context Reputatie Identiteit en imago Strategie Diensten Kwaliteit en perceptie Context

Voordelen Organisatie Context Reputatie Identiteit en imago Strategie Diensten Kwaliteit en perceptie Voordelen Organisatie Zorgvragers, familie, zorgpartners, overheden, werknemers, pers, media, bedrijven, sponsors, …

Doelgroepen - ontvangers Context Reputatie Identiteit en imago Strategie Diensten Kwaliteit en perceptie Organisatie Doelgroepen - ontvangers

Doelgroepen – ontvangers < Eigen ervaring Context Reputatie Identiteit en imago Strategie Diensten Kwaliteit en perceptie Doelgroepen – ontvangers < Eigen ervaring < Informele informatie (“word of mouth”) < Journalistieke bijdragen < Betaalde/eigen communicatie

Doelgroepen – ontvangers < Eigen ervaring Context Reputatie Identiteit en imago Strategie Diensten Kwaliteit en perceptie Doelgroepen – ontvangers < Eigen ervaring < Informele informatie (“word of mouth”) < Journalistieke bijdragen < Betaalde/eigen communicatie

Doelgroepen – ontvangers < Eigen ervaring Context Reputatie Identiteit en imago Strategie Diensten Kwaliteit en perceptie Doelgroepen – ontvangers < Eigen ervaring < Informele informatie (“word of mouth”) < Journalistieke bijdragen < Betaalde/eigen communicatie

Context. Reputatie. Identiteit en imago. Strategie. Diensten Context Reputatie Identiteit en imago Strategie Diensten Kwaliteit en perceptie “De essentie is dat een doorsnee tevreden patiënt niet over jouw organisatie praat. De tevreden patiënt vertelt zijn vrienden en familie geen verhalen over hoe het was om in jouw organisatie verzorgd te worden. Hoe kunnen we als organisatie dan aan onze reputatie bouwen, als er niet over ons gesproken wordt? Reputatie - daar gaat het voor mij over in zorgmarketing. Zorgmarketing gaat niet over concurrentie of winst maken, wel over patiënten zo’n uitmuntende zorg aan te bieden, dat ze over jou gaan praten. Er zijn maar twee categorieën klanten die verhalen over jouw organisatie de wereld insturen: zij die in hun verwachtingen overtroffen werden en zij die ontgoocheld waren. Het is daarom onze opdracht om patiënten méér en beter te bieden dan ze verwachten. Op die manier worden we als organisaties ook steeds beter.” Fred Lee, auteur Bron: Decruynaere, F. (2015). Zorgmarketing. In E. Eeckman & P. Van San (Red.), Communicatie Troef (pp. 128-138). Tielt: Lannoo Campus.

Doelgroepen – ontvangers < Eigen ervaring Context Reputatie Identiteit en imago Strategie Diensten Kwaliteit en perceptie Doelgroepen – ontvangers < Eigen ervaring < Informele informatie (“word of mouth”) < Journalistieke bijdragen < Betaalde/eigen communicatie

Getuigenissen en verhalen Context Reputatie Identiteit en imago Strategie Diensten Kwaliteit en perceptie Doelgroepen – ontvangers < Eigen ervaring < Informele informatie (“word of mouth”) < Journalistieke bijdragen < Betaalde/eigen communicatie Getuigenissen en verhalen

Gemiste kansen of luchtbel? Context Reputatie Identiteit en imago Strategie Diensten Kwaliteit en perceptie Wie ben ik? Wie wil ik zijn? Huidige identiteit Gewenste identiteit Hoe kom ik over? Hoe wil ik overkomen? Huidige imago Gewenst imago Gemiste kansen of luchtbel?

Context. Reputatie. Identiteit en imago. Strategie. Diensten Context Reputatie Identiteit en imago Strategie Diensten Kwaliteit en perceptie

Context. Reputatie. Identiteit en imago. Strategie. Diensten Context Reputatie Identiteit en imago Strategie Diensten Kwaliteit en perceptie Communicatie = instrument of middel = effectief en doeltreffend indien strategisch ingezet

Extern communicatieplan Context Reputatie Identiteit en imago Strategie Diensten Kwaliteit en perceptie Organisatieniveau Communicatie Missie, visie en waarden SWOT-analyse Strategische doelen Interne communicatie Operationele doelstellingen (SMART) Externe communicatie Actieplannen Extern communicatieplan (o.a. doelstellingen, doelgroepen, boodschap, timing, media,…) Folders en brochures Website Pers en media Nieuwsbrief Sociale media

= leidraad, houvast, reminder = middel om de zaken juist te doen Context Reputatie Identiteit en imago Strategie Diensten Kwaliteit en perceptie Communicatieplan = leidraad, houvast, reminder = middel om de zaken juist te doen = middel om de juiste zaken te doen = doelstellingen, doelgroepen, boodschap concept, media, timing, budget, verantwoordelijkheden, evaluatie

Context. Reputatie. Identiteit en imago. Strategie. Diensten Context Reputatie Identiteit en imago Strategie Diensten Kwaliteit en perceptie

Link tussen beleid en communicatie: de marketingmix Context Reputatie Identiteit en imago Strategie Diensten Kwaliteit en perceptie Link tussen beleid en communicatie: de marketingmix Persoonsvolgende financiering Ruimer dan communicatie Kwaliteit verbeteren Product, plaats, prijs, promotie + personeel en processen

Mogelijkheden en beperkingen van communicatie Context Reputatie Identiteit en imago Strategie Diensten Kwaliteit en perceptie Mogelijkheden en beperkingen van communicatie Objectieve en subjectieve behoeften Acceptatie Drempels Effect bekom je zelden in één keer Effect is afhankelijk van verschillende variabelen Effect is nooit volledig voorspelbaar

Mogelijkheden en beperkingen van communicatie Context Reputatie Identiteit en imago Strategie Diensten Kwaliteit en perceptie Mogelijkheden en beperkingen van communicatie Objectieve en subjectieve behoeften Acceptatie Drempels Effect bekom je zelden in één keer Effect is afhankelijk van verschillende variabelen Effect is nooit volledig voorspelbaar Als ze mij ook nog dat gaan afpakken… Ik doe wat ik wil! Ik rook al tien jaar en ik voel me er zeer goed bij.

Mogelijkheden en beperkingen van communicatie Context Reputatie Identiteit en imago Strategie Diensten Kwaliteit en perceptie Intellectueel Mogelijkheden en beperkingen van communicatie Objectieve en subjectieve behoeften Acceptatie Drempels Effect bekom je zelden in één keer Effect is afhankelijk van verschillende variabelen Effect is nooit volledig voorspelbaar

Mogelijkheden en beperkingen van communicatie Context Reputatie Identiteit en imago Strategie Diensten Kwaliteit en perceptie Mentaal Mogelijkheden en beperkingen van communicatie Objectieve en subjectieve behoeften Acceptatie Drempels Effect bekom je zelden in één keer Effect is afhankelijk van verschillende variabelen Effect is nooit volledig voorspelbaar Alleen voor arme mensen Woonzorgcentra? Pure ellende… Geestelijke gezondheidszorg, is dat niet voor gekken? Een voorziening voor personen met een handicap? Niet in onze straat…

Mogelijkheden en beperkingen van communicatie Context Reputatie Identiteit en imago Strategie Diensten Kwaliteit en perceptie Materieel Mogelijkheden en beperkingen van communicatie Objectieve en subjectieve behoeften Acceptatie Drempels Effect bekom je zelden in één keer Effect is afhankelijk van verschillende variabelen Effect is nooit volledig voorspelbaar digital

Mogelijkheden en beperkingen van communicatie Context Reputatie Identiteit en imago Strategie Diensten Kwaliteit en perceptie Mogelijkheden en beperkingen van communicatie Objectieve en subjectieve behoeften Acceptatie Drempels Effect bekom je zelden in één keer Effect is afhankelijk van verschillende variabelen Effect is nooit volledig voorspelbaar AIDA + Innovators Early adopters Early majority Late majority Laggards

Mogelijkheden en beperkingen van communicatie Context Reputatie Identiteit en imago Strategie Diensten Kwaliteit en perceptie Mogelijkheden en beperkingen van communicatie Objectieve en subjectieve behoeften Acceptatie Drempels Effect bekom je zelden in één keer Effect is afhankelijk van verschillende variabelen Effect is nooit volledig voorspelbaar

Mogelijkheden en beperkingen van communicatie Context Reputatie Identiteit en imago Strategie Diensten Kwaliteit en perceptie Mogelijkheden en beperkingen van communicatie Objectieve en subjectieve behoeften Acceptatie Drempels Effect bekom je zelden in één keer Effect is afhankelijk van verschillende variabelen Effect is nooit volledig voorspelbaar

Context. Reputatie. Identiteit en imago. Strategie. Diensten Context Reputatie Identiteit en imago Strategie Diensten Kwaliteit en perceptie

NIMA Marketing Lexicon, 1999 Context Reputatie Identiteit en imago Strategie Diensten Kwaliteit en perceptie “Services is something which can be bought and sold but which cannot drop on your foot.” Evert Gummesson “Diensten zijn van oorsprong ontastbare en relatief snel vergankelijke activiteiten, waarbij tijdens de interactieve consumptie directe behoeftesatisfactie centraal staat en niet materiële bezitsvorming wordt nagestreefd.” NIMA Marketing Lexicon, 1999

Vergankelijkheid of tijdelijkheid Context Reputatie Identiteit en imago Strategie Diensten Kwaliteit en perceptie Vier basiskenmerken Ontastbaarheid Vergankelijkheid of tijdelijkheid Heterogeniteit Interactieve consumptie

Vergankelijkheid of tijdelijkheid Context Reputatie Identiteit en imago Strategie Diensten Kwaliteit en perceptie Vier basiskenmerken Ontastbaarheid Vergankelijkheid of tijdelijkheid Heterogeniteit Interactieve consumptie

Fysieke ontastbaarheid Mentale ontastbaarheid Context Reputatie Identiteit en imago Strategie Diensten Kwaliteit en perceptie Vier basiskenmerken Ontastbaarheid Fysieke ontastbaarheid Mentale ontastbaarheid ! onzekerheid

Vergankelijkheid of tijdelijkheid ! geen voorraadvorming Context Reputatie Identiteit en imago Strategie Diensten Kwaliteit en perceptie Vier basiskenmerken Onaantastbaarheid Vergankelijkheid of tijdelijkheid ! geen voorraadvorming Heterogeniteit Interactieve consumptie

Vergankelijkheid of tijdelijkheid Context Reputatie Identiteit en imago Strategie Diensten Kwaliteit en perceptie Vier basiskenmerken Onaantastbaarheid Vergankelijkheid of tijdelijkheid Heterogeniteit ! geen standaardisatie, mensenwerk Interactieve consumptie

Vergankelijkheid of tijdelijkheid Context Reputatie Identiteit en imago Strategie Diensten Kwaliteit en perceptie Vier basiskenmerken Onaantastbaarheid Vergankelijkheid of tijdelijkheid Heterogeniteit Interactieve consumptie ! relatie hulpverlener-cliënt

Subjectieve waarnemingen → Perceptie = zintuigen → Managen is moeilijk Context Reputatie Identiteit en imago Strategie Diensten Kwaliteit en perceptie Perceptie = alles Subjectieve waarnemingen → Perceptie = zintuigen → Managen is moeilijk → Weten wat cliënten waarnemen → Wat willen we dat cliënten waarnemen?

Context. Reputatie. Identiteit en imago. Strategie. Diensten Context Reputatie Identiteit en imago Strategie Diensten Kwaliteit en perceptie Perceptie = alles “Kortom: perceptie is zeer individueel en daardoor subjectief. Maar de klant ziet wel wat hij denkt te zien. De klant is dus nooit fout, zelfs al ziet hij alles verkeerd. De dienstverlener moet zorgen dat de klant datgene ziet wat onderscheidend is voor de dienstverlening.”

Mond-tot-mondreclame Context Reputatie Identiteit en imago Strategie Diensten Kwaliteit en perceptie Kwaliteitsperceptie van Grönroos Verwachte kwaliteit Ervaren kwaliteit Imago Behoeften Mond-tot-mondreclame Communicatie

Kwaliteitsperceptie van Grönroos Context Reputatie Identiteit en imago Strategie Diensten Kwaliteit en perceptie Kwaliteitsperceptie van Grönroos Wat Verwachte kwaliteit Ervaren kwaliteit Wie Hoe

Kwaliteitsperceptie van Grönroos Context Reputatie Identiteit en imago Strategie Diensten Kwaliteit en perceptie Kwaliteitsperceptie van Grönroos

Verwachte dienstverlening Context Reputatie Identiteit en imago Strategie Diensten Kwaliteit en perceptie GAP-model van Parasuraman, Zeithaml en Berry Verwachte dienstverlening <> managementperceptie Specificaties <> feitelijke levering Managementperceptie <> specificaties Feitelijke levering <> externe communicatie

Opleiding Communicatie voor VAPH-voorzieningen Gent, 26 oktober 2015