Even voorstellen: Ipse de Bruggen -Een organisatie in de gehandicaptenzorg -Met een werkgebied in Zuid Holland -Ontstaan in 2008 na een fusie -Ondersteunen cliënten -Er werken een kleine medewerkers -We hebben ruim vrijwilligers -We werken kleinschalig en lokaal: dicht bij de cliënt
Activiteiten op het gebied van leren en ontwikkelen Leerbedrijf: 234 BBL studenten 400 BOL studenten Interne cursusorganisatie: 583 cursussen Deelname van 5902 medewerkers
Ontwikkelingen rondom leren en ontwikkelen in organisaties De 20 e eeuw stond voor kennis is macht De 21 e eeuw gaat over vergroten van kennisproductiviteit in organisaties
Kennisproductiviteit (Kessels) Het vermogen om: -Relevante informatie op te sporen -Hiermee een nieuwe bekwaamheid te ontwikkelen -Deze toe te passen op verbetering en vernieuwing van werkprocessen, producten en diensten Kennis is een kunde en hiermee een persoonlijke bekwaamheid!
Dit vraagt: Om het inrichten van krachtige leerprocessen
Visie op leren en ontwikkelen Iedereen is eigenaar van zijn eigen leerproces Leerprocessen dienen een bijdrage te leveren aan vakmanschap, ondernemerschap en vernieuwing Leerprocessen worden krachtig door een focus op talenten en successen We leren daar waar het werkt
1.Organiseren van het leren landschap van het leren (Ruijters) Referentiekader: Wat is de beste leervorm……… Voor een bepaalde vraag……… Voor bepaalde mensen………. Met een bepaalde leervoorkeur………
2. Ontwikkelen van kenniswerkers werken aan een attitude Werken aan wederzijdse aantrekkelijkheid Het zoeken naar een passie Het verleiden tot kennisproductiviteit
Wat betekent dit voor: De medewerker De leidinggevende De opleidingsadviseur
Hoe is dit terug te vinden bij een organisatie als Ipse de Bruggen? Het leren ligt voor het oprapen, als je het maar ziet: In de relatie met de cliënt Door samen te werken met andere disciplines Door uit te proberen in de praktijk Door te onderzoeken
Enkele mooie voorbeelden: Er is al zoveel kennis in ‘huis’, hoe laten we dit tot bloei komen De teamdag van het Expertise Centum: Parels van het EC De managementdag over cliëntzeggenschap Functioneringsgesprek Ondernemerschap in een team Managementontwikkelprogramma Visitatie-activiteit
Weerbarstigheid/dilemma’s Voldoen aan alle wet en regelgeving Laten we vooral doen, wat we altijd al deden Managers houden vaak niet van leren/leeractiviteiten Hoe houden we de resultaten van leren nu meetbaar