Zakelijke communicatie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Maken van een sollicitatiebrief.
Advertisements

Preminiemen in competitie Kristof De Loose 26 november 2012.
Hoe blijf ik gemotiveerd
Briefconventies 6 januari 2014
Time management in het onderwijs
Taaloefeningen. Mijn oom wil een heel mooi schilderij kopen. zin 1 Zinnen ontleden.
Wereldkaart met oudercontacten wereldwijd
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Opmaak brief.
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
Zakelijke correspondentie TOEPASSINGEN DEEL 2 KLACHT, REACTIE OP KLACHT EN RAPPELBRIEF 1 ZAKELIJKE CORRESPONDENTIE.
Jezelf waarmaken Laat je ZIEN in je sollicitatiebrief Lezing voor Meppel United, 30 oktober 2013.
Duidelijk schrijven voor iedereen
Hoe word ik uitgenodigd voor een gesprek?
Een lessenserie van drie lessen
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Taaloefeningen.
Het aanvraagformulier Medegefinancierd door het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO) Het document downloaden van de website van het Programma.
DE SOLLICITATIEBRIEF = VISTEKAARTJE NUMMER 1
Exposantentool Handleiding. Stap 1: Start ! Ga naar de link die u via ontving van Sylvie Buydaert. Login met uw: Gebruikersnaam Wachtwoord.
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
Praktische handvaten voor het lezen van de Bijbel
Basiscommunicatie Publiekgerichtheid Verplaatsen in Afstemmen E=K*A
De dag van het solliciteren Blok 1
Sollicitatiebrief & CV
Babbelen met ouders… maar niet zomaar!
Weerstand kan je opvatten als feedback
Blz. 98 Blok 4 5. Schrijfvaardig.
MM2 webcommunicatie Mijn gegevens:
Even voorstellen .
Zakelijke communicatie
Solliciteren! Een vak op zich.
Informatie voor cliëntondersteuners Wmo. Inhoud 1.Cijfers en feiten. 2.Wat is vergeetachtigheid en wat is dementie? 3.Hoe herken ik dementie? 4.Verschillende.
Solliciteren: wat wil ik?
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Slc Week 2. Bespreken van vragen, uitwisselen van ervaringen Kiezen van de jaarraad Eerder verworven competenties/opdrachten Samenstelling POP- groepen.
Communicatie 2 – kw 2 Les 2. Wat gaan we doen? Korte herhaling van vorige week. Het kennismakingsgesprek Casussen uit je stage Afsluiting van de les:
Marketing voor de IPRO: wat brengt de toekomst?. 10 STELLINGEN.
Welkom Masterclass Wervend Schrijven. Wervend schrijven kenmerkt zich door… eigen formulering eigen opbouw eigen doel extreme afstemming op de doelgroep.
Profilering Design MBO. “Ik ben op aarde om een omgeving vol liefde te creëren, met passie te leven en mijn meest opwindende dromen waar te maken”
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Hoofdstuk 8 Brieven en s Deel 6: Schrijven Hoofdstuk 8 Brieven en s 1.
Examen schrijven Kan de volgende tekstsoorten bevatten:
Sollicitatie tips Belangrijke zaken Tips&tops 1. Indeling: Sollicitatiebrief lay out Sollicitatiebrief lay out Sollicitatiebrief inhoud Sollicitatiebrief.
Dagdeel 3 conflicthantering
Taal in de rekenles Netwerk rekencoördinatoren Sarkon.
Grammatica zinsdelen H1 t/m H6
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
Examenvoorbereiding schrijfexamen.
Hoofdstuk 2: Organiseren van het werk Werken in een arbeidsorganisatie.
SPELLING BIJVOEGLIJK GEBRUIKT DEELWOORD HOOFDLETTERGEBRUIK.
Laat jezelf ZIEN bij je sollicitatie
Communicatie (les 1) verbaal (mondeling,praten,luisteren)
Standaard briefmodel (briefconventies)
Brieven Twee genres.
Standaard briefmodel (briefconventies)
Schrijven 4.3 Formuleren en stijl 1.1
ASAP-TIPS VOOR DE HR-PROFESSIONAL
Principes van digitale communicatie
Klachtenbrief Sollicitatiebrief Overig
Les 4 Schrijven 3.1 en 3.2 (let op: hoofdstuk 2 komt pas in periode 4 aan bod!) Spreken en gesprekken: 2.4 Grammatica en spelling: 3.4.
Klachtenbrief Sollicitatiebrief Overig
Hoofdstuk 1 Communicatie in de winkel
Les 7 en 8 Spreken en gesprekken hoofdstuk 5 - tweegesprekken 5.1 – zakelijk telefoongesprek 5.2 – Adviesgesprek 5.3 – Klantgesprek 5.4 – klachtgesprek.
Schrijven Zakelijke brief.
Communicatie 7e les.
De zakelijke brief – schrijven 3.3
De juiste laag Legt de verantwoordelijkheid (nog meer) bij de coachee
Bronnenonderzoek.
Transcript van de presentatie:

Zakelijke communicatie DEEL 2: DE INHOUD EN STRUCTUUR VAN EEN GOEDE ZAKELIJKE BRIEF

OVERZICHT VAN DEZE LES 1) Feedback op de schrijfoefening 2) Herhaling 3) Nog 7 zakelijke brieven - 4) Structuur van een zakelijke brief 5) De sollicitatiebrief 6) Permanente opdracht: CV 2 2

ENKELE TIPS EN VALKUILEN… u en uw is niet hetzelfde (en niet U / Uw) ze / hun >>> noem “man en paard” dure/goedkope prijs? neen, hoge/lage prijs! contactgegevens vermelden = uitnodigend u/uw niet mixen met je/jouw meneer >>> mijnheer naam + functie relatie >>> klant, leverancier, … dt-fouten (tegenwoordige tijd, voltooid deelwoord) mevrouw, mijnheer geen / met vriendelijke groet(en) e-mail schrijf actieve zinnen ondergetekende prijzen: tegen / voor > < aan fusionering >>> fusie (vermijd ing-woorden) 3 3

HET GEHEIM ZIT IN DE VOORBEREIDING… even herhalen bv reactie op prijsaanvraag klant 1) WAAROM schrijf ik de brief? Antwoorden op aanvraag offerte 2) WAT wil ik bereiken? Klant plaatst een bestelling 3) WIE is mijn lezer? Potentiële klant 4) HOE kijkt de lezer tegen mij aan? (verwachtingspatroon lezer) Potentiële leverancier 5) WANNEER schrijf ik de brief? (voorgeschiedenis, context, timing) Volgend op een prospectiegesprek 4 4

HANDIGE CHECKLIST  even herhalen 1) Inhoud is overtuigend (zet aan tot actie) 2) Inhoud is correct 3) Brief is lezergericht (lezer voelt zich aangesproken) 4) Toon is juist (niet te direct, niet te afstandelijk, niet te hoog, niet te laag) 5) Taal is aantrekkelijk, positief, duidelijk, dynamisch, persoonlijk 5 5

PERMANENTE OPDRACHT: HET IDEALE CV Bekijk het voorbeeld-CV. Welke gelijkenissen en verschillen merk je op als je dit vergelijkt met jouw eigen CV? 6 6