Zakelijke communicatie DEEL 2: DE INHOUD EN STRUCTUUR VAN EEN GOEDE ZAKELIJKE BRIEF
OVERZICHT VAN DEZE LES 1) Feedback op de schrijfoefening 2) Herhaling 3) Nog 7 zakelijke brieven - 4) Structuur van een zakelijke brief 5) De sollicitatiebrief 6) Permanente opdracht: CV 2 2
ENKELE TIPS EN VALKUILEN… u en uw is niet hetzelfde (en niet U / Uw) ze / hun >>> noem “man en paard” dure/goedkope prijs? neen, hoge/lage prijs! contactgegevens vermelden = uitnodigend u/uw niet mixen met je/jouw meneer >>> mijnheer naam + functie relatie >>> klant, leverancier, … dt-fouten (tegenwoordige tijd, voltooid deelwoord) mevrouw, mijnheer geen / met vriendelijke groet(en) e-mail schrijf actieve zinnen ondergetekende prijzen: tegen / voor > < aan fusionering >>> fusie (vermijd ing-woorden) 3 3
HET GEHEIM ZIT IN DE VOORBEREIDING… even herhalen bv reactie op prijsaanvraag klant 1) WAAROM schrijf ik de brief? Antwoorden op aanvraag offerte 2) WAT wil ik bereiken? Klant plaatst een bestelling 3) WIE is mijn lezer? Potentiële klant 4) HOE kijkt de lezer tegen mij aan? (verwachtingspatroon lezer) Potentiële leverancier 5) WANNEER schrijf ik de brief? (voorgeschiedenis, context, timing) Volgend op een prospectiegesprek 4 4
HANDIGE CHECKLIST even herhalen 1) Inhoud is overtuigend (zet aan tot actie) 2) Inhoud is correct 3) Brief is lezergericht (lezer voelt zich aangesproken) 4) Toon is juist (niet te direct, niet te afstandelijk, niet te hoog, niet te laag) 5) Taal is aantrekkelijk, positief, duidelijk, dynamisch, persoonlijk 5 5
PERMANENTE OPDRACHT: HET IDEALE CV Bekijk het voorbeeld-CV. Welke gelijkenissen en verschillen merk je op als je dit vergelijkt met jouw eigen CV? 6 6