Tekstverklaring Hoe doe je dat?.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Algemene Weetjes Over Tekst verklaren en het CSE.
Advertisements

Schrijfvaardigheid en argumentatie
Uiterlijke structuur aanbrengen
Hoe schrijf ik een recensie
THEORIE LEESVAARDIGHEID IN BEELD
SAMENVATTEN van leerteksten… Tekst verkennen
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Tweede wereldoorlog.
Opstel schrijven.
Een leesstrategie: toepassing
Stappenplan Samenvatten
Proeftoets periode 1 4 havo.
Beschouwing – De Laatste Tips
Samenvatting Havo 5.
Samenvatten.
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
Bouwplan 4Hc.
Hoofdstuk 3 terugblik.
Inleiding, middenstuk, slot
Leesvaardigheid Hoofdstuk 1 t/m 3
inleiding leesvaardigheid Leesstrategieën & schrijfdoel
Teksten schrijven. Teksten schrijven Teksten schrijven – Waar gaat het over Onderwerp Titel Lead Tussenkopjes Illustraties Woorden vet/cursief.
Opdracht 26 Uiteenzetting schrijven
Nederlands Vrijdag 11 maart 2VA.
Leesvaardig Examentraining.
Leespubliek. Spoorboekje Even opfrissen Oefening leespubliek Bespreken oefening Wat gaan we leren?: Je kunt vertellen wat een leespubliek is en naar welke.
Het schrijven van een betoog
Hoofdzaken/bijzaken/kernzinnen
LEZEN 5.2 SOORTEN SAMENVATTINGEN. AAN HET EINDE VAN DEZE LES WEET/KUN JE.. Welke soorten samenvattingen er zijn. Hoe je deze samenvattingen moet maken.
Schrijfvaardigheid en argumentatie
Lezen, schrijven en argumenteren
De vraag is je beste vriend
Cursus Leesvaardigheid
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
3F maken van een verslag.
Alinea: kernzin + uitwerking
Lezen 1.2 Leesstrategieën, tekstverband/signaalwoorden onderwerp en hoofdgedachte.
Leesvaardigheid 2 Klaar voor je toekomst!.
Lezen H1 t/m H3 In deze PowerPoint: Op onderwerp: Op leesstrategie:
Overtuigende tekst/betoog
Essay Een essay is een beschouwende tekst over een literair, maatschappelijk of wetenschappelijk onderwerp, met een duidelijk persoonlijke inslag. Een.
Onderwerp, deelonderwerpen en hoofdgedachte
7 lessen tot het eindexamen – Tips en Tricks
Een beschouwing schrijven
4 havo Schrijflijn les 4
Alinea’s, inleiding, middenstuk en slot
H1, H2, H3 Nieuw nederlands Klas 3
Onderwerp Het onderwerp van een tekst geeft in één of enkele woorden aan waar de tekst over gaat. Het onderwerp van een tekst is niet hetzelfde als de.
Les 1 Doelgroep: mbo niveau 4 – taalreferentieniveau 3F Docent: Anja Vergeer-Negenman Nederlands leesvaardigheid.
Lezen Onderwerp en hoofdgedachte
Lezen samenvatten.
Onderwerp en hoofdgedachte
Deelonderwerpen Hoe herken ik de deelonderwerpen van een tekst?
De indeling van teksten
Zelf schrijven van een ‘grappig’ nieuwsbericht
Recensie schrijven Klas 1e , RSFN.
Inleiding, slot, functies, samenvattend tekstverband
Nederlands Tekstbegrip Onderwerp, deelonderwerp en hoofdgedachte
Hoe maak ik een goede samenvatting?
4 havo Schrijflijn les 3
Betoog.
teksten Een tekst vormt een samenhangend geheel
Inleiding, middenstuk, slot
Een (informatief) Artikel schrijven
De zakelijke brief – schrijven 3.3
Van alle markten thuis Perron 1 – les 1.
EXAMENTEKSTEN 1: SAMENVATTEN
Schrijven 2.7 en 2.8 Formuleren en stijl 3.1
Belangrijke begrippen ‘Lezen’
OVERTUIGEN.
Transcript van de presentatie:

Tekstverklaring Hoe doe je dat?

Uit welke onderdelen bestaat een tekst? Een tekst kun je indelen in: Titel; Inleiding; Middenstuk; En slot.

Titel De titel is de naam van het verhaal, deze is gerelateerd aan het onderwerp en moet uitnodigen tot lezen. Soms kun je het onderwerp van de tekst dus ook uit de titel halen.

Inleiding De inleiding van de tekst wordt door de schrijver gebruikt om aan te geven wat het onderwerp is waarover hij gaat schrijven. Hij probeert dat op zo’n manier te doen dat de lezer zin krijgt om de tekst te lezen. De schrijver kan op de volgende manieren mensen aansporen tot lezen: Hij geeft kort aan waarover de tekst zal gaan; Hij noemt een paar hoofdzaken uit de tekst; Hij geeft een sprekend voorbeeld in de vorm van een humoristisch of spannend verhaaltje.

Middenstuk Het middenstuk is het grootste deel van de tekst. Hierin werkt de schrijver namelijk zijn onderwerp uit door bijvoorbeeld verklaringen, voorbeelden en oplossingen te geven.

Slot Het slot is het laatste deel van de tekst. In het slot geeft de schrijver een afronding van hetgeen hij in de uitwerking (middenstuk) over zijn onderwerp heeft geschreven. Hij kan dat op de volgende manieren doen: Een samenvatting geven van de hoofdzaken; Een afrondende conclusie geven; Een korte samenvatting gevolgd door een conclusie geven; Een ‘pakkende’ uitspraak geven – aansluitend op de inleiding- om het geheel af te sluiten.

Onderwerp Iedere tekst gaat ergens over, dat is het onderwerp van de tekst. Het onderwerp van een tekst kan aangegeven worden met één of enkele woorden. Het onderwerp is dus de kortst mogelijke samenvatting van de tekst.

Hoofdgedachte Wat er over het onderwerp verteld wordt, noemen we de hoofdgedachte van de tekst. Het is de samenvatting van de tekst in één enkele zin. In de hoofdgedachte staat dus over wie/wat de tekst gaat en wat daarmee gebeurt.

Alinea’s Een tekst bestaat zoals je eerder gelezen hebt uit de opbouw: inleiding, middenstuk en slot. Deze drie onderdelen bestaan weer uit alinea’s. Een alinea is een groep zinnen die een eigen onderdeel behandelt van het totale onderwerp dat in de hele tekst wordt beschreven. In iedere alinea komt dus een nieuwe kant van de zaak aan de orde. Alinea’s zijn te herkennen aan het feit dat ze meestal tussen witregels staan.

kernzinnen Een kernzin is de belangrijkste zin van een alinea. De overige zinnen zijn bijvoorbeeld uitleg bij deze zin. Een kernzin duidt dus de kern van de alinea aan. Kernzinnen vinden we vaak in de eerste, de tweede of de laatste zin van de alinea. Het is ook mogelijk dat de kern bestaat uit de eerste twee zinnen of de laatste twee zinnen tezamen.

Samenvatten Het samenvatten van een tekst, om hem bijvoorbeeld beter te begrijpen, kun je doen aan de hand van de hiervoor genoemde onderdelen. De titel geeft een globale indruk van het onderwerp van de tekst; De inleiding leidt het verhaal in; Het middenstuk werkt het onderwerp uit; Het slot rond de tekst af (samenvatting/conclusie); De kernzinnen geven de belangrijkste informatie per alinea; De hoofdgedachte geeft de tekst in één zin weer.