De overheid biedt scholen en scholengemeenschappen een relatieve autonomie zodat zij aan hun eigen schoolontwikkeling kunnen werken. Zij biedt daartoe.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
Senegal Senegal.
Reflectievaardigheden en instrumenten
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
KENMERKEN VAN EEN STERK ICT-BELEID Jan Saveyn 5 maart 2007.
Welkom Workshop Arbeidstoeleiding – Hoe pak ik het methodisch aan ?
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerlingen 2 de graad.
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Kwaliteitszorg SPO Utrecht
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
TOPOI Model: Taal Verbale communicatie: Wat zegt de ander precies?
Het belang van een structurele aanpak. De rol van de overheid  Doel: vooropstellen van mentaliteitsverschuiving  Taak van het sociaal werk + de overheid.
Diocesane Pedagogische Begeleidingsdienst - Brugge.
Kennisgroep Kwaliteit evalueren van kwaliteit sturen op kwaliteit
Handelingsgericht samenwerken
Kennis is macht? De rol van informatie
Bakens voor een tweede cyclus scholengemeenschappen basisonderwijs Visietekst: Marc Van den Brande, VVKBaO Begeleidingstraject SG 2011 DPB-Mechelen-Brussel.
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Schoolmodellen LOB Marieke Baijens 29 september 2014.
Ouderbetrokkenheid op Het Kompas
O.B. PWA Beu sichem I 6 november straks krijgen we een mooie frisse school.
Communicatie met ouders
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Opnieuw samen leven met elkaar Presentatie Congres 25 november 2014.
Afstemmen rekenonderwijs van v(mb)o naar mbo: hoe, wat, waarom? Harm van Son – 6 december 2011.
Aan de slag met waarderend vernieuwen
Prototype kwartaalrapportage en dashboard
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
Logopedie 1. 4 e Jaars 1 x per week groepsles CV 3 communicatieve doelen Doelen worden gekozen door leerlingen en de mentor/logopedist 1x per week logopedie.
Discussiegroepen - resultaten
Evaluatie van de voorbije werking SG via CODI (én het CASS). “ Kijken naar het verleden met het oog op het nemen van beslissingen voor de toekomst ”. Een.
SG vormen Scholengemeenschap Dynamo7 14 oktober 2008 Nieuwpoort.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Studiedag Kindcentrum IJsselmonde 10 november 2015.
WELKOM Directeurs coördinatie scholengemeenschappen februari 2009.
ERWD Training ERWD PO - Dag 2. Waar heb je in de auto/trein terug of de volgende dag met je collega’s over gesproken? Welke nieuwe inzichten heb je opgedaan?
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
STUURGROEP KZ 25 februari AGENDA Opvolging vorige bijeenkomst 19 maart 2015 Pedagogisch raamwerk. Alle documenten van de studiedag via onze website:
ISelf Internettool for Self-Evaluation and Learner Feedback.
Kick off IKC Europaschool Welkom Soep met … IKC Europaschool (wie, wat, waarom) World café Afsluiting Rondje door de school (Reageren?
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
De genetwerkte docent Bieke Schreurs, Monique Korenhof & Maarten de Laat.
BGT Cartoons GeoBuzz congres 25 & 26 november 2014 Live tekensessie door Willem van Albeslo.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
Leerplangericht aan de slag met het pedagogisch raamwerk van Kind en Gezin Januari 2016 Gent – Hasselt.
Regionale bijeenkomst beroepsregistratie 20 juni – 30 juni Magteld Beun en Berry Tijhuis.
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Huurdersraadpleging donderdag 27 oktober 2016
Netwerk /11/14 LNW6 Het managen van verandering
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Loopbaan oriëntatie en begeleiding (SLB)
Workshop 1 11 november 2016 CVO Antwerpen
ondersteuningmodel sessie drie: ondersteuningsteams
Het 7-stappenplan Er bestaan verschillende modellen en stappenplannen om morele dilemma’s te analyseren en tot een beslissing te komen. Wij gebruiken “het.
Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Ouderbetrokkenheid Tessa Visser ‘t Hooft Lida Samson 1.
Kiezen voor keuzedelen
LOB in het mbo Onderzoek naar het bevorderen van
het katholiek basisonderwijs
Tool WD-2: Verbinden van opdrachten aan de beroepscontext
? Wie zijn dat? Ik weet het niet.  Ik VRAAG het. 2, 3, 4 personen.
De druppel die de emmer doet overlopen
Positief Leiderschap : wat. waarom. hoe
Transcript van de presentatie:

De overheid biedt scholen en scholengemeenschappen een relatieve autonomie zodat zij aan hun eigen schoolontwikkeling kunnen werken. Zij biedt daartoe ook beleidsruimte. Dit veronderstelt dat scholen beschikken over voldoende vermogen om een eigen beleid te voeren (BVV). SDL… SG BELEIDSVOEREND VERMOGEN

-Aangesproken op hun vermogen om een beleid te voeren! d.w.z. eigen ontwikkeling en zorg voor kwaliteit zelf in handen nemen. -Niet meer alleen “Wat doen we?” -Maar vooral “Waarom kiezen we hiervoor?” -BVV = keuzes maken en verantwoordelijkheden ontwikkelen binnen de ruimte, die de overheid geeft! SG BELEIDSVOEREND VERMOGEN

-De term “beleidsvoerend vermogen” dekt soms verschillende ladingen! -Dus: instrumenten stemmen en afstemmen. -Belangrijke vraag voor vandaag: “Als wij spreken over beleidsvoerend vermogen, waarover hebben we het dan precies? “ “En hoe gaan we om met dit begrip?” We zoeken dit nu samen uit. SG BELEIDSVOEREND VERMOGEN

Beleidsvoerend vermogen kunnen we bekijken vanuit enkele indicatoren. Deze indicatoren zijn perspectieven van waaruit men de eigen beleidsvoering onder de loep kan leggen en bijsturen waar nodig. SG BELEIDSVOEREND VERMOGEN

SG BELEIDSVOEREND VERMOGEN Visie en doelgerichtheid Samenwerking Reflecterend vermogen Innovatief vermogen Professionalisering Gezamenlijke verantwoordelijkheid Leiderschap Responsief vermogen Betrokkenheid

SG BELEIDSVOEREND VERMOGEN HET LEREN VAN DE KINDEREN BEVORDERE N! OVERKOEPELEND DOEL Het verhaal is nog niet af!

SG BELEIDSVOEREND VERMOGEN Tot slot … BVV en OKB!

SG BELEIDSVOEREND VERMOGEN PAUZE KOFFIE !

-Zoektocht naar partners. -Zoek de strip, de indicator of de uitspraak. -Vorm je groepje aan de juiste tafel. SG BELEIDSVOEREND VERMOGEN INSTAP

-Opdracht 1 -Verwoord de bindende linken. -Opdracht 2: -Verdieping van de indicatoren. -Opdracht 3: -Eigen invulling van de indicator. -Opdracht 4: -Vat samen wat jullie concreet onder deze indicator verstaan.’ SG BELEIDSVOEREND VERMOGEN INSTAP

-Kies één indicator waar je als codi met je college en/of CASS wil aan werken. -Tracht tegen een volgend college/ CASS enkele initiatieven, die bij deze indicator aansluiten, op te lijsten. -Beschrijf hierbij kort welke stappen alle betrokkenen al hebben gezet. SG BELEIDSVOEREND VERMOGEN UITNODIGING

Beleidsvoerend vermogen van scholen ondersteunen. Wolters-Plantyn Het beleidsvoerend vermogen van de school als referentiekader voor schoolontwikkeling en –begeleiding. PBDKO 2008 SG BELEIDSVOEREND VERMOGEN Meer weten ?

Flob: volgt info vanuit VVKBaO Plato … Varia

…. Volgende bijeenkomst ?

Dank voor uw medewerking en behouden thuiskomst Directeurs coördinatie scholengemeenschappen februari 2009