Studieloopbaan coaching Kwartaal 1 Bijeenkomst 2 Leerstijlen en effectief studeren Marie-Joze van Raak www.med.hro.nl/raamj 1.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Rita van haren Karin hendriks
Advertisements

LIO-dag 2013 Leerstijlen en brein Edward van Balen 8 maart 2013.
Autisme en Mindmap Thuis en op School
Groep Doel bepalen Voorspellen Kennis ophalen Vragen stellen
Voldoende dekking Nieuwsbegrip
Mindmappen ook wel bekend als woordspin of woordweb.
Focus-Fontys Sneed het mes van twee kanten?.
Een lessenserie van drie lessen
Media en creativiteit Herfst les 7. Mindmapping Mindmapping is ontwikkeld door de psycholoog Tony Buzan. Hij paste mindmapping in een groter geheel van.
Hoe maak je schooltaal toegankelijk?
Een kleurrijk avontuur.
uw kind begeleiden bij huiswerk
Startbijeenkomst ptaak jaar 2
Visie & Strategie.
Februari 2011 Co-creatie als meerwaarde 1 Voor CMI-MEDIA CO-CREATIE MEDMEC 03.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
VIAVINCI Opbrengstgericht Engels in het basisonderwijs Dag 3.
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot Kwartaal: 1 Les: 3 – week 4 Kamer: L
Startcollege SLC Voltijd SPH Overzicht jaar 1 & kwartaal 1 Marie-Joze van Raak Kamer: ML
STUDIELOOPBAAN COACHING Jaar 1, kwartaal 1 Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
STUDIELOOPBAAN COACHING Kwartaal 1 Bijeenkomst 2 Leerstijlen en effectief studeren Martine Bink 1.
Alle lijntje bij elkaar…?
Studieloopbaancoaching 1 kwartaal 2 Leer jezelf kennen
Thema 2, week 1.5 Instructiestrategie samenwerkend leren en basisomgangsvormen 29 september 2014 Periode 1 KOP
Studieloopbaancoaching 1 kwartaal 2 Leer jezelf kennen
motiverende gespreksvoering
Studieloopbaan coaching Kwartaal 1 Bijeenkomst 2 Leerstijlen en effectief studeren Marie-Joze van Raak 1.
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
Vandaag  Literatuur hf 6 en 7 adhv ervaringen  Evaluatie + afronding  Afspraken volgende keer.
Praktijkervaring en reflectie
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
Artis.
Onderzoeksvaardigheden 3
STUDIELOOPBAAN COACHING KWARTAAL 4 WEEK 5 Marie-Joze van Raak.
Studieloopbaancoaching 1 kwartaal 2
SPH voltijd Onderzoeksvaardigheden voltijd jaar 2 Werkcollege 1 kwartaal 2 Corstin Dieterich L
Studieloopbaancoaching jaar 1 Kwartaal 3. Vandaag Kwartaaloverzicht Vervolg POP NOA NSE Toelichting SLC inleveropdracht 3 WBSA Opdracht.
SLC Kwartaal 3 Martine Bink med.hro.nl/binmd L
PROJECT ORIËNTATIE OP HET BEROEP Kwartaal 1, week 7 Martine Bink Med.hro.nl/binmd.
Rotterdam, 00 januari 2007 SLC 2 bijeenkomst Hafida El-gharbaoui med.hro.nl/gharh.
Studieloopbaan coaching Kwartaal 1 Bijeenkomst 3 Integratie van modulen Marie-Joze van Raak 1.
Studieloopbaan coaching Kwartaal 1 Bijeenkomst 3 Integratie van modulen Marie-Joze van Raak 1.
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 4 kwartaal 2.
Bijeenkomst vakcoördinatoren. 2 Opzet Voorstelling vakbegeleiding Doel bijeenkomsten Uitnodigende school.
Toekomstgericht onderwijs
Methodiek: Plancyclus
Bijeenkomst September 2015
Bijeenkomst 3. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Huiswerk  Hoe is het huiswerk gegaan?
Een jaar later… Inclusief praktische ervaringen van leerkrachten Jan Engelen & Nicole Goossens.
Mindmappen ook wel bekend als woordspin of woordweb.
Mindmappen ook wel bekend als woordspin of woordweb
Vakdidactiek Bijeenkomst 2 periode 2 16 november 2015.
Creëer een positieve talentspiraal werken met kinderen met autisme spectrum stoornis in de klas.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Mindmappen ook wel bekend als woordspin of woordweb.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Carla van Boxtel 20 november 2008
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
12 oktober 2017 Aanwezigen & je richten op deze les.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Naar een typologie van scholen
Differentiatie in de klas
Helpen bij huiswerk en plannen
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Eigenaarschap.
Transcript van de presentatie:

Studieloopbaan coaching Kwartaal 1 Bijeenkomst 2 Leerstijlen en effectief studeren Marie-Joze van Raak 1

Vandaag Agenda: Studiegenotenboek Communicatie in/met de klas Jaarraad/klassenvertegenwoordiger Taal/diagnostische toets Info oriënterende stage Thema: Leerstijlen en effectief studeren Voorkennis activeren: 1.Wat weet je van effectief studeren? 2.Waarom werkt dat? 3.Testje: onthoudt de volgende woorden: 2

De kunst van het onthouden sleutel potlood kompas gave talent idee school water lepel trein 3

Leerstijlen Huiswerkopdracht vooraf: Groepsopdracht: het Ikea bouwpakket 4

Hoe lang denk je dat je brein kennis vasthoudt?

Hoe vergeet ik?

Hoe leer ik effectief? Wat is brein centraal leren? 7

Verwerkingsopdracht: Welke principes van brein centraal leren pas jij toe? Wissel deze info uit in groepjes van 4 studenten Scoor de resultaten van je groepje in een kleurdiagram (6 breinprincipes in verschillende kleuren en 4 mensen) Klassikaal: deel de resultaten van de kleurdiagrammen 8

Sociaal constructivisme 1. Kennisconstructie 2. Betekenisvolle problemen 3. Samenwerkend leren 4. Zelfregulatie

1. Kennisconstructie Kennisverwerving = kennisconstructie Nieuwe info interpreteren met behulp van eerdere kennis Begrijpen = constructie en transformatie, niet enkel verwerking en accumulatie → “kennis is altijd iemands kennis” Leren dat verder bouwt op eerdere kennis → naast beter onthouden, ook grotere interesse en motivatie

2. Betekenisvolle problemen Leersituaties moeten lijken op reële situaties Problemen dagen redeneer- en probleemoplossende vaardigheden uit Kennis toepassen zoals professionals Verwijst naar leren in een context

3. Samenwerkend leren Sociale interacties dragen bij aan kennisconstructie ≠ visies leggen ≠ nadruk op samenwerken, maar gedeeld idee dat sociale onderhandeling belangrijk is Sociale interacties tussen studenten bevorderlijk vanwege gelijk niveau van begrip Discussie is ook graadmeter voor eerdere kennis en wat nog bestudeerd moet worden

4. Zelfregulatie Metacognitieve vaardigheden gebruiken om doelen te stellen Overkoepelende termen: doelen stellen, zichzelf observeren en evalueren, belonen Alle studenten doen aan zelfregulatie, maar effectieve zelfregulatie omvat ook motivationele component Eigen leren kunnen reguleren is sleutel tot succesvol leren

Actief bestuderen

Notities en mindmapping Een techniek om verbanden aan te brengen en samenhang weer te geven (Tony Buzan) 16

Tips van de peercoaches Overzicht: maak samenvattingen, mindmaps en werk met kleur Studeer met medestudenten in groepjes. Maak vragen over de lastige onderwerpen en bevraag elkaar hierover. Door het met elkaar te bespreken blijft de stof vaak beter hangen. Planning: Maak een schema per dag wat je wil doen. Wissel je werk af. Gebruik inzagemoment toets. Zo weet je waar je met de herkansing het accent op kan leggen bij het leren. 17

De kunst van het onthouden Welke woorden heb je nu onthouden? Hoe heb je dat gedaan? Wat moet je doen om ze volgende week nog te weten? 18

Extra verwerkingsopdracht Maak op 1 A4 een plan van aanpak voor de voorbereiding op een toets in week 9 In groepjes van 2 Vergelijk de resultaten in het groepje van 4 studenten 19

Mijn studieaanpak? Studietest ‘SMART’

Volgende keer Bestudeer de inleveropdracht voor SLC kwartaal 1 (blz. 12 SHL) Huiswerk vooraf: lezen blz. 19 t/m 28 (blz 15 t/m 24 herziene druk) uit het boek “Greep op je studieloopbaan”. Doe de Belbintest 21