Studieloopbaan coaching Kwartaal 1 Bijeenkomst 2 Leerstijlen en effectief studeren Marie-Joze van Raak 1
Vandaag Agenda: Studiegenotenboek Communicatie in/met de klas Jaarraad/klassenvertegenwoordiger Taal/diagnostische toets Info oriënterende stage Thema: Leerstijlen en effectief studeren Voorkennis activeren: 1.Wat weet je van effectief studeren? 2.Waarom werkt dat? 3.Testje: onthoudt de volgende woorden: 2
De kunst van het onthouden sleutel potlood kompas gave talent idee school water lepel trein 3
Leerstijlen Huiswerkopdracht vooraf: Groepsopdracht: het Ikea bouwpakket 4
Hoe lang denk je dat je brein kennis vasthoudt?
Hoe vergeet ik?
Hoe leer ik effectief? Wat is brein centraal leren? 7
Verwerkingsopdracht: Welke principes van brein centraal leren pas jij toe? Wissel deze info uit in groepjes van 4 studenten Scoor de resultaten van je groepje in een kleurdiagram (6 breinprincipes in verschillende kleuren en 4 mensen) Klassikaal: deel de resultaten van de kleurdiagrammen 8
Sociaal constructivisme 1. Kennisconstructie 2. Betekenisvolle problemen 3. Samenwerkend leren 4. Zelfregulatie
1. Kennisconstructie Kennisverwerving = kennisconstructie Nieuwe info interpreteren met behulp van eerdere kennis Begrijpen = constructie en transformatie, niet enkel verwerking en accumulatie → “kennis is altijd iemands kennis” Leren dat verder bouwt op eerdere kennis → naast beter onthouden, ook grotere interesse en motivatie
2. Betekenisvolle problemen Leersituaties moeten lijken op reële situaties Problemen dagen redeneer- en probleemoplossende vaardigheden uit Kennis toepassen zoals professionals Verwijst naar leren in een context
3. Samenwerkend leren Sociale interacties dragen bij aan kennisconstructie ≠ visies leggen ≠ nadruk op samenwerken, maar gedeeld idee dat sociale onderhandeling belangrijk is Sociale interacties tussen studenten bevorderlijk vanwege gelijk niveau van begrip Discussie is ook graadmeter voor eerdere kennis en wat nog bestudeerd moet worden
4. Zelfregulatie Metacognitieve vaardigheden gebruiken om doelen te stellen Overkoepelende termen: doelen stellen, zichzelf observeren en evalueren, belonen Alle studenten doen aan zelfregulatie, maar effectieve zelfregulatie omvat ook motivationele component Eigen leren kunnen reguleren is sleutel tot succesvol leren
Actief bestuderen
Notities en mindmapping Een techniek om verbanden aan te brengen en samenhang weer te geven (Tony Buzan) 16
Tips van de peercoaches Overzicht: maak samenvattingen, mindmaps en werk met kleur Studeer met medestudenten in groepjes. Maak vragen over de lastige onderwerpen en bevraag elkaar hierover. Door het met elkaar te bespreken blijft de stof vaak beter hangen. Planning: Maak een schema per dag wat je wil doen. Wissel je werk af. Gebruik inzagemoment toets. Zo weet je waar je met de herkansing het accent op kan leggen bij het leren. 17
De kunst van het onthouden Welke woorden heb je nu onthouden? Hoe heb je dat gedaan? Wat moet je doen om ze volgende week nog te weten? 18
Extra verwerkingsopdracht Maak op 1 A4 een plan van aanpak voor de voorbereiding op een toets in week 9 In groepjes van 2 Vergelijk de resultaten in het groepje van 4 studenten 19
Mijn studieaanpak? Studietest ‘SMART’
Volgende keer Bestudeer de inleveropdracht voor SLC kwartaal 1 (blz. 12 SHL) Huiswerk vooraf: lezen blz. 19 t/m 28 (blz 15 t/m 24 herziene druk) uit het boek “Greep op je studieloopbaan”. Doe de Belbintest 21