 Happy Valentine!!!! 

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Loos Monitoring meer dan cijfers versterken van kwaliteit en beleid.
Advertisements

Ontwikkeling van het Netwerk Naamkunde
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
Medezeggenschap en de Benchmark
STRATEGISCHE PLANNING
Conditietest als basis voor samenwerking. De conditietest is een hulpmiddel voor vrijwilligersgroepen om: de huidige kwaliteit van de groep te meten en.
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
Kwaliteit met beleid Petra Verhagen
Talentmanagement in de Technische Dienst
Strategie Arie Meulepas 9 & 10 nov
MEER RAAD VOOR HET RIOOL Rioleringszorg Presentatie rapport Rekenkamercommissie 24 maart 2009.
In het bestuursakkoord
Maatschappelijk Aanbesteden
Cocreatie in de opsporing
Het stellen van kwaliteitseisen aan mentoringprojecten.
Onze gemeente Hier kunt u zelf uw gemeentenaam invoegen.
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
Wat is een communicatieplan?
Door M.J.Roos Hogeschool Rotterdam Cluster Ribacs
MVO en intern management
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
Management en beleid Leidinggeven Blz. 29.
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Participatie en een Klantenraad
Managen en proces Retailmanagement hoofdstuk 1, paragraaf managen en proces.
Baudewijn Franssen en Michiel Verbeek
PBO Platform Belangenbehartiging Ondernemersverenigingen presentatie adviesraad OF 31 januari 2011.
Wet Maatschappelijke Ondersteuning Januari Achtergronden (1) Vermaatschappelijking van de zorg. Mensen met veel zorgbehoeften willen in de maatschappij.
Basis communicatieplan
Zachte waarden klinkende resultaten?!. Uitgangspunten van de werkgroep De deelnemende ROC’s delen de notie dat (kern)waarden onderscheidend en legitimerend.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Een zorgsysteem voor betere arbeidsomstandigheden
. Reacties tot nu toe………………………….. Veenlab. . Waaruit bestaat de pilot? Veenlabproject: Veenlab kennisrotondeproject. Veenlabmethode: de methode waarmee.
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
Het project. Vandaag Tussenstand projecten Hoofdstuk 3 Projectvoorstel SWOT begin.
Kwaliteit en beleid Kwaliteit (eigenschap) De meest neutrale definitie van kwaliteit is: het geheel van eigenschappen van een object, waarbij een object.
  
PERSONEELSMANAGEMENT 2. 1 Onderdeel : 2. Omgeving PPT : 1
Het betrekken van studenten bij de toetscyclus
Kwaliteit en beleid
Kwaliteit en beleid
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Kwaliteit en beleid week 5 bestuursstijlen
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
KWALITEIT EN ORGANISATIE WEEK 2 Schpa 2.57.
(Ped)agogiek Hoorcollege 7
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Kwaliteit en beleid Of hoe een leuk vak nog leuker gemaakt kan worden.
Kwaliteit en beleid Of hoe een leuk vak nog leuker gemaakt kan worden.
Toezicht op governance: waar draait het om en paralellen tussen de mediasector en de financiële sector Wijnand Nuijts – Manager toezicht Governance Gedrag.
Gezonde School Centrum Gezond Leven1 Werkplaats Gezonde School Centrum Gezond Leven.
Financiën en sturing Krijgt u wat u wilt met de beschikbare middelen en welke risico‘s loopt u?
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 6 Onderdeel : personeelsinstrumenten.
Frauke Ricklefs & Afi de Haan. C. CONCEPTEN C. COMMITMENT C. CAPACITEIT C. COMPETENTIE C. COMMUNICATIE C. CONTINUITEIT 9/06/20142.
Decentralisaties en gegevensverwerking. Even voorstellen Henk Wolsink Teamleider Algemeen Juridische Zaken gemeente Hengelo Adhoc werkgroep privacy provinciebreed.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
Informatiebeleid, een basis voor beleidsresultaten Onderzoek door de Delftse Rekenkamer naar het informatiebeleid van de gemeente Delft 16 mei 2012.
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
DOELSTELLING Gericht op integrale aanpak voor ontwikkeling van sportbeleid door samenwerking tussen de gemeente, de georganiseerde sport en de plaatselijke.
Verandertypen en invoeringsstrategieën Omgevingswet
Rob Goossens Komende lessen Werkomschrijving, werkplan en werkplanning.
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
Cursus vrijwilligers werven
Party-cipatie. Hoe participatie Omgevingswet nuttig én leuk wordt
Cliëntenraad Sociaal Domein
Cursus Politiek Actief Bijeenkomst 5: Beleidsbeïnvloeding
De conformiteit van de vrijetijdsdecreten met het Planlastdecreet
De Omgevingswet en erfgoed principes en participatie
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
Transcript van de presentatie:

 Happy Valentine!!!! 

KWALITEIT EN ORGANISATIE WEEK 2 Schpa 2.57

Kwaliteit (eigenschap) De meest neutrale definitie van kwaliteit is: het geheel van eigenschappen van een object, waarbij een object een ding, activiteit, persoon of concept kan zijn Beleid Beleid is het stellen van doelen, middelen en een tijdpad in onderlinge samenhang. Liefst zijn plaats en tijd omschreven. Onder beleid wordt dus verstaan het aangeven van de richting en de middelen waarmee men gestelde organisatiedoelen wil gaan realiseren. Non-profit Non-profit wil zeggen dat er geen winstoogmerk is. Een non-profitorganisatie heeft niet als doel winst te maken. Toch kan het zijn dat degenen die gebruikmaken van de diensten van een non-profitorganisatie daarvoor moeten betalen. De doelstelling van een non-profitorganisatie is de ondersteuning van private of publieke aangelegenheden voor niet-commerciële, maatschappelijke doeleinden. Dit kan gaan over een grote variatie aan zaken, zoals kunst, educatie, politiek, onderzoek of ontwikkelingshulp. Hoewel de organisaties geen winstoogmerk hebben, hebben zij wel inkomsten nodig. Deze zijn over het algemeen afkomstig uit subsidies, giften en eigen inkomsten. Deze eigen inkomsten kunnen voorkomen uit acties en bijdrage van "klanten" aan de gemaakte kosten. Non-profitorganisaties die gesubsidieerd zijn door de overheid worden ook door de overheid op kwaliteit gecontroleerd. Als de organisatie niet aan de kwaliteitseisen van de overheid voldoet kan de subsidie stopgezet worden.winstkunst educatiepolitiekonderzoek ontwikkelingshulpoverheid subsidie

Non-profit Non-profit wil zeggen dat er geen winstoogmerk is. Een non- profitorganisatie heeft niet als doel winst te maken. Toch kan het zijn dat degenen die gebruikmaken van de diensten van een non-profitorganisatie daarvoor moeten betalen. De doelstelling van een non-profitorganisatie is de ondersteuning van private of publieke aangelegenheden voor niet-commerciële, maatschappelijke doeleinden. Dit kan gaan over een grote variatie aan zaken, zoals kunst, educatie, politiek, onderzoek of ontwikkelingshulp. Hoewel de organisaties geen winstoogmerk hebben, hebben zij wel inkomsten nodig. Deze zijn over het algemeen afkomstig uit subsidies, giften en eigen inkomsten. Deze eigen inkomsten kunnen voorkomen uit acties en bijdrage van "klanten" aan de gemaakte kosten. Non-profitorganisaties die gesubsidieerd zijn door de overheid worden ook door de overheid op kwaliteit gecontroleerd. Als de organisatie niet aan de kwaliteitseisen van de overheid voldoet kan de subsidie stopgezet wordenwinstkunsteducatiepolitiekonderzoekontwikkelingshulpoverheidsubsidie

 Een overheid betrekt in een zo vroeg mogelijk stadium burgers, maatschappelijke organisaties, bedrijven en/of andere overheden bij het beleid, met als doel tot een open wisselwerking te komen, wat betreft voorbereiding, bepaling, uitvoering en evaluatie van beleid.

1. Openheid 2. Duidelijkheid over de rol en inbreng van bestuur en participanten 3. Meerwaarde van participatie 4. Constructieve relatie tussen bestuur en participanten 5. Geschikte problematiek 6. Voldoende personele capaciteit en hulpmiddelen

Interactieve beleidsaanpak  3 fasen van plan van aanpak  Politiek bestuurlijke inkadering Zaken als bestuursstijl, doelen en voorwaarden  Structurering van beleidsontwikkeling Beleids voorbereiding,bepaling uitvoering en evaluatie  Structurering van de interactie Communicatiestrategie

Interactief beleid kent 2 orientaties  Extern: samen met burgers organisaties andere overheden  Intern: bestuur stelt zelf voorwaarden,eisen, doelstellingen

Politiek bestuurlijke inkadering blz.110/112  Bestuursstijl:keuze maken welke stijl  Doelen en randvoorwaarden: definitie probleem, tijd, doelen, middelen  Aansluiting bij beleidsproces : keuze maken van proces, plaats van interactief gedeelte, verhouding interactief proces/besluit  Commitment en betrokkenheid: deelname aan en gebonden achter proces  Tussentijdse informatie: feedback, controle verantwoording

Structurering beleidsontwikkeling  Beleidsvoorbereiding  Verkenning issues aandachtspunten  Diagnose problematiek:maatstaven,situatie,oorzaken  Alternatieve oplossingen  Doelstelling, beoordelingscriteria  Uitwerken alternatief proces

Structurering beleidsontwikkeling  Beleidsbepaling  Bepalen van besluitvormingsagenda  Beoordelen beleidsvoorstel  Wijzigen/aanvullen beleidsvoorstel  Beslissen over beleidsvoorstel

Structurering beleidsontwikkeling  Beleidsuitvoering  Uitwerking en bepaling beleid naar uitvoerbaarheid(theorie praktijk)  Planning en organisatie uitvoeringsprogramma  Feitelijke uitvoering van beleid

Structurering beleidsontwikkeling  Beleidsevaluatie  Formuleren evaluatievraag  Bepalen evaluatiemaatstaven  Beschrijven en beoordelen feitelijke situatie  Conclusies beleid  (eventueel) aanbevelingen

Structering interactie communicatiestrategie blz  Het theoretische van bestuurlijke uitgangspunten naar communicatieplan; Grote lijnen aangeven met welk doel, wie, tussen wie, hoe en hoe open er gecommuniceerd wordt. Hoe vaak en hoe lang wordt er gecommuniceerd

communicatiestrategie  Doel van communicatie  Eenzijdige vs gezamelijke ideenvorming  Kennisvermeerdering of gerichte beinvloeding  Selectie participanten  burgers, overheden, afnemers, media etc.  Aantal participanten  selectiecriterium

communicatiestrategie  Rol participanten  Deelnemers/rol kant bestuur/overheid  Richting communicatie  Aard communicatie: eenzijdig/meerzijdig, informatievergaring-verstrekking uitwisseling  Openheid: met wie wordt welk onderwerp wanneer besproken  Intensiteit: hoe vaak, hoe lang  Tijdsduur proces communicatie

Communicatie overzicht  Blz schema  Spelregels vaststellen  Van te voren vastleggen aan welke regels bepaalde fasen gebonden zijn, dit voor structuur en overzicht

Koppeling beleidsontwikkeling en interactie  Afstemmen en aansluiten van beleid, interactie en bestuur  Een manier is de infralab methode 1. De startfase: aanleiding doel en randvoorwaarden 2. Stemfase :kleine groepen belanghebbenden betrekken 3. Agorafase: problemen bekijken met experts en besluitvorming 4. Actiefase oplossingen uitwerken door bestuur en besluitvorming met terugkoppeling

Organisatie en management  Een organisatie moet in staat zijn tot interactief beleid  Er moet ruimte zijn voor nieuwe invloeden in de vorm van kennis en belangen  Een andere werkwijze moet mogelijk zijn  Vraaggericht werken, dus vanuit de behoeften  Flexibiliteit, op de hoogte blijven  Verwerken communicatie in beleid  Politieke antenne, gevoel hebben voor beslissingen