School en samenleving week 5 kwartaal 1 schooljaar 2012/2013 docent: pascal medsite: schpa.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Op weg naar het “IKC” en een nieuw onderwijsmodel ‘t Schrijverke, loc
Advertisements

Gabriëlschool Hoofdlocatie/Het Kristal
Realisatie kindcentrum
Wie zijn wij? • Stichting Regionale Kinderopvang de Paraplu • Vanaf 1991 professionele kinderopvang in de Kempen • Begonnen met 1 vestiging in Bladel.
Ouders en Kinderen Centraal
Nederlands Curriculum ? Samen bouwen aan een Nederlands curriculum voor de kinderopvang (okt 2005)
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Kansen voor kinderen Carla Scheffer Rens van Kleij Startbijeenkomst Brede School Wassenaar 18 december 2012.
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Programma Welkom en doelen bijeenkomst Het gebouw, korte toelichting traject Waar staan we voor? Waar gaan we voor? Samenvatting met vragen en reacties.
Inhoud van de avond Het kindcentrum : Bouwen vanuit een gemeenschappelijke visie (Rob) Introductie partners Stichting Kinderopvang Huizen Paramedici Het.
Gewoon opvoeden? Verbeter de wereld! en begin bij de opvoeding.... De Vreedzame Wijk.
Piramide Welkom in de taalklas De VVE- methode.
Wat zeggen verschillende pedagogen hierover?
Tweede Studiedag Brede School – Vlaams Parlement 16 mei 2008 Een brede Kinderopvang REFLECTIES door Jan Van Gils Onderzoekscentrum Kind en Samenleving.
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
Project “De brede huiskamer”. Ontstaan Huiskamers ( 4 tot 13 jarigen ) Onvoldoende gebruik buitenschoolse opvang (BSO) Onvoldoende deelname naschoolse.
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Wat is een IKC? Samenhangende voorziening met onderwijs, opvang en zorg voor kinderen en heeft de volgende kenmerken: Eén visie Het kind van 0-12 jaar.
Communicatie met ouders
Prof.dr. Micha de Winter Universiteit Utrecht
Basisschool Op De Horst
Training Capaciteitsgerichte benadering Jasper Kimenai en Hechmi Souguir uur.
Op weg naar een Samenlevingsgerichte School De [naam school] wil ………………………
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
 Een plaats waar ze terecht kunnen met zorgen omtrent de opvoeding van hun kinderen, maar ook over anderen thema’s die hen bezig houden (werk zoeken,
Opvoeding en pedagogiek Bijeenkomst 1 Pascal van Schajik
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 6 Pascal van Schajik.
School en samenleving kwartaal 1 schooljaar 2012/2013 docent: Pascal van Schajik medsite: schpa
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 MadeleineMeurs
SHEETS TBV DEELTIJD EN VOLTIJD WEEK 2: DEEL 1 ‘SCHOOL MET DE 5 O’S’ ACHTERGRONDINFORMATIE School en Samenleving.
School en samenleving Schooljaar 2011 – 2012 Bijeenkomst 3 Docent: Pascal van Schajik med.hro.nl/schpa.
School en Samenleving programma terugblik lessen Hoofdstuk 11 debat Wouter Pols wie gaat het debat aan samenvatting lessen verdere.
Pedagogische theorieën
Pedagogisch werken in de wijk Kwartaal 1 Les 1 Kamer L
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
KWARTAAL 2 JAAR 2 SLC. vandaag Programma kwartaal 4 Opdrachten Werkbezoeken eindgesprekken.
Social work Week 2.
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 4.
Deel B, les 2 Agenda  Aan- en afwezigen  Actualiteit  Sociaal kapitaal  Pedagogische civil society  Huiswerk en de wijk in.
School en samenleving week 3 kwartaal 1 schooljaar 2012/2013 docent: Pascal van Schajik medsite: schpa.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Studieloopbaancoaching Kwartaal 4 – les 1 Rotterdam, April 2015.
School en Samenleving schooljaar bijeenkomst 1 VQr2 docent: Pascal van schajik med.hro.nl/schpa.
IKOS Introductie. Ikos-opleiding Actieve pluriformiteit HumanismeIslamChristendom Keuzemodules: Bijbel Geschiedenis van het christendom - Wereldreligies.
OUDERBETROKKENHEID Bijeenkomst 1. OUDERBETROKKENHEID 
PROJECT 3 PEDAGOGISCH WERKEN IN DE WIJK Bijeenkomst 1, week uur Kwartaal 1, schooljaar 2014/2015 Klas: VQR2A Docent: Madeleine Meurs Mail:
Informatieavond continurooster “Andere tijden” 16 november 2015
Geïntegreerde schoolverbetering
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 Hafida El-Gharbaoui
Les: Ondernemings plan LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
Project Pedagoog in de wijk Bijeenkomst week 1.8 Kwartaal 1, schooljaar 2014/2015 Klas: VQR2C Docent: Madeleine Meurs.
INFORMATIEAVOND 25 FEBRUARI Onderwijs dat leeft!.
Kick off IKC Europaschool Welkom Soep met … IKC Europaschool (wie, wat, waarom) World café Afsluiting Rondje door de school (Reageren?
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Het CJG team in de wijk CJG teams aan de slag! Verbinden preventief jeugdbeleid, Jeugdzorg en Passend onderwijs Presentatie is ontwikkeld door:  Ans Hermans.
Religie, mens en samenleving (voorlichting algemeen) 1 RMS – Wat? Waarom? Voor wie? Presentatie voor de leerlingen van VWO 3 over een nieuw keuzevak in.
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
Kloppend Hart van Warmond Bredeschool Samenwerking Yvonne Keijer Bredeschool coördinator Gemeente Teylingen.
Zicht op Samenspel! Meander & Bas Schepers. Programma EERSTE HELFT –Inleiding –Verwachtingen & Vragen –Project of Traject ? –Volgen RUST TWEEDE HELFT.
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
Jeelo van harte welkom. De wereld-oriënterende vakken in projecten Voor kinderen bestaat de wereld niet uit aardrijkskunde, geschiedenis en natuur. Zij.
Interculturele klassen, ouders en buurten
Andere Tijden? Informatie-Werkavond andere schooltijden.
‘Aan de slag met ouders als onmisbare partner’
Instrument bij ‘Burgers mee aan Zet’ Fase 1: Visie ontwikkelen.
Visie ontwikkeling 10 mei 2017.
Mijn visie op onderwijs
Transcript van de presentatie:

School en samenleving week 5 kwartaal 1 schooljaar 2012/2013 docent: pascal medsite: schpa

Programma vandaag presentatie 10 Terugkoppeling bezoek museum. Hoofdstuk 4 en 5 Werkcollege Leesopdracht Voorbereiden debat Huiswerk week 6

Bezoek straat Laat de beelden zien die jullie hebben geselecteerd Vertel op welke manier dit voorbeeld toegepast kan worden tijdens een brede school activiteit En hoe je ouders kunt stimuleren en betrekken om ook thuis aandacht aan cultuur educatie te geven (en hoe)

H 4. Interprofessioneel samenwerken Uitgangspunt: interprofessioneel samenwerken is: -Een middel en geen doel -Betekent niet dat iedereen hetzelfde gaat doen En gaat over: samenwerken, ontwikkelen of ontwerpen, gebruik instrumenten, als team werken, brede school visie delen

Ethiek & interprof. samenwerking Leg het verband tussen ethische aspecten als respect, betrouwbaarheid en vertrouwen en: -Activiteiten afstemmen -Samen ontwerpen -Samen instrumenten gebruiken -Samen de brede school ontwikkelen

De T- shaped professional (2007, Weggeman) Verticale lijn: de specialistische kwaliteiten van de prof Horizontale lijn: samenwerkingskwaliteiten

H 5. De buurt als leeromgeving voor burgerschap De buurt laat het kind: de wereld meemaken (oriëntatie) meedoen aan de echte wereld (participatie) En geeft invulling aan: burgerschapsvorming eum/leraar24.html

School als pedagogische tussenruimte Doel: om te leren functioneren in de samenleving Werkwijze: schakelen tussen leefwerelden van kind en volwassenen Voorwaarde: pedagogische potentie buurt activeren

Drie kenmerken van een buurt

1.Bezigheden van mensen in de buurt 2.Sociaal-culturele dimensies 3.Inrichting en gebruik van publieke ruimtes en diensten 1.Is hoe verdienen mensen hun geld; huishoudens en woonverbanden; vrije tijds besteding 2.Levenservaring en leefwijzen zijn er in de buurt; is er sprake van sociale verbanden bv vriendenkringen in de buurt of elders? 3.Publieke ruimte is ingericht …. Hoe het gebruik en hoe het onderhoud

Resumé Door oriëntatie en participatie in de buurt  sociale verbinding  burgerschapsvorming Nb: is geen individuele ontwikkeling maar een gezamenlijke ontwikkeling

Leesopdracht Lees verder 5.3 t/m 5.6 Na lezing kun je het volgende toelichten: 1.Professionals uit de buurt bij oriëntatie en participatieprojecten: wie zijn dat en welke taken zijn denkbaar 2.Wat educatief ontwerpen is: de hoofdrichtlijnen en deze toelichten 3.Variaties in ‘van beperkte tot uitgebreide oriëntatie en participatie’; wat het verschil is qua doelstelling en voorbeelden die hierbij horen 4.Wat is een verbreed curriculum in samenwerking met de buurt ? 5.Waarom een buurtvisie van cruciaal belang is bij een structurele samenwerking tussen de brede school en de buurt en hoe aan een gezamenlijke visie ontwikkeld wordt

vraag 1 Jeugdwelzijnswerkers die bv educatieve ontwerpen maken maar ook de weg wijzen in de buurt(netwerken) Verder zijn sport en culturele verenigingen mogelijk maar ook vrijwilligers organisaties als scouts of christelijke groepen

vraag 2 1 Afwisseling van leersituaties binnen- en buiten school (excursies, projecten in de wijk maar ook gastlessen) 2. Tijdsplanning onder en na school (na school niet verplicht maar je kunt met subgroepjes werken waarbij de naschoolse input tijdens scholtijd naar binnen komt). Plus: samenwerking met tso en bso (bv gezonde voeding; verkeer; straatspeeldag; opknappen buurt) 3. Voorbereiding met kinderen: hoe contacten voor te beriden, vragen te bedenken, om te gaan met de gast; te bedenken wat ze verwachten aan steun en hoe dat te vragen aan buurtmedewerkers. 4. Betrekken en inwerken van buurtgenoten: wie kunnen en willen betrokken zijn bij de uitvoering maar ook bij de voorbereiding (bv het ontwerp maken) en ook dan geldt de voorbereiding zoals bij kinderen ook gebeurt 5. Afsluiting: waar en hoe. Kinderen laten zien wat ze geleerd hebben en wat ze aan de buurtmedewerkers en elkaar gehad hebben.

vraag 3 Oriëntatie staan leerdoelen kind centraal bij participatie komen ook buurtbelangen aan bod. Oriëntatie op buurt bij leerthema = beperkte oriëntatie; uitgebreid is als kinderen op onderzoek uitgaan rondom het thema en in gesprek et buurtbewoners of profs. Klein beetje participatie si als kinderen keuze mogen maken; uitgebreide participatie s als kinderen meebepalend zijn voor voortgang Voorbeelden bij laatste: diensten aan de buurt, inrichting en gebruik openbare ruimte; ervaringen en verhalen uit de buurt delen en verbeelden.

vraag 4 en 5 4 Curriculum is niet vast maar flexibel en afhankelijk van wat er gebeurt in de buurt. Is ook lastig om te bedenken hoe de leerlingen ‘leren in en met de buurt’ eruit moet zien 5 Brede school met buurtvisie kan alleen in gezamenlijkheid bestaan en effectief zijn. En is voorwaarde om de brede varianten te kunnen ontwikkelen

Voorbereiding debat We verdelen de 3 opvattingen onder de subgroepjes - Schrijvers handboek ‘contextueel’ - Furedi ’kennisoverdracht aan een nieuwe generatie’ - De Winter ‘democratisch burgerschap’ De subgroepjes bereiden zich voor op de 3 visies door argumenten te bedenken en op te zoeken voor ‘hun’ visie

Huiswerk volgende week Bestudeer Winter, M. de (2011). Verbeter de wereld, begin bij de opvoeding. Amsterdam: SWP. ISBN: > Hoofdstuk 4 (gedeelte – op natschool) artikelen de Winter, furedi uit de shl Zoek naar onderbouwing van de visie waar jouw projectgroep voor staat. Benut hiervoor de reeds gelezen literatuur