Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Interculturele Communicatie
Advertisements

Respectvolle bejegening
De Nederlandse Kamer van Koophandel voor België en Luxemburg (NKVK) streeft ernaar het eerste aanspreekpunt te zijn bij grensverleggend zakendoen binnen.
Lotgenotencontact.
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
Communicatief gedrag + / -
culturen categoriseren: basiswaarden
Missie Omgeving Identiteit Waarden & Overtuigingen Vaardigheden
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
Communicatieve vaardigheden SAMENWERKEN
Communicatieve vaardigheden SAMENWERKEN
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Samenwerken Werken in Teams.
Interculturele communicatie
VAARDIG SAMENWERKEN IN HET VRIJWILLIGERSWERK
Patiënten kunnen artsen beter
Communicatie en dementie
Thema 3 Communicatie Luisteren en feedback.
Communicatieve vaardigheden SAMENWERKEN
Communicatieve vaardigheden SAMENWERKEN
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot
Gespreksvaardigheden en interculturele communicatie
COMMUNICATIE Week 1 Docent:.
Opvoedstijlen en interculturele communicatie les 4
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
Luisteren 3 Actief luisteren. Zowel verbaal als non-verbaal
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Jennifer de Vries med.hro.nl/vrije
Communicatie Les 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Week 5.  Plenair oefenen  Laatste uur zelfstandig werken.
Luisteren naar ouders Week 4. Programma vandaag  Theoretische uiteenzetting  Plenair oefenen in de klas  Zelfstandig oefenen.
Programma week 3 Terugblik: kennismakingsgesprek Toelichting: basis LSD-techniek Oefening 1: actief luisteren Oefening 2: echt actief luisteren Huiswerk.
Beroepshouding en beroepscode
Zin!Ja Hasselt 21 april  Informatie die de ontvanger aan de zender overdraagt in reactie op de communicatieactiviteit van de zender  Een.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
In raden of commissies van een kerkelijke gemeente, als er conflicten dreigen.
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Coachen Bewust worden van wie je bent, op weg naar wie je wilt zijn
Het loopbaangesprek.
Connectief Connectief.
Onderhandelen: een kunst apart
Feedback H3, blz 115 Is informatie van iemand over de effecten van het gedrag van een andere persoon op hem of haar Beschrijf waarneming Geef geen oordeel.
Sociale Vaardigheden / Conflicthantering
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
Praktijk Opleiders Cursus
Loopbaan en burgerschap les 2
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Hoofstuk 16 Interculturele communicatie
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Toolbox Communicatie Samen doen we het beter!.
Jij als werkplekbegeleider!
Jij als werkplekbegeleider!
Communicatie 7e les.
Internationaal I Cultuur zit in je.
Diversiteit en integratie
Loopbaan en burgerschap les 3
Omgaan met verschillen
Besturen en Communiceren
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Communicatie 5e les.
Zichtbaarheid Creëren
Les 6: non-verbale communicatie
Overzicht gedragingen per competentie
B1 – k1- w2 Vertrouwensrelatie en persoonlijke verzorging Sem 1.
Transcript van de presentatie:

Week 2

 Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen

ESV/ Cultuurbepaalde communicatie hmbIg&feature=related

CULTUURBEPAALDE COMMUNICATIE Alle communicatie, waarbij cultuurverschillen op het gebied van waarden en belangen een rol (kunnen) spelen tussen minimaal twee gesprekspartners. Doel: om via het verwerven van inzichten in de invulling van waarden en belangen die cultuurbepaald zijn, de communicatie van de ander beter te begrijpen en daarbij de juiste houding aan te nemen.

ONDERSCHEID  Ik-cultuur (individualistisch), ook wel actieve cultuur genoemd. (welzijn van het individu staat voorop). Wordt op expliciete wijze gecommuniceerd.  Wij- cultuur (collectivistisch), ook wel passieve cultuur genoemd. De vorm van de boodschap is belangrijker dan de inhoud.

GEERT HOFSTEDE  Vijf dimensies:  7tA 7tA 1. Machtsafstand 2. Individualisme versus collectivisme 3. Masculiniteit - feminiteit 4. Onzekerheidsvermijding 5. Lange- versus kortetermijnoriëntatie

LEREN INTERCULTUREEL COMMUNICEREN  Fase 1: bewustwording van je eigen gedrag (normen en waarden)  Fase 2: kennis opdoen over de ander (verzamelen kennis en verschillen begrijpen  Fase 3: vaardigheden ontwikkelen die behalve op kennis ook op ervaring met de ander berusten (herkennen situaties en beter omgaan met andersdenkenden)

 Wat is volgens jullie de sleutel tot betere communicatie? Schrijf drie waarden op die jij belangrijk vind.

ZEVEN CATEGORIEËN 1. Respect en begrip 2. Luisteren en kennis vs. Interesse en openheid 3. Vertrouwen en eerlijkheid 4. Taal en acceptatie 5. Empathie en duidelijkheid 6. Oogcontact en tolerantie 7. Geduld en humor

FEEDBACK Feedback is het terugkoppelen van informatie van de ene persoon naar de andere, waarmee duidelijk wordt gemaakt hoe de boodschap (of het gedrag) van de een op de ander overkomt.

FEEDBACK  Feedback verduidelijkt de relatie tussen mensen  Positief  Negatief

FEEDBACK  Manieren van feedback geven: - Verbaal of nonverbaal - Bewust of onbewust - Spontaan of op verzoek - Formeel of informeel - Sta jij open voor feedback?

REGELS VOOR HET GEVEN VAN FEEDBACK  Beschrijf concreet gedrag  Vertel erbij wat het je doet  Wacht niet te lang  Wees niet uitsluitend negatief  Doe suggesties voor verbetering  Wees uitnodigend

REGELS VOOR HET GEVEN VAN FEEDBACK  Geef bruikbare feedback  Doseer je feedback  Vraag om een reactie  Let op nonverbaal gedrag van de ander  Wees zo kort mogelijk  Houd rekening met het incasseringsvermogen van de ander

REGELS VOOR HET ONTVANGEN VAN FEEDBACK  Luister naar de ander  Ga na of je de ander goed begrijpt  Vraag door  Vraag na bij anderen  Vraag naar de betekenis die je gedrag voor de ander heeft

REGELS VOOR HET ONTVANGEN VAN FEEDBACK  Accepteren betekent niet dat je het er mee eens bent  Laat eerlijk blijken wat het je doet  Bepaal zelf of je je gedrag wilt veranderen

 Luisteren  Vragen stellen  Doorvragen  Concretiseren  Op de juiste manier feedback geven aan medestudenten

 Oefenen vaardigheden in subgroep (= 2 tweetallen bij elkaar)  Bestudeer H 3, 4 en 5 ESV  Opdrachten maken op Pag. 55 en de discussievragen Pag. 65  Reflectieverslag 2