School en samenleving Schooljaar 2011 – 2012 Bijeenkomst 3 Docent: Pascal van Schajik med.hro.nl/schpa.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De quiz bestaat uit 13 vragen.
Advertisements

Een nieuwe tijd begint (ongeveer van ).
COLUMBUS.
LES 8 EN 9: HET GEZIN Levensbeschouwing en Maatschappijleer.
Hoofdstuk 4 De middeleeuwen 1
Vrij en onvrij Grieken en Romeinen Vroegmoderne tijd Moderne tijd
3.2 Het bestuur van de polis
Middeleeuwen: Monniken en Ridders
Media en creativiteit Trend research Deeltijd Medmec02-5 les 3 Elske Revelman de Vries
Tijd van Grieken en Romeinen 3000 v Chr- 500 n Chr
de tijd van burgers en stoommachines
Hoofdstuk 4. Europa in beweging.
Paragraaf 9 Een andere aanpak.
Wetenschappelijke revolutie
Gemaakt door Max jolita isabella fleur demi max
straffen en belonen vanuit de montessori visie
OFC28 mediawijsheid les 4.
Paragraaf 1.2 De Renaissance.
Wat moet je weten aan het eind van de les?
Griekse mythen en wetenschap
Welkom in de kerk Zondag 8 HC Franeker 7 maart 2010 Thema: De Drie- enige, de God van je doop.
De tijd van Grieken en Romeinen
Hoofdstuk III: Griekenland Les 5: Par 3B, Weten
Na hun bezoek aan Abraham vertrokken de twee engelen die God vergezelden naar Sodom en Gomorra, de stad waar Lot en zijn gezin woonde.
7.2: Geschiedenis van de verzorgingsstaat
5.2 De sociale kwestie.
Een Christelijke samenleving
Analyse maatschappelijk vraagstuk
Onderwijsassistent Leerjaar 1 Periode 3, les 8 en 9
Het Kapitalisme Handelskapitalisme Oostzeevaart VOC/WIC
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Opkomst van machtige vorsten 1.4. Vorsten brengen een scheiding aan tussen Kerk en Staat Tot de dertiende eeuw dachten de meeste Europeanen dat God maar.
Terugkoppeling vorige les. Uitleg. Opdracht. Opdracht bespreken. Quiz.
Les 7 Kind en omgeving Het individu in de context Kind en omgeving Het individu in de context.
Opvoeding en pedagogiek Bijeenkomst 1 Pascal van Schajik
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 2 Pascal van Schajik.
School en samenleving kwartaal 1 schooljaar 2012/2013 docent: Pascal van Schajik medsite: schpa
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 MadeleineMeurs
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
SHEETS TBV DEELTIJD EN VOLTIJD WEEK 2: DEEL 1 ‘SCHOOL MET DE 5 O’S’ ACHTERGRONDINFORMATIE School en Samenleving.
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Sociologie en Diversiteit werkcollege 1
Hebreeen 10: 22 laten wij tot Hem naderen met een waarachtig hart, in volle zekerheid van het geloof, nu ons hart gereinigd is van een slecht geweten en.
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
School en samenleving week 3 kwartaal 1 schooljaar 2012/2013 docent: Pascal van Schajik medsite: schpa.
School en Samenleving schooljaar bijeenkomst 1 VQr2 docent: Pascal van schajik med.hro.nl/schpa.
Levenslooppsychologie werkcollege 6
1 Sociologie en Diversiteit werkcollege 1 Corstin Dieterich
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 2 kwartaal 2.
Mobile Fun Hoi, ik ben Mobie en ik ga samen met Ronnie jullie deze PowerPoint presentatie presenteren. Op de volgende dia staat wat deze opdracht inhoud.
Religie, mens en samenleving (voorlichting algemeen) 1 RMS – Wat? Waarom? Voor wie? Presentatie voor de leerlingen van VWO 3 over een nieuw keuzevak in.
DE INVLOED VAN EEN ONDERZOEKSTRAJECT (OP DE WERKPLEK) OP DE ONDERZOEKENDE HOUDING VAN LERAREN IN OPLEIDING Twan van de Wetering - Docent Engels - Lid Kenniskring.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Hoe gingen kinderen 100 jaar geleden naar school? Test je kennis! De grote Quizzzz.
Elmer in groep 3 Muzikale ontwikkeling Hanny van Rens.
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
Kinderarbeid door de eeuwen heen Tijd van burgers en stoommachines.
Pedagogiek als beroep.
Monniken en ridders 5.4 De opkomst van de Islam
Burgers en stoommachines 4.2 De sociale kwestie
Het opstellen van wilsverklaringen
Thema Leven deel 1 Wat is wetenschap?.
de tijd van burgers en stoommachines
Les: Online Marketing Keuzevak Marketing.
Vakdidactiek 2 Doelen van het vak
Levensbeschouwing Ideale school Kwartiel Bijeenkomst 1.
§2.3 De sociale kwestie In deze presentatie leer je over:
Transcript van de presentatie:

School en samenleving Schooljaar 2011 – 2012 Bijeenkomst 3 Docent: Pascal van Schajik med.hro.nl/schpa

Programma bijeenkomst 3 Hoorcollege Introductie literatuur De Winter H3 Werkcollege Bronnenonderzoek aftekenen. Relevantie van de bronnen bespreken. Afronding Terugblik Voorbereiding volgende week

kindermishandeling earchValue=kindermishandeling&naviga tionItemId=5585&language=nl&layoutT ype=1col Vroeger

Oude Grieken De Oude Grieken gingen er vanuit dat kinderen enkel tot de wereld van de volwassenen konden toetreden door opvoeding (Aries, 1962). Toch sloegen de filosofen uit die tijd hun leerlingen. Zo maakten ze hen volgzaam en gehoorzaam De “Pater Familias” kreeg bij de Romeinen het recht zijn kinderen te verkopen, te doden of te slaan In de Middeleeuwen bestond er geen onderscheid tussen de leefwereld van het kind en die van de volwassene. In de 17e eeuw werd gedacht dat het kind baat had bij kinderarbeid. Wrede lichamelijke straffen moesten de discipline handhaven of kwade geesten uitdrijven. Kinderen werden in die periode niet in staat geacht zichzelf te verdedigen. Ze hadden wel recht op een specifieke behandeling die het hen mogelijk moest maken om tot de volwassen wereld toe te treden.

De industriële revolutie viel samen met de uitbuiting van de lagere sociale klassen. Zo werden zuigelingen in Frankrijk en Engeland vanaf hun geboorte naar kraamverzorgsters gestuurd Voor de minder fortuinlijke vrouwen was dat de enige manier om hun werk te behouden en te overleven (Badinter, 1980). De toonaangevende Westerse religies konden de kindermoord pas laat in de 19e eeuw aan banden leggen. Vroedvrouwen stonden in die tijd zelfs bekend als ‘engeltjes-makers’

Thema’s les 3 Casus: kindermishandeling in onze moderne samenleving De invloed van de sociale context op kindermishandeling Kindermishandeling: ‘een probleem van iedereen.’

Kindermishandeling in onze moderne samenleving Gaat het om een doorgeslagen individualiseringproces? Wat is de sociale context van kindermishandeling?

De invloed van de sociale context op kindermishandeling At Risk beleid Welke voorbeelden van dit beleid kunnen jullie noemen van hoe dit beleid terug te zien is in de (Rotterdamse) samenleving.

Kindermishandeling: een probleem van iedereen FilmFilm (site van nova, gezinshulp neemt 8 jarige jongen mee) De Winter H3 Welke omstandigheden worden er genoemd die vaak samengaan met kindermishandeling Concluderend: Kindermishandeling is niet alleen een probleem van het gezin.

Waar ligt de oplossing? Brainstorm over oplossingen, gebruik daarbij 3.5 en 3. 6 uit de Winter.

Doelen les 3 (maak een plan om deze doelen te bereiken mbv HC en WC) Je kunt verklaren welke rol de brede sociale omgeving heeft op opvoeding en specifiek op het verschijnsel kindermishandeling Je kunt een voorlichting theoretisch onderbouwen op basis van bronnenonderzoek (zie volgende sheet)

WC: Bronnen bespreken Relevantie bronnen voor je onderwerp Hoe te gebruiken als onderbouwing voor de voorlichting die je in week 8 of 9 gaat geven.

Werkcollege Maak in je groep een plan voor de volgende weken, welke info kun je gebruiken, wat is relevant, wat wordt je doelgroep?

Volgende week Bestudeer H4 (maak samenvatting) Zet eerste opzet voor de presentatie op papier (neem mee naar de les) Denk aan doelgroep Interactie-opdracht Wat is de essentie van jullie thema Taakverdeling