Smart Traffic: pilot N201 Dataverrijking door combinatie met simulatie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 Regiolab Delft Eind Theo H.J. Muller Henk J. van Zuylen.
Advertisements

Performance management
Utrecht Innovatie & Veiligheid Paul Koot & Frits Neijgh van Lier.
Samenwerking tussen markt en overheid
De PROFIBUS, PROFINET & IO-Link dag 2011
(E)OBD.
Energieslimme Communities Inge Wijgerse. Doel Smart Grids Koppelen van vraag en aanbod Piekscheren Nieuwe diensten Stimuleren duurzame energieopwekking.
Gegevensbeheer Karin Diederiks KOAC•NPC.
Atlant Werkend Leren Opleiden op niveau 1.
Nieuwe data voor (nieuwe) OV modellen
Kwaliteit en betrouwbaarheid van simulaties ir. Rudolf van Mierlo Efectis Nederland BV.
Eerste ervaringen met het meten van mobiliteit met de smartphone
Operational excellence door SLIMM(e) sensoring TU Delft Vakantiecursus 2014 Doeke Schippers 10 januari september 2013.
Ontwikkelingsperspectief 22 juni 2011
Hoofdstuk 3 – Gegevens verzamelen
Ontwerpregels voor kruispunten
Open Traffic: open source software modellen toolbox
Met real-time verkeersmodellering goed geïnformeerd de stad in
Overzicht presentatie
Internationale hogeschool Breda Wiskunde bij het ontwerpen en evalueren van verkeerslichtenregelingen Wachten voor een verkeerslicht duurt altijd te lang…..
“Positief op weg” Positive Drive & Fietsberaad Breda, 13 juni 2013.
Team Awesome.  Ouderejaars  Realistisch beeld van verkeer  Maken van ‘groene golven’
Introductie/Agenda 1 Cor Verbaas 1.Business Analist. 2.Werkzaam bij AEP sinds juni Verantwoordelijk voor de business applicaties binnen AEP. 4.MFGPro.
Inspelen op grote ontwikkelingen De toekomst van het uitwisselen Arthur de Groof Landelijke LIB-bijeenkomst Utrecht, 3 december 2009.
Cooperative Transport Planning
16 juni 2011sia thematische impuls Thematische Impulsen (TI) Agenda Wat is een Thematische Impuls? Waarom Thematische Impulsen? Plaats binnen SIA Inhoud.
Concept-Regelscenario, situatie 2C: Prinses Beatrixlaan: knelpunt bij ’t Haantje. Hart rond Delft 30 juni 2005 Omschrijving Prinses Beatrixlaan: knelpunt.
Liquid Internet is dé nieuwe manier van online zaken doen. © Copyright IQNOMY 2010.
Data Maarten Terpstra en Peter le Clerq. 1.Wij denken dat bedrijven in toenemende mate data gebruiken voor toepassingen in marketing, sales, service,
Challenge the future Delft University of Technology Netwerk transmissie model Verkeersmodel voor groot-stedelijke gebieden Victor L. Knoop.
Wie is de modellen man / vrouw van het jaar 2009? De Quiz Test je modelkennis! 9e PLATOS Colloquium Provinciehuis Utrecht.
Gemeentelijke monitor Sociaal Domein
Methoden & Technieken van Onderzoek
De Bouwplaats-ID, een goed idee?
1 Project Richtlijn CVA in praktijk implementatie van de ‘Oefengids’ Trisca Bosch en Conny Beerepoot 23 april 2012.
Bijeenkomst September 2015
PLATOS Colloquium 2016 William van Genugten Rens van Overdijk Het optimaliseren van fietsgedrag in verkeersmodellen.
1 Bart van Muijen – Sales & Operations Manager UPDATE PV.
De WKR in de zorg: zorg voor belastingvoordeel Datum:6 juni 2014 Door:Martijn Thissen – Commercieel Manager.
Treasurystrategie 2015 Raad april maart Opgenomen in collegeprogramma Aanzienlijke financieringsbehoefte 2015 Wettelijke kaders Kapitaalmarkt.
Contractering (regionale) jeugdzorg per 1 januari april 2016
Marketing Noorderzon Performing Arts Festival Groningen Mark Hospers Presentatie 25 maart Assen.
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’ Volksuniversiteit voorjaar e avond.
ANPR-Antwerpen Persvoorstelling Politie Antwerpen.
1. Stap 1 Samenstellen portfolio 2. Stap 2 Samenstellen netwerk 3. Stap 3 Social Media selecteren 4. Stap 4 Aanmaken profielen 5. Stap 5 Optimaliseren.
# Datum : Teamfunctie : Aanvallen Doelstelling technisch
iVRI: verkeerslichten van de toekomst
Crowd Navigatie in Publiek Private Alliantie
Protopics Samenwerkende zorgverleners Rondom patiënten in zorgnetwerk
Voortgang Real-life Case Haven Rotterdam
Data Dashboard Theo Stevens Expeditiemiddag
Handleiding lesprogramma Docenten Voortgezet Onderwijs
Small Business Innovation Research
Datagedreven werken: anticiperen op een generieke data infrastructuur – het IPP Joris Jan de Vries 1 1.
Daimler showcase “Future Bus”
Sieberdam/ROCS & KODOS
Tilt monitoring: De nieuwe standaard voor deformatie meting
Bouwstenen voor Sociaal
Bibliotheek, ouderen en sociaal domein Rotterdam, 26 april 2018
Verkeersvoorspellingen met modellen
Metingen in de afvalwaterketen:
Als de oplossing niet voor de hand ligt. Als de oplossing niet voor de hand ligt.
Procesondersteuning binnen de sociale zekerheid
Studiedag ANPR gegevens
Normatief begroten en groepsopbouw leerlingen
Productnaam.
Handleiding lesprogramma Docenten Voortgezet Onderwijs
Stap drie bij projecten
Bereikbaarheid & duurzaamheid door innovatie
Netwerken & Internet 3.
Transcript van de presentatie:

Smart Traffic: pilot N201 Dataverrijking door combinatie met simulatie Open Traffic Sim (TU Delft): software als basis voor de voertuigsimulatie Smart Traffic (Grontmij): aanvullende software-modules voor een real-time verkeerssimulatiemodel Samenwerking binnen DiTTlab: Kennisverrijking Van onderzoek naar toepassing

Doelstelling Smart Traffic beantwoordt vragen van de wegbeheerder … Wat is de verkeerssituatie binnen mijn netwerk? Hoe is deze verkeerssituatie ontstaan? Hoe gaat de verkeerssituatie zich ontwikkelen? Wat kan ik doen om de verkeerssituatie te beïnvloeden?

Werkwijze … door het volgen van individuele voertuigen in combinatie met verkeerslichtendata

Aanvulling op Open Traffic Sim VRI VRI log Verkeersmodel Aansturen VRI’s Generatie nieuwe voertuigen Real time kalibratie · Werkelijke lichtbeelden Werkelijk aankomstproces Kalibratie op snelheden en route

Maar ook fuseren andere databronnen in simulatie Realtime verkeers-model Detectie-lussen Camera’s Coöperatief Mobiele devices Radar … Real-time overzicht van alle voertuigen in het netwerk Simulatie van specifiek moment, i.p.v. gemiddelde dag Minder aannames Combinatie van meerdere databronnen (big data)

Behoefte aan betrouwbare en gestructureerde data Realtime verkeers-model Detectie-lussen Camera’s Coöperatief Mobiele devices Radar … Veel aanbieders van veel soorten data Niet altijd eenduidige data-standaarden en definities Representativiteit?

Pilot N201: provincie Noord-Holland Momenteel: Metingen met camera’s voor monitoring rijtijden op traject N201 tussen Haarlem en de A4 Pilot: On-line rijtijd-monitoring: alleen data uit lussen en verkeersregeling Toepassing van slimme algoritmes met een real-time verkeersmodel, geen voertuigherkenning Geen privacy gerelateerde problemen Meer met minder Bestaande sensoren kunnen meer inzicht in het verkeer geven: meerwaarde door combi modellen met data!

Big data Traject met 7 geregelde kruispunten Testperiode: 26 dagen in juni Aantal in te lezen V-Log bestanden (minuutdata): 203314

Stap 1: koppelen V-Log gegevens aan simulatie Koppelen wegenkaart met VLOG: Lichtstanden Detectordata informatie voor elke minuut van de dag

Stap 2: controle detectordata en verkeerslichten Data validatie Klokken verkeerslichten niet conform de werkelijke tijd. Historische data wordt daarmee lastig te gebruiken. Lichtstanden: Zijn er extremen? Bijvoorbeeld lengte geeltijden (max. 5 seconden) Volgorde lichten: geen onlogische volgorde zoals “groen – rood” Intensiteiten per afslagbeweging op basis detectordata: is de verkeersproductie van kruispunt A (uitstroom) naar kruispunt B (instroom) van (ongeveer) gelijke omvang Face validity Via de simulatie: zijn de lichtstanden logisch en plausibel.

Animaties simulatie N201 Voorbeelden simulatie

Animaties simulatie N201 Voorbeelden simulatie

Stap 3: on-line informatie Directe verkeersinformatie vanuit data verkeerslichten: Intensiteiten per afslagbeweging voor elk moment van de dag Af te leiden informatie: Snelheden verkeer Verkeersbeeld: Geen bijzonderheden Congestie Incidenten / calamiteiten

Vervolgstappen Optimalisatie verkeerssystemen Lokale optimalisatie 14 Optimalisatie verkeerssystemen Lokale optimalisatie Korte termijn voorspellingen Weten wanneer voertuigen aankomen Pro-actieve aansturing verkeerslichten Netwerk optimalisatie Regelen naar netwerkdoelen Elk systeem levert een bijdrage Systemen werken samen Monitoring Forecasting Control Netwerk doelen

Afsluitend Het uiteindelijke doel is om met deze simulatie-software het verkeer 'pro-actief' te managen. Wegkantsystemen kunnen tegen relatief lage kosten 'virtueel coöperatief' worden gemaakt Naast real time ook vooruitkijken om te anticiperen op korte termijn ontwikkelingen: voorspellend en zelflerend. Dataverrijkingsprojecten, zoals Smart Traffic, worden in nauwe afstemming met publieke partners ontwikkeld en getest. DiTTlab staat open voor samenwerking met nieuwe publieke partners om gegevens te ontsluiten, en deze met slimme analyses te verrijken tot nuttige informatie voor verkeersmanagement.

Samenwerking binnen DiTTlab DiTTLab: scrumkamer om gezamenlijk aan projecten / ontwikkelingen te werken Kennisuitwisseling en –verdieping: Nieuwe ideeën en methodieken (vanuit de TU) naar operationele toepassingen Testen van simulaties en algoritmes (vanuit de praktijk) in pilots Samenwerking en discussie!

Meer weten? Voor vragen en opmerkingen kunt u contact opnemen met: Guus Tamminga & Alexander Verbraeck T +31 30 234 56 89 E Guus.Tamminga@grontmij.nl E A.Verbraeck@tudelft.nl Voor meer informatie: Bas.vanderBijl@Grontmij.nl www.grontmij.nl/smarttraffic