SHEETS TBV DEELTIJD EN VOLTIJD WEEK 2: DEEL 1 ‘SCHOOL MET DE 5 O’S’ ACHTERGRONDINFORMATIE School en Samenleving.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Gevalideerde Informatie over Opvoeden, Opgroeien en Gezondheid voor ouders en opvoeders.
Advertisements

Oriëntatie avond ouders 27 maart 2013
Andere (school)tijden?
Realisatie kindcentrum
Wie zijn wij? • Stichting Regionale Kinderopvang de Paraplu • Vanaf 1991 professionele kinderopvang in de Kempen • Begonnen met 1 vestiging in Bladel.
Andere schooltijden OBS Molenbeek 8 mei 2012
Continurooster Integraal Kind Centrum De Vonkenmorgen Februari 2013.
Presentatie IKC Almere, Amsterdam, Arnhem, Assen, Borger-Odoorn, Borsele, Delft, Den Helder, Diemen, Dordrecht, Eersel, Eindhoven, Enschede, Gaasterlân-Sleat,
Spelen(d) leren!. Visie Onderwijs en Opvang samen (5 + 7 = 12 uur) in één organisatie die hierin de regie voert! – Dezelfde identiteit – Dezelfde waarden.
Kansen voor kinderen Carla Scheffer Rens van Kleij Startbijeenkomst Brede School Wassenaar 18 december 2012.
combinatiefuncties woensdag 12 september D&C Amsterdam Alda Koolmees
Toekomstmodel Jeugdstelsel Waarom het anders moet & hoe het anders kan
Gewoon opvoeden? Verbeter de wereld! en begin bij de opvoeding.... De Vreedzame Wijk.
Lokaal beleid kinderopvang Stuurgroep Brede School 11 februari 2008 Sylvia Walravens Stafmedewerker lokaal beleid kinderopvang.
EERSTE JAAR Kopgroep wethouders voor kindcentra
Tweede Studiedag Brede School – Vlaams Parlement 16 mei 2008 Een brede Kinderopvang REFLECTIES door Jan Van Gils Onderzoekscentrum Kind en Samenleving.
Voorontwerp decreet Voorschoolse Kinderopvang 6 mei 2011.
‘it takes a village to raise a child’
Harmonisatieplannen kabinet
Succesfactoren in de Brede Schoolontwikkeling in Rotterdam
Slotconferentie Dagarrangementen en Combinatiefuncties Met volle kracht vooruit! Slotconferentie Dagarrangementen en Combinatiefuncties Met volle kracht.
Voor alle kinderen betaalbare en toegankelijke dagarrangementen woensdag 12 september D&C Amsterdam Antoinette Kat.
Project “De brede huiskamer”. Ontstaan Huiskamers ( 4 tot 13 jarigen ) Onvoldoende gebruik buitenschoolse opvang (BSO) Onvoldoende deelname naschoolse.
Welkom Informatieavond BS De Meerhoef 5 april 2011.
Actief Burgerschap & Zelfmanagement bij, door, van en met ouderen
De Rotterdamse aanpak Wijk- en dagarrangementen brede school
Informatieavond schooltijden
Even voorstellen Anja Hol
C H I L D F R I E N D L Y C I T I E S School-buurtspeelpleinen Froukje Hajer Spelen zonder (schoolplein)hekken Groningen 11 november 2006.
“ Andere tijden in onderwijs en opvang”
Welkom welkom.
Ontwikkelen van een opvangaanbod binnen de brede school Swolgen “ Naar een gezamenlijk aanbod van onderwijs,opvang, peuterspeelzaalwerk en activiteiten”
Wat is een IKC? Samenhangende voorziening met onderwijs, opvang en zorg voor kinderen en heeft de volgende kenmerken: Eén visie Het kind van 0-12 jaar.
Continurooster en BSO Het aanbod van SKSG BSO 52 weken ma t/m vrijdag aansluitend aan schooltijden tot 18.00/ uur. In de schoolvakanties vanaf 7.30.
Informatie Continurooster 5 gelijke dagen model Informatie Continurooster 5 gelijke dagen model Mei 2015 Dhr. B. Korenstra c.b.s. de Vuurvlinder.
Sociaal netwerk methodiek
Wis meso.
School en samenleving kwartaal 1 schooljaar 2012/2013 docent: Pascal van Schajik medsite: schpa
School en samenleving Schooljaar 2011 – 2012 Bijeenkomst 3 Docent: Pascal van Schajik med.hro.nl/schpa.
School en Samenleving programma terugblik lessen Hoofdstuk 11 debat Wouter Pols wie gaat het debat aan samenvatting lessen verdere.
De Salamander. De partners Basisschool de Schatgraaf Basisschool de Arabesk Peuterspeelzaal de Schatkist Kdv Wigwam Bso de Toverburcht Goed voor 1000.
School en Samenleving schooljaar bijeenkomst 1 VQr2 docent: Pascal van schajik med.hro.nl/schpa.
Presentatie schooltijden oudergeledingen 23 november 2015Presentatie schooltijden oudergeledingen 1.
Informatieavond Adalbert Basisschool ‘Andere schooltijden?’
Sportieve omgeving / onderneming Hulsberg Jack Opgenoord Huis voor de Sport.
Informatie avond 2 februari Doelstellingen De redenen voor de drie scholen in Ouderkerk a/d Amstel om dit 5 gelijke dagen model voor te stellen.
Peuterspeelzaal De Woezel Een kleine partner met een grote visie. Of hoe klein duimpje het hart wil laten kloppen………………….
Informatieavond schooltijden. Informatieavond   Aanleiding   Warming-up   Algemene info   Pauze   Aan de slag   Afsluiting en vervolg.
Kloppend voorzieningenhart Warmond. 2 3 Maatschappelijke trends Vergrijzing en ontgroening Multiculturalisering Individualisering Drukker leven (ook.
Continurooster 5 gelijke dagen model Maart 2011 m.z.r. / schoolleiding c.b.s. de Vuurvlinder.
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
Informatie avond schooltijden aanpassing 13 mei 2013 Agenda 1.Welkom; ouders, Jelte de Graaf, Monique van de Oever 2.Doel van de avond 3.Presentatie nieuwe.
Welkom Dinsdag 2 april uur Andere schooltijden.
1 Brede school in Warmond: samenwerken
Samenwerken en niet concurreren binnen SPIL Eindhoven
Kindcentrum [naam] Voor ieder kind van 0 tot 13 jaar!
Welkom!. Mag ik u om te beginnen eerst een gewetensvraag stellen……
Kloppend Hart van Warmond Bredeschool Samenwerking Yvonne Keijer Bredeschool coördinator Gemeente Teylingen.
Ouderinformatieavond Andere schooltijden Het belang van alle kinderen staat voorop!
Schooltijdenonderzoek
Freekids Kinderopvang
Continurooster en BSO.
Natuurbeleving en buiten spelen
Visie ontwikkeling 10 mei 2017.
Visie ontwikkeling les 4
Presentatie Rode Bosbes
Nog veel meer foto’s zijn de downloaden op de site
Welkom w.
Sportplatform De ontwikkeling van HARDERWIJK ACTIEF
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Transcript van de presentatie:

SHEETS TBV DEELTIJD EN VOLTIJD WEEK 2: DEEL 1 ‘SCHOOL MET DE 5 O’S’ ACHTERGRONDINFORMATIE School en Samenleving

Inleiding Essentie literatuur: “de pedagogische en didactische samenhang in de dag van het kind” Wat wordt hiermee bedoeld? Van 2 O’s naar 5 O’s W aar staan die 5 O’s voor?

Algemene visie op de brede school It takes a whole village to raise a child”

Culturele traditie liever geen opvang/informeel? Blz.19

1: bso, brede school en DA Groei bso: economische ontwikkeling én: cultuuromslag in denken over bso Vraag: wie uit deze groep is zelf op een bso geweest? Onderscheid bso, brede school en dagarrangement Vraag: wat is het verschil tussen deze 3 begrippen?

Definitie brede school: Samenhangend netwerk van toegankelijke voorzieningen voor kinderen, ouders en buurt met de school als middelpunt

1: bso, brede school en DA (vervolg) Definitie DA: “Een DA is een samenhangend en op elkaar aansluitend aanbod tussen 7.30 en uur dat de basisschool, bso en andere welzijns- of vrijetijdsvoorziening samen verzorgen voor alle kinderen van een school of een wijk. Ouders en kinderen kunnen daar naar behoefte gebruik van maken.”

3 speerpunten Opvang Rust Toegangkelijk vrijetijdsaanbod

1: bso, brede school en DA (vervolg) Regelgeving Praktijk bso ….. Vraag: wie kan vertellen hoe het er aan toegaat op de bso? Beleid: “van marginale voorziening (1997, 2%) naar verplicht aanbod (2007, 30%)” 2 samenwerkingsmodellen school met ko

2. Vragen en dilemma’s bij een DA Debat over: “Bij het dagarrangement nemen professionals de opvoeding over van de ouders. Dat is een slechte ontwikkeling.” “Het Dagarrangement zorgt ervoor dat alle kinderen gelijke ontwikkelingskansen krijgen.” “Is goed voor de buurt.”

Huidig Rotterdams beleid De wethouder aan het woord: layer_embedded Praktijk?

Kijkje over de gens Engeland breakfast clubs/kidsclubs/extended schools Onder meer: warme maaltijd, sport en doorverwijzen Every child matters 0-19

Zweden 1-12 nuttig en leren kinderopvang Schooltijden Pedagoog= fritidspedagogen Stimuleren vaderschapsverlof Het Zweedse ouderschapsverlof geeft alle vaders en moeders het recht om samen 480 dagen thuis te blijven, per kind.

Vrije tijd Hoe vrij is die tijd/ Blz 56 Spelen is een behoefte Waarom is dat goed wat leer je?

Volgende week Bronnen uitwisselen vaststellen welke je gaat gebruiken Brainstormen voorlichting Hoofdstuk 3 verbeter de wereld M. de Winter Wat is je opgevallen deze week..