Herstel in de GGz Jaap van der Stel

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Herstellen doe je zelf:
Advertisements

Aandacht voor het steunend netwerk
Inhoud Methodologie Theorie Onderzoeksresultaten Verbanden
Eigen regie | Zelfzorg | Zelfregulatie
“In balans” met sociale netwerken
Resultaatgericht Samenwerken
Casus M orthopedagogisch bekeken
DE WMO: kansen of bedreigingen voor de ouderenzorg
Omschrijving zelfmanagement
kenniscentrum jongeren met een functiebeperking en Werk
Kwaliteitszorg als meerwaarde
Gevolgen AWBZ Pakketmaatregelen Pakketmaatregelen Nieuwe MEE dienst.
Leren voor en door het werk
Positieve psychologie
Synthese: “Zorg voor verslaafde dak- en thuislozen in Utrecht.”
Autismespectrumstoornissen
Wat houdt een (krimpend) dorp leefbaar en vitaal?
Begeleidingsplannen GGZ
Presentatie contactpersomemnetwerk
Ambachtelijkheid in de vrouwenopvang de medewerker als vakvrouw Inzichten en handelingsaanwijzingen Judith Wolf Onderzoekscentrum maatschappelijke zorg.
Ontwikkeling van de ouderrol als onderdeel van het herstelproces
Wat willen we vandaag doen?
Auteur: Wilmar Schaufeli Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum.
Informatie: gedragsproblemen.wikidot.com Leer - en gedragsproblemen.
inzicht op de invloed van veranderingen op het gedrag van medewerkers
Crisiskaart en Wet verplichte GGZ
De waarde van cultuur, een onderzoek naar het meetbare en onmeetbare
SRH als herstelgerichte vorm van ondersteuning
Mindfulness.
Herstelondersteunende zorg in een forensische setting:
Inzichten opgepikt van Streetwize De straatkinderen vormen de eerste klantengroep van de mobiele school Een straatkind is een kind dat de straat als leeromgeving.
Dossier Empowerment.
Denk aan de toekomst FNV Manifest Gemeenteraadsverkiezingen 2010 Op 3 maart 2010* is het zover. Dan vinden in Nederland nieuwe gemeenteraadsverkiezingen.
Doel en taak van de hulpverlening
Inhoud deelsessie Samenwerking Kenniscentrum Zelfhulp en Ervaringsdeskundigheid (KZE) en RIBW Midden-Brabant Toelichting per project: Herstelkaartjes Herstelcoach.
GRIP krijgen op werkdruk en stress met het JD-R model
ERVARINGEN UIT DE PRAKTIJK
Leergang Ervaringsdeskundigheid Veerkracht
Opvoeden.
Omgaan met de gevolgen van trombose
Project oriëntatie op het beroep
Vervolg sociaal netwerk methodiek
CHRONISCH ZIEKE KINDEREN. DEFINITIE CHRONISCH, LANGDURIG ZIEKE KIND * heel veel uiteenlopende definities * aantal voorwaarden vermeld om van een chronische.
Klinische les medisch maatschappelijk werk
Filmpjes
Zorg op maat voor depressieve ouderen van levensbelang. Hannie Comijs.
Functioneel | Herstel Een visie vanuit de psychische gezondheidszorg Jaap van der Stel – Lector GGz – Hogeschool Leiden.
Bijeenkomst aandachtsfunctionarissen Sociale netwerk versterking - Sociaal kapitaal - 10 maart 2016 PF Gezin & Omgeving.
 Als antwoord op een groeiende wachtlijst..  Verschuiving naar RTJH: Hulpverlening verantwoordelijk voor een adequaat en efficiënt wachtbeheer;  Hulpverlening.
Recht op effectieve behandeling Prof.dr. Bram Orobio de Castro Ontwikkelingspsychologie, Universiteit Utrecht.
Peer interacties bij personen met ernstig meervoudige beperkingen Samen beleven Sara Nijs Promotor: prof. dr. Bea Maes Co-promotor: prof. dr. Carla Vlaskamp.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Vluchtelingen: ervaringen uit het veld
Cliënt in zijn kracht Angerenstein: Methodiek en begeleiden Thema: 13.
Pedagogiek als beroep.
Dagondersteuning (WMO – algemene voorziening) Overgang
Resultaatgericht Samenwerken
Visie op Herstel in de Psychische gezondheidszorg
IPS: van kansarm naar kansrijk
Gelijke kansen op school: het kan!
Van Klacht naar kracht Samenstelling en presentatie
SRH METHODIEK Systematisch Rehabilitatiegericht Handelen
Schizofrenie Jenniviëne Gosepa Ailnairis Belefanti Trejani Emerencia.
Versterken positie van ervaringsdeskundigen binnen de organisatie
Angerenstein: Methodiek en begeleiden Thema: 13
Introductie in de filosofie van ACT
Vergunningenmanagement
Het BPSZ model: tijd voor een paradigma shift?
Enik Recovery College: Van gedachtegoed naar betekenisvolle praktijk
Transcript van de presentatie:

Herstel in de GGz Jaap van der Stel Typen herstel | Klinisch herstel | Behandeling gericht op reductie / remissie van symptomen, - zo mogelijk genezing. Functioneel herstel | Verbeteren van functioneren in bio-psycho-sociaal-cultureel opzicht. Maatschappelijk herstel | Werken aan positieverbetering in sociaal en cultureel opzicht. Bestrijden stigma’s. Persoonlijk herstel | Persoon gaat aan de slag om zichzelf / situatie te veranderen (identiteit, waarden, doelen, hoop, zingeving).

Herstel belemmerend Negatieve identiteit | Denken dat je iets niet kan (en/of niet wil) bereiken. Weinig / geen motivatie | Motivatie – doorzetten, volharden, wilskracht, discipline – is niet voldoende maar wel cruciaal. Hindernissen door innerlijke dilemma’s. Structurele beperkingen | Allerlei problemen in het dagelijks leven. > Vaak is support belangrijk, behandeling, inspanning (zelfhulp) en sociale steun.

Herstel bevorderend Positief denken | Creëren van een cultuur en aanbod vanuit hoop, optimisme en afgestemde behandeling. ‘Karakter’ | Mensen kunnen ‘op eigen kracht’ meer dan zij / anderen denken. ‘Erop af’ | Voorkom sociaal isolement. > Breng sociale steigers aan waaraan mensen zichzelf omhoog kunnen trekken. > Focus op het dagelijks leven. ‘Autonomie’ | Creëer sociale context voor autonome zelfregulatie.