De Rode Knop van Viattence

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Advertisements

Goedemiddag mijn naam is Marian Denekamp van Duynhoven
“Hoe kom ik aan klanten?”
Uw apotheek. Voor betrouwbare zorg dichtbij
Duizenden mensen in de zorg zetten zich in 26 JUNI CHANGE DAY NEDERLAND Iedere dag staan er duizenden mensen in de zorg klaar om anderen te helpen. Zij.
Sollicitatiegesprek.
….een korte presentatie
Luca CUCINA ITALIANA Inleiding Thema avond Umbrië Nieuwe koks Umbrische wijnen nieuwsbrief.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Sportiviteit & Respect HC Twente 26 maart 2014
Samen maak je de vereniging ROHDA-Raalte Presentatie leden 2 november 2011.
Klantgericht werken, Kanalen in balans
Hoe en waarom brengt de burger zijn snoeihout snel naar de biomassa verbrander? Van consument tot biomassaleverancier.
Professioneel-kritische Instelling
Ruimte voor jouw persoonlijke ontwikkeling Professioneel-kritische Instelling Training follow-up (dag 2)
Patiëntveiligheid VIM in de praktijk
Iedereen coach naar Jef Clement.
Verantwoordelijkheid delen
plaats datum naam trainer
Betrokkenheid op de werkvloer
De oudere stagiaire.
Producten & Werkprocessen
Communicatie met ouders
ZELF SLEUTELEN! JOB CRAFTING OPDRACHT.
Inzet Cao VVT Honderden gesprekken Bijeenkomsten| Enquête onder 2500 Abvakabo leden Kwaliteit van zorg: bewoners krijgen niet de zorg die ze verdienen.
De DP 'Rotonde' discussie. Rode draad uit de gesprekken van deze ochtend.
Niet met goede bedoelingen alleen… 17 april 2008 Jolanda Luijten.
Dordrecht Open Data Nu écht aan de slag! Dordrecht, maart 2015
Administratieve lasten (AL) 19 mei Opzet 1. Introductie 2. AL en kwaliteit 3. VWS Actieplan AL 4. Programma Verspilling 5. AL en de Uitwisseling.
7 Kernwaarden van Delta Lloyd Groep
Magister voor ouders.
ONTSLAGREGELEN.nu Gemakkelijk samen het ontslag regelen.
Wat is geschiedenis en wat heb je eraan?
Denise Goessens-Nix, ketencoördinator CVA keten Parkstad Utrecht, 7 oktober 2015.
Medicatieoverdracht Regionale werkafspraken medicatieoverdracht in de keten, Regio Den Bosch e.o. en Oss-Uden-Veghel.
Groepsdynamica & Interactief communiceren

1 “Innovatieplaats Cure” Experimenteer met minder regels.
VOOR ALLE LEERWEGEN ! NU. INHOUD ARTXPRESS AUDITIE PROCEDURE PROGRAMMA LEERLIJN MOTIVATIE CONTACT.
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Verschillende rollen en stijlen
Volle OR en hoge verkiezingsopkomst: Utopie of goed realiseerbaar?’
28 januari 2016 Digitale verzuimregistratie!. Registratie naar situatie Situatie 1 : AVO onderbouw In de onderbouw is er sprake van homogene groepen waardoor.
Hoe verder? RAO Atelier 18 februari 16. Dus: We doen goede projecten op bedrijfsniveau We willen verbreden en verbinden Vervolg.
Grip op Regionale Samenwerking: Rob de Greef en Roeland Stolk.
Welkom Ouderbijeenkomst De Moespot 28 mei 2015 Bedoeling en programma 1. Ouders zijn geïnformeerd over: De activiteiten die team en directie hebben ondernomen.
De geheimen van het bos Thema Groep 5/6 Pinguïns.
Mantelzorgkaart Aan de slag op het werk Aan de slag met mijzelf Aan de slag thuis mede mogelijk gemaakt door het ministerie van VWS en het ministerie van.
Andere Schooltijden Obs Het Veenpluis. Welkom namens team en MR van Het Veenpluis! Fijn dat u bent gekomen.
Hervorming Langdurige Zorg Transitie Vivent Thuiszorg Terug naar de Bedoeling.
Revoluties in Europa. Les 4 In het Gemeentehuis Doelen van les 4 Je kunt beschrijven welke taken burgemeester, wethouders en raadsleden uitvoeren. Je.
Ontwikkelen van vakmanschap in veranderende tijden. HR netwerkbijeenkomst Tineke de Visser In voor zorg!Merel van der Ham 13 april 2016Aafje Academie.
Startbijeenkomst Veilige Publieke Taak Noord-Nederland Naar een nieuw evenwicht in de omgang met klanten die over de grens gaan Wanneer de klant van links.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Programma Opening - avondvoorzitter ‘ArMOEDe, geloof in eigen kracht’ in Harderwijk? - Paul Lohmeijer, gemeente Harderwijk Uitleg project - team Voor.
Werkplaats Communicatie Optimaal communiceren: Hoe doe je dat ? Uitwerking aspect “communicatie rondom burgerinitiatieven” Presentatie werkplaats communicatie.
In gesprek met zorgprofessionals Netwerkdag BVN 2 juni 2012 Marga Schrieks, Greta Antuma.
Een werkvorm om actief en concreet tot participatie te komen
Welkom kennismakingsavond 4 mavo. Programma Even voorstellen Het laatste jaar… Belangrijke zaken betreffende het PTA Mevr. Depmann (decanaat) Dhr. Kauffeld.
Verslag Bestuursgesprek tussen Philadelphia en de Inspectie.
Zicht op Samenspel! Meander & Bas Schepers. Programma EERSTE HELFT –Inleiding –Verwachtingen & Vragen –Project of Traject ? –Volgen RUST TWEEDE HELFT.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Medicatieoverdracht Regionale werkafspraken medicatieoverdracht in de keten, Regio Den Bosch e.o. en Oss-Uden-Veghel.
Dialoog aan tafel [logo organisatie].
Quickscan Implementatie Zorgstandaard Integrale Geboortezorg
Fouten en alledaags leiderschap
Start Aandacht voor levensvragen en liefdevolle zorg in uw organisatie
Wij willen als gemeente/organisatie X onze klanten centraal stellen
Bemiddelingscommissie
Workshop Wie heeft welke rol?
Transcript van de presentatie:

De Rode Knop van Viattence Welkom!

Programma Voorstel rondje Wie is Viattence? Waarom hebben we de Rode Knop geïntroduceerd? Voorbeeld melding Wat zouden jullie doen? Wat hebben wij er mee gedaan? Procedure Rode Knop Discussie: Kan de Rode Knop ook werken voor de cure-sector?

Wie is Viattence? Organisatie met verpleeg-, verzorgingshuis- en thuiszorg Op de Veluwe, tussen Apeldoorn en Zwolle Aantal cliënten 370 intramuraal Ca. 350 extramuraal 769 medewerkers en 49 stagiaires Ca. 480 vrijwilligers Veel kennis en ervaring op het gebied van dementie

Waarom is de Rode Knop geïntroduceerd? Terug naar de bedoeling Cliënt centraal en niet de taken Onderweg naar zelforganisatie: klantgericht en oplossingsgericht Weg met de 437 (!) protocollen, regels, richtlijnen, checklijstjes etc. Uit gaan van de professionaliteit van de zorgcollega’s. Terug naar de bedoeling: het bieden van goede, warme en respectvolle zorg en de cliënt laten genieten van de goede dingen in het leven. Onderweg naar zelforganisatie: dus we willen collega’s stimuleren om klantgericht en oplossingsgericht na te denken Weg met protocollen die niet in het belang zijn van de cliënt.

Hoe gaat het in zijn werk? Een collega drukt op de Rode Knop op intranet en beantwoordt de volgende drie vragen Ik vind dat de volgende regel/procedure/werkwijze op korte termijn moet veranderen Ik vind dat dit deze regel/procedure/werkwijze niet of onvoldoende ten goede komt aan het belang van de cliënt en dus om de volgende reden moet wijzigen Ik heb de volgende suggestie om de regel/procedure/werkwijze te verbeteren Het B-team (bedoelingen-team) krijgt een e-mail met de melding en gaat op onderzoek uit.

Wie drukt er op de Rode Knop? Een voorbeeld melding Wie drukt er op de Rode Knop?

Medicijnen kort uitzetten voor het geven Ik vind dat de volgende regel/procedure/werkwijze op korte termijn moet veranderen: medicijnen kort uitzetten voor geven Ik vind dat dit deze regel/procedure/werkwijze niet of onvoldoende ten goede komt aan het belang van de cliënt en dus om de volgende reden moet wijzigen: Gevaar om door haast fouten te maken. Wij moeten de medicijnen kort voor het geven uitzetten, dit houdt dan in dat dat tijdens een spitsmoment van eten koken eten geven enz is. Terwijl er wel een ander moment is om dit rustig uit te zetten. Soms moet je op 2 groepen medicijnen uitzetten. De kans dat er nu fouten gemaakt worden is groter dan dat je er even rustig voor kan zitten. Ik heb de volgende suggestie om de regel/procedure/werkwijze te verbeteren: Het moet geen probleem zijn om dit tussen 15.00 en 16.00 te doen want je kunt de medicijnen in een speciale doos doen. En in een afgesloten kast.

Hoe zouden jullie dit aanpakken? Wat is jullie eerste reactie? Met wie zou je in gesprek gaan? Wat hoop je voor informatie te krijgen zodat je een advies uit kan brengen?

Wat hebben wij gedaan? Met wie hebben wij gesproken? Melder (zorgcollega) Arts Teamleider Kwaliteitsfunctionaris

Wat hebben wij gedaan? Wat kwam er naar voren tijdens ons onderzoek? Algemene tendens tijdens de gesprekken met arts en teamleider: Waarom is de melding gedaan? Circa 1 jaar geleden is het deelvenster van 14 uur toegevoegd. Dit is echter niet vermeld in een protocol. Teams volgen protocol met drie deelvensters per dag, die qua tijden heel ongelukkig vallen Burgerlijke ongehoorzaamheid was het gevolg Algemene tendens tijdens de gesprekken met arts en teamleider: Waarom is de melding gedaan? Teamleider en arts gaven aan geen probleem te ervaren. De teamleiders en artsen wisten hoe er omgegaan kon worden met de deelvensters. Circa 1 jaar geleden is het deelvenster van 14 uur toegevoegd. Dit is echter niet vermeld in een protocol. Dat dit nergens vermeld stond wisten de teamleider en arts niet. De teams weten niet beter dan dat ze drie deelvensters per dag hebben, die ze moeten volgen maar qua tijden heel ongelukkig vallen. Burgerlijke ongehoorzaamheid was het gevolg.

Wat hebben wij gedaan? Conclusie Onwetendheid over meerdere deeltijden Communicatie over dit werkproces is niet goed geweest Gemaakte afspraken niet adequaat besproken Niet iedereen kent de volledige informatie rondom het proces

Wat hebben wij gedaan? Wat is ons advies geweest? Protocol wordt aangepast Teamleiders gaan met de teams in gesprek over de deelvensters Deelvensters uitleggen in de interne nieuwsbrief De MIC commissie gaat rechtstreeks communiceren met teamleiders. Grote veranderingen in de interne nieuwsbrief melden

Een aantal andere voorbeelden Bloeddruk meten Verplaatsen van de etenskar Brief medicatiecheck huisarts

Vragen tot nu toe?

Procedure Rode Knop De melding wordt gedaan aan de Raad van Bestuur De RvB heeft een B-team (bedoelingen-team) samengesteld om deze meldingen te onderzoeken

Procedure Rode Knop

Procedure Rode Knop

Procedure Rode Knop

Procedure Rode Knop Onderzoek door het B-team Advies naar de Raad van Bestuur Geen akkoord RvB  opnieuw op onderzoek Akkoord RvB  implementeren Na een jaar doen we een check op de borging Implementatie: sinds de zomer is het B-team hier ook verantwoordelijk voor de implementatie. Het bleef wat steken in de lijn.

Raad van Bestuur Bijeffect Zeer betrokken en bemoeit zich er actief mee Belangrijk: het management staat er achter. Bijeffect Medewerkers voelen zich serieus genomen. Er wordt naar ze geluisterd en hun mening is belangrijk. Alleen als het management er ook achter staat, werkt het ook. Het zitten soms kosten aan verbonden of iets moet er echt even door gedrukt worden. Bijeffect: eigenaarschap, verantwoordelijkheid nemen voor waar je tegen aanloopt. Het is niet meer een probleem van ‘de organisatie’ maar jouw probleem en dan kun je oplossen door op de rode knop te drukken.

De VWS Rode Knop 16 april: in Den Haag de VWS Rode Knop aangeboden aan staatssecretaris Van Rijn. Knelpunten waar wij als organisatie tegen aan lopen sinds de wetswijzigingen per 1 januari 2015.

Discussie Kan een Rode Knop ook een toegevoegde waarde zijn in de cure sector? Schiet er jullie zo iets te binnen wat je d.m.v. zo’n initiatief aan de kaak zou kunnen stellen?

Meer informatie? Kijk voor meer informatie over de Rode Knop van Viattence op www.viattence.nl > publicaties > actueel nieuws. Of laat het ons weten! Dan sturen we een digitaal informatiepakketje.