CLINIC AANDACHT EN BEGELEIDEN VOOR FUNCTIONEREN Lucas Onderwijs 14 mei 2013.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
POP in de praktijk van Hogeschool Windesheim stelling 1 : een POP stimuleert de dialoog tussen leidinggevenden en medewerker stelling 2: een POP staat.
Advertisements

Gesprekscyclus Quadraam
POP Workshop voor leidinggevenden Mobiliteitsfonds HBO
Een goed gesprek Jan Harmen Rietman Schouten & Nelissen.
Hogescholen in Dialoog
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Beoordelen van docenten loont de moeite!
Certificeren van assessoren __________________________________ Workshop congres LLL op een HOger plan! Erkennen van Verworven Competenties Antoinette van.
Functioneringsgesprek nieuwe stijl
Leiderschap en organisatie
Hoofdstuk 5 - Staff Staff doelt op human resources in de organisatie, met de opdracht te binden, te boeien en te behouden Het overkoepelende begrip humanresourcesmanagement.
Functieprofiel en beoordeling
Opleiden in school, mei Opleiden in school Kennismaking met POSS Personeel en Organisatie Support Systeem Hulpmiddel bij de gesprekkencyclus.
1 Pilotproject Werken naar Vermogen Doel pilot Ontwikkelen en invoeren van een ontwikkelmethodiek voor de brede doelgroep Ontwikkelen en invoeren van een.
Functiegesprekken in de praktijk.
Resultaten BPV-evaluatie
Beoordelen in de zorg lonend?. Programma OnderzoeksopzetOnderzoeksopzet OnderzoeksverantwoordingOnderzoeksverantwoording OnderzoeksresultatenOnderzoeksresultaten.
FLOW WEP Toepassing bij [corporatie].
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
FLOW WEP Toepassing bij [corporatie].
Evalueren om te leren Kracht van Beoordelen
Leidinggeven H7 Formele gesprekken Filiaalmanager.
Wat na uw BUE? Van feedback via BUE naar concrete acties via UW INDIVIDUEEL ONTWIKKELINGSPLAN.
Management en leidinggeven
Samenwerken aan strategisch personeelsbeleid
Start flp 3 Functioneringsgesprek
Aanpassing gesprekscyclus donderdagoverleg 2 oktober 2014.
Opleiden naar de toekomst Werken in een satelliet.
Studieadviesregeling
Mind Us INCLUSIE Voorwoord De Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) veronderstelt dat iedereen mee kan doen in de samenleving. Maar hoe vanzelfsprekend.
Het coachende functioneringsgesprek
CLINIC AANDACHT EN BEGELEIDEN VOOR FUNCTIONEREN Lucas Onderwijs 4 juni 2013.
Evaluatie van de voorbije werking SG via CODI (én het CASS). “ Kijken naar het verleden met het oog op het nemen van beslissingen voor de toekomst ”. Een.
Pemprl.
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
WELKOM WERKBEGELEIDERS EN PRAKTIJKBEGELEIDERS WERKVELDOVERLEG MZ 28 OKTOBER 2014.
Studieloopbaancoaching 1 kwartaal 2.3
Slc Week 2. Bespreken van vragen, uitwisselen van ervaringen Kiezen van de jaarraad Eerder verworven competenties/opdrachten Samenstelling POP- groepen.
LEERJAAR 1 SAW.  Introductie bijeenkomst Periode W3S1AR en W3S1BR van 8 Februari t/m 22 April  Minimaal 250 uur werken  Begeleiding door een MWB docent.
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
Toelichting en uitleg bij deze tool  Hoe is deze tool tot stand gekomen? Tijdens het MT van verschillen (V)SO scholen in het midden van het land. Naast.
Een werkvorm om actief en concreet tot participatie te komen
Het opleidingsgesprek
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Workshop ‘Ben ik tevreden?’ 9 januari Welkom Workshop ‘Ben ik tevreden?’ 9 januari 2012.
VAN HRM NAAR PERSONEELSZORG 7 JUNI 2016SECTORDAG FNV OVERHEID.
De (groei)indicatoren 8.2 en 2.1 en wat vraagt de Inspectie van het Onderwijs.
Personeelsmanagement Hoofdstuk 3 Functionerings- en beoordelingsgesprekken.
‘Samen’ uitdagen tot ontwikkelen Basisschool De Ark.
Leidinggeven Hoofdstuk 10 Functionerings- en beoordelingsgesprekken.
Rollen binnen het werkplekleren
Functionerings- en ontwikkelgesprekken met rendement
ZESC – Situationeel leiderschap
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
OR Kompas 13 april 2017 Liesbeth van Bakel en Marian Beeren
Weet u het nog? Stevig voorbereid de klas in en dan… Leerlingen doen niet wat ik wil … Leerlingen snappen er niets van … Leerlingen reageren heel.
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Toekomstgericht personeelsbeleid
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
Scholing en motiveren van personeel Organisatiecultuur en structuur
Beoordelen van LC-docenten
In gesprek over werkdruk
werkveldoverleg mz 28 oktober 2014
FLOW WEP Toepassing bij [corporatie].
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Personeelsmanagement
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Aan de slag met werkdruk: nieuwe plannen uit de sector
Transcript van de presentatie:

CLINIC AANDACHT EN BEGELEIDEN VOOR FUNCTIONEREN Lucas Onderwijs 14 mei 2013

WELKOM

Programma  Situationeel leiding geven - José Voorham  Pauze  Stellingen  Gesprekscyclus - Esther Beekink  De praktijk - Antoinette Gillet, Moesin Laghmich en Guus Dolle  Ervaringen delen- de praktijk!  Wat zou je willen verbeteren?  Wat doe je en wat gaat goed?  Welke vaardigheden heb je nodig voor het gesprek?  Wat wil je veranderen voor jezelf of in de school?  Wat neem je de volgende clinic mee of wat wil je halen?

Eens of oneens Stellingen

Gesprekscyclus vormt de bodem onder de deskundigheidsbevordering? Stelling 1

In het functioneringsgesprek beoordeel je ook iemand? Stelling 2

Een directeur krijgt in een functioneringsgesprek ook feedback op het eigen functioneren. Stelling 3

De voorbereiding van een functioneringsgesprek kost mij teveel tijd? Stelling 4

Ik zou meer vrijheid willen hebben in de gesprekscyclus. Stelling 5

Gesprekscyclus ondersteunt situationeel leiding geven? Stelling 6

Gesprekscyclus beslaat een periode van maximaal 3 jaar? Stelling 7

Beoordelingsgesprek is geen dialoog? Stelling 8

Gesprekscyclus

Jaarlijks vindt er een gesprek plaats tussen medewerker en leidinggevende. Is bedoeld om: Inzicht functievervulling; Onderhouden bekwaamheidseisen. Uitgangspunt

1. Persoonlijk ontwikkelingsgesprek (POP) 2. Functioneringsgesprek 3. Beoordelingsgesprek Gesprekken gesprekscyclus:

Doel: Afstemming tussen de wensen van de medewerker m.b.t. zijn professionele ontwikkeling en de ontwikkelingsdoelen van de organisatie. Afspraken over de wijze waarop invulling wordt gegeven aan maximaal 50% van de uren van deskundigheidsbevordering. Persoonlijk Ontwikkelingsgesprek

Kenmerken: Tweezijdig; Toekomstgericht; Vergroten inzetbaarheid. Gemaakte afspraken komen in een POP! Persoonlijk Ontwikkelingsgesprek

Procedure: Minimaal eenmaal in de 4 jaar opgesteld; Afspraken over de inhoud van persoonlijk ontwikkelplan; Medewerker legt afspraken vast in eigen persoonlijk ontwikkelplan; Ondertekening. Persoonlijk Ontwikkelingsgesprek

Doel: Bevorderen van het professioneel welbevinden van de werknemer; POP wordt ook besproken. Functioneringsgesprek

Kenmerken: Toekomstgericht; Verheldering van oorzaken van problemen, van wensen en mogelijkheden; Gelijkwaardige inbreng van gesprekspartners (tweezijdig karakter); Functioneringsgesprek

Procedure: Evaluatie vorig gesprek; Gesprek leidt tot het maken van nieuwe afspraken m.b.t. functioneren en ondersteuning; Schriftelijke vastlegging en ondertekening. Functioneringsgesprek

Doel: Geven van inzicht in de functievervulling van de medewerker gedurende het beoordelingstijdvak. Beoordelingsgesprek

Kenmerken: Gericht op het verleden; Eenzijdige waardering; Kan rechtspositionele consequenties hebben. Beoordelingsgesprek

Wanneer een beoordelingsgesprek: Tijdelijk dienstverband; Dienstverband onbepaalde tijd minimaal eenmaal per 4 jaar; Tijdelijk dienstverband die langer dan een jaar duurt wordt tweemaal per jaar beoordeeld; Onvoldoende beoordeling maar nog geen rechtspositionele consequenties wenst te verbinden. Beoordelingsgesprek

Procedure: Van tevoren minimaal één functioneringsgesprek en een klassenbezoek; Opgemaakt door leidinggevende; Minimaal een week voor het gesprek ontvangt de medewerker een concept ingevuld beoordelingsformulier; Gesprek wordt gevoerd aan de hand van het formulier; Medewerker krijgt gelegenheid om mening kenbaar te maken; Ondertekening voor ‘gezien’ of voor akkoord. Beoordelingsgesprek

Antoinette Gillet Moesin Laghmich Guus Dolle Gesprekscyclus in de praktijk

Wat doe je en wat gaat goed? Wat zou je willen verbeteren? Welke vaardigheden heb je nodig voor het gesprek? In groepjes uit elkaar

Wat neem je mee en ga je morgen doen? Volgende keer gaan we meer inzoomen op het niet functioneren van een medewerker. Casuïstiek bespreken. Volgende clinic