Ontwikkeling van het jonge kind

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
Advertisements

Kinderen van depressieve moeders: het integratieve model van Goodman en Gotlib Cassie Claeys 1BaTP.
Ilse Dewitte Praktijklector KULeuven
Ja, zeker vandaag!.
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Klinische ontwikkelingsneuropsychologie
Synthese artikel Risico’s, risicofactoren en kansen in de ontwikkeling van kinderen met een gehoorstoornis. Lien Kaes 1BaOC.
Autisme en het verwerken van sociale informatie.
Thema 2 Deel 1 Ontwikkelingspsychologie en pedagogiek
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Sociale perceptie.
DIGITALE COLLAGE ESTHER
AMV Sociaal maatschappelijke dimensie
Het begint bij het jonge kind
Ontwikkelingspsychologie
Opvoedrelaties onder spanning B
Week 1: professioneel pedagogisch handelen Docent: Irina Nojoredjo Opvoedrelaties onder spanning B.
Les 7 Kind en omgeving Het individu in de context Kind en omgeving Het individu in de context.
Opvoeding en pedagogiek Bijeenkomst 1 Pascal van Schajik
Sociale ontwikkeling 2 Sociale cognitie en gedrag sekserollen
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot Kwartaal: 1 Les: 3 – week 4 Kamer: L
Kind in ontwikkeling B Intern vs. Extern.
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 2 Pascal van Schajik.
Ontwikkeling en de basisschool
Ontwikkeling van het jonge kind
Pedagogische theorieën
Kind in ontwikkeling deel A
College 5; kinderen en media. Programma  Hoorcollege kinderen en media 
College 5; kinderen en media.  Hoorcollege kinderen en media: H
Opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind
Ontwikkeling van het jonge kind
Week 2 : Ontwikkelingspsychologie, Liesbeth van Beemen:
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Modellen en Stromingen
Ontwikkeling van het kind (0-12 jaar)
Ontwikkeling van het jonge kind
TRENDS 2015 Kwartaal 3, week 1. Even voorstellen  Naam: Madeleine Meurs  Site: med.hr.nl/meurm   Kamer: MP L
Pedagogische theorieën bijeenkomst 1
Kind in ontwikkeling deel A
Kind in ontwikkeling deel A
+ Kind in ontwikkeling deel A Thema 1 Baby. + Welkom! Programma Expertgroep aan zet, hoe? Praktijkopdracht Inleiding in de module/studiehandleiding Opdrachten.
ONTWIKKELING VAN HET JONGE KIND College 1 Inleiding module.
Dieren, gedrag en leefomgeving
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
Week 3: Systeemtheorie versus biologische psychologie
SPH voltijd Sociologie deeltijd jaar 1 Werkcollege 1 kwartaal 3 Corstin Dieterich L
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 1
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 2 kwartaal 2.
Levenslooppsychologie werkcollege 2 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
Communicatie Les 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Competentie gebieden Kerntaak 1.
Ontwikkeling in adolescentie College 1; seksualiteit en verlangen en cognitieve veranderingen.
Opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind
Een duurzame en langzame verandering VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk September 2015.
Hoofdstuk 3 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk September 2015.
VAD BIJEENKOMST 1.3. Inhoud bijeenkomst Welkom, mededelingen, stage ervaringen 2. Presentatie / bespreken van de voorbereidingsopdrachten 3.Leerdoelen/lesdoelen.
Ontwikkelingspsychologie Ontwikkelingspsychologie = de psychologie van de ontwikkeling van de persoonlijkheid.
BB - Theorie Donderdag 27-oktober. Vandaa g A en A Terugblik vorige week: Toets cijfers Lesstof hoofdstuk Kwaliteit van leven Kwetsbaarheid in de zorg.
Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs Fysieke Ontwikkeling
Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs Inleiding
Waarom gedraag ik mij zoals ik doe??
Ontwikkelingspsychologie 1.2
Aangeboren of aangeleerd?
Gedragsproblemen en stoornissen
Aangeboren of aangeleerd?
Waarom gedraag ik mij zoals ik doe??
Ontwikkelingspsychologie
ontwikkelingspsychologie
Waarom gedraag ik mij zoals ik doe??
Transcript van de presentatie:

Ontwikkeling van het jonge kind College 1 Inleiding module

E-mail: schpa@hr.nl Sheets: www.med.hro.nl/schpa

https://www.youtube.com/watch?v=WolX_k674-U

studiehandleiding Altijd volgens zelfde format Kerntaken en prestatie indicatoren Leerdoelen MC toets Digitale ondersteuning van het boek

Het boek Hoe pak je dat aan? Wekelijks lezen ter voorbereiding Vragen stellen in de les Samenvatting staat op de site van het boek Oefenen met toetsvragen Herken je de behandelde theorie in de praktijk?

Kennis en toepassen Openingscasus hoofdstuk 1 Ontwikkeling beschrijven en verklaren Indeling in periodes Historisch perspectief: Locke en Rousseau

Onderzoek doen Valide en betrouwbaar Correlatie Oorzakelijke relatie Onderzoek: http://www.nji.nl/eCache/DEF/1/41/034.bmlldXd zaXRlbT0xNDkzNTI.html Deze theorie wordt niet getoetst, is belangrijk on studenten wel een kritische blik te geven op onderzoek. Soms komt eruit wat je wel graag wilt horen!

Toetsing Schriftelijk tentamen, mc vragen over het boek en de collegestof Toekenning van cijfer en studiepunten: Min. 5,5 voor de toets

Inhoud Module Week 1 t/m 8 hoor- en werkcolleges Week 9 schriftelijke toets MC

6 ontwikkelingsgebieden Zintuigelijk en motorisch Cognitief Persoonlijkheid Moreel Creatief Sociaal emotioneel

De ontwikkeling van kinderen Ontwikkeling Geleidelijke verandering in een bepaalde, vaak gunstige richting. Ontwikkelingspsychologie Vooral belangstelling voor de algemene factoren die het proces van verandering van de persoonlijkheid in de loop van de tijd beïnvloeden. De wetenschap die het gedrag bestudeert van de mens in de verschillende ontwikkelingsfases

Wat zet de ontwikkeling in gang? Nature vs nurture Aanleg vs ervaring. Aangeboren vs aangeleerd

Wat zet de ontwikkeling in gang? Maturisten De ontwikkeling is geheel voorgeprogrammeerd en komt door rijping van de zenuwcellen tot ontplooiing. ‘Alles gaat vanzelf, alles in nature’ Behavioristen Kinderlijke ontwikkeling drijft op ervaring en leerprocessen. ‘Alles is aangeleerd, alles in nurture’

Evocatieve wisselwerking Interactiemodel Evocatieve wisselwerking Niet alleen omgeving lokt uit, kind door gedrag lokt omgeving uit Actieve wisselwerking Wil omgeving invloed hebben dan moet het het kind aanspreken Passieve wisselwerking Huiselijk milieu bepaalt de ontwikkeling, zoals thuis altijd al gedaan wordt

Interactiemodel; invloed van omgeving bij ontwikkeling van kind Evocatieve wisselwerking Omgeving lokt een bepaald soort gedrag uit van het kind. En het kind lokt door zijn gedrag een bepaald soort omgeving uit Actieve wisselwerking Kind neemt uit de omgeving alleen datgene op wat aansluit bij zijn aanleg, wat hem aanspreekt. Passieve wisselwerking De omgeving die ouders creëren past bij het kind, omdat hij genetisch op hen lijkt.

Nature/nurture Wat in de ontwikkeling van het jonge kind is aangeboren? Wat is er aangeleerd? Wat is het verschil tussen aanleg en erfelijkheid?

Twee begrippen in fasetheorieën Kritieke periode Als in een bepaalde rijpingsfase een bepaalde ervaring mist is er onherroepelijk schade. Gevoelige periode In een bepaalde rijpingsfase is een bepaalde ervaring optimaal, maar kan later ook nog. http://www.youtube.com/watch?v=U1Uqcew_bnM - kritiek of gevoelig??

Groep en individu Bij het lezen van het boek zal je vaak denken ‘maar bij mij/mijn broer/mijn vriendin/mijn nichtje/iemand anders die ik ken, is dat helemaal niet zo’ Theorieën worden gevormd door resultaten van onderzoeken bij hele grote groepen mensen. Een steekproef is representatief voor de gehele groep. Afwijkingen kunnen voorkomen; kijk uit voor example bias.

moeders, baby’s en vaders Hedendaagse psychologie focust zich voornamelijk op de interactie tussen baby, moeder EN vader

Pasgeboren baby’s Zwangerschap 40 weken <33 weken prematuur Te licht; dysmatuur Jongen of meisje? http://www.youtube.com/watch?v=V8wwZjVD1bw Temperament; aanleg Mooi=lief

Oxytocine Hormoon dat moeders aanmaken zorgt voor: Geluksgevoel ‘moedergevoel’- meer ongerust/intuitie Emotionele binding Borstvoeding

Inbreng van de moeder Belangrijke invloeden van de moeder: Karaktereigenschappen - baby- of self centered Jeugdervaring Leeftijd Sociale situatie Dromen en wensen http://www.youtube.com/watch?v=JkQ5aWb2Hy Q

Inbreng van de vader Vooral emotionele steun http://www.youtube.com/watch?v=i0_wp5zyHqA Meeleven tijdens zwangerschap Keizersnede en vroeggeboorte maken dat vader meer meezorgt Leeftijd en carrière spelen mee Zijn even gevoelig voor signalen Zijn springeriger en prikkelen hun baby’s meer tot activiteit

Rol van omgevingsfactoren Maatschappelijke factoren Werksituatie Stressvolle ervaringen -vermindert zorg - beïnvloedt lichamelijke toestand kind Middelengebruik

Belangrijke begrippen Algemeen en motorische ontwikkeling Nature/nurture/interactie Kritieke/gevoelige perioden Inbreng moeder/vader/kind/omgeving

Huiswerk shl Doen!!

http://www. pedagogenplatform http://www.pedagogenplatform.nl/uploads/File/p edagog_kader_kindercentra_0-4_jaar.pdf Kohnstamm, R. (2009). Kleine ontwikkelingspsychologie http://books.google.nl/books?id=dz8656YyJ6kC& printsec=frontcover&dq=inauthor:"R.+Kohnstamm"& hl=en&sa=X&ei=ZM8uUomQGOrV0QXy74DABQ &ved=0CDAQ6AEwAA#v=onepage&q&f=false http://www.bol.com/nl/p/ontwikkelingspsychologie /1001004009602412/