College 5; kinderen en media. Programma  Hoorcollege kinderen en media 

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
sociale media: de nieuwe realiteit
Advertisements

Meer(hoog)begaafde leerlingen ‘in kaart’
Natuur en natuur beleving in de BSO 2
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
“Zonder taal geen verhaal” .
Deze presentatie Kinderen met ADHD Hun ouders ADHD in het onderwijs
Omgaan met geschiedenis
De waarde van cultuureducatie
Waarom neem ik met mijn kind een verteltas mee?
Welke boeken kies ik voor mijn kinderen?
Piramide Welkom in de taalklas De VVE- methode.
Kunstgeschiedenis werkgroep, week 7, blok 3.
Media en creativiteit module 2 Identiteit Jaar 1.
CinekidStudio: zelf doen geeft inzicht!. Introductie Games (serious games / cots games) Virtuele werelden Playful digital tools Onderzoek naar het gebruik.
Ontwikkeld door Anne Coppens en Carlo Verhaar les 2 - media I-C1#, datum.
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
11 maart 2008Joke Berendsen CBS Bekveld Digitale prentenboeken Studiedag 11 maart 2008.
Voorlezen Lees-Mediacoach Marloes Reuvers Jezelf voorstellen
Wat inspireert jou? Wat heb jij nodig om creatief te zijn?
Mediawijsheid.
Mijn computer is leuk! ©pharos Bij voorleesboekje + handleiding van ‘Mijn computer is leuk’
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Het begint bij het jonge kind
OFC28 mediawijsheid les 3.
Agenda Informatie over pesten Wat doen kinderen online?
TEAM OTAKU おたく, オタク Adem Ak Micon Roest Timo van Tilburg.
Briant College Fictie h4 Spanning. Briant College ­ Wat een verhaal spannend maakt ­ Welke ‘trucjes’ de schrijver gebruikt om het verhaal spannend te.
Informatieve bijeenkomst
(Voor)lezen is leuk!.
Sociale ontwikkeling 2 Sociale cognitie en gedrag sekserollen
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 2 Pascal van Schajik.
Ontwikkeling en de basisschool
Ontwikkeling van het jonge kind
College 5; kinderen en media.  Hoorcollege kinderen en media: H
Ontwikkeling van het jonge kind
Ontwikkeling van het jonge kind
Ontwikkeling van het jonge kind
Proeftoets quiz ding.
ONTWIKKELING VAN HET JONGE KIND College 1 Inleiding module.
Inleiding in de (ped)agogiek werkcollege 3 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
COMMUNICATIE Week 5 Docent:.
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
1 (Ped)agogiek Hoorcollege 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
De theorie achter de verhalen
OPVOEDRELATIES ONDER SPANNING B Bijeenkomst 2. PROGRAMMA Restje dinsdag Film Casus maken Debatteren Checklist maken Professioneel pedagogisch handelen.
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Het belang van voorlezen
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Leesplezier in de schoolbibliotheek
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
Welkom!. Een voorstellen: Een voorstellen: Even voorstellen.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat.
Kies voor respect | Presentatie Eerbied voor God, respect voor elkaar.
Niet- confessionele Zedenleer. Wat is Niet- confessionele Zedenleer? (NCZ) = Zedenleer, maar niet gebaseerd op geloof, niet zomaar iets als waar aannemen.
Creatief schrijven. Programma -Klassengesprekje: schrijf je weleens? -Inkomopdracht: een gebeurtenis -Creatief verhaal schrijven: tijdcapsule Wat gaan.
INHOUD LES: “LEREN” Wat is leren? Hoe kunnen we leren? Verschillende leertheorieën; Klassieke conditionering Operante conditionering Leren door imiteren.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Ouderavond
TopOndernemers op de Springplank
Hoe volgen wij de ontwikkeling van het jonge kind
Waarom gedraag ik mij zoals ik doe??
H1 Media en communicatie
Lezen in groep 3 Okt 2017.
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Consumenten-gedrag Het gezin
Waarom gedraag ik mij zoals ik doe??
Waarom gedraag ik mij zoals ik doe??
Transcript van de presentatie:

College 5; kinderen en media

Programma  Hoorcollege kinderen en media 

Kinderboeken  Cultureel erfgoed  Kunsten  Cultuureducatie Kinderen lezen meer als ze dat van huis uit hebben meegekregen. Boeken thuis, lid van de bieb, voorgelezen worden.

Geschiedenis van kinderboeken  Eerste helft 19 e eeuw: Zedenlessen en feitenkennis ter voorbereiding op toekomst  Tweede helft 19 e eeuw: Kritiek vanwege grote braafheid, nadruk toekomst, mooie taal  Eerste helft 20 e eeuw: Schrijven over de kinderwereld, onbezorgde ondertoon, moraal-vrij  Tweede helft 20 e eeuw: Boeken moeten reële wereld schetsen, themaboeken.

Wat vinden kinderen leuk?  Geen verplichting  Spanning in het verhaal  Fantasie  Onbekend avontuur Welke kinderboeken vond/vind jij leuk?

Sprookjes  Symboliek Bijvoorbeeld Roodkapje  Fascisme/anti-communisme – communisme  Volwassen worden; menarche  Partnerkeuze  Etc…

Stelling “TV kijken is slecht voor de ontwikkeling van het kind”  Motorisch  Cognitief  Sociaal-emotioneel  Persoonlijkheidsvorming  Creatieve ontwikkeling  Morele ontwikkeling

Waarom kijken kinderen tv? Er zijn 4 redenen waarom kinderen tv kijken: 1. Ontspanning 2. Informatie 3. Socialisatie 4. Ontvluchten

Invloed van tv volgens Bandura  Verbal labeling: Iets wat je ziet vervolgens voor jezelf onder woorden brengen  Modeling: observatie en imitatie  Observational learning: alles wat een kind opsteekt van kijken naar wat een ander doet  Imitative behavior: Het nadoen van gedrag dat je bij een ander ziet

Stelling “Van geweld op TV worden kinderen agressief”

Televisiegeweld 3 vormen van televisiegeweld:  Reëel geweld  Fictief geweld in een realistische uitbeelding  Fictief geweld in een onwaarschijnlijk uitbeelding Er zijn twee verklaringen van agressief gedrag na een tv-programma:  ontremmingsverklaring  opwindingsverklaring  Catharsisverklaring bleek niet op te gaan

Reclame en stereotypen  Vooral jonge kinderen (t/m 7 jaar) worden sterk beïnvloed door reclame (66%)  TV kan aanzet geven tot vorming van stereotypen, maar invloed van omgeving nog steeds groter

Stelling “Computerspellen en internet bevorderen de ontwikkeling van kinderen”  Motorisch  Cognitief  Sociaal-emotioneel  Persoonlijkheidsvorming  Creatieve ontwikkeling  Morele ontwikkeling

Computerspellen zijn leerzaam  Oog-handcoördinatie  Timing van je handelingen  Ontdekken van spelregels  Integreren van gegevens  Ruimtelijk inzicht

Wat vinden kinderen leuk?  Heeft een doel  Bevat levels  Heeft een automatische scoretelling  Heeft geluidseffecten  Kun je saven  Ziet er mooi uit

Computerprogramma’s in het onderwijs  Oefenprogramma’s  Instructieprogramma’s  Simulatieprogramma’s

Computerspellen beïnvloeden abstract denken Papert  Denken begint met doen en zelf ontdekken.  De aard van het denkmateriaal kan de manier van het kinderlijk denken beïnvloeden en zo de denkontwikkeling versnellen

Computerspellen beïnvloeden emotionele ontwikkeling  Computer wordt ‘fantasievriendje’ met menselijke eigenschappen  Identificatie met hoofdpersoon van spel