College 5; kinderen en media
Programma Hoorcollege kinderen en media
Kinderboeken Cultureel erfgoed Kunsten Cultuureducatie Kinderen lezen meer als ze dat van huis uit hebben meegekregen. Boeken thuis, lid van de bieb, voorgelezen worden.
Geschiedenis van kinderboeken Eerste helft 19 e eeuw: Zedenlessen en feitenkennis ter voorbereiding op toekomst Tweede helft 19 e eeuw: Kritiek vanwege grote braafheid, nadruk toekomst, mooie taal Eerste helft 20 e eeuw: Schrijven over de kinderwereld, onbezorgde ondertoon, moraal-vrij Tweede helft 20 e eeuw: Boeken moeten reële wereld schetsen, themaboeken.
Wat vinden kinderen leuk? Geen verplichting Spanning in het verhaal Fantasie Onbekend avontuur Welke kinderboeken vond/vind jij leuk?
Sprookjes Symboliek Bijvoorbeeld Roodkapje Fascisme/anti-communisme – communisme Volwassen worden; menarche Partnerkeuze Etc…
Stelling “TV kijken is slecht voor de ontwikkeling van het kind” Motorisch Cognitief Sociaal-emotioneel Persoonlijkheidsvorming Creatieve ontwikkeling Morele ontwikkeling
Waarom kijken kinderen tv? Er zijn 4 redenen waarom kinderen tv kijken: 1. Ontspanning 2. Informatie 3. Socialisatie 4. Ontvluchten
Invloed van tv volgens Bandura Verbal labeling: Iets wat je ziet vervolgens voor jezelf onder woorden brengen Modeling: observatie en imitatie Observational learning: alles wat een kind opsteekt van kijken naar wat een ander doet Imitative behavior: Het nadoen van gedrag dat je bij een ander ziet
Stelling “Van geweld op TV worden kinderen agressief”
Televisiegeweld 3 vormen van televisiegeweld: Reëel geweld Fictief geweld in een realistische uitbeelding Fictief geweld in een onwaarschijnlijk uitbeelding Er zijn twee verklaringen van agressief gedrag na een tv-programma: ontremmingsverklaring opwindingsverklaring Catharsisverklaring bleek niet op te gaan
Reclame en stereotypen Vooral jonge kinderen (t/m 7 jaar) worden sterk beïnvloed door reclame (66%) TV kan aanzet geven tot vorming van stereotypen, maar invloed van omgeving nog steeds groter
Stelling “Computerspellen en internet bevorderen de ontwikkeling van kinderen” Motorisch Cognitief Sociaal-emotioneel Persoonlijkheidsvorming Creatieve ontwikkeling Morele ontwikkeling
Computerspellen zijn leerzaam Oog-handcoördinatie Timing van je handelingen Ontdekken van spelregels Integreren van gegevens Ruimtelijk inzicht
Wat vinden kinderen leuk? Heeft een doel Bevat levels Heeft een automatische scoretelling Heeft geluidseffecten Kun je saven Ziet er mooi uit
Computerprogramma’s in het onderwijs Oefenprogramma’s Instructieprogramma’s Simulatieprogramma’s
Computerspellen beïnvloeden abstract denken Papert Denken begint met doen en zelf ontdekken. De aard van het denkmateriaal kan de manier van het kinderlijk denken beïnvloeden en zo de denkontwikkeling versnellen
Computerspellen beïnvloeden emotionele ontwikkeling Computer wordt ‘fantasievriendje’ met menselijke eigenschappen Identificatie met hoofdpersoon van spel