ZER Informatica Resultaten programma-evaluatie. 1 Programma-evaluatie 5 enquêtes: -Overgang secundair onderwijs – universiteit -Studenten die niet aan.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het secundair onderwijs
Advertisements

Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
De deelnemers over 16 stellingen
ROC Mondriaan Domein Zakelijke Dienstverlening Haverkamp 250
Welkom Informatiemiddag studiekeuzecheck
Faculteit Economische en Toegepaste Economische Wetenschappen
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
Allochtonen in het hoger onderwijs
Structuur secundair onderwijs
Voorlichting 4 VMBO INFORMATIE 4 havo
24/05/06 | pag. 1 BIO-INGENIEURSWETENSCHAPPEN FACULTEIT WETENSCHAPPEN VAKGROEP BIO-INGENIEURSWETENSCHAPPEN INFOCONTACTNAMIDDAG 24 mei 2006.
Studenten als katalysator van elkaars leerproces Pilootstudies met studentgemedieerd leren in de bacheloropleidingen Wetenschappen.
17 & 18 november '08 Bouwen aan een opleiding CConceptueel kader en onderwijskundig referentiekader.
1e jaar 2e jaar3e jaar 1e semester 2e semester 1e semester 2e semester 1e semester 2e semester = verplichte major cursus = keuze/profilerings cursus Huidige.
CBE: Centra voor Basiseducatie
Voorlichting oktober Voorlichting Opleiding Technische Informatica TU Delft Faculteit Informatietechnologie en Systemen (ITS) oktober 2001 Hans.
Wetenschappelijke stage
Workshop Onderzoeksontwerp
Discussie (on)mogelijkheden samenwerking WO en HBO 1 Intensieve samenwerking HBO en WO creëert nieuwe studiepaden ● Meer studenten komen tot hun recht.
Overzicht bespreekpunten
Studiesucces: Een uitdaging voor de Open Universiteit
Welkom! Ouderavond 3 Havo / 3 Vwo 16 september 2014.
Update 1 september 2014 Marijke Wilssens opleidingscoördinator
Leren in een werkende omgeving
Bindend Studieadvies binnen TNW Hype of Hulp? Marieke Hofman, Studieadviseur Technische Geneeskunde.
ONDERZOEKS VRAGEN Hoe ervaren de ll. van 5 havo en 6 vwo de 2e fase?
Facultaire Opleidingscommissie Informatica TouW-symposium 13 november 2010 Michallis Pashidis.
Welkom bij xxx Bachelorvoorlichting Universiteit Utrecht.
Voorlichting oktober Voorlichting Opleidingen Technische Informatica en Media en Kennistechnologie TU Delft Faculteit Informatietechnologie en Systemen.
Informatiekunde “Ik wil ‘iets’ (relevants) met computers…” Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica.
Arbeidsmarkt Is een verzamelnaam voor diverse plekken waar werkzoekenden en werkgevers elkaar ontmoeten. BvB 2014.
Startcollege B2 Psychologie
Waarom kies je dit vak in de bovenbouw?
Erasmus bevraging Drempels en motivatoren 19 dec – 1 april 2013 Bijlage 2 bij het verslag POC LO&BW 06/11/2013.
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
Evaluatie Orientatieweek opleiding verpleegkunde Schooljaar
STUDIE NEDERLANDS dr. habil. Marketa Štefková Comenius Universiteit Bratislava, Slowakije De beste keuze van mijn leven !
D E OVERSTAP NAAR HET SECUNDAIR ONDERWIJS Infoavond 18/01/2016 De Brug VCLB D E W ISSEL C AMPUS C ENTRUM.
Ontwikkel je interesse Paden in de ICT. Wie ben ik? Waarom ben ik vandaag hier? ICT, wat is dat eigenlijk? Wat kun je worden en hoe?
Voorlichting VMBO De Populier Heldring 24 maart 2016.
Kompas voor het diplomalandschap. Ik vind het belangrijk om te weten wat het verschil is tussen de diploma’s van Wetenschap & Technologie Internationaal.
Voor toekomstige studenten Durf denken!. HET VOORBEREIDEND JAAR NEDERLANDS 2013 Gedetailleerd programma: Niveau 1: 9/1/2013-5/2/2013 Niveau 2: 8/2/2013-8/3/2013.
VOORLICHTINGSAVOND, 30 maart Pakketkeuze 4TL + overgangsnormen.
Studie-uitval in nuance Een onderzoek op zes Academies van De Haagse Hogeschool Rick Wolff en Sabine Severiens Risbo/EUR.
1 BEROEPS KUNST BuSO Leren en werken TECHNISCH ASO Het secundair onderwijs website CLB.
Programma(hervorming) Prof. dr. Jan Masschelein Prof. dr. Filip Dochy 15/02/20111.
OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten.
INFO - AVOND VMBO 3. Informatie-avond VMBO-T3 Voorbereidend Middelbaar Beroeps Onderwijs Theoretische leerweg.
Startcollege B2 Psychologie september 2016 Laura Holsbeeke – onderwijscoördinator Psychologie Manon te Vaarwerk – studieadviseur Psychologie.
Agenda 1.Onthaal en begeleiding 2.Denkmodel risico-evaluatie en analyse 3.Evaluatie VGM-antennes Pauze 4.Procedure zwangerschap 5.Ventilatie 6.Keuzemodule.
Inhoudsopgave Voortgezet onderwijs algemeen Van PO naar VO Route 8 Scholen in de omgeving Vragen….
Je hebt iets te kiezen op het mbo!
Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
Hoger Onderwijs Oriëntatie op studie en beroep
aantrekkingskracht van informatica
Bachelor in vastgoed met BIV-nummer
Internationalisering en ICT Mogelijkheden en (nieuwe) initiatieven op de EUR Karen Jager.
Reintegratie binnen SOS Kinderdorpen Internationaal
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Bevraging m.b.t. studiekeuze
Entreeschool: samen naar een goede basis
INFO-AVOND VMBO T3 Dinsdag 27 februari 2018.
Welkom! structuur van onze school
uitgangspunten voor de toekomst van het secundair onderwijs
Wie is juf Anita ? Diploma ‘Bachelor in het lager onderwijs’ behaald aan de hogeschool Thomas More te Mechelen. Vijfde schooljaar in de Sterrenhemel. Twee.
Transparantie over Toegang master
Wat na de Master in de Educatieve Studies?
Doelen, verlangens, behoeftes en drijfveren
Transcript van de presentatie:

ZER Informatica Resultaten programma-evaluatie

1 Programma-evaluatie 5 enquêtes: -Overgang secundair onderwijs – universiteit -Studenten die niet aan examens deelnamen / met hun opleiding stopten -Evaluatie bacheloropleiding -Evaluatie masteropleiding -Enquête alumni Online enquêtes Afgenomen tussen 14 maart 2008 en 19 april 2008

2 Programma-evaluatie: resultaten Weergave single en multiple choice vragen: aantal respondenten (n) en percentage gekozen categorieën Weergave schaalvragen: Weergave open vragen: achteraan in rapport

3 Overgang secundair onderwijs – universiteit Respondenten: -33 generatiestudenten Informatica academiejaar Respons: 66% Kenmerken respondenten -85% °1989 & diploma sec. ond. behaald in M/V = 97%/3% -Opleiding SO: wiskundig gericht (79% +5u wiskunde) 36% Wetenschappen-wiskunde (6u – 7u - 8u wiskunde) 27% TSO (< 4u – 8u wiskunde)

4 Overgang secundair onderwijs - universiteit Welke andere opleidingen / instellen overwogen? -Toegepaste Informatica -Ingenieur / Wiskunde -UGent, KULeuven Argument keuze Informatica -Interesse -Toekomstperspectieven -Uitdaging Argument keuze UA -Unaniem: dicht bij huis -Kwaliteit opleiding, kleinschalig

5 Overgang secundair onderwijs - universiteit Studenten werden goed opgevangen bij aanvang studie en hadden een duidelijk beeld van de opleiding 30% vond dat de opleiding niet goed aansloot bij het secundair onderwijs 25% had problemen met het aanvangsniveau van de cursussen (discrete wiskunde) en onderwijsaanpak 36% had problemen met zelfstandigheid 1 op 3 studenten meldt problemen met de onderwijsaanpak. Groot verschil met secundair onderwijs Gevarieerde suggesties (open opmerkingen)

6 Studiestakers Respondenten: -studenten die enkel in academiejaar ingeschreven waren of generatiestudenten die niet aan semestriële examens deelnamen. -Respons = 29% (4/14) Kenmerken respondenten: -Geboortejaar: 1988 Opleiding secundair onderwijs: -Wiskundige richting

7 Studiestakers Te weinig respondenten om conclusie te trekken -Voor 2 studenten voldeed de studie niet aan de verwachtingen

8 Evaluatie Bacheloropleiding Respondenten -Bachelorstudenten Informatica die dit academiejaar hun diploma kunnen behalen -Respons: 77% (20/26) Kenmerken respondenten -M/V = 85%/15% -Diploma secundair onderwijs: ’05 (35%), ’04 (30%), ’03 (30%) -45% 6u & 45% 8u wiskunde in het secundair onderwijs

9 Evaluatie bacheloropleiding Keuze opleiding: -Interessant -Hoog niveau Keuze UA -Dicht bij huis

10 Evaluatie bacheloropleiding Doelen van de opleiding -Positief tot zeer positief -Sommige minder positief (% niet akkoord): Kan ik de geschikte netwerkinfrastructuur en protocollen selecteren in functie van de behoeften (50%) Kan ik de nodige verbeteringen om schaal- en performantie selecteren in functie van de behoeften (45%) Kan ik advies geven over nieuwe automatiseringsprojecten voor kleinere organisaties (35%) Kan ik bestaande programma’s aanpassen aan veranderingen in mogelijkheden van zowel hardware als software (upgrades) (30%) Kan ik vlot omgaan met abstracte modellen om formele redeneringen en argumentaties mogelijk te maken (30%)

11 Evaluatie bacheloropleiding Structuur en opbouw van het programma -Praktische vaardigheden zeer goed -20% was minder tevreden over samenhang en opbouw van de opleiding, aanbod keuzevakken -35% heeft hiaten ervaren in de opleiding Volgtijdelijkheid Feedback op projecten Werkvormen: positief Feedback

12 Evaluatie bacheloropleiding Studie-informatie: -50% vond dat studiegids niet goed aangaf wat van student verwacht werd -Problemen met communicatie naar studenten over praktische wijzigingen, onderwijsregelingen -Collegerooster niet tijdig ter beschikking Collegeroosters met overzicht van vakken en uren vroeger bekend maken Communicatie langs 1 kanaal Studeerbaarheid -Studielast tijdens 3e bachelor te hoog

13 Evaluatie bacheloropleiding Infrastructuur: -30% vond campus niet sfeervol -35% vond computerfaciliteiten onvoldoende Computerlokalen niet altijd toegankelijk, niet mogelijk om zelf software te installeren, onvoldoende computers -25% kloeg over onvoldoende zelfstudieruimtes -31% had problemen met cursusdienst Cursusdienst moeilijk bereikbaar Internationale uitwisseling: -45% had interesse om in het buitenland te studeren -De voornamelijkste redenen om niet te gaan waren praktische en organisatorische bezwaren. -3/4 de zou dit een meerwaarde voor de opleiding vinden

14 Evaluatie bacheloropleiding Sterke punten: -Zelfstandig werken -Gericht op vorming van probleemoplossende vaardigheden -Kwaliteit van het onderwijs -Gebruik van ICT in het onderwijs -Het aantal opleidingsspecifieke vakken -Vorming praktische vaardigheden -Contacten met docenten/assistenten Zwakke punten -Organisatie van de opleiding -Reputatie van de opleiding

15 Evaluatie bacheloropleiding Studenten waren tevreden (60%) tot zeer tevreden (35%) over de bacheloropleiding

16 Evaluatie masteropleiding Respondenten -Respons: 71% (15/21) -Studenten die momenteel een masteropleiding volgen Kenmerken respondenten -Geboortejaar: ’86 (53%), ’85 (27%) ’84 (20%)

17 Evaluatie masteropleiding Overgang bachelor-master -40% ondervond problemen bij de overgang van bachelor- naar masteropleiding Gebrek aan informatie/begeleiding Communicatie

18 Evaluatie masteropleiding Doelen van de bacheloropleiding -Positief tot zeer positief -Sommige minder positief (% niet akkoord) Kan ik de geschikte netwerkinfrastructuur en protocollen selecteren in functie van de behoeften (39%) Kan ik advies geven over nieuwe automatiseringsprojecten voor kleinere organisaties (54%) Kan ik vlot omgaan met abstracte modellen om formele redeneringen en argumentaties mogelijk te maken (23%)

19 Evaluatie masteropleiding Structuur en opbouw van het programma -Onvoldoende aanbod keuzevakken -Voldoende praktische vaardigheden -Hiaten in opleiding -Overlap in programma Werkvormen: positief

20 Evaluatie masteropleiding Studie-informatie -Studiegids gaf geen goed beeld van wat van student verwacht werd -Studenten waren onvoldoende op de hoogte van onderwijsregelingen -Collegerooster was niet tijdig ter beschikking Studeerbaarheid en studiebegeleiding -Positief -Gebrek aan feedback

21 Evaluatie masteropleiding Infrastructuur -Onvoldoende computerfaciliteit (64%) -Onvoldoende zelfstudieruimtes (53%) Internationale uitwisseling -Weinig interesse -Wel meerwaarde voor opleiding

22 Evaluatie masteropleiding Sterke punten -Zelfstandig werken -Kwaliteit van het onderwijs -Vorming praktische vaardigheden -Contacten met docenten/assistenten Zwakke punten -Mogelijkheid tot volgen van programma in buitenland -Organisatie van het onderwijs -Kwaliteit van studiemateriaal -Inspraak van studenten

23 Evaluatie masteropleiding Tevreden (67%) tot zeer tevreden (27%)

24 Alumni Respondenten -75% respons (74/99) Kenmerken respondenten -M/V: 89%/11% -Diploma behaald in ’07 (18%), ’06 (13%), ’05 (18%), ’04 (26%), ’03 (24%) -Opleiding voltooid in 4 jaar (50%), 5 jaar (32%), 6 jaar (13%) -Behaalde graad: voldoening (23%), onderscheiding (51%), grote onderscheiding (24), grootste onderscheiding (1%)

25 Alumni Sterke punten -Zelfstandig werken -Gericht op vorming van probleemoplossende vaardigheden -Kwaliteit van het onderwijs -Contacten met docenten/assistenten -Aantal opleidingsspecifieke vakken -Wetenschappelijke vorming Technische kant van de opleiding en brede basis, goede begeleiding

26 Alumni Zwakke punten -Maatschappelijke vorming (o.a. communicatievaardigheden) -Mogelijkheid tot volgen van programma in het buitenland -Organisatie van het onderwijs (administratie) Te weinig op arbeidsmarkt gericht, algemene vorming, sociale- & communicatievaardigheden, functioneren in bedrijf Erasmus Weinig nadruk op kwaliteit van programmeren

27 Alumni Werkgelegenheid van de afgestudeerden -Niet goed geholpen bij het zoeken naar werk, weinig info over vacatures -Gebrek aan bedrijfsbezoeken, gastdocenten uit bedrijfswereld -97% is momenteel aan het werk

28 Alumni Meest voorkomende profielen (reeds vervuld en huidig) -Software ontwikkeling -Software analist -Consultant -Onderzoeker (academisch) Algemene sector -Consultancy -Onderwijs & vorming -Informatietechnologie en communicatie

29 Alumni Functie ligt meest in verlengde van diploma Tevreden over huidige functie Niet lang gezocht naar werk -61% kon onmiddellijk aan de slag, 30% binnen de drie maanden 83% zou opnieuw kiezen voor informatica aan de UA -Anders: minder technische en bredere opleiding opleiding: economie, talen, …

30 Alumni ¼ volgt momenteel een doctoraatsopleiding 1/3 heeft bijkomend diploma of certificaat behaald: specifiek beroepsgerichte opleiding Opmerkingen verbeteren werkgelegenheid: -Gericht op arbeidsmarkt: bedrijfsbezoeken, presentatie & communicatie, stage, contact met industrie, talen -Feedback na evaluatie

31 Alumni Capaciteiten vergeleken met andere studies -Andere opleiding heeft veel minder – veel meer … t.o.v. licentiaat informatica -Vergelijking met burgerlijk ingenieur computerwetenschappen, handelsingenieur beleidsinformatica, graduaat informatica en industrieel ingenieur - ICT

32 Alumni Doelen van de opleiding -Positief -Sommige minder positief (% niet akkoord) Kan ik een groep informatici leiden: benodigde middelen inschatten en taakverdeling opstelling, planning maken en opvolgen (58%) Kan ik tijdens het uitvoeren van informaticaprojecten de nodige controles voorzien om vooral gespecifieerde kwaliteitsnormen te halen (27%) Kan ik onderzoek en ontwikkeling in een productiegerichte omgeving uitvoeren (26%)

33 Alumni Structuur en opbouw van het programma -59% heeft hiaten in de opleiding ervaren Zeer specifiek -27% vond dat sommige aspecten te uitgebreid aan bod kwamen Wiskunde

34 Alumni Werkvormen -Er kwamen onvoldoende gastdocenten aan bod -34% werd bij de onderwijsvormen niet gestimuleerd om actief mee te denken Licentiaatsthesis -Sommigen werden niet voldoende geïnformeerd en begeleid -Klein aanbod thesisonderwerpen, zelf kiezen?

35 Alumni Tevreden (55%) tot zeer tevreden (40%)