Kind in ontwikkeling deel A

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Advertisements

Persoonlijkheidspsychologie Persoonlijkheidsontwikkeling
Ja, zeker vandaag!.
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Methodische vaardigheden
AMV Sociaal maatschappelijke dimensie
Sociale ontwikkeling 2 Sociale cognitie en gedrag sekserollen
Kind in ontwikkeling deel A Thema 3 Adolescent
Week 7 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
Opvoeding en pedagogiek
Week 3:Taal en cognitieve ontwikkeling
Ontwikkeling van het jonge kind
Ontwikkelingspsychologie
Kind in ontwikkeling B Gedrag vs. Gedachten Dagindeling:
Pedagogische theorieën
WEEK 5 Pedagogische theorieën. Wat gaan we doen Presentatie van de opdracht rondom sensitieve responsiviteit. Power point hoofdstuk 4 kijken en luisteren.
Ontwikkeling van het jonge kind
+ Kind in ontwikkeling deel A Thema 2 Jonge Kind.
Kind in ontwikkeling: het jonge kind
Kind in ontwikkeling deel A
Les 5 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
Ontwikkeling van het jonge kind
Ontwikkeling van het kind (0-12 jaar)
Kind in ontwikkeling deel A
Ontwikkeling van het jonge kind
Opvoedstijlen en interculturele communicatie
Kind in ontwikkeling deel A
Kind in ontwikkeling deel A
+ Kind in ontwikkeling deel A Thema 1 Baby. + Welkom! Programma Expertgroep aan zet, hoe? Praktijkopdracht Inleiding in de module/studiehandleiding Opdrachten.
ONTWIKKELING VAN HET JONGE KIND College 1 Inleiding module.
Kind in ontwikkeling deel A
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
 Schoolleeftijd 3  6-12 jaar 4  Geheugen – KTG/werkgeheugen, snelheid  Aandacht - selectief  IQ – Binet-Spearman-Gardner  Executieve functies.
Kind in ontwikkeling deel A Thema 3 Adolescent
Levenslooppsychologie werkcollege 6
Levenslooppsychologie Hoorcollege 3
Oefententamen Twee groepen Iedereen geeft antwoord; A, B, C of D
Levenslooppsychologie werkcollege 2 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
Levenslooppsychologie werkcollege 4 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
Levenslooppsychologie Hoorcollege 2
Levenslooppsychologie Hoorcollege 1
Levenslooppsychologie werkcollege 3 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
Levensbeschouwelijk leren
Kind in ontwikkeling deel A Thema 3 Adolescent
+ Oefententamen Vraag 1: Plasticiteit is: A: Een specifieke tijd in de ontwikkeling waarin een bepaalde gebeurtenis de grootste gevolgen heeft B: De mate.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Het concept ‘leren’ en de werking van de hersenen
Prikkelverwerking bij kinderen
Meer voorlezen, beter in taal
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Staessen Justine 1BaTP B1 Boek : Een patiënt met Autisme Auteur : Martine Delfos.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Hoofdstuk 2 Taalverwerving.
7 de specialisatiejaar kinderzorg Toelichting bij AD5.
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Ontwikkelingspsychologie
Ontwikkelingspsychologie 16september
Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs Inleiding
Ontwikkelingspsychologie
Welkom op school! WELKOM OP SCHOOL de 4e ouderbijeenkomst PP1
Ontwikkelingspsychologie 1.2
Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs
De ontwikkeling van het kind !
De kunst van het luisteren Communiceren met kinderen op school en thuis Anke den Hertog, P2E.
ontwikkelingspsychologie
Ontwikkelingspsychologie
ontwikkelingspsychologie
Ontwikkelingspsychologie
Transcript van de presentatie:

Kind in ontwikkeling deel A 9.00 -9.30 voortgang piaget-opdracht 9.30 – 10.15 johan en jans 10.15- 11.00 fysieke en cognitieve ontwikkeling en opdracht vergelijking piaget, vygotsky, informatieverwerkingstheorie 11.00-11.45 sociale ontwikkeling en opdracht genderidentiteit 11.45-12.00 focus taalontwikkeling 12.00-12.30 pauze 12.30 oetsiekoetsie kijken 13.00-13.15 nabespreken 13.15- 13.30 afsluiting en voorbereiding week 3 Kind in ontwikkeling deel A Thema 2 Jonge Kind

Terugblik babies: welke dingen moet de baby leren/ontwikkelen in de eerste 2 jaar van zijn leven? Lichamelijke ontwikkeling Groeien, met name de hersens, veel verbindingen, staan open voor ervaringen van buitenaf, gevoelige periodes Zintuigen en reflexen gericht op overleven en leren kennen van de wereld Cognitieve ontwikkeling Eerste tekenen van logisch redeneren, informatie verwerken Sociaal-emotionele ontwikkeling Scheidingsangt en angst voor vreemden, hechting, zelfbesef, temperament

Hoe kan de ontwikkeling van babies op de verschillende gebieden gestimuleerd worden? Lichamelijke ontwikkeling Cognitieve ontwikkeling Sociaal-emotionele ontwikkeling

Belangrijke wetenschappers over de baby-tijd Piaget: theorie over hoe het denken zich ontwikkelt. De baby leert begrip van object-constantie Erikson: theorie over de persoonlijkheids ontwikkeling De baby leert vertrouwen te hebben in zijn belangrijkste verzorger (fase van wantrouwen vs. vertrouwen)

Thema Jonge kind Peuter en Kleuter: fysieke, cognitieve en sociale ontwikkeling Actualiteit beeldmateriaal Focus Taalontwikkeling

Fysieke ontwikkeling – Peuter/kleuter Zwaarder, langer, slanker, sterker Hersenen: meer verbindingen en betere isolatie, lateralisatie Ontwikkeling motoriek door oefenen! Genderverschillen Grootste bedreiging; ongelukken!

Fysieke ontwikkeling - Schoolleeftijd Langzame maar gestage groei, afhankelijk van genetische aanleg en maatschappelijke omstandigheden Verdere verbetering grove en fijne motoriek, fysieke competentie vergroot zelfvertrouwen en eigenwaarde. Bedreigingen door grotere beweginsruimte (fysiek en virtueel)

Hoe kunnen ouders de fysieke ontwikkeling van kinderen bevorderen? Vraag voor pedagogen Hoe kunnen ouders de fysieke ontwikkeling van kinderen bevorderen?

Cognitieve ontwikkeling – Peuter/kleuter Verschillende visies op de cognitieve ontwikkeling verloopt: Piaget: verschillende stadia, kind leert door omgang met materiaal In deze leeftijd: intuitief denken en rudimentair redeneren Informatieverwerkingstheorie: focus op opslag en verwerking van informatie. Hoe werkt het geheugen / aandacht? Vygotsky: aard en voortgang van de cognitieve ontwikkeling van kinderen is afhankelijk van sociale en culturele context: je leert door sociale omgang met anderen.

Cognitieve ontwikkeling – schoolleeftijd Piaget: eerste logische gedachtenpatronen in concrete situaties Informatieverwerkingstheorie: toename geheugen en complexere ‘verwerkingsprogramma’s. Vygotsky: actief leren via kind-volwassene en kind- kindinteracties

Piaget: De pre-operationele fase (tot ongeveer 7 jaar) De naam pré-operationeel wordt gebruikt omdat het kind nog geen echte 'denkhandelingen’ (operaties) kan verrichten. Het denken van het kind in deze fase noemt Piaget egocentrisch. Het mist het vermogen zich in de situatie van iets of iemand te verplaatsen. Mountain-test, False belief test of Sally-Ann test

Sally-Ann test

De concreet operationele fase (tot ongeveer 11-12 jaar) In deze fase verwerft het kind verschillende nieuwe datastructuren, maar deze blijven beperkt tot concreet materiaal en zijn nog niet gericht op abstracte zaken. Conservatie en reversibiliteit Piaget heeft verschillende belangrijke experimenten gedaan. Het preoperationele kind beheerst deze concepten nog niet. In de concreet-operationele periode leert het kind hiermee omgaan.

Vygotsky Sociale leertheorie Leren door observeren Zone van naaste ontwikkeling Scaffolding

Informatie verwerkingingtheorie: focus op Intelligentie Hoe kan je meten hoe intelligent je bent? Hoe kunnen etnische verschillen verklaard worden? Wat is het Flynn-effect?

Opdracht: hoe meet je intelligentie? Onderzoek de verschilllende visies op intelligentie verschillende wetenschappers: Binet (inclusief Stanfort-Binet test) Gardner Sternberg Spearman (g-factor) Etnische verschillen in IQ en Flynn-effect

Een vergelijking...

Piaget, Vygotsky of informatieverwerkingstheorie? Vergelijk de verschillende visies met elkaar. Met welke theorie heb jij het meeste affiniteit? Noem 3 inhoudelijke argumenten. Ga uit van die visie: hoe zouden ouders en hoe zou het onderwijs vanuit deze visie de cognitieve ontwikkeling kunnen stimuleren? Licht toe met concrete voorbeelden. Vergelijk je voorbeelden met medestudenten die zijn uitgegaan van een andere visie. Waar zitten de verschillen?

Sociale en persoonlijkheidsontw. Peuters / kleuters Zelfbeeld volgens Erikson Seperatie vs. Individuatie Autonomie vs. Schaamte/twijfel Initiatief vs. Schuld Besef van gender: sociale stereotypen en verwachtingen over genderrol Sociale relaties: eerste echte vriendschappen en meer samenspelen Moreel besef Piaget: moreel realisme met externe, onveranderbare regels Sociale leertheorie: interacties tussen gedrag en omgeving

Sociale en persoonlijkheidsontw. Schoolleeftijd Zelfbeeld volgens Erikson Vlijt vs. Minderwaardigheid Beoordeling van jezelf op verschillende gebieden  eigenwaarde Relaties en vriendschappen Van gedeelde interesses naar waardering voor de persoon

Focus Taalontwikkeling Baby - Wortels van de taal (6.3) Peuter en kleuter - Taalontwikkeling (9.2) Schoolleeftijd - Betekenis van woorden en tweetaligheid (12.1) en Lezen (12.3)

Wortels van de taal – van geluiden naar symbolen Fonologie – basisklanken Morfemen – kleinste taaleenheid met betekenis. Morfologie – vervoegingen van bijvoorbeeld werkwoorden Semantiek – betekenis van woorden en context

Wortels van de taal – vroege geluiden en communicatie 0-3 mnd prelinguistische communicatie – geluiden, gebaren, imitatie, non-verbale communicatie 3-12 mnd brabbelen – steeds complexere klanken, rond 6 mnd taalspecifieke klanken 10-12 mnd eerste woordje – holofrasen, eenwoordzinnen 16-24 mnd uitbreiding woordenschat van 50 naar 400 woorden Onderextensie – woorden te beperkt gebruiken Overextensie – woorden te algemeen gebruiken

Ontstaan van taalontwikkeling: Nature of nurture? Leertheorie – taal is aangeleerd, en wordt bekrachtigd door beloningen. Taal wordt gemodelleerd. Nativistische benadering – Noam Chomsky – aangeboren taalverwervingsmechanisme (LAD) Interactionele benadering – combinatie van nature en nurture; sociale interactie

Taalontwikkeling in Peuter en Kleutertijd Syntaxis breidt zich uit – zinsopbouw Fast-mapping - woordenschat – 10 woorden per dag – 16.000 woorden op 6-jarige leeftijd Egocentrisch taalgebruik - om eigen gedachten en gedrag te sturen Sociaal taalgebruik – meer nadruk op pragmatiek (effectief communiceren met anderen)

Taalontwikkeling in de schoolleeftijd Woordenschat blijft groeien – 11 jr +/- 19000 woorden Grammatica verbetert Luisteren kunnen ze nog niet goed, conversaties langs elkaar heen Metalinguistisch bewustzijn – besef van eigen taalgebruik, opheldering vragen bij ondeuidelijkheid, is de boodschap wel goed overgekomen? Tweetaligheid – cognitieve voordelen; grotere woordenschat, groter metalinguistisch bewustzijn, hogere score intelligentietests, hersenactiviteit

Oetsiekoetsie Bekijk de documentaire en noteer hoe je de besproken / gelezen begrippen terugziet.

Donderdag Expertgroep Sociale ontwikkeling Praktijkopdracht