De vele gezichten van praktijkgericht onderzoek

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Workshop ontwerpgericht onderzoek Utrecht 14 febr. Anjette van de Ven
Advertisements

Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Filosofie Op HAVO en VWO.
Jeanine Spierings & Luca Lopes de Leao Laguna HvA Onderwijsconferentie
Lessen uit de eerste ronde OnderwijsBewijs Lex Borghans Universiteit Maastricht Voorzitter begeleidingscommissie OnderwijsBewijs.
Wat is goed onderwijsonderzoek?
Kwalitatieve onderzoeksdesigns
Ontwerpgericht onderzoek in het HBO: onderzoeken door te adviseren
1212 /mhj Quo vadis, (Bio) Medisch Ingenieur? Biomedische Technologie Technische Universiteit Eindhoven in samenwerking met Universiteit Maastricht Dick.
Samenwerken in kennen en kunnen Onderwijs ontmoet zorg, 4 oktober 2013.
Beginnen met actieonderzoek Hoe pak je dat aan?
Onderzoeksdag Associatie Universiteit & Hogescholen
En de toepassing van VO&O in INHOLLAND
Voorlichting Sociologie Radboud Universiteit Nijmegen
Onlosmakelijk met elkaar verweven?.  ARHO  Europese ministers.
Eerst je Bachelor, dan een baan,... en dan pas een Master Jan Bransen Onderwijsdag 2007.
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER
Oplossingsgericht coachen voor Studieloopbaanbegeleiding
Onderzoek in de praktijk: Wat en hoe?
VAN EEN LEERTEAM KOMT EEN LEERTEAM !!
Titel auteur oktober /10 Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Ontwerpgerichte kennisontwikkeling, praktijkgericht onderzoek door studenten en docenten.
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Pabo Netwerkbijeenkomst 9 juni 2006 De pedagogische opdracht van de pabo Betekenisvolle en zinvolle kennis van de pedagogiek.
De kwaliteit van het aardrijkskundeonderwijs op de pabo
Smart Specialisation: Social Innovation 28 maart 2013 Prof.dr. Roel in ‘t Veld.
Recht in de roos?! Waardegebaseerde professionalisering en effectiviteit 14 oktober 2009 BINCdag - Gent.
Ontwerponderzoek als voorbeeld van praktijkgericht onderzoek
Ontwerpgericht onderzoek naar leren tussen generaties in organisaties
Management development lectoren HRO
Onderzoek & het project
Verbeteren van onderwijs door professioneel reflectief handelen De rol van onderzoek Paula Willemse en Rob Vink © IVA.
“De valkuil(en) van een richtlijn in de praktijk”
Zachte waarden klinkende resultaten?!. Uitgangspunten van de werkgroep De deelnemende ROC’s delen de notie dat (kern)waarden onderscheidend en legitimerend.
Onderzoek doen een methodische aanpak
Kennismarkt OCW Connecting worlds: Samenwerking tussen onderzoek en onderwijs Linda Sontag (NRO) Annemarijke Jolmers (NRO) Rosanne Zwart (UU) Jordi Vermeulen.
Evidence based onderzoek. Wat is evidence-based ?  Letterlijk betekent dit aanduiding of bewijs.  het gebruik van een bewijs dat de keuze voor een bepaalde.
Congres congresnaam Naam medewerk(st)er Functie medewerk(st)er KENNIS VAN ONDERWIJS advies Ontwikkeling en benutting.
Klik hier om ondertitel te maken Klik hier om een titel te maken.
Meer innovatieve professionals
Inhoud bijeenkomst 2 Oriёntatie op je praktijkonderzoek:
Welkom aan boord van de Ark van Onderzoek Kennismakingsbijeenkomst met het platform 19 oktober 2015 Author´s name and/or Institution.
Bron: Baarda, B. (2014). Dit is onderzoek!. Wat is een theoretisch kader? ‘Een theoretisch kader is een overzicht van bestaande kennis en inzichten over.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Onderzoeksvaardigheden 3
Sociologie en Diversiteit werkcollege 1
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
KWALITEIT EN ORGANISATIE WEEK 2 Schpa 2.57.
Bloggen op de Master Leren en Innoveren Netwerkbijeenkomst Studeren naast je werk / Blended learning 2 december 2015 Bartel Dorhout docent MLI
Bron: Baarda, B. (2014) Dit is onderzoek!
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Onderzoek op hogescholen: de oogst na 10 jaar Prof.dr.Cees Karssen Emiritus rector magnificus Wageningen Universiteit Voorzitter Commissie Tussentijdse.
Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen.
Zorg dat de Docent blijft: Maak van Onderzoek een spannende Onderneming! Joseph Kessels De Haagse Onderzoeksdagen De Haagse Hogeschool 13 april 2011.
Duurzaam HRM methodologische uitgangspunten 8 mei 2014 Dr. Leni Beukema.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Bron: Baarda, B. (2014) Dit is onderzoek!. Inhoud bijeenkomst 2 Onderzoeksdoel formuleren Onderzoeksvragen (hoofdvraag met deelvragen) formuleren.
Zelfevaluatie burgerschapsonderwijs
What is the meaning of? Student centered learning
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Product van TU Delft, SEC
Reflectieve medewerkers (leren) reflecteren
Sandra: introductie van ons / de master / aanwezigen
Betere verbindingen met onderzoek
Ontwerponderzoek.
Ontwerpend onderzoek.
A Pallette of Actionable Knowledge (Pack-model)
Transcript van de presentatie:

De vele gezichten van praktijkgericht onderzoek Miniconferentie: De praktijk van het praktijkonderzoek Eindhoven, 9 oktober 2015 Dr. Daan Andriessen

Dialoog tussen wetenschap en samenleving Wetenschap verbinden Onderzoek met nut Dialoog tussen wetenschap en samenleving Wetenschap verbinden met de maatschappij Kenniscirculatie Doorwerking Bruikbaar onderzoek Valorisatie Wetenschap met maximale impact Kenniscocreatie Responsible Research & Innovation

Bush (1945) hield pleidooi voor fundamenteel onderzoek xxxxxxxxxxxxxxx 4/25/2017 Bush (1945) hield pleidooi voor fundamenteel onderzoek Fundamen-teel onderzoek Nieuwe kennis Toepast onderzoek Nieuwe producten en diensten Toegepast onderzoek verwijst naar lineair innovatiemodel xxxxxxxxxxxxx

Stokes (1997) ziet het niet als een tegenstelling Gericht op fundamenteel begrip Gericht op toepassing Bohr Pasteur Edison Peterson (Boeken over vogels)

Gibbons (1994) ziet een nieuwe vorm van onderzoek ontstaan Mode 1 academic, investigator-initiated and discipline-based knowledge production Mode 2 context-driven, problem-focused and interdisciplinary

Universitair onderzoek dreef af door ‘publish or perish’ principe Wetenschap Praktijk Onderwijs

Grote behoefte aan verbinden van drie werelden Wetenschap Praktijk Onderwijs

Definitie van praktijkgericht onderzoek xxxxxxxxxxxxxxx 4/25/2017 Definitie van praktijkgericht onderzoek Praktijkgericht onderzoek is onderzoek waarvan de vraagstelling wordt ingegeven door de beroepspraktijk en waarvan de opgedane kennis direct bij kan dragen aan die beroepspraktijk. (op basis van BKO, 2007) Theoriegericht onderzoek is onderzoek waarvan de vraagstelling wordt ingegeven door een gat in de theorie of de nieuwsgierigheid van de onderzoeker en waarvan de opgedane kennis kan bijdragen aan de theorievorming xxxxxxxxxxxxx

Manieren om praktijkgerichtheid van onderzoek te vergroten 1. Tot stand komen van de vraag 2. Doelstelling van het onderzoek 3. Vraagstelling van het onderzoek 4. Uitvoering van het onderzoek 5. Verspreiding van resultaten

1. Tot stand komen van de vraag 2. Doelstelling van het onderzoek 3. Vraagstelling van het onderzoek 4. Uitvoering van het onderzoek 5. Verspreiding van resultaten “Vraagarticulatie” is een naïeve term 1. Tot stand komen van de vraag

Het is een groot probleem (NS)

1a. Samen met werkveld werken aan de probleemverkenning “Problemen bestaan niet. Een situatie is pas een probleem als iemand dat ervan maakt” (Vermaak, 2009) Belangrijke vraag: wie bepaalt dat iets een probleem is? “Een probleem is een interpretatie van een gevoel van onbehagen” (Joseph Kessels) Diagnose met het werkveld is belangrijkste stap in het onderzoek. Het belang van doorvragen: Vraag 5 x “Wat maakt dat…?”

1b. Samen met het werkveld in kaart brengen van het kennisgat Wetenschappelijke kennis Kennis van de praktijk Kennis van de client / leerling / student Oplossen praktijkproblemen vereist: Mensen & Middelen Tijd & Gelegenheid Kennis Onderzoek richt zich primair op het aanleveren van (een deel van) de kennis Kennisprobleem = het gat tussen de bestaande en de benodigde kennis om het probleem (deels) op te lossen

2. Doelstelling van het onderzoek 1. Tot stand komen van de vraag 2. Doelstelling van het onderzoek 3. Vraagstelling van het onderzoek 4. Uitvoering van het onderzoek 5. Verspreiding van resultaten Onderzoek kan meer opleveren dan kennis alleen 2. Doelstelling van het onderzoek

2a. Naast kennisdoel ook veranderdoel toevoegen Kennisprobleem is vaak heel groot. Onderzoeker moet dus een keuze maken: wat is het doel van het onderzoek?: De relevantie van die kennis voor het veldprobleem (‘doel van het onderzoek’) De te ontwikkelen kennis (‘kennisdoel in het onderzoek’) De beoogde verandering in het onderzoek (‘veranderdoel in het onderzoek’) B.v. Participerend actieonderzoek = Onderzoek waarin betrokkenen zelf op zoek gaan naar werkzame oplossingen voor hun eigen problemen

2b. Naast kennisdoel ook professionaliseringsdoel toevoegen Onderzoek doen is zeer leerzaam voor o.a.: Nieuwsgierig houding Kritisch houding Zaken vanuit een ander perspectief bekijken Twijfelen Bronnen gebruiken Nauwkeurig werken Kennis van een onderwerp uitdiepen Onderzoek als instrument van professionalisering / emancipatie B.v. Action learning

3. Vraagstelling van het onderzoek 1. Tot stand komen van de vraag 2. Doelstelling van het onderzoek 3. Vraagstelling van het onderzoek 4. Uitvoering van het onderzoek 5. Verspreiding van resultaten Alleen beschrijven en verklaren is niet genoeg 3. Vraagstelling van het onderzoek

Er zijn maar zes soorten onderzoeksvragen Als je wilt stoppen met niezen, moet je dan in de zon kijken? Waarom knipperen we met beide ogen tegelijk? Zijn kunstmatige smaakstoffen ongezond? Is urine een geneesmiddel? Kunnen negers beter dansen? Kunnen dieren tegen kietelen? Dennis Storm & Valerio Zeno

3a. Toewerken naar ontwerpende vragen Verklaren Evalueren Definiëren Vergelijken Beschrijven

3b. Combineer specifieke en generieke vragen KENNISSTROOM Hoe kan het in het algemeen? PRAKTIJKSTROOM Gevolgen hiervan zijn groot: Specifieke aanpak van HBO onderzoek: altijd een praktijkstroom en een kennisstroom (ook nog een competentiestroom) Kennisstroom start met een onderzoeksagenda en een kennisvraag (hoe vraag) op basis van reeds beschikbare theorie (b.v.Hoe kunnen CoP’s succesvol levend worden gehouden?) . Vanwege het primaat van het ontwikkelen van nieuwe praktijkkennis geldt dus niet: u vraagt wij draaien. Het lectoraat bepaalt welke praktijkkennis ontwikkeld gaat worden en zoekt daar casussen bij. In kennisstroom wordt generieke oplossing ontwikkeld. (b.v. methode voor succesvol inzetten van Community of Practice als middel tot kennisdelen en professionalisering) Selectie van praktijkproblemen Daarna wordt een casus gezocht waar een probleem speelt waarvoor de oplossing een oplossing kan zijn (b.v. een grote bank). Maar diagnose is belangrijk! Daarvoor is helaas altijd een bepaalde bril nodig en die komt uit de theorie (hoe goed wordt bij deze bank kennis gedeeld) De generieke oplossing wordt specifiek gemaakt (b.v. deelnemers blijken minder tijd te hebben, ICT biedt andere functionaliteit) Specifieke oplossing wordt geïmplementeerd en geëvalueerd en geleerde lessen worden expliciet gemaakt. Mogelijkerwijs was de diagnose verkeerd en moet je opnieuw beginnen Kennis mobiliseren en ontwikkelen Bij het maken van het ontwerp ga je uit van wat we al weten (zowel verklarende als praktijktheorie). Zoveel mogelijk gebruik maken van al bekende ‘genererende mechanismen’) (b.v. techniek van de dialoog in CoP) Na de casus stel je vast wat geleerd is over: Wat werkt wel en wat niet Wanneer werkt het wel en niet> Waarom werkt het wel en niet (genererende mechanismen = verklaringen verbeteren) Bijdrage aan verklarende theorievorming! Hoe kan het hier?

4. Uitvoering van het onderzoek 1. Tot stand komen van de vraag 2. Doelstelling van het onderzoek 3. Vraagstelling van het onderzoek 4. Uitvoering van het onderzoek 5. Verspreiding van resultaten Handen uit de mouwen 4. Uitvoering van het onderzoek

4a. Onderzoeken door te verbeteren: Educational design research xxxxxxxxxxxxxxx 4/25/2017 4a. Onderzoeken door te verbeteren: Educational design research “If you want truly to understand something, try to change it.” (Kurt Lewin, 1946) Ontwikkelen van ‘handelingstheorie’ (ontwerpende onderzoeksvraag) Testen in de praktijk: wat werkt onder welke omstandigheden? Heen en weer springen tussen de ‘kennisstroom’ en de ‘praktijkstroom’ Net zo lang doortesten tot ‘transfereerbare’ kennis ontstaat. xxxxxxxxxxxxx

KENNISSTROOM PRAKTIJKSTROOM Praktijksituatie Casus 1 Praktijksituatie Een kwestie van vertrouwen Een ontwerpgericht onderzoek naar het verbeteren van het contact met ouders in het ‘grootstedelijke’ vmbo als bijdrage aan preventie van schooluitval Mariëtte Lusse Schooluitval als maatschappelijk problem Onderzoeksvraag: Hoe kunnen scholen in het grootstedelijke vmbo het contact met ouders zodanig vormgeven dat dit bijdraagt aan de preventie van schooluitval? ontwerpdoel Het ontwikkelen van een handreiking voor het grootstedelijke vmbo voor de vormgeving van oudercontact in relatie tot preventie schooluitval naar relatie, inhoud en implementatie. VMBO scholen

KENNISSTROOM PRAKTIJKSTROOM 1.THEORIE 2.ONDERZOEKS-AGENDA Theoretisch kader 2.ONDERZOEKS-AGENDA Kennis-probleem PRAKTIJKSTROOM Casus 1 Praktijksituatie 4.DIAGNOSE Praktijk-probleem Theorie over ouderbetrokkenheid Generieke vragen: welke factoren dragen in het grootstedelijke vmbo bij aan het verbeteren van de relatie tussen school en ouders? 2. draagt het benaderen van ouders als educatieve partners bij aan een betere relatie tussen ouders en school en zo ja, waarom? Specifieke casussen met hun eigen problematiek

KENNISSTROOM PRAKTIJKSTROOM 1.THEORIE 2.ONDERZOEKS-AGENDA Theoretisch kader 2.ONDERZOEKS-AGENDA Kennis-probleem 3. (HER) ONTWERPEN Concept oplossing PRAKTIJKSTROOM Casus 1 Praktijksituatie 4.DIAGNOSE Praktijk-probleem Ontwerpen van een handreiking voor het betrekken van ouderen ahv Theorie Observaties en interviews bij 4 vmbo scholen

KENNISSTROOM PRAKTIJKSTROOM 1.THEORIE 2.ONDERZOEKS-AGENDA Theoretisch kader 2.ONDERZOEKS-AGENDA Kennis-probleem 3. (HER) ONTWERPEN Concept oplossing 9.REFLECTIE Successen & verbeteringen 5.ACTIE PLANNING Specifieke oplossing PRAKTIJKSTROOM Casus 1 Praktijksituatie 4.DIAGNOSE Praktijk-probleem Uittesten van specifieke handreikingen op 2 VMBO scholen door de onderzoeker 8.VASTSTELLEN VAN LEREN Bevindingen 6.IMPLEMEN-TATIE Vastgelegde ervaringen 7.EVALUATIE Effecten van acties

KENNISSTROOM PRAKTIJKSTROOM 1.THEORIE 2.ONDERZOEKS-AGENDA Theoretisch kader 2.ONDERZOEKS-AGENDA Kennis-probleem 3. (HER) ONTWERPEN Concept oplossing 9.REFLECTIE Successen & verbeteringen 10.KENNIS ONTWIKKELING Ontwerpkennis 5.ACTIE PLANNING Specifieke oplossing PRAKTIJKSTROOM Casus n Casus 2 Casus 1 Agenda van de opdrachtgever 4.DIAGNOSE Praktijk-probleem Uitproberen generieke handleiding door 15 scholen zelf met drie scholen als controlegroep Cross case analyse Resultaat: ontwerpprincipes voor het organiseren van ouderbetrokkenheid in het VMBO 8.VASTSTELLEN VAN LEREN Bevindingen 6.IMPLEMEN-TATIE Vastgelegde ervaringen 7.EVALUATIE Effecten van acties

5. Verspreiding van de resultaten 1. Tot stand komen van de vraag 2. Doelstelling van het onderzoek 3. Vraagstelling van het onderzoek 4. Uitvoering van het onderzoek 5. Verspreiding van resultaten Resultaten zijn meer dan tekst 5. Verspreiding van de resultaten

5a. Onderzoeken en delen hand in hand laten gaan De praktijk inschakelen als onderzoeker Tussentijds de praktijk consulteren Een buitenring mee laten kijken

5b. Toegankelijke vormen van ‘publiceren’ TED talks Instructievideo’s Vakpublicaties Testimonials van deelnemers Road show Lesmateriaal Etc.

Manieren om de praktijkgerichtheid van onderzoek te vergroten 1a. Samen met werkveld werken aan de probleemverkenning 1b. Samen met het werkveld in kaart brengen van het kennisgat 2a. Naast kennisdoel ook veranderdoel toevoegen 2b. Naast kennisdoel ook professionaliseringsdoel toevoegen 3a. Toewerken naar ontwerpende vragen 3b. Combineer specifieke en generieke vragen 4a. Onderzoeken door te verbeteren: Educational design research 5a. Onderzoeken en delen hand in hand laten gaan 5b. Toegankelijke vormen van ‘publiceren’ Onderzoeksvraag 1: Welke manieren om de praktijkgerichtheid van onderzoek te vergroten gebruiken de presentatoren op deze conferentie?

Slot: Het speelveld van kwaliteit van praktijkgericht onderzoek xxxxxxxxxxxxxxx 4/25/2017 Slot: Het speelveld van kwaliteit van praktijkgericht onderzoek Methodische grondigheid (MG) Praktische relevantie (PR) “Praktijkgericht onderzoek is onderzoek waarvan de vraagstelling wordt ingegeven door de beroepspraktijk en waarvan de opgedane kennis direct bij kan dragen aan die beroepspraktijk.” Onderzoeksvraag 2: Hoe gaan de presentatoren op deze conferentie om met de spanning tussen methodische grondigheid en praktische relevantie? xxxxxxxxxxxxx

twitter.com/onderzoekcoach Dank voor uw aandacht Dr. Daan Andriessen www.onderzoekscoach.nl Info@onderzoekscoach.nl twitter.com/onderzoekcoach zonder S