WEEK 5 Pedagogische theorieën
Wat gaan we doen Presentatie van de opdracht rondom sensitieve responsiviteit. Power point hoofdstuk 4 kijken en luisteren Werken aan de opdracht pedagogisch beleid Afsluiten
basisvoorwaarden Zorg dragen voor fysieke en emotionele veiligheid. Hoe is dat bij jullie?
hechting Hechtingstheorie Vervangende hechtingsfiguur Vertrouwde relaties (ped medewerkers, kind, ouders) Vaste ped medewerkers Belang van communicatie
Vertrouwde relatie tussen kinderen Vaste kinderen in de groep Goede communicatie tussen kinderen Wij gevoel Belang van rituelen
diversiteit Alle kinderen en ouders Normatieve professional
Structuur en voorspelbaarheid Grenzen en rituelen Indeling en inrichting ruimte Dagritme, groepssamenstelling matchen aan behoeftes
Veilig pedagogisch klimaat
Leren van jonge kinderen Handen, hoofd, hart Belevingswereld Actief leren Totale betrokkenheid (holisme) Sensomotorisch denken (Piaget)
Denk aan het spelen van vroeger
Spelend leren Oefenen van alle sociale, emotionele, cognitieve, morele, en communicatieve vaardigheden. Bewegingsspel Fantasiespel, rollenspel Speel-leer spelletjes Exploratief spel Constructief spel
Kijken en imiteren Snapkijken Vermogen tot imiteren- basis voor begrip en empathie vraagkijken
Leren door herhalen Herhaling: voorspelbaar en veilig Scriptkennis; weten wat er gaat gebeuren Eigen tempo, eigen wijze Participerend leren
Opdracht onderzoek pedagogisch beleid op de kernbegrippen (zie onder) in tweetallen 1 beleid uit kiezen Visie op vroege leren Programma gericht/ ontwikkelingsgericht Verschoolsing Sensitieve responsiviteit Denk en belevingswereld Interacties Hoe leren kinderen Verbondenheid, intrinsieke motivatie, betrokkenheid Paley. Reggio Spel, spel en het vroege leren Volgende week presentatie per tweetal (5 min) Maak er een pitch van!
Volgende keer Pitch Lezen kijken en luisteren H5 Denk na over hoe je veiligheid, welbevinden, betrokkenheid en verbondenheid kan observeren.