WEEK 5 Pedagogische theorieën. Wat gaan we doen Presentatie van de opdracht rondom sensitieve responsiviteit. Power point hoofdstuk 4 kijken en luisteren.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Doorn – 23 januari 2013 Jaap van Petegem
Advertisements

Activeren van ouders met behulp van video-beelden
Natuur en natuur beleving in de BSO 2
Samen opvoeden; ouders en pedagogisch medewerkers
Spelend leren, leren spelen Een training in sociale vaardigheden
W ELKE PROFESSIONAL EN WELKE COMPETENTIES HEEFT DE KINDEROPVANG NODIG ? Jan Peeters.
Programma Welkom en doelen bijeenkomst Het gebouw, korte toelichting traject Waar staan we voor? Waar gaan we voor? Samenvatting met vragen en reacties.
Hogescholen in Dialoog
Structurele aandacht voor voorschoolse educatie
Workshop Relationele en seksuele vorming
[In de voor u liggende presentatie zijn de foto’s verwijderd. Het beeldboekje met foto’s verschijnt in het najaar 2010] Presentatie beeldboekje: inspirerende.
Veilig thuis START Donderdag 6 november 2008.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Eindwerk BanaBaBuO Annelies Timmermans Nathalie Provoost
Burgerschap en de vrije oefenruimte: de actualiteit van John Dewey
Goed zO! Een observatiesysteem voor baby’s en peuters met het oog op doorstroming van informatie naar het kleuteronderwijs.
Opvoeden van drukke kinderen
Welkom Informatieavond 26 maart Doel: Doel: Aan het einde van deze bijeenkomst zijn jullie in hoofdlijnen geïnformeerd over: de wijze waarop wij.
Informatie- avond groep 6
Gesloten residentiële jeugdzorg als veilige haven
Focus op motivatie en communicatie
Presentatie Bijeenkomst 4
Aanpak problematisch gedrag
Prof.dr. Micha de Winter Universiteit Utrecht
Presentatie Bijeenkomst 1
Praktijkonderzoek Onderzoek in de praktijk
Fitheid en gezondheid.
Pemwjk 2. Presentatie voor week 2!!! Maak een presentatie van ongeveer 5 minuten waarin je uitlegt wat de visie is op het samenstellen van kleine groepen.
Maak een presentatie van ongeveer 2 minuten waarin je uitlegt wat jouw visie is op het samenstellen van kleine groepen vanuit het VVE programma dat jullie.
Week 7 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 6 Pascal van Schajik.
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 2 Pascal van Schajik.
Madeleine Meurs Med.hr.nl/meurm Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 1.
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot
Pedagogische theorieën
Les 5 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
Opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind
Opvoedstijlen en interculturele communicatie les 4
motiverende gespreksvoering
Pedagogische theorieën
Pedagogische theorieën bijeenkomst 1
Pedagogische theorieën
WERKEN MET GROEPEN JONGE KINDEREN Bijeenkomst 4. VORIGE BIJEENKOMST: * Bespreken uitkomsten van de praktijkopdrachten in groepen van drie/ vier personen.
KERNTAAK 1.1 NIVEAU 1 ABC ROBINETTE, DINOTRA, WENDY, RANOE EN CEONA.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 Hafida El-Gharbaoui
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
De kracht van positief opvoeden
Het belang van voorlezen
Doctoraatspresentatie Mieke Dereu – 25 oktober 2006 Faculteit Psychologie en Pedagogische wetenschappen 1 Vroege signalen van autismespectrumstoornissen.
Mei 2013 Welkom 19.15u: Inloop met koffie/thee 19.30u: Opening en presentatie 19.45u: Vragenronde 20.00u: Presentatie clusters 21.00u: Tips en tops 21.15u:
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
Informatie avond schooltijden aanpassing 13 mei 2013 Agenda 1.Welkom; ouders, Jelte de Graaf, Monique van de Oever 2.Doel van de avond 3.Presentatie nieuwe.
MATHEKINGS - 25 JAAR KINDEROPVANG HUMANITAS -MATHEKINGSTENTOONSTELLING BERLIJN - ONDERDEEL VAN EEN RIJK ONTWIKKELINGSAANBOD.
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
Hoe pedagogisch handelen?
DE POSITIEVE EN PEDAGOGISCH SENSITIEVE LEERKRACHT Anouke Bakx & Ellen Rohaan Fontys Hogeschool Kind en Educatie Theoretisch kader In het basisonderwijs.
Hoe pedagogisch handelen?
Training Bijeenkomst 2. Onderwerpen bijeenkomst Het gebruik van verschillende media aan de hand van een thema en het toepassen van interactievaardigheden.
7 de specialisatiejaar kinderzorg Toelichting bij AD5.
Informatieavond 7 juni 2016 Agenda voor vanavond: 1.Welkom en toelichting op de avond 2.Visie en aantallen kinderen 3.Kaders vanuit school en overheid.
Voorleescoördinator voor de kinderopvang
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Belang bewegingsonderwijs met kleuters
Welkom op school! WELKOM OP SCHOOL de 4e ouderbijeenkomst PP1
Ouderavond De Borgh 11 oktober Ouderavond De Borgh 11 oktober 2017.
Ontwikkeling en leren van kinderen
Een visie gebaseerd op feiten en meningen,
RÜYA Bijeenkomst 2 Meiden.
De praktijk: kinderen van 5-8 jaar
De praktijk: kinderen van 0 tot 4 jaar
Transcript van de presentatie:

WEEK 5 Pedagogische theorieën

Wat gaan we doen Presentatie van de opdracht rondom sensitieve responsiviteit. Power point hoofdstuk 4 kijken en luisteren Werken aan de opdracht pedagogisch beleid Afsluiten

basisvoorwaarden Zorg dragen voor fysieke en emotionele veiligheid. Hoe is dat bij jullie?

hechting Hechtingstheorie Vervangende hechtingsfiguur Vertrouwde relaties (ped medewerkers, kind, ouders) Vaste ped medewerkers Belang van communicatie

Vertrouwde relatie tussen kinderen Vaste kinderen in de groep Goede communicatie tussen kinderen Wij gevoel Belang van rituelen

diversiteit Alle kinderen en ouders Normatieve professional

Structuur en voorspelbaarheid Grenzen en rituelen Indeling en inrichting ruimte Dagritme, groepssamenstelling matchen aan behoeftes

Veilig pedagogisch klimaat

Leren van jonge kinderen Handen, hoofd, hart Belevingswereld Actief leren Totale betrokkenheid (holisme) Sensomotorisch denken (Piaget)

Denk aan het spelen van vroeger

Spelend leren Oefenen van alle sociale, emotionele, cognitieve, morele, en communicatieve vaardigheden. Bewegingsspel Fantasiespel, rollenspel Speel-leer spelletjes Exploratief spel Constructief spel

Kijken en imiteren Snapkijken Vermogen tot imiteren- basis voor begrip en empathie vraagkijken

Leren door herhalen Herhaling: voorspelbaar en veilig Scriptkennis; weten wat er gaat gebeuren Eigen tempo, eigen wijze Participerend leren

Opdracht onderzoek pedagogisch beleid op de kernbegrippen (zie onder) in tweetallen 1 beleid uit kiezen Visie op vroege leren Programma gericht/ ontwikkelingsgericht Verschoolsing Sensitieve responsiviteit Denk en belevingswereld Interacties Hoe leren kinderen Verbondenheid, intrinsieke motivatie, betrokkenheid Paley. Reggio Spel, spel en het vroege leren Volgende week presentatie per tweetal (5 min) Maak er een pitch van!

Volgende keer Pitch Lezen kijken en luisteren H5 Denk na over hoe je veiligheid, welbevinden, betrokkenheid en verbondenheid kan observeren.