Les 2 Leadership & Stakeholder engagement

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Workshop : Zicht op de omgeving (Stakeholder Analysis)
Advertisements

Money, pesa, argent, dinero, roepie, dinheiro Van geld krijgen naar ook zelf fondsen werven Heleen Reedijk en Peter Jansen 16 maart 2013 – Hilversum.
REBELS: Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions
Appreciative Inquiry of Waarderend Onderzoek als basis voor gesprekken op het marktplein over waarden 1.
Deltion College Engels En Projectopdracht [Edu/001] thema: research without borders can-do/gesprekken voeren : 1. kan eenvoudige feitelijke informatie.
‘Geef uw team vleugels’
Reflections on life Sound on Reflecties op het leven. Geluid aan.
Deltion College Engels B2 Spreken/presentaties/subvaardigheid lezen [Edu/003] thema: Holland – coffee shops and euthanasia? can-do : kan een duidelijk.
English and IPC How to teach content through English.
Deltion College Engels B1 Lezen [no. 001] can-do : 2 products compared.
‘WAIT FOR ME’ Lees met elkaar de songtekst Klik door naar volgende scherm.
EUROCITIES-NLAO is supported under the European Community Programme for Employment and Social Solidarity (PROGRESS ). The information contained.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: Look, it says ‘No smoking’… can-do : kan minder routinematige zaken regelen © Anne Beeker.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/006] thema: Euromail can-do : kan in persoonlijke s nieuws en standpunten van een ander becommentariëren.
Deltion College Engels
Deltion College Engels C1 Spreken [Edu/002] thema: A book that deserves to be read can-do : kan duidelijke, gedetailleerde samenvatting geven van een gelezen.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/006] Thema: “The radio station“ can-do : kan een publiek toespreken, kan verzonnen gebeurtenissen.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/007] thema: Mind twister or how to write an essay… can-do : kan heldere, goed gestructureerde uiteenzetting schrijven.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/006] thema: Dear editor,
Nothing Is As It Seems Lesson 7 What’s the Story?.
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/003] thema: Topical News Lessons: The Onestop Magazine can-do: kan artikelen en rapporten begrijpen die gaan over.
Deltion College Engels B2 Spreken [Edu/001] thema: What’s in the news? can-do : kan verslag doen van een gebeurtenis en daarbij meningen met argumenten.
Deltion College Engels B2 En Spreken/Presentaties [Edu/005] Thema: What you see here, is… Can-do : kan duidelijke, samenhangende verhalen vertellen © Anne.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/001]/ subvaardigheid lezen thema: What a blooper…. can-do : kan taal flexibel en effectief gebruiken voor.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/009] thema: ‘We’d better go to…’ can-do : kan in vertrouwde situaties actief meedoen aan discussies over.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/005] thema: Writing a hand-out can-do: kan een begrijpelijke samenvatting schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels B1 Lezen [Edu/002] thema: But I ‘ve read it in… can-do : kan hoofdthema en belangrijkste argumenten begrijpen van eenvoudige teksten.
Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek Semantic Web and Library Applications Workshop Presented by Luit Gazendam.
Deltion College Engels B2 (telefoon)gesprekken voeren[Edu/002] /subvaardigheid lezen/schrijven thema: I am so sorry for you… can-do : kan medeleven betuigen.
C USTOMER A DVOCACY T HE C USTOMER C ONNECTION 28 januari 2009 NICOLETTE WURING.
Kom, ga met ons mee Come, go with us. ‘Wij vertrekken nu naar het land dat de Heer ons beloofd heeft. Ga met ons mee! Je zult het goed hebben bij ons.
HOFAM vak Organisatie & Management les 10. Motivation 2 One secret for success in organizations is motivated and enthusiastic employees The challenge.
Present Simple Tegenwoordige Tijd.  Om aan te geven dat iets nu een gewoonte is. Er zijn een aantal woorden die aangeven dat het om een gewoonte gaat.
Creating local Europeana related networks Europeana taskforce Hans van der Linden 17/4/15.
Minor Project- en Programmamanagement
Les 6 Risico- en issuemanagement
Minor Project- en Programmamanagement Les 4 Benefits Management.
Future met will Gebruik je om te zeggen dat iets in de toekomst zal gaan gebeuren. Je gebruikt will als je voorspellingen doet zonder dat je daar bewijs.
Time management Howdoyouset priorities?. Priorities:thingsthatyouthinkare important.
2 december 2015, Privacy en de Digital Enterprise Vertrouwen in data.
Mavo 4.  Goal(s)  Letter Puzzle  Write a letter  Check the letters  Do assignments 4A, 5A, 6A & 7 in Student Book page 50  Evaluation.
EPALE Vlaanderen INFOSESSIE Europese subsidieprogramma’s 14 januari 2016 Brugge Boeverbos With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union.
EPALE Vlaanderen INFOSESSIE Europese subsidieprogramma’s 27 oktober 2015 Gent With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union.
Lamb to the Slaughter Who or what is ‘the Lamb to the Slaughter’ in this story?
Het “Nieuwe Werken” Ties Arts Oude wijn in nieuwe zakken? Of onontkoombaar……..
OpleidingsCentrum voor Bowlers Clinic Appingedam KISS.
1 functie Presentation TEEB-stad tool The value of green infrastructure in cities Lian Merkx Platform31.
The Research Process: the first steps to start your reseach project. Graduation Preparation
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Innovatie met IBM Cloud Orchestrator.
Dictionary Skills!?.
Het ontwikkelen van een REDD+ nationale visie en strategie
E22 Eastern Entrance to Riga
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
De taaltaak
ECOLAB; GEDREVEN DOOR ONZE MENSEN
Amsterdam September 2017, Mirjam van Emden
Crohn’s Disease and medicinal cannabis oil A WORKING PROTOCOL
Utrecht Attractive and Accessible: Focus on the User
Rob Heyman and Ilse Mariën
Who knows something about scenarioplanning?
Dynamic Architecture What about you?
Presentatie titel Effective Math Lesson Part 1
Living in the Promised Land Leven in het Beloofde Land
Matthew 16 “But who do you say that I am?”  Simon Peter replied, “You are the Christ, the Son of the living God.”  And Jesus answered him, “Blessed are.
Meaning maning by public leaders in times of crisis
Chapter 6 Sounds cool! Grammar Stepping Stones 2 t/hv.
Leerlingen zeiden: “Je MOET hem loslaten
Moving Minds DNA.
Transcript van de presentatie:

Les 2 Leadership & Stakeholder engagement Minor Project- en Programmamanagement Les 2 Leadership & Stakeholder engagement

Bespreking Assignment 1 Vision Statement Schrijf het Vision Statement op een flip Schuif als groepje een flip op Review het Vision statement van de andere groep aan de hand van de kwaliteitseisen van het Vision statement Schrijf de feedback op de flip van de andere groep Geef elkaar mondeling het commentaar Tot slot bespreken we 1 versie gezamenlijk Minor project- en programma management Lia de Zoete

Minor project- en programma management Kwaliteitseisen A good Vision Statement: Is written in a future state Can easily be understood by a wide variety of stakeholders Is written with the broadest groupings of stakeholders as the target audience Describes a compelling future that engages the heart as well the head Matches the degree of transformation change with the boldness of the vision conveyed Avoids target dates unless the vision is truly time-dependent Describes a desirable future Describes a vision that is verifiable without too many detailed performance targets Is sufficiently flexible to remain relevant over the life of the programme Is short and memorable Minor project- en programma management Lia de Zoete

Langer plezierig leven met Mediq Langer gezond leven vereist hoogwaardige zorg. Mediq is de topapotheker waar europeanen voor dit aanbod terecht kunnen. Dit in samenwerking met alle betrokkenen. De krachten van alle afzonderlijke apotheken zijn gebundeld, maar met behoud van lokale identiteit. Efficient, maar met grote zorg voor de patient! “U mag het zeggen…” Minor project- en programma management Lia de Zoete

Leadership & Stakeholder Engagement How will the programme undertake key aspects of work? Why do we need the Programme? Who will be involved in the programme? What future will the programme deliver? Is the programme affordable? Planning and Control Organisation Blueprint Design and Delivery Vision Business Case Risk Management and Issue Resolution Leadership and Stakeholder Engagement Benefits Realisation Management Quality Management Minor project- en programma management Lia de Zoete 25-4-2017 / 5

Leiderschap versus Management Leadership is ..... Management is ..... Particularly required in a context of change. It clarifies the `as is`, the vision of the future, and thrives in the tension between the two Always required, particularly in a business as usual context , and focuses more on evolutionary or continual improvement Inclined to clarify the `what and why` Focuses on the `how` and the `when` More concerned with the direction, effectiveness and purpose Concerned with speed, efficiency and quality Most effective when influencing people by communicating in face/to/face situations More effective when controlling tasks against specification or plans Focused on meaning, purpose and realised value Focused on tasks, delivery and process Vraag groep naar verchil tussen management en leiderschap. Verwijs naar tabel 6.1 in de manual (pag 48) Minor project- en programma management Lia de Zoete 25-4-2017 / 6

Minor project- en programma management Visionary Leadership The first basic ingredient of leadership is guiding vision. The leader has a clear idea of what he wants to do – professionally and personally – and the strength to persist in the face of setbacks, even failures. Unless you know where you are going and why, you cannot possibly get there. Warren Bennis Bennis: 3 basic ingredients of leadership Guiding vision Passion Integrity Minor project- en programma management Lia de Zoete 25-4-2017 / 7 © 2008 Capgemini. All rights reserved

What do leaders really do!? They do Set direction Align people Motivate people They don’t Plan and budget Organize and staff Control and problem solve Kotter (1996) Minor project- en programma management Lia de Zoete 25-4-2017 / 8 © 2008 Capgemini. All rights reserved

Minor project- en programma management Leaders’ Stories Howard Gardner’s research showed that those leaders who had really made a difference to the ways others through, felt and acted all appeared to have a central story or message. Stories not only provide background, but help the followers to picture the future. The story must connect with the audience’s needs and be embodied in the leader him or herself. Margaret Thatcher Britain has lost its way in defeatism and socialism. We must reclaim the leadership from ‘them’ (socialists, troublemakers, ‘wets’) and restore earlier grandeur Mahatma Gandhi We in India are equal in status and worth to all other human beings. We should work cooperatively with our antagonist if possible, but be prepared to be confrontational if needed. Minor project- en programma management Lia de Zoete 25-4-2017 / 9 © 2008 Capgemini. All rights reserved

Wat is Programma Leiderschap? Business Management Programma Leiderschap Gedrags Management Organisatie Management Technisch Management Waar ligt de focus? Minor project- en programma management Lia de Zoete 25-4-2017 / 10

Rollen in besluitvormingsprocessen Verzamelen feiten Analyseren feiten Besluitvorming Uitvoeren acties Rolverdeling opdrachtgever - projectleider Minor project- en programma management Lia de Zoete 25-4-2017 / 11

Stakeholders in programma’s manager Opdrachtgever Beheerders Gebruikers Projectteam Programmateam Interne dienstverleners Lijn- management Externe Overigen Minor project- en programma management Lia de Zoete © 2004 Capgemini - All rights reservedPrince 2 © 2004 Capgemini - All rights reservedPrince 2 Pagina 12

Categorieën stakeholders Outputgebruikers Wie gebruiken het resultaat of ondervinden daar de gevolgen van? Programmateam Wie voeren het project uit? Inputverzorgers Wie stellen er mensen, middelen of deskundigheid beschikbaar aan het project? Beleidsbeinvloeders Wie beslissen over het project? direct betrokken indirect betrokken onzichtbaar betrokken Programma Minor project- en programma management Lia de Zoete

Minor project- en programma management Stakeholders Wie zijn jouw stakeholders in dit project van de minor? Noem de naam en de rol Minor project- en programma management Lia de Zoete © 2004 Capgemini - All rights reservedPrince 2 © 2004 Capgemini - All rights reservedPrince 2 Pagina 14

Veranderingen in programma’s 1. Clarifying need to change. 2. Form vision and agree objectives. 7. Manage Performance. Engage Stakeholders 3. Identify benefits and changes. 6. Manage initiatives. 4. Define initiatives. 5. Optimise initiatives. Minor project- en programma management Lia de Zoete © 2004 Capgemini - All rights reservedPrince 2 © 2004 Capgemini - All rights reservedPrince 2 Pagina 15

Stakeholder Engagement Process 4. Planning engagements (When?) What are the emerging concerns we need to address? What do they care about? 2. Creating and analysing stakeholders profiles (What?) Plan for who leads the engagement When, and to whom with key messages and channels How do we analyse? What are we finding? Strategy on how when we should plan 1. Identifying Stakeholders (Who?) 3. (Re)defining the stakeholder management strategy (How?) This is the feedback so far… Does our strategy need adjusting? Have the stakeholders changed? Strategy on how we generally should engage with stakeholders 5. Engaging stakeholders (Do) 6. Measuring Effectiveness (Results) Strategy on how well we are engaging What difference is the engagement making? Minor project- en programma management Lia de Zoete © 2004 Capgemini - All rights reservedPrince 2 © 2004 Capgemini - All rights reservedPrince 2 Pagina 16

Analyseren van stakeholders mate van invloed op de besluitvorming mate van belang bij de verandering en op welk gebied mate van ondersteuning die ze je kunnen geven houding tov de verandering relatie met de programmamanager Minor project- en programma management Lia de Zoete © 2004 Capgemini - All rights reservedPrince 2 © 2004 Capgemini - All rights reservedPrince 2 Pagina 17

Analyseren van stakeholders Bondgenoten Twijfelaar Opponent Vijand Opportunist Coalitiepartner Veel Gemiddeld Weinig Instemming over de inhoud Laag Hoog Vertrouwen in de relatie Minor project- en programma management Lia de Zoete 25-4-2017 / 18

Voorbeeld Stakeholder Map Interest Areas: Transport Infrastructure Public Transport Service City Image/ Prestige Local Economy Sports Facilities Housing Hotel Accommodation Local Environment City Takes Stakeholders: 1 Planning Department P P P P P P 2 City Mayor P P P P P P P P 3 City Government P P P P P P P P 4 Transport Department P P P P 5 Sports Minister P P P P P P 6 National Government P P P P P P P P P Local Residents 7 P P P P P P P 8 National Sports Council P P P 9 Tourists P P P P P P Athletes 10 P P P 11 Rail Company P P P Local Businesses 12 P P P P P P P P Minor project- en programma management Lia de Zoete © 2004 Capgemini - All rights reservedPrince 2 © 2004 Capgemini - All rights reservedPrince 2 Pagina 19

Influence / Interest Matrix Low Medium High Written More face-to-face High Key players – need strong buy-in Interest of the Stakeholders in the Programme Active consultation Medium Maintain interest Keep informed Low Influence of the Stakeholders over the Programme Minor project- en programma management Lia de Zoete © 2004 Capgemini - All rights reservedPrince 2 © 2004 Capgemini - All rights reservedPrince 2 Pagina 20

Plannen van engagements Expliciet Niet alleen in een communicatieplan Formele en informele acties Minor project- en programma management Lia de Zoete

Communicatiekalender (1) Per stakeholder: Boodschap: wat wordt waarover gecommuniceerd? Belangrijk aspect bij de inhoud van de boodschap is goed aan te sluiten bij de belevingswereld van de doelgroep: what’s in it for me? Middel: via welk middel/medium wordt gecommuniceerd? Beschrijf de communicatiemiddelen en –kanalen die ingezet gaan worden per doelgroep per boodschap. Er zijn vele middelen en kanalen beschik-baar. De vorm is belangrijk bij het overbrengen van de boodschap. Te weinig verschillende middelen kan ervoor zorgen dat een deel van de doelgroep niet bereikt wordt. Te veel verschillende middelen juist dat het verwarrend wordt. Enkele mogelijkheden op een rijtje: Mondelinge communicatie, bila’s, (informeel) overleg, Taakgericht WerkOverleg, etc. Training, bijeenkomsten, presentaties, workshops Intranet, Nieuwsbrieven, email, brief, schermen in het gebouw GSM, telefoon Gadgets … Voorbeelden op de HR ? Minor project- en programma management Lia de Zoete

Communicatiekalender (2) Stijl: hoe wordt gecommuniceerd? Niet alleen het middel bepaalt de vorm, ook de stijl heeft hierop grote invloed. De stijl kan variëren van formeel, direct, zakelijk, open en actief tot informeel, indirect, wollig, gesloten en passief. Ontvanger: met wie wordt gecommuniceerd? Bepaal met wie er gecommuniceerd wordt. Soms is dit een vertegenwoordiger en een andere keer de gehele doelgroep. Zender: door wie wordt gecommuniceerd? Bepaal wie de communicatie gaat uitvoeren, d.w.z. zowel de inhoudelijk verantwoordelijke als de uitvoerende. Wanneer: wanneer wordt gecommuniceerd? Beschrijf wanneer de bovengenoemde boodschappen richting de doelgroep moeten gaan. Mogelijkheden: ad hoc, regelmatig, na bepaalde gebeurtenissen (zoals het bereiken van een mijlpaal), etc. Maak dit concreet door bijvoorbeeld aan te geven in welke week gecommuniceerd gaat worden. Minor project- en programma management Lia de Zoete

Minor project- en programma management Assignment 2 Stel een stakeholdermap voor Mediq apotheken op conform besproken in de les en een influence/interest matrix. Geef een lijst met acties die je als programmamanager zou doen. Minor project- en programma management Lia de Zoete 25-4-2017 / 24