Een maatwerkdiploma Wat moet ik ermee als docent? Docentencongres Leerling november 2015 Jeroen van Grunsven, rector
Programma Context: Wie zijn we en waar staan we voor? Maatwerk, enkele voorbeelden Maatwerkdiploma als sluitstuk Begeleiden naar het maatwerkdiploma: coachen! Wat is coaching eigenlijk: Technieken en proberen Afsluiting: tips en vragen 10 november 2015
En wie zijn jullie? School Functie Wat is je leervraag over gepersonaliseerd leren? 10 november 2015
Wie zijn we en waar staan we voor? 1068 lln, mavo/havo/atheneum/gymnasium 100 medewerkers Oplossingsgerichte coaching POP-cyclus van 2 jaar door afdelingsleiders Zware concurrentie in de regio Onderwijs op maat voor jou! 10 november 2015
Historie 2005 Nieuw concept Talenten Ontwikkelen tot Prestaties (TOP) 2006 Pilot Meerdere Examenmomenten 2007 Expeditie DDD 2009 Nieuw gebouw 2012 Onderwijs op Maat voor jou! 2012 Oprichting netwerk Zo.Leer.Ik! 2014 Landelijke aandacht Gepersonaliseerd Leren 2014 Nieuwe wet op de onderwijstijd door TK 2015 Maatwerkdiploma, meerderheid in TK 10 november 2015
Maatwerk, enkele voorbeelden De leerling stelt doelen en maakt rooster –in samenspraak met ouders –gecoacht door mentor –gesteund door vakdocenten o Coaching is een fundament: investering, borging, consequent en congruent o Maatwerk hoort bij het Picasso en hoort bij je werk! 10 november 2015
Cayley (4V) “Hoogbegaafd zijn vind ik helemaal niet zo bijzonder” Daphne (oud-ll vwo) “Door onder- wijs op maat kan ik ook topsporter zijn” Thom (4T) “Ze houden rekening met wat je al kan” Bojay (6V) “Alles om het beste in je naar boven te halen” Tamer (oud-ll havo) “Ik mocht in de vierde klas al in vakken examen doen” Daniël (oud-ll vwo) “Als je zelf wil, kan op het Picasso bijna alles” Avalon (oud-ll) “Het Picasso is één grote familie”
Maatwerkdiploma als sluitstuk Het laat zien wat de leerling gedaan heeft Het doet recht aan wat de leerling gedaan heeft Dus… het laat verschillende niveaus zien het laat de verschillende tempi zien biedt ruimte aan nevenactiviteiten (plusdocument) Uitdaging: wat heb je er aan in je vervolgcarrière? 10 november 2015
Onze klant YouTube Creatief, veel indrukken Focus, concentratie en consequenties 10 november 2015
Wat is coaching? Coaching is die vorm van professionele begeleiding waarbij de coach als gelijkwaardige partner de cliënt ondersteunt bij het behalen van zelfgekozen doelen Dat vraagt dus… 10 november 2015
Praktijk Wat is coaching NIET Positieve insteek Eigen regie van de gecoachte Op de achtergrond, tel tot 20 Technieken: transfer, scaling 10 november 2015
Scaling Laat een cijfer geven Erken wat al goed gaat (positieve insteek, zelfvertrouwen) Wat zit er al in dat cijfer? Naar welk cijfer zou je willen? Doel verhelderen (waar wil je heen en hoe ziet het er dan uit) Focus op kleine stappen (beheersbaar) Resultaatafspraak (als we elkaar volgende week weer spreken dan…) 10 november 2015
En nu zelf Coach je partner op zijn/haar leervraag over gepersonaliseerd leren 10 min Wissel van rol 10 min Uitwisseling ervaringen (plenair) 10 november 2015
Tips Voor maatwerk gewoon doen begin klein en makkelijk deel successen Voor coaching kies goede professionele partner consistentie (doet iedereen hetzelfde, geef het goede voorbeeld) –Taal –Niet alleen docent-ll, maar door hele organisatie Tot slot: focus! (hou vol) 10 november 2015
Vragen? 10 november 2015