Beheer van ICT voorzieningen: wat is dat?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
CMIITL01 Casus 9 Léon de Groot INF1V. Snelweg B.V. (1)  SNELWEG B.V. is een groot internationaal transportbedrijf met diverse kantoren in binnen-
Advertisements

De levenscyclus van een informatiesysteem
Shared service STAP 2011 toekomstperspectief Stap.
Subsetten & Anonimiseren
MT Zuid André Plat.
Besturing van (bedrijf)processen
Conditietest als basis voor samenwerking. De conditietest is een hulpmiddel voor vrijwilligersgroepen om: de huidige kwaliteit van de groep te meten en.
met vallen en opstaan naar een mid-office
Henk Stultiens voorzitter OBSV Governance groep.  IT-Governance oftwel IT-besturing richt zich op de besluitvorming rond Informatie Technologie i.c.
Debat BB ICT samenwerking Equalit 14 februari 2013
Systems Engineering 24 april 2007.
Wordt de patiënt door ICT ondersteund in het vervullen van zijn behoeften(zijn leefwereld)? Wouter Meijer 4C-able BV.
© Copyright 1998 by KPMG Management Consulting N.V. 2.2 De fasen in het leven van de IV- infrastructuur.
Module SLM Service Level Management
Inkoop van zakelijke dienstverlening
Informatiestrategie INFS – College 4
Grip op ICT door grip op architectuur
Governance van de informatievoorziening
Informatica 1, Blok 1, Hoofdstuk 2
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
Kwaliteitszorg van de informatievoorziening
Designing Knowledge Systems b Hoofdstuk 11 van Knowledge Engineering and Management. The CommonKADS Methodology. b A.Th. Schreiber, J.M. Akkermans, A.A.Anjewierder,
Agenda Besturen vraagstuk Besturing vraagstuk Relatie DIV (IM)
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Relatiedag 2008 Het nieuwe Kennisnet Frans Schouwenburg en Magda Bruin 23 januari 2008.
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Atelier I & A Bijeenkomst met medewerkers I & A op dinsdag 3 juli 2007.
Medewerkersdag 10 juli 2007 Afdelingen Communicatie.
Strategie en positionering
Governance van de informatievoorziening
Module I Informatica Dhr. C. Walters. Het belang van informatie Gegevens  Informatie  Besluitvorming Gegevens = Data, Raw Material Informatie = Gegevens.
ISO 8402 algemeen ISO 9000 aanvullingen ISO 9001 ISO 9004 extern
Hoofdstuk 6 ICT en management h6.
Beheer informatie- Systemen
Maturity Scan HAN en nu verder! Presentatie Maturity Scan HAN
Insights & Essentials Willem van Putten
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 2
3. Taakgericht én procesgericht leveren van ICT voorzieningen.
4. De vraagzijde: het organiseren van functioneel beheer.
2. ICT voorzieningen: de praktijk De basistaken bij beheer van ICT voorzieningen Functionele en procesmatige ondersteuning Opbouw.
Beheer in BedrijfsContext AD ICT Leerjaar 2 George Pluimakers Module: ICTBBC01DX Studiejaar 2013/2014.
1. De basis van het vak Waar gaat ICT management over? 1.1. Taken en objecten Uitgangspunten en afperkingen Belang van ICT management.
FLOWer is… Case Handling Proces management zonodig tot op het bot
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 2 Thema 3 - Dienstverlening Business IT & Management
1 IT Service Management Theorie (2). 2 “Op zoek naar balans tussen dienst en klant” Bron: artikel uit IT Service Magazine van Robert den Broeder en Aad.
Beheermodel van M. Looijen
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
Concept beleidsvisie Informatie Management Gemeente Delft 2012 – 2016 SLIM SAMEN WERKEN, SAMEN SLIMME KEUZES MAKEN.
Functies Rollen Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Taakgebied 2 Taakgebied 1 Taak … Taak 2 Taak 1 Rol … Rol 2 Rol 1 Functie … Functie 2 Functie 1.
Business Service Management: de zwakste schakel in de keten?!
Door de bomen het bos weer zien Henk Post Bedrijfsanalist ISZF November 2005.
DE UT EN JOIN LISA Business Information Management & Recordmanagement Petra de JongeDecos- 1.
Certificering van assetmanagement
Feiten Meest voorkomende helpdeskproblemen.  Per werknemer wordt gemiddeld een half uur per dag(!) besteed aan zoeken naar ICT antwoorden.  Productieverlies.
Testen Realisatie Ontwerp Require- ments man. Gebruikers- ondersteuning Educatie Monitoring Data- beheer Management- informatie Operationeel support Tactisch.
20 januari 2016 – Herman Bongenaar
Stand van zaken SVB BGT Ernst Koperdraat, kwartiermaker SVB BGT.
SOA en Business Process Management Hoofdstuk 5 uit Web Services van Manes, blz. 122 t/m blz. 129.
Change support Tactisch support Strategisch support Management support Monitoring Educatie Management- informatie Data- beheer Behoefte- management Contract-
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Richtinggevend Sturend Uitvoerend Organization cycle management
CIO 3.0: een gemeentelijk perspectief op de digitale transformatie
Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Functies Rollen Taakgebied 2
Digitaal spreekuur ‘Werken met een kwaliteitscyclus binnen het VSV’
Samenwerking waterbeheerders
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Harmonisatie Bedrijfsvoering (BV) & Dienstverlening (DV) door ISHW
Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Functies Rollen Taakgebied 2
Referentiedomeinenmodel GGZ versie 1.00
Transcript van de presentatie:

Beheer van ICT voorzieningen: wat is dat? Wat is beheer? Hoe bakent zich dat af ? Invloed van externe ontwikkelingen. Invalshoeken op de theorie beheer. Hoe komen we tot de procesbenadering? Basisbegrippen.

1.1. Wat is beheer? Beheer = uptodate houden en exploiteren van infrastructuren en applicaties en het inrichten van de organisatie om dit te realiseren. Twee vragen: 1. Welke taken voeren beheerders uit? 2. Welke objecten beheren zij dan? 1. Taken: a. Het ontwikkelen en onderhouden van applicaties b. Het exploiteren van infrastructuren en applicaties 2. Objecten: infrastr. technische: opslag, verwerking transport en I/O informatische: ontwikkeltools, beheertools applicaties: bedrijfsprocessen ondersteunende individueel werk steunende communicatie bevorderende: intranet

1.2. Hoe bakent zich beheer van ICT-voorzieningen af? Bedrijfsprocessen: Beheerprocessen:  Kwaliteit informatie  Kwaliteit ICT ondersteuning We zien: toestandsmodel: ieder object is in een bepaalde fase en procesmodel : er zijn ketens van werkzaamheden, die elkaar opvolgen Front-office: maken/ volgen SLA´s service desk Ontwikkelen en onderhouden van applicaties Ondersteuning: - primaire en - secundaire processen voor financiën, personeel en kantoororganisatie Exploiteren van infrastructuren en applicaties. Back-office taken

1.3. Invloed van externe ontwikkelingen op beheer Bestuurlijke Technische ontwikkelingen: ontwikkelingen: fusie - netwerkcentric computing - samenvoeging - policy based architecturen - ontvlechting - internettechnologie terug naar de basics Maatschappelijke: Invloeden van de sector: - 24 uurs economie - ieder heeft internetkanaal - ARBO wetgeving - men moet risico nemen - incidentele: omdat inzet ICT motor Euro, jaar 2000 achter innovatie is. Beheren van ICT voorzieningen

1.4. Invalshoeken op het vakgebied Beheer Zeggenschap: Uitvoering beheer: Eigendom - beheer infrastructuur Gebruik (van Schaik,Looijen Beheer ITIL) strategisch - applicaties (funct.,appl. taktisch beheer:ASL) operationeel Veranderingen: Systeemleer: identificeren - service levels proberen - functioneel? (wat?) kengetallen maken - prestatie? (hoe goed) routinematig uitrollen - koppelen of integreren - procesbenadering (Nolan, CMMI, toestandmodel) strategisch taktisch operationeel

Beheer van IT-omgevingen 1.5. Hoe kwamen we op de procesbenadering terecht? Stap voor stap gaat men van hiërarchische sturing naar service processen: v. Schaik (IBM,’82): - niveaus: strategisch taktisch operationeel - opdelen: inhoud middelen producten Looijen (Univ.Delft,’88): Toestandsmodel: - ontwikkelen - testen - in productie en dan terugkoppelen en weer nieuwe releases Beheer van IT-omgevingen ITIL (Pink eleph,’90) Beheer beschreven als service level management en een serie taken onderscheiden, die men moet invullen. Processen (Quint,’94) Op basis van ITIL taken processen onderscheiden om service te kunnen verlenen: - vanuit frontoffice/backoffice - vanuit sturen van de uitvoering van de SLA

1.6. Basisbegrippen Organisatie: samenstel van productiefactoren, dat gezamenlijk het bereiken van een of meer doelen nastreeft Gegevens: geformaliseerde representatie van iets Informatie: gegevens, die de kennis van de ontvanger van deze gegevens vermeerdert Informatieverzorging: zorgen, dat de gegevens beschikbaar zijn om de processen uit te voeren. Deze gegevens moeten voldoen aan eisen. Infrastructuur: technische en informatische voorzieningen om in info te voorzien. Applicaties: programma’s en procedures werkend binnen een technische infrastructuur. Beslissen: aangeven, op welke wijze een taak moet worden uitgevoerd