Eelco Dijkstra, Pieter Hogenbirk Amsterdam Almere 25-11-20151I&I conferentie 2015.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samenwerkend leren lastig -ook voor leraren leerzaam -ook voor leraren
Advertisements

Informatie over het Voortgezet Onderwijs
Het Techniek- en MotivatieKompas Leerlingen in hun kracht brengen.
De propedeuse: meer dan een eerste jaar
De ontwikkeling van de 7 competenties
Kader waarbinnen scholen eigen invulling kunnen geven en eigen accenten kunnen leggen. Netwerk waar uitwisselen en samenwerken centraal staan. Al 17 scholen!
ISchool Koll groepje Maarten, Rob, Jason, Elmina, Paola en Daisy Docent John Hukom.
Welkom. VMBO Voorbereidend Middelbaar Beroeps Onderwijs.
Kandinsky College Malderburchtstraat
Gebruikersdag Gelukskunde 6 oktober 2009 VAN HARTE WELKOM! Gebruikersdag Gelukskunde.
ISchool Koll groepje Maarten, Rob, Jason, Elmina, Paola en Daisy Docent John Hukom.
Flexcollege Flexibel onderwijs organiseren
Informatica in de Tweede fase Havo en VWO. De uitgangspunten Informatica is een vak in de vrije ruimte voor de havo 240 slu (voor het vwo 280 slu) het.
Gerard Koolstra, St. Michael College Zaandam
Wiskunde in NLT wordt dat wat?
Werkconferentie over Wiskunde D in relatie tot het HBO
Werken aan kwaliteit gl met de juiste instrumenten.
Regionale samenwerking rondom jongeren Ton EimersMichiel van der Grinten.
Kees Broekhof Hans Cohen de Lara Sardes. Stappen Welke onderwerpen liggen er op ons bord? Welke gaan we aanpakken? Welke oplossingen zijn beschikbaar?
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
© Stratix 2007 Overview Plan van Aanpak Vraagbundeling voor de realisatie van municipal wireless [in het nederlands]
Sectorwerkstuk Den Bosch
Transdisciplinaire projecten
Naam overlegorgaan Preventief Jeugdbeleid: Samen ontwikkelen en uitvoeren Workshop Kennis voor de Stad 6 november 2009.
ISchool Koll groepje Maarten, Rob, Jason, Elmina, Paola en Daisy Docent John Hukom.
Een project van de Korengroep
Leren in de regio Marc van Rooden, 26 mei Wat is RegioLeren Regio Leren is het ontwikkelen, uitbouwen en onderhouden van een regionale kennisinfrastructuur.
moderniseren van het curriculum.
ATB 16 april 2013 Wil je evt. je laptop alvast aan- zetten?
Centrum voor Innovatief Vakmanschap
Webquest, een kwestie van gebruiken?
Alfrink College Pilot Zomerschool.
Concept examenprogramma
Agenda 1.Uw onderwijsvisie 2.Werking van Muiswerk 3.De Lerarenkamer 4.Demonstratie 5.Voortgang bijhouden en takenmapje 6.Zelf aan de slag 7.Vragen & Afsluiting.
21 ST CENTURY SKILLS! WAT DOEN WE ER MEE? Onderwijspraktijkmiddag ROLF Groep Dr. Ben Kokkeler, Kokkeler Innovatie Consult 16 september 2015.
BÈTAVAKSTEUNPUNTEN. Docent-activiteiten Meestal vakgericht, soms vakoverstijgend (Beta) Netwerkbijeenkomsten – ca. 4 maal per jaar Cursussen en workshops.
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Van Zelfbeschikking tot Toekomstperspectief 8 oktober 2015.
Het samenbrengen van taal- en leesvaardigheid en kunst- en cultuureducatie in Noord-Brabant ten behoeve van de omgang met de 21 e eeuwse vaardigheden in.
Jorrit Blaas U moet veranderen: Meer muziek! 6 Meer bewegingsonderwijs! Radicaliseringslessen Vakoverstijgend 21st Century Skills! Meer Bildung!
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
E-klas en PAL-student Digitaal lesmateriaal voor bètavakken h/v E-klassen 10 november 2015 Cor de Beurs en Arjan de Graaf.
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo. Waarom vernieuwing? Adviezen uit het veld (Vmbo herkend) Ruim 10 jaar vmbo: context is veranderd Vervolgonderwijs.
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Bèta Challenge Programma Een Bèta route mavo-mbo-hbo.
Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen.
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
Onderwijsveranderingen in Nederland Glazen bol 2.0 ? Fred Verboon 19 mei 2016.
Dienstverlening & Producten: een nieuw profiel op het VMBO ondernemend duurzaam innovatief.
Maandag 14 november 2016 Titel presentatie ondertitel.
Zelfevaluatie burgerschapsonderwijs
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
In het mbo Marga Douma-Alta 2 november 2016
Computational Thinking Leren op je Eigen Niveau
Wat is de Amsterdamse MBO-Agenda?
23 maart 2017 profilering.
Trainingsaanbod bij het nieuwe Taalblokken
Jeugdgezondheidszorg 0-19
Inhoud Digitale ontwikkelingen op school Actuele zaken Wat vindt u?
Het BSc Honours Programme
Competentie gericht onderwijs
Onderwijsontwerp cluster havo/vwo
Het omgevingsboek van de school (en het inschakelen van experten)
CKV vmbo moderniseert VU Amsterdam, Jan Mulder
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
Welkom op de voorlichtingsavond voor TTO en Gymnasium
CKV vmbo moderniseert VU Amsterdam, Jan Mulder
Samenvattende presentatie - 3 mei 2019
Transcript van de presentatie:

Eelco Dijkstra, Pieter Hogenbirk Amsterdam Almere I&I conferentie 2015

Amsterdam - Almere Inhoud workshop De uitgangspunten van het project De praktische uitwerking in projecten De inhoudelijke basis, badges, modules Vragen en discussie: wat levert het op en is het haalbaar voor mij? I&I conferentie 20152

Amsterdam - Almere Missie ICT in de Wolken wil jong ICT-talent in de stad opsporen en zich verder laten ontwikkelen. Het gaat om leerlingen in vmbo, havo en vwo met bovengemiddelde aanleg en/of interesse voor ICT. Voor deze leerlingen creëren we een uitdagend onderwijsaanbod met open verbindingen naar vervolgopleidingen en ICT- bedrijven.

Amsterdam - Almere Uitgangspunten: voor wie? Talentvolle, geïnteresseerde leerlingen eigen tijd, gemotiveerd, andere plek Vmbo ICT route, h/v informatica In Almere ook voor onderbouw, andere sectoren, sector- en profielwerkstuk Heterogene groepen leerlingen

Amsterdam - Almere Werkvorm: projecten ICT-projecten van ca 8 weken, deadline, vaste planning opdrachtgever is een bedrijf of instelling realistische opdrachten heterogeen team: verschil in rol, niveau, expertise kennis en vaardigheden, beoordeling op combinatie van aspecten

Amsterdam - Almere Voorbeeld van een project

Amsterdam - Almere Cinnovate Bedrijf gericht op het ontwikkelen van ICT- toepassingen voor kwetsbare groepen in de samenleving om hun levensomstandigheden te verbeteren Projectopdracht: Bouw een APP voor een Android telefoon die ondersteuning biedt aan mensen met een zorgbehoefte.

Amsterdam - Almere mogelijke onderwerpen: ALARMERING: – een sms sturen naar een telefoonnummer, GPS locatie meesturen – alarmering bij vallen, hartfalen, temperatuurverlies of hard gillen ONDERSTEUNING – geheugensteuntjes, leuke uitnodigingen – signalering van te lang stilzitten (passenteller) – een afspraak in de agenda zetten met een ingesproken boodschap ELEKTRONISCHE PILLENDOOS – De medicijnen worden op de juiste tijd getoond en opgenoemd

Amsterdam - Almere De start I&I conferentie 20159

Amsterdam - Almere I&I conferentie T-vorm: Expert die kan samenwerken

Amsterdam - Almere I&I conferentie Photo: Andreas Praefcke - Creative Commons CC-BY 3.0 Samenwerkende experts

Amsterdam - Almere Werkvormen: projecten, modules I&I conferentie Modules

Amsterdam - Almere Project -IBM Poseidon y/cl-poseidon1-app/ Doel van Poseidon: verminderen waterverbruik in landbouw Experiment in school: – plant in gesloten doos – verbonden aan lokale computer (Raspberry Pi) monitoren van temperatuur, luchtdruk, vochtigheid bodem besturen van licht en water verbonden aan cloud/web-app infrastructuur (t/m Twitter)

Amsterdam - Almere Project: Gunzi Opdrachtgever: ontwikkelaar van bordspel Gunzi Doel: web-interface maken voor het bordspel Gunzi/Mortale (gunzi.nl) Later: Gunzi spelen tegen de computer I&I conferentie 2015

Amsterdam - Almere Werkvorm: module horizontaal: basis voor samenwerking (basismodules) verticaal: persoonlijk traject (verdiepende modules) in eigen tempo (o.a. e-learning) – individueel of homogene groep afsluiting: badge – mastery based learning: OK, of "nog niet" I&I conferentie 2015

Amsterdam - Almere Open badges I&I conferentie 2015 Badge: bewijs van kennis, kunde, gedrag, houding, "meesterschap" Interface tussen leertraject en vervolg (project, module, werk) Open badge: iedereen kan een badge maken, dragen, inkijken

Amsterdam - Almere Wat heb je eraan - als leerling? omgeving voor persoonlijke groei & ontwikkeling breed en diep informatica/ICT aanbod geen bovengrens (vervolgopleidingen) "21 st century skills" relevant: werken voor/met bedrijven, experts

Amsterdam - Almere Wat heb je eraan - als docent? omgeving voor eigen ontwikkeling, specialisatie samenwerking met collega's, studenten, experts omgeving voor vernieuwing van onderwijs voor informatica; voor andere vakken badges - bruikbaar model voor eigen onderwijs modules - te gebruiken voor eigen onderwijs (werk in uitvoering)

Amsterdam - Almere organisatie Samenwerking met Gemeente, subsidie Samenwerking tussen Amsterdam en Almere In Almere open voor alle middelbare scholen in de stad Samenwerking met universiteit, hogeschool en ROC Stuurgroep, projectleider, expertondersteuning, scholing, studenten

Amsterdam - Almere Vragen en discussie Heeft deze vorm van leren meerwaarde? Wat is er nodig in mijn stad, op mijn school? Is dat haalbaar? Welke stappen zou ik moeten nemen? Pieter Hogenbirk: Eelco Dijkstra: