Eelco Dijkstra, Pieter Hogenbirk Amsterdam Almere I&I conferentie 2015
Amsterdam - Almere Inhoud workshop De uitgangspunten van het project De praktische uitwerking in projecten De inhoudelijke basis, badges, modules Vragen en discussie: wat levert het op en is het haalbaar voor mij? I&I conferentie 20152
Amsterdam - Almere Missie ICT in de Wolken wil jong ICT-talent in de stad opsporen en zich verder laten ontwikkelen. Het gaat om leerlingen in vmbo, havo en vwo met bovengemiddelde aanleg en/of interesse voor ICT. Voor deze leerlingen creëren we een uitdagend onderwijsaanbod met open verbindingen naar vervolgopleidingen en ICT- bedrijven.
Amsterdam - Almere Uitgangspunten: voor wie? Talentvolle, geïnteresseerde leerlingen eigen tijd, gemotiveerd, andere plek Vmbo ICT route, h/v informatica In Almere ook voor onderbouw, andere sectoren, sector- en profielwerkstuk Heterogene groepen leerlingen
Amsterdam - Almere Werkvorm: projecten ICT-projecten van ca 8 weken, deadline, vaste planning opdrachtgever is een bedrijf of instelling realistische opdrachten heterogeen team: verschil in rol, niveau, expertise kennis en vaardigheden, beoordeling op combinatie van aspecten
Amsterdam - Almere Voorbeeld van een project
Amsterdam - Almere Cinnovate Bedrijf gericht op het ontwikkelen van ICT- toepassingen voor kwetsbare groepen in de samenleving om hun levensomstandigheden te verbeteren Projectopdracht: Bouw een APP voor een Android telefoon die ondersteuning biedt aan mensen met een zorgbehoefte.
Amsterdam - Almere mogelijke onderwerpen: ALARMERING: – een sms sturen naar een telefoonnummer, GPS locatie meesturen – alarmering bij vallen, hartfalen, temperatuurverlies of hard gillen ONDERSTEUNING – geheugensteuntjes, leuke uitnodigingen – signalering van te lang stilzitten (passenteller) – een afspraak in de agenda zetten met een ingesproken boodschap ELEKTRONISCHE PILLENDOOS – De medicijnen worden op de juiste tijd getoond en opgenoemd
Amsterdam - Almere De start I&I conferentie 20159
Amsterdam - Almere I&I conferentie T-vorm: Expert die kan samenwerken
Amsterdam - Almere I&I conferentie Photo: Andreas Praefcke - Creative Commons CC-BY 3.0 Samenwerkende experts
Amsterdam - Almere Werkvormen: projecten, modules I&I conferentie Modules
Amsterdam - Almere Project -IBM Poseidon y/cl-poseidon1-app/ Doel van Poseidon: verminderen waterverbruik in landbouw Experiment in school: – plant in gesloten doos – verbonden aan lokale computer (Raspberry Pi) monitoren van temperatuur, luchtdruk, vochtigheid bodem besturen van licht en water verbonden aan cloud/web-app infrastructuur (t/m Twitter)
Amsterdam - Almere Project: Gunzi Opdrachtgever: ontwikkelaar van bordspel Gunzi Doel: web-interface maken voor het bordspel Gunzi/Mortale (gunzi.nl) Later: Gunzi spelen tegen de computer I&I conferentie 2015
Amsterdam - Almere Werkvorm: module horizontaal: basis voor samenwerking (basismodules) verticaal: persoonlijk traject (verdiepende modules) in eigen tempo (o.a. e-learning) – individueel of homogene groep afsluiting: badge – mastery based learning: OK, of "nog niet" I&I conferentie 2015
Amsterdam - Almere Open badges I&I conferentie 2015 Badge: bewijs van kennis, kunde, gedrag, houding, "meesterschap" Interface tussen leertraject en vervolg (project, module, werk) Open badge: iedereen kan een badge maken, dragen, inkijken
Amsterdam - Almere Wat heb je eraan - als leerling? omgeving voor persoonlijke groei & ontwikkeling breed en diep informatica/ICT aanbod geen bovengrens (vervolgopleidingen) "21 st century skills" relevant: werken voor/met bedrijven, experts
Amsterdam - Almere Wat heb je eraan - als docent? omgeving voor eigen ontwikkeling, specialisatie samenwerking met collega's, studenten, experts omgeving voor vernieuwing van onderwijs voor informatica; voor andere vakken badges - bruikbaar model voor eigen onderwijs modules - te gebruiken voor eigen onderwijs (werk in uitvoering)
Amsterdam - Almere organisatie Samenwerking met Gemeente, subsidie Samenwerking tussen Amsterdam en Almere In Almere open voor alle middelbare scholen in de stad Samenwerking met universiteit, hogeschool en ROC Stuurgroep, projectleider, expertondersteuning, scholing, studenten
Amsterdam - Almere Vragen en discussie Heeft deze vorm van leren meerwaarde? Wat is er nodig in mijn stad, op mijn school? Is dat haalbaar? Welke stappen zou ik moeten nemen? Pieter Hogenbirk: Eelco Dijkstra: