Kind in ontwikkeling B Gedrag vs. Gedachten Dagindeling:

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
Advertisements

Psychologie van de armoede
Precht 2 Blz 53 t/m 101.
Cognitieve gedragstherapie bij depressie
Ontwikkeling door leren Pavlof, Watson, Skinner Vygotsky
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Het geheugen “Een dag om niet (meer) te vergeten. Over het lerend vermogen van mensen met dementie” Leuven, 15/6/2012 Janssens Anneleen, Expertisecentrum.
Autisme en het verwerken van sociale informatie
Autisme en het verwerken van sociale informatie.
Thema 2 Deel 1 Ontwikkelingspsychologie en pedagogiek
Samen aan zet Workshop voor bestuurders
WELKOM! Bij de Workshop “Blik op jezelf” Oftewel BLIK OP IK..!
Omgaan met vormen van agressie op de Johan Frisoschool
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
Kijk op leerlingen en leren
Psychology of Courage Frustratie Tolerantie
De basis van ADSL: het constructivisme
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Vervolgcursus Je ongekende vermogens nog beter ontwikkelen’
Gesloten vs. Open: Freud en Rogers
Intern vs Extern: Bio vs Systeem
Kind in ontwikkeling A Gedrag vs. Gedachten Dagindeling:
Kind in ontwikkeling B Intern vs. Extern.
Ontwikkeling van het jonge kind
Kind in ontwikkeling deel A
Ontwikkeling en de basisschool
Groepsdynamica.
College 3; persoonlijkheid en zelfstandigheid. Programma  Persoonlijkheid  Zelfstandigheid.
Modellen en Stromingen
Studieloopbaan coaching Kwartaal 1 Bijeenkomst 2 Leerstijlen en effectief studeren Marie-Joze van Raak 1.
Modellen en Stromingen
Kind in ontwikkeling deel A
Kind in ontwikkeling deel A
+ Kind in ontwikkeling deel A Thema 1 Baby. + Welkom! Programma Expertgroep aan zet, hoe? Praktijkopdracht Inleiding in de module/studiehandleiding Opdrachten.
Vier vormen van betekenisgeving
Praktijkervaring en reflectie
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
College 3; persoonlijkheid en zelfstandigheid.  Persoonlijkheid  Zelfstandigheid.
Week 3: Systeemtheorie versus biologische psychologie
Intern vs Extern: Bio vs Systeem
Dorien `t Hart Med.hro.nl/hardo
Kind in ontwikkeling deel A Thema 3 Adolescent
Dorien `t Hart Groepsdynamica Dorien `t Hart
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 1
Oefententamen Twee groepen Iedereen geeft antwoord; A, B, C of D
Stromingen in de psychologie Werkcollege 3
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 5
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 2 kwartaal 2.
Stromingen in de psychologie
Stromingen in de psychologie Werkcollege 1
Communicatie Les 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Kind in ontwikkeling B Gedrag vs. Gedachten Dagindeling:
Communicatie 2 – kw 2 Les 4.
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 3
+ Oefententamen Vraag 1: Plasticiteit is: A: Een specifieke tijd in de ontwikkeling waarin een bepaalde gebeurtenis de grootste gevolgen heeft B: De mate.
Hoofdstuk 2 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk September 2015.
VAD BIJEENKOMST 1.3. Inhoud bijeenkomst Welkom, mededelingen, stage ervaringen 2. Presentatie / bespreken van de voorbereidingsopdrachten 3.Leerdoelen/lesdoelen.
Training Papegaaien. Inhoud Verwachtingen t.a.v. de training Inzicht + handelen Beelden bekijken Oefenen en ervaren Aansluiten WVTTK Vragen?
BOSK Landelijke dag Cerebrale parese
Psychopathologie v0or 1e jaars BBL 2017
De juiste route naar het juiste doel
Agressie Les 2.
Over anders leren denken
Introductie in de filosofie van ACT
Psychopathologie v0or 1e jaars BBL 2017
Gedragsproblemen en stoornissen
ACT, functie en RFT Niet schrikken!.
Door Emily Vandevijvere
Gedragsproblemen en stoornissen
Transcript van de presentatie:

Kind in ontwikkeling B Gedrag vs. Gedachten Dagindeling: 9-9.30 focus 1 9.30-10: leerprocessen 10-11 verwerkingsopdrachten 11-1130: focus 2 1130-1230: lunch + invullen sheets 1230-1315 verwerkingsopdrachten 13.15-1450 integratie + afsluiting Gedrag vs. Gedachten

Welkom! Programma Expertgroepen Filmpje Behaviorisme in de praktijk Beloningsschema maken Cognitieve psychologie Opdracht denkschema’s Mindmap maken

Opdracht leerprocessen Video over leren Kijk de video en beantwoordt de volgende vragen: Welke onderzoeker(s) worden geïntroduceerd in de video? Wat is hun visie op leren? Bedenk zelf een toepassing in de pedagogiek

Behaviorisme in de praktijk Psychische problemen worden gezien als disfunctioneel aangeleerd gedrag. Bijvoorbeeld door: Aangeleerde hulpeloosheid Disfunctioneel gedrag wordt beloond Normale situaties lokken automatisch disfunctionele reactie op Gedrag wordt in stand gehouden door vermijding

Waarom blijft een angststoornis bestaan? Pas toe: Aangeleerde hulpeloosheid Disfunctioneel gedrag wordt beloond Normale situaties lokken automatisch disfunctionele reactie op Gedrag wordt in stand gehouden door vermijding

Behaviorisme in de praktijk Toepassingen van gedragstherapie: hoe leer je nieuw gedrag? Gedragsanalyse Registratieopdrachten Exposure-technieken Beloningssystemen Sociale vaardigheidstrainingen

Opdracht: beloningsschema Vorm groepjes van 5 studenten Maak opdracht 3: beloningsschema’s

Cognitieve psychologie Zet cognities centraal: Hoe nemen mensen waar en hoe verwerken ze die informatie? Hoe werkt het geheugen? Hoe verloopt de cognitieve ontwikkeling (Piaget) Hoe is jouw stijl in informatieverwerking van invloed op je persoonlijkheid?

Waarneming en cognitieve schema’s Cognitieve schema’s dienen als leidraad voor selecteren, coderen, terughalen en verwerken van informatie In cognitieve schema’s zijn vier mechanismen te onderscheiden: 1) selectie- welke informatie wordt waargenomen 2) interpretatie – welke betekenis 3) herinnering – terughalen en betekenis geven 4) actie - gedrag

Geheugen Herinneringen zijn mede afhankelijk van de context ten tijde waarvan de informatie werd opgeslagen - interne context (stemming) - externe context (fysieke omgeving) Onderscheid tussen semantisch geheugen en episodisch geheugen - semantisch geheugen: opslag algemene kennis - episodisch geheugen: opslag autobiografische kennis Onderscheid tussen impliciete (onbewuste) en expliciete (bewuste) geheugenprocessen

Cognitieve ontwikkelingstheorie van Piaget Nog steeds toonaangevend Cognitief schema centraal Niveau van logisch redeneren Ontwikkeling en aanpassing van cognitieve schema’s: Assimilatie: nieuwe informatie integreren Accommodatie: nieuwe informatie  nieuw schema

Persoonlijkheid Het geheel van karaktertrekken en gedragingen die kenmerkend zijn voor een individu Benadrukken van eigen persoonlijkheid is typisch westers Cognitieve stijl: introvert extravert Leerstijl Denkstijl Attributiestijlen: Intern of extern Stabiel of variabel Algemeen of specifiek

Cognitieve psychologie in de praktijk Psychische stoornissen als gevolg ontregelde informatieverwerking, dus... ANDERS DENKEN Disfunctionele cognitieve schema’s Automatische negatieve gedachten Cognitieve psychotherapie

Toepassing: RET (rationeel emotieve therapie) Problemen ontstaan door irrationele gedachten Het stellen van eisen die niet realistisch zijn Het overdrijven van negatieve consequenties ABC-schema A Activating event B Belief system C emotional en behavioral Consequences In NL 4xG: gebeurtenis, gedachten, gevoelens, gedrag

Verwerkingsopdrachten 1. Het verstoorde zelfbeeld is in feite een cognitief schema. Wat is de inhoud van dit schema? Hoe zou je dit vanuit de cognitieve psychologie aanpakken? 2. In verschillende sociale vaardigheidstrainingen komen technieken uit de gedragsbenadering en cognitieve psychologie naar voren. Kijk naar de werkbladen uit het VRIENDEN-programma (bijlage 10). Welke technieken herken je en bij welke stroming horen ze?

Afsluiting Mindmap maken