Loskuil -27 º 31 26 º 38 S. Klue(Mr)0823764355Box 36, Bothaville 9660 Fb: Laerskool Loskuil.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
ONDERWIJSKUNDIG ONTWERP
Advertisements

1.
BLOGGEN Op School.
Vraag 1: Welk onderwijstype volgt uw kind? Vraag 2: In welk jaar zit uw kind?
GOMARUS COLLEGE ASSEN. 2 DE DEELNAME  We wilden vanuit de oude situatie als school een nieuwe start maken t.a.v. ons kantine aanbod en beleid. We hebben.
Andere schooltijden OBS Molenbeek 8 mei 2012
Hoera, een oudergesprek!
OBS Twekkelerveld Op 18 maart 2007 heet OBS Twekkelerveld voortaan een BOOM school. BOOM staat voor Beter Onderwijs Op Maat. In de nu volgende PowerPoint.
Hoe kun je de kwaliteit van onderwijs in je eigen project verbeteren?
Milieubeleid Steffie De DeckerEllen Geudens Celine Mertens Stijn Vandenbroucke Nele Van MuylemLien Vermeulen.
S AMENWERKING TUSSEN OUDERS EN SCHOOL Actiemogelijkheden voor ouders.
NATUUROUDERS Provincie West-Vlaanderen Dienst NME
Hoe en waarom brengt de burger zijn snoeihout snel naar de biomassa verbrander? Van consument tot biomassaleverancier.
Didactiek gedrags- en maatschappijwetenschappen Mevr. Isabel R OTS Lies L AVENS, Naomi B OTTERMAN, Leen D E K ORT, Ines D EVLIEGER, Jasmine H ACQUAERT,
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
W AT ALS …. S EKSUELE EN RELATIONELE ONTWIKKELING Groep 10 Gedrags-en maatschappijwetenschappen Isabelle Rots.
Welkom op onze thema-avond
in de Vrije Basisschool ‘OLVI De Reuzenboom’ in Boom.
SCHOLEN KRIJGEN ENERGIE
Het komt er dus op aan ‘het’ te zien?
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Communicatie met ouders
Rekentoets Klas 3 schooljaar Klas 4 schooljaar door J
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Biomassa Duurzame energie Een presentatie van: Robbe & Niels.
De werkloze… biedt zich aan bij Microsoft om toiletten te poetsen… Bihal Hij krijgt een onderhoud met de personeelschef.
project Doelstelling Bevorderen van communicatie tussen kinderen. Oefenen van schriftelijke taalvaardigheden. Leren schrijven van brief of verslag.
Kanjertraining..
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Werkwijze groep 5A
Continuïteit in het onderwijs Richard Moore. Gelukkige kinderen zijn de beste leerlingen.
Toepassing van ICT Martijn De Vlaemynck.
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Ouderavond 15 sept
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Nieuwsbrief Augustus 2015 Personele zaken Juf Amy is gestart in groep 8. Zij en de kinderen hebben er al twee leuke dagen opzitten. We wensen haar veel.
ANDERE TIJDEN Informatieavond CBS De Bron en CBS De Fontein 5 oktober 2015 Eelke Hoekstra Wat betekent dit voor de kinderen, de ouders en de leerkrachten?
Impucuko -27º º45.42 T. Sikunana(Mrs) Box 138, Odendaalsrus 9480 op facebook: Impucuko primary school "class.
Madibatlou Middle School.
Brandwag -27º º41.16 KALKKUIL DRIVE, ODENDAALSRUS, FREE STATE, ZA Box 76, Odendaalsrus 9480 Facebook: Brandwag Volkskool.
Weigering van lln met specifieke onderwijsbehoeften Inschrijven onder de ontbindende voorwaarde van onvoldoende draagkracht.
Partindag, 28 november 2015 Exitstrategie?. Child Future Africa , Mt Darwin, Zimbabwe Bevolking: 12,4 miljoen Bevolkingsopbouw: 48% jonger dan 17.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
NATUUR EN MILIEUEDUCATIE IN GEMEENTESCHOOL DE KRIEK - SCHAARBEEK
28 maart 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Is op zoek naar jou. M: Milieu O: Op S: School MOS is een organisatie die werd opgericht door het Departement Leefmilieu, Natuur en Energie. Zo wil men.
Dit is Dorcas Dorcas is een christelijke hulporganisatie die mensen in Oost-Europa, het Midden-Oosten en Afrika helpt die door grote armoede,
Uitkomsten van de enquête van ouders Maart 2014 De stelling was: Oudergesprekken vind ik belangrijk, ik ga daar naar toe. Gemiddelde score t.o.v. het.
Welkom op onze thema-avond
Regels in school Leerlingen van groep 1/2/3 van CBS De Gearrin:
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
Jeelo van harte welkom. De wereld-oriënterende vakken in projecten Voor kinderen bestaat de wereld niet uit aardrijkskunde, geschiedenis en natuur. Zij.
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Mogelijkheden vullen elkaar aan …
Tevredenheidsonderzoek 2015
Cursus 2.4 Ontwikkelingen gaan door Klas 2 KGT Lesweek 6
Cursus 2.4 Ontwikkelingen gaan door Klas 2 BB Lesweek 6
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
Plaats, datum bijeenkomst
Zero afval Donderdag 22 november 2018 Met de steun van.
Welkom, het is fijn om jullie hier vandaag allemaal te zien
OPP Hoe kun je taal geven aan gedragsinterventies?
OGI Een datamuur in de klas.
Mogelijkheden vullen elkaar aan …
Voor iedereen! Zonder oordeel, open, betrokken en actief!
Project om kinderen in Nepal weer naar school, te laten gaan
Citizen science project over klimaatverandering
Welkom bij de informatieavond van groep 8
Transcript van de presentatie:

Loskuil -27 º º 38 S. Klue(Mr) Box 36, Bothaville 9660 Fb: Laerskool Loskuil

Loskuil Primere skool. Bij het binnenrijden zien we direct een infobord met info over een kalfjesproject. We worden ontvangen door de directeur, een heel enthousiaste man. De leerlingen komen ook spontaan goeie dag zeggen. Deze school is een dorpsschool gelegen in landbouwgebied. Er zijn 100 leerlingen die 3900 Rand betalen per schooljaar (= 390 euro). In heel de school is milieu een aandachtspunt: er is een kruidentuin, afval wordt selectief opgehaald en verkocht, wat inkomsten genereert voor de school. Interessant is een heel nieuw project waarbij de lln de afvalolie van het landbouwbedrijf thuis meebrengen naar school waar het wordt verzameld en verkocht wordt aan recyclagebedrijven. Dit biedt talrijke voordelen: de afgewerkte olie komt niet in de natuur terecht of wordt niet verbrand op het bedrijf, en er worden inkomsten voor de school gegenereerd. Ook papier en blikjes worden selectief opgehaald en verkocht. Een leerkracht of de directeur nemen het afval mee op geregelde tijdstippen. We worden ontvangen door de leerlingen van graad 7. ze tonen ons wat ze al gedaan hebben: een maquette over alternatieve energie, posters over klimaat en mogelijke oplossingen, over spaarlampen, biogas, melkbedrijven en de besparingsmogelijkheden, enz. De leerlingen vertellen enthousiast over deze projecten. Ze hebben er ook voor gezorgd dat er voldoende linken worden gelegd met thuis: het landbouwbedrijf. Ook het composteren wordt door de kinderen naar huis uitgedragen. Nog een tof project is het boomplantproject. 100 bomen werden aangekocht en geplant bij de leerlingen thuis. De leerlingen verzorgen dus hun boom thuis. Tijdens de rondgang, zien we nog de kruidentuin en de composthoop.

In deze school weten de leerlingen waar heel het klimaatverhaal over gaat. Dit leren ze in de lessen die worden aangepast om dit verhaal te brengen. Op schoolniveau worden ook initiatieven genomen en de boodschap wordt ook buitenshuis verder gedragen. Het kalfjesproject is ook om geld in het laatje te krijgen: ze krijgen het gratis van de boeren, kweken het op en mogen dan de opbrengst van de verkoop in de schoolkas stoppen. De school is toegankelijk voor zwarte kinderen, maar die lopen school in de township, waardoor ze niet naar hier komen. Deze school is ook geïnteresseerd in de MOSmappen.

Welk soort school is het?Landelijke school. Loskuil Primere skool Aantal leerlingen100 Aantal leerkrachten Schoolgeld?3900 rd/schooljaar Worden er milieu- initiatieven genomen? Heel veel Op welke thema’sVergroeningXX100 bomen geplant bij de lln thuis (1 boom/kind) Kruidentuin, composthoop EnergieXXXWerk in de klas, maquettes, posters, steeds link met landbouwsituatie AfvalXComposteren, papier en blikjes apart ophalen, olie van thuis ophalen en verkopen WaterXXBepalen biotische index in plaatselijke rivier AnderXKalfjesproject

Op welk niveau worden de thema’s uitgewerkt? SchoolniveauHeel de school is betrokken KlasniveauDe hoogste graad werkt deze thema’s uit in de klas Extern niveauAfvalverzameling en boomplant bij de ouders Is er een eco-team?LeerlingenIn klasverband laatste jaar Leerkrachen Wordt er planmatig gewerkt?Ja Zijn de projecten duidelijk zichtbaar? JaPosters, kruidentuintjes met info over de kruiden Is er een portfolio?Er is veel documentatie ConclusieSterke punten: - de manier waarop ze verbanden legt met de thuissituatie - duurzaamheid & milieu geïntegreerd in de lessen.