Culturele synergie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het verhaal van de twee keien.
Advertisements

Verantwoord volgen.. De woorden van een leider bepalen met hun regels het karakter, de sfeer en de mentaliteit van de groep Soms gaat dat fout, doordat.
Praten met kinderen over de wereld !
Dyslexie Deze spreekbeurt van Eva, groep 6, gemaakt voor school, november Mijn spreekbeurt gaat over dyslexie.
Samenwerken aan “rechtstreeks toegankelijke hulp”.
toolbox deco-procedure
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
Feedback geven en ontvangen
De relatie tussen logistiek en veiligheid
Krimp en onderwijs: De sluiting van scholen is geen nieuw fenomeen Korrie Melis Onderzoeker Kenniscentrum Publieke Zaak 24 april 2013.
Missie Omgeving Identiteit Waarden & Overtuigingen Vaardigheden
"Wat ga je later worden, Jantje. " vraagt moeder. "Vuilnisman
MEDMEC02 Media en creativiteit les 5 IDENTITEIT. Les weekOnderwerpenVoorbereiding voor de volgende les 1 Toelichting op de module en de werkwijze. Toelichting.
Redactioneel schrijven Les 2
Workshop Onderzoeksvaardigheden
Media en creativiteit module 6 Identiteit
MEDMEC – JAAR 1 – Q1 PLANNING Les 1 - 2/9: uitleg vak medmec en kennismaking Les 2 - 9/9: creatief denken en proces Les /9: startfase en divergerende.
Pia Terstroet (Terpm) les 1 Mail: Wiki: Media en creativiteit MEDMC101D Creative.
MedMec01 les 5 Mail: Wiki: vakgroep: Media en creativiteit.
MEDMEC – JAAR 1 – Q1 PLANNING
Iedereen coach naar Jef Clement.
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Vervolgbijeenkomst 3 Feedback geven
WELKOM! Bij de Workshop “Blik op jezelf” Oftewel BLIK OP IK..!
Betrokkenheid op de werkvloer
Hoe brei een team?.
CanDo Coaching.
N T E R C I E F D E K N A CREATIEF DENKEN.
Het opbouwen van een data base
AMV Sociaal maatschappelijke dimensie
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Startbijeenkomst ptaak jaar 2
Thema 3 Communicatie Luisteren en feedback.
F O T O – O P D R A C H T.
Les 2:Vriendschap, relatie en seksualiteit
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Zo doen we dat op De Wissel. Inhoud  Onze visie  Onze doelen  Afspraken  Tips  Facebook  Twitter  Youtube  Tot slot.
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 2 Pascal van Schajik.
Opvoedstijlen en interculturele communicatie les 4
Opvoedstijlen en interculturele communicatie
Mark Manders. Bezoek Oosterlicht 17 november Rondleiding (ouders en ll) Voordragen verhaal Maken kostuums afvalmaterialen Modeshow in de kantine voor.
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 1
AOS docentonderzoek bijeenkomst 5 Onderzoeksplan
Psychologieles 9 lesweek 9 NEARPOD
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Verschillende rollen en stijlen
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Profilering Design MBO. “Ik ben op aarde om een omgeving vol liefde te creëren, met passie te leven en mijn meest opwindende dromen waar te maken”
JONG ONDERNEMEN op de afdeling handel & administratie.
Nieuw Begin. Voorbeeld: Rosj Hasjana, het joods nieuwjaar De wisseling van de jaren en daarmee de jaartelling is niet bij alle culturen identiek. Volgens.
RET Verdieping bij hoofdstuk 11 Handboek voor leraren RET Een goede leraar worden.
Creatief schrijven. Programma -Klassengesprekje: schrijf je weleens? -Inkomopdracht: een gebeurtenis -Creatief verhaal schrijven: tijdcapsule Wat gaan.
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
De vraag is je beste vriend
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
H2 Een leven lang leren.
Reflecteren even pas op de plaats
© UNIEK IN DE KLAS.
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Hoofstuk 16 Interculturele communicatie
Dialoog.
Communicatie 3e les.
Omgaan met verschillen
Loopbaan en burgerschap les 3
Pak je boeken! Paragraaf 3.4!
Omgaan met verschillen
Les 8: Samenwerkingsvaardigheden 1
Zichtbaarheid Creëren
Interculturele Competenties / communicatie
volgende bladzijde terug
Transcript van de presentatie:

culturele synergie

Onderzoek heeft uitgewezen dat het herkennen van culturele verschillen niet als een probleem, maar als een bron van nieuwe ideeën en groei kan worden gezien. Deze culturele synergie kan leiden tot innovatieve werkvormen en creatieve communicatiestijlen. Door samen te werken krijg je een beter resultaat dan wat je zou bereiken als je apart zou werken. 1 + 1 = 3 Als mensen uit verschillende culturen samenwerken en daarbij geen rekening houden met hun culturele verschillen, leidt dit vaak tot negatieve culturele synergie. Samenwerken leidt dan tot discussies en je krijgt minder voor elkaar. De praktijk toont echter aan dat managers niet altijd de synergetische benadering volgen maar vaak kiezen voor minder optimale wegen om interculturele samenwerking te bereiken.

In een internationaal team in een vestiging van psz in Rotterdam is de helft van het team Nederlands, en de andere helft is Turks, Marokkaans, Antilliaans, Surinaams en KaapVerdisch. Het grootste deel spreekt goed Nederlands, hoewel dat niet voor elke niet-Nederlander opgaat. Maandelijks wordt een vergadering gehouden op woensdag van 10u tot 12u. Er staat in het lokaal een dienblad met koffie en thee klaar, waar iedereen zich bedient voor men plaatsneemt. De meeste Nederlandse teamleden zijn netjes om 10u aanwezig. Ze hebben hun kopje koffie ingeschonken, plaatsgenomen en hebben de agenda van de vergadering voor zich. De andere teamleden komen druppelsgewijs binnen en wisselen wat nieuws uit: ‘Heb je mijn mailtje ontvangen?’, ‘Oh, de gewone theezakjes zijn op’, enz. Het Nederlandse teamlid vraagt: “Waarom zijn we nog niet begonnen? Het is al drie minuten over tien”. Om drie minuten over tien schraapt de voorzitter zijn keel en gaan alle teamleden aan tafel zitten. De vergadering wordt geopend.

Hoe kan je hier mee omgaan? 5 manieren

een aantal vormen Culturele vermijding je gedraagt je alsof er geen culturele verschillen zijn en scheert iedereen over 1 kam Culturele dominantie Eigen cultuur centraal en de anderen dienen zich aan te passen

Culturele aanpassing Ipv te doen wat jijzelf vanzelfsprekend vindt pas je je dan aan wat in de omgeving gebruikelijk is! Cultureel compromis Compromis sluiten , de helft van je eigen cultuur en de helft van een andere cultuur (poldermodel)

en de laatste culturele synergie • Stap 1 Beschrijf de situatie Wat is de situatie vanuit het standpunt van de voorzitter? Wat is de situatie vanuit het culturele standpunt van de collega’s • Stap 2 Het interpreteren Wat zijn de basiswaarden die de voorzitter zijn perspectief en gedrag verklaren? Wat zijn de basiswaarden die de collega’s zijn perspectief en gedrag verklaren? • Stap 3 Het vergroten van culturele creativiteit Bedenk als voorzitter nieuwe alternatieven vanuit de andere culturen Kies een alternatief en kijk daarbij altijd of de oplossing past bij de basiswaarden van alle betrokken culturen Pas de oplossing toe, maar sta open voor de feedback die verkregen wordt. Werkt het?

opdrachten 5.7 casus 1 en 2 casus 3 huiswerk gezamenlijke opdracht Hoofdstuk 6 zwarte piet

Is er verschil in betekenis en gevoelswaarde tussen de volgende uitspraken? - 'Dat is een Hagenees.' - 'Dat is een Turk.' - 'Typisch iets voor Belgen.' - 'Typisch iets voor Surinamers.'   Ga met elkaar na wat je denkt bij de volgende beschrijvingen en of vooronderstellingen of vooroordelen de basis vormen voor die gedachten. - Een niet-Nederlandse oudere vrouw met een lange jurk aan en een hoofddoek op. - Een niet-Nederlands meisje van ongeveer zestien jaar met westerse kleding en een hoofddoek op. - Een Turkse man die in de supermarkt bij de vakken met frisdrank staat en aan jou vraagt of je hem wilt vertellen in welke frisdrank geen suiker zit. - Een Marokkaanse jongen staat bij een fiets en krijgt kennelijk het slot niet open. Vind je dat bij criminaliteit de identiteit en de nationaliteit van de verdachten mag worden genoemd? Waarom wel/niet? Wat doe je als je een collega hebt die vaak discriminerende opmerkingen maakt over bepaalde bevolkingsgroepen? Maakt het verschil of je zelf wel of niet tot zo'n bevolkingsgroep hoort?

tips http://arno.uvt.nl/show.cgi?fid=115043

huiswerk casus 3 blz. 75 met onderbouwing bedenk een casus