Efficiënter werken aan werk. Het Strategisch Actieplan Werkgelegenheid wil: 1.De bestaande energie efficiënt inzetten 2.Voor de groepen die nu minder.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Actielijnen School –Ex programma Matching-offensief
Advertisements

Strategisch Actieplan Werkgelegenheid Eeklo. I. Waarom het Strategisch Actieplan Werkgelegenheid Eeklo ?
Netwerk GGZ Kempen - GTB/VDAB
Samen met werk-zoekenden drempels op/naar de arbeidsmarkt overwinnen vanuit hun vraag op een persoonsgerichte manier.
MKKJ IN IZEGEM. Izegem, jeugd en mkkj  inwoners  7291 personen worden als jeugd gerekend.  1537 jongeren zijn actief in een jeugdvereniging.
Ontstaan Jobkanaal •Vaststelling mismatching •Pact van Vilvoorde & Verdrag van Lissabon •Decreet 2002: evenredige arbeidsdeelname (EAD) •In 2003 is Jobkanaal.
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerlingen 2 de graad.
ARMOEDE =  Netwerk van sociale uitsluitingen die elkaar versterken.  Meerdere domeinen van individueel en collectief bestaan.  “Binnenkant”: kwetsuren.
Atelier: Groot Eiland Bezoek aan Brussel. Wat is groot eiland... = is een vereniging (vzw) voor: – sociale tewerkstelling – opleiding – werkervaring.
OCMW’s en Activering Studiedag Lokale Economie en Werkgelegenheid Mechelen 26 november 2009.
BBC – LDC.
Partners  ACV- Antwerpen  ABVV- Antwerpen  ACLVB  VDAB  RVA/PAW  Stad Antwerpen  Provincie Antwerpen.
Als publieke dienstverlener wil de VDAB : voor werkzoekenden,
REGIONAAL ASSOCIATE COLLEGE
WerkGevers Service Punt Zoetermeer Jolanda Kroon
1 SAMSARA. 2 Doelgroep Samsara Allochtone jongeren van de derde graad secundair onderwijs (focus op meisjes) Scharniermoment Richting kiezen in het leven.
TweedeKANS PDPO Antwerpen. Programma Aanleiding project Doelstelling project Methodiek project Projectuitvoering Resultaten Hoe nu verder? Wat hebben.
EAD Consulentendag 2011 Diversiteitswerking Sectorconvenants 16 september 2011.
Jeugdopbouwwerk 2.0 Een schets van de ontwikkelde praktijk
SAMEN LEVEN Team projecten en evenementen. VERLOOP INFO SESSIE  1. De dienst “Samen leven”  2. Projectwerking Antwerpen Noord (team projecten en evenementen)
ONDERNEMINGENONDERNEMINGEN.  De sociale economie bestaat uit een verscheidenheid van bedrijven en initiatieven die in hun doelstellingen de realisatie.
De voortrajecten vanuit het perspectief van de scholen Daniël De Block, Directeur Centrum voor Leren en Werken Gent.
Aan de bak Behoefte aan arbeidsbemiddeling in een detentiecontext.
Case-study: analyse van de zwakke arbeidsstromen tussen de arrondissementen Doornik en Kortrijk Sylvie Vanoost 1BaOD.
Faillissementspreventie Oproep Wat? De oproep geeft via een wedstrijdprocedure steun aan projecten van werkgeversorganisaties, beroepsfederaties.
Samenwerking OCMW-VDAB in Gent Werkgroep activering POD-MI,
Gelijkekansen- en diversiteitsplannen 2007 Overzicht Commissie Emancipatiezaken 25 september 2007.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
1 Stand van zaken. Werkgeversaanpak 2 Vanuit 1 loket: Ontzorgen en kwalitatieve dienstverlening aanbieden op diverse gebieden vanuit het concern. Dienstverlening.
Aanvullende subsidiëring gecombineerd onderwijs Wie zijn wij Volwassenenonderwijs Kisp Schaalvergroting centra in Oost-Vlaanderen cvo Kisp.
De kracht van de samenwerking in de regio
Commissie diversiteit 17/11/2014 Annemie Merckx Compaan – Sofie Drieskens Job-Link Samen maken we het verschil.
Analysegestuurde handhaving we weten niet wat we weten.
EEN INITIATIEF VAN STAD GENT OCMW GENT & VDAB OOST-VLAANDEREN Werkpunten.
Actiegroep ‘Bemiddeling en Selectie’ Begeleiding: Ann De Cuyper en Luc Henau.
Van waarde; van betekenis zijn SBCM opleidingsdag 23 september 2015 Tom de Haas.
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
ESF-project ‘naar een hervorming van het stelsel Leren en Werken’ 1.
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
Provinciaal Steunpunt Vrijwilligerswerk Oost-Vlaanderen.
Project ‘Oog Voor Elkaar’. Oog voor elkaar, verbindt elkaar 6 projecten ‘oog voor elkaar’ in Vlaanderen Ons Centrum werkt mee aan één van deze projecten.
Infopunt Onderwijs Wat vragen ouders? “De juf zegt dat mijn kind niet mee is in de klas. Maar ik vind dat hij heel slim is! Kan ik mijn kind laten testen.
ESF Vlaanderen OP Sociale Economie Karel Vanderpoorten
Opdrachtgever: Gemeente Zoetermeer Ontwerp: Projectteam Syb van Breda & Co Aannemer: BSB Staalbouw.
Kansrijke beroepen: informatie van UWV Voorlichtingsbijeenkomsten 3 e tranche sectorplannen December 2014 Kees van Uitert
16 februari AGENDA 9u30 – 9u40 Inleiding 9u40 – 10u45 Voorstelling Minderhedenforum 10u45 – 11u00 Pauze 11u00 – 12u30 Stages binnen de Vlaamse overheid.
SERR Meeting Naar een sluitende aanpak voor werkgevers.
Decreet Lokale Diensteneconomie Rol van RESOC en FORUM Lokaal Werkgelegenheidsbeleid.
Nieuwe kansen voor groei van de handbalsport Slagkracht verhogen op: individueel niveau clubniveau landelijk niveau.
Bezetting structurele plaatsen Sectoroverleg 1 juli 2016.
Youth empowered by Skills ROUBAIX Cijfers en trends 2.
@Level2work Contactdag Levenslang leren 24/03/2017
In samenwerking met:.
Nadere uitleg gewenst()
Activering OCMW Halle Leen Borremans - Diensthoofd Sociale Dienst
WETENSCHAPSWINKEL UT MKB WETENSCHAPSWINKEL

Duurzame inzetbaarheid
Infodag onderwijs Welkom!
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
PWA / art 60§7 / tijdelijke werkervaring
Arbeidsmarkt Antwerpen
TOELEIDEN ALLOCHTONE SENIOREN
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
Arbeidsmarkt Oost-Vlaanderen
JOIN JOngvolwassenen met een psychische kwetsbaarheid – INtersectoraal woonondersteunings- en exptertiseteam.
Inleiding campusvoorrang
JOIN JOngvolwassenen met een psychische kwetsbaarheid – INtersectoraal woonondersteunings- en exptertiseteam.
Inhoud 1. Aanleiding 2. Visie vanuit de 4 gemeenten 3. Functies
Aanbod jongvolwassenen
Transcript van de presentatie:

Efficiënter werken aan werk

Het Strategisch Actieplan Werkgelegenheid wil: 1.De bestaande energie efficiënt inzetten 2.Voor de groepen die nu minder aan bod komen realistische oplossingen zoeken Daarom moeten we: 1.De mensen achter de cijfers leren kennen 2.De op de arbeidsmarkt aanwezige organisaties een plaats geven in het lokale tewerkstellingsbeleid Lokale invulling van het werkgelegenheidsbeleid

Fase 1: Analyse Fase 2: Bemiddelbaren Fase 3: Moeilijk bemiddelbaren Fase 4: Zeer moeilijk bemiddelbaren Fase 5: Onderwijsbenadering Fase 6: Sectorbenadering Fase 7: Kansengroepenbenadering

Uitgangspunt: elke werkzoekende wordt opgenomen in de cijfers van VDAB. Een analyse levert objectieve gegevens op: Geslacht Scholingsgraad Etniciteit Leeftijd Arbeidshandicap Werkloosheidsduur

De cijfers vanuit VDAB geven mogelijke drempels aan: Geslacht Etniciteit Arbeidshandicap Scholingsgraad Werkloosheidsduur Leeftijd …kunnen allemaal drempels zijn naar werk en zijn objectief.

Niet alle drempels staan in de cijfers van de VDAB… bv. Armoede, familiale problemen, afstudeerrichting met weinig mogelijkheden naar werk, … Aanwezige lokale expertise gebruiken om deze ‘subjectieve’ drempels te detecteren Bv. CAW, OCMW, derden

Combinaties van drempels opsporen - Hoe meer drempels, hoe moeilijker de bemiddelbaarheid - Hoe meer drempels, hoe specifieker de werkplek moet zijn Profielschets drempels leidt tot analyse van bemiddelbaarheid

Jana, een 20-jarige vrouw. -> geslacht? Heeft BuSO gevolgd -> arbeidshandicap? Bemiddelbaarheid hoeft geen probleem te zijn: nicheberoepen bv. schoonmaak, repetitieve arbeid, … MAAR: Evi, 20 jaar Heeft een ASO-diploma Heeft een arbeidshandicap -> psychische problematiek Moeilijker te bemiddelen!

Wij gebruiken een eigen indeling (weliswaar gebaseerd op bestaande literatuur): -Bemiddelbaren -Moeilijk bemiddelbaren -Zeer moeilijk bemiddelbaren Hoeveel mensen zijn direct bemiddelbaar (en dus te koppelen aan bestaande vacatures)? Voor hoeveel mensen zijn er reeds voldoende additionele acties vanuit allerlei arbeidsmarktactoren? Wie valt uit de boot?

Bemiddelbaren: Werkzoekenden zonder drempels en werkzoekenden die op eigen kracht hun drempels wegwerken door gebruik te maken van de bestaande voorzieningen(bvb. jobclub of individuele sollicitatiebegeleiding), Moeilijk bemiddelbaren: Werkzoekenden die door hun drempels gehinderd worden en die niet op eigen kracht kunnen wegwerken maar waarvoor wel oplossingen bestaan en beschikbaar zijn (bvb. metaalmatch) Zeer moeilijk bemiddelbaren: Werkzoekenden die verschillende drempels combineren, niet op eigen kracht aan de bak komen en daarbij nog eens moeilijk bereikbaar zijn. Om deze groep bemiddelbaar te maken, zijn er nieuwe initiatieven op maat nodig (verhuur/leasing bromfietsen), of dienen bestaande initiatieven te worden uitgebreid (bvb. soc. werkplaatsen).

Doelgroep: bemiddelbaren (omvang bepaald in analyse) Wat? Koppelen van doelgroep aan bestaande vacatures Hoe? Door bemiddeling, sollicitatiebegeleiding, bijkomende opleiding Wie? In de eerste plaats werkwinkel en private arbeidsbemiddeling

Doelgroep: moeilijk bemiddelbaren (omvang bepaald in analyse) Wat? Nagaan wat nodig is om hen beter bemiddelbaar te maken en dat realiseren (bvb.opleiding in eigen stad/gemeente op basis reële vacatures, doelgroep systematisch in contact brengen met het aanbod dat voor hen belangrijk kan zijn. Vraag is hoe? (bvb. door het op poten zetten van een efficiënt doorverwijssysteem). Wie? Bestaande actoren die opleidingen en/of ondersteuning bieden (bvb. MLWB, Vokans, Kopa, CAW, werkwijzer, GI, pro natura … BELANGRIJK: acties moet gecoördineerd verlopen!

Doelgroep: zeer moeilijk bemiddelbaren (omvang bepaald in analyse) Wat? Beseffen dat de doelgroep kampt met meervoudige drempels (objectief + subjectief) en dat de mogelijkheden in het NEC miniem zijn. Enkel individueel maatwerk en doorgedreven samenwerking tussen verschillende actoren (die werken rond verschillende drempels) kan oplossing bieden. Hoe? Bvb. door de WAW-methode toe te passen, ESF-projecten met doelgroep, mobiliteitsprojecten, projecten rond uitbreiding arbeidsplaatsen in sociale/beschutte werkplaatsen, creatie veilige arbeidszorgplaatsen… Wie? Private partners ondersteund door Lokaal Bestuur.

Fase 5: Onderwijsbenadering Regulier Onderwijs: - Afstudeerrichtingen in kaart brengen, aantal leerlingen - Detecteren richtingen met goede en slechte uitstroom naar werk, acties organiseren voor zwakkere uitstroomrichtingen Deeltijds Onderwijs: - Inzetten op transitie onderwijs-werk: vlotter laten verlopen door bv. Jobhunting, individuele sollicitatiebegeleiding, afspraken met jobkanaal, werkwijzer….

Fase 6: Sectorbenadering - Detecteren van specifieke opleidingsnoden i.s.m. sectoren - Grondige kennis werklozenpopulatie en afstudeerrichtingen is hiervoor vereist Fase 7: Kansengroepenbenadering -Analyse kansengroepen -Analyse aanbod voor kansengroepen (reeds gebeurd in vorig project) -Analyse hiaten in het aanbod + remediëring -Optimale info naar werkgevers toe rond incentives om mensen aan te werven