Naar een duurzame regionale infrastructuur voor scholing van laaggeletterden en laagopgeleiden Symposium ‘Succesfactoren en inspiratiebronnen voor leerprocessen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Workshop KA 2 Kansrijke partnerschappen in de Volwasseneneducatie
Advertisements

Het Groeiboek: Wat staat er in en wat kan je ermee?
Entreeonderwijs in een regionaal netwerk Aanpak Graafschap College 3 oktober 2012 Aanpak Graafschap College 3 oktober 2012 OF.
Ervaringen in samenwerking
Gezamenlijke uitwerking adoptiegroepen Wijkwerkers & Gezinswerkers
KA2 voor de volwasseneneducatie. Strategische partnerschappen (KA2) • Van eenvoudige kleine samenwerking tot grootschalige projecten om innovatieve middelen.
Centrale werkwinkel D:
Schets van preventieve zorg voor ouderen op lokaal niveau
Excellente dienstverlening: maatwerk bij complexe problematiek
Inrichting Sociaal Domein Drechterland
In het bestuursakkoord
Pilot Wmo-Wwb Amsterdam Conferentie Werk maken van ondersteuning: relatie Wmo-Wwb 5 oktober 2006.
Empowerment via het internet Zelfhulp-portal reïntegratie
Gezonde School Conferentie MBO Vitaal voor leren en werken 7 april
“Let’s talk about you & me”
Lokaal Makelaarschap en Maatschappelijke Stage = 3 Driebergen, 7 oktober 2008 José Roelands Mieke Erlings.
Zorg voor de Toekomst Noord- en Oost-Groningen Marieke van Ginkel
Digitale duurzaamheid: (ook) een kwestie van organiseren Inge Angevaare, coördinator Nationale Coalitie Digitale Duurzaamheid DEN conferentie - 10 december.
Erasmus +, kansrijke beleidsthema’s. Programma 5 Beleidsthema’s Aandachtsgebieden Voorbeelden per thema ter inspiratie.
De rol van de docent en de vrijwilliger in online leren
‘ Meer voor minder, begeleid online leren in de Educatie’ Studiebijeenkomst, 6 juni 2014.
Workshop co-creatie met gemeenten
Taal voor het Leven aanpak
EPALE Elektronisch platform voor volwasseneneducatie in Europa
Risicomanagement binnen de decentralisaties
Beleidsinformatie Jeugd
Ketenaanpak Laaggeletterdheid LeerWerkdag 2014
Zorgbelang Gelderland & aanpak laaggeletterdheid
De Bibliotheek en basisvaardigheden en Kunst van Lezen 0-18 jaar
Keuzes in regionale samenwerking Eerste verkennende regiobijeenkomst declaratieprocessen.
Inhoudelijke en procesmatige keuzes declaratieprocessen Eerste werksessie.
Monitor aansluiting onderwijs en jeugdhulp Bas Wijnen (NJi) Tweedaagse passend onderwijs oktober 2015.
Het samenbrengen van taal- en leesvaardigheid en kunst- en cultuureducatie in Noord-Brabant ten behoeve van de omgang met de 21 e eeuwse vaardigheden in.
Social work Week 2.
Visie Praktijk Regiobijeenkomst Regiobijeenkomst: Begeleiding.
Werkgroep integrale bekostiging Jeugd Inrichting sturing en bekostiging Werkgroepinzichten vertalen naar de praktijk.
1 European Union Regional Policy – Employment, Social Affairs and Inclusion EUROPEES SOCIAAL FONDS MINISTERIE VAN SOCIALE ZAKEN EN WERKGELEGENHEID.
De bibliotheek van de toekomst met Social CRM. In deze presentatie Wat betekent de maatschappelijke bibliotheek voor de communicatie? Welke communicatie.
Huiskamers van de Buurt, Amsterdam. Huiskamer van de Buurt Een collectieve voorziening in de vorm van dag(deel)arrangementen voor mensen met een beperking.
Learn & Share bijeenkomst School en wijk verbonden Beatrixtheater, Utrecht 17 september 2015.
Bijeenkomst mantelzorg- en vrijwilligers beleid Gemeente Zundert, 2015 Eva van den Broek.
Decentralisatie AWBZ Gemeentelijke aanpak. College Zorg en Welzijn (CZW) Bestuurlijk overlegplatform Zeeuwse gemeenten (13) en Provincie (sinds 2005)
Sociaal Domein Kop van Noord Holland Samenwerking tussen gemeenten Texel, Den Helder, Schagen en Hollands Kroon.
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
Grensoverschrijdend Coevorden. Het ‘Europa-bewustzijn’ in de Gemeente Coevorden: Vanwege ligging eeuwenlange oriëntatie op buurland. Vanuit Europark GmbH.
‘ Bruggen Bouwen’ verbinden VSO – MBO en VSO- arbeidsmarkt SITS subsidie en subsidieonderzoek A2 Presentatie regio-overleg Agentschap SZW Zuid-Nederland.
ESF Sociale Innovatie Regio Holland Rijnland – Hilde de Boer.
Overheveling begeleiding van AWBZ naar WMO Janny Bakker-Klein Wethouder gemeente Huizen Lid VNG commissie Gezondheid en Welzijn 24 maart 2011.
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
Groningen Internationaal Kansen benutten via Europese Programma’s EU-coördinator Jenny Otten Provincie Groningen.
Instrument of houding? Implementatie van regionaal en lokaal integraal volksgezondheidsbeleid.
Auteur: Felicie van Vree, Susan van Klaveren Datum: 4 februari 2010 Van AWBZ naar Wmo: zoeken naar nieuwe vormen van ondersteuning Susan van Klaveren en.
“Gentleman we have run out of money,now we have to think” Voorbereidende vergadering d.d. 23 januari 2013: Visie Werk en Inkomen en Wsw.
<plaats en datum>
Campagne taalvaardigheid
De praktijkgerichte leer- en ontwikkelgemeenschap voor het
Meningen over Leven Lang Leren
Sociaal digitaal Visie op de digitalisering in het
Schakelklassen, zomerscholen en onderwijstijdverlenging
Ketenzorg dementie Verkenning rol gemeenten en Zorg en Zekerheid
Bibliotheek, ouderen en sociaal domein Rotterdam, 26 april 2018
Leer mij de oudere kennen! Rotterdam, 26 april 2018
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
Laaggeletterdheid in Nederland
Leer mij de oudere kennen! Rotterdam, 26 april 2018
Gezond Rondkomen bij de JGZ Utrecht
<plaats en datum>
Tel mee met Taal: Meer samenwerken voor minder laaggeletterdheid
Titel project die kort aangeeft waar het om gaat
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Naar een duurzame regionale infrastructuur voor scholing van laaggeletterden en laagopgeleiden Symposium ‘Succesfactoren en inspiratiebronnen voor leerprocessen van kwetsbare groepen’ 3 december 2015

Waarom een Europese agenda voor Adult Learning European agenda 2020: Europa is de nummer 1 innovatieve kenniseconomie Daarom inzet op bevordering Life Long Learning Meer specifiek verhoging van de participatiegraad van laaggekwalificeerde volwassenen (20% EU bevolking presteert onvoldoende op 1 of meer basisvaardigheden: taal, rekenen, digitale vaardigheden) CINOP Erasmus+ Europese agenda Adult Learning

Elke lidstaat benoemt Nationaal Coördinator Adult Learning Doel is om Europese agenda in nationaal beleid te vertalen Projecten met beperkte looptijd op een thema Uitvoering 2015 door CINOP Erasmus+, regie Ministerie OCW Projecten sluiten aan bij trends landelijk overheidsbeleid: -sterke focus op arbeidsparticipatie -decentralisaties en regionalisering, ook voor volwasseneneducatie en aanpak laaggeletterdheid National Coordinators Adult Learning CINOP Erasmus+

Partners: - Leerwerkloketten - Stichting Lezen & Schrijven Doel: -Komen tot een sterke regionale infrastructuur waarin aanpak laaggeletterdheid en ve worden verbonden aan participatiedoelstellingen en regionaal arbeidsmarktbeleid Pilotregio’s: Twente, Friesland en West-Brabant Projectplan NC AL 2015 CINOP Erasmus+

Beschrijven good practices Beschrijven samenwerking en aanpak in de drie regio’s op basis van interviews en documentatie Opstellen van rapportages per regio en een eindrapportage Identificeren succesfactoren en valkuilen Uitwisseling kennis en ervaringen tussen pilots Delen opbrengsten en good practices op relevante landelijke bijeenkomsten Publicatie op relevante website (CINOP Erasmus+, Steunpunt ve, EPALE etc.) Projectplan NC AL 2015 CINOP Erasmus+

Ontwikkeling model factsheet met data laaggeletterdheid gemeente Ontwikkeling van een datamodel + factsheet voor gemeenten op basis van diverse bronnen (PIAAC, CBS-gegevens en arbeidsmarktinformatie van het UWV). Door E,til, Kohnstamm Instituut, ROA en met medewerking van UWV-onderzoek. Doel: Geven van inzicht aan gemeenten in de samenstelling van de doelgroep laaggeletterden in hun gemeente, te kunnen benchmarken en beter onderbouwde beleidskeuzes te maken Projectplan NC AL 2015 CINOP Erasmus+

Samenwerkingsvorm en organisatievorm moet aansluiten op reeds bestaande verbanden en context van de regio Wie initiatief heeft verschilt: gemeente, Taal voor het Leven, bibliotheek en Leerwerkloket zijn (bijna) altijd betrokken Groeiende rol derden: vrijwilligers, welzijn, taalaanbieders, SW Taal voor het Leven heeft een belangrijke aanjaagfunctie, uiteindelijk moet de regie in de regio worden verankerd Proces van intake, herkennen, verwijzen en meten resultaat steeds professioneler Succesfactoren en valkuilen. Wat zijn we tegengekomen in de regio’s CINOP Erasmus+

Soms grote verschillen tussen regionaal en lokaal beleid, hoe los je dat op? WEB-aanbod en overig aanbod sluit nog onvoldoende op elkaar aan, soms wel afspraken, nog niet altijd een visie Tot stand komen WEB–aanbod nog vaak op basis afspraken uit het verleden Steeds beter overzicht van taalaanbod, intake en voorlichting centraal via Taalhuizen/Taalpunten Aanbod, zowel WEB als niet-WEB voor belangrijk deel gericht op anderstaligen Succesfactoren en valkuilen. Wat zijn we tegengekomen in de regio’s CINOP Erasmus+

Basisvaardigheden is een breed begrip, maar in de uitvoering gaat het meestal alleen over taal. Bibliotheken en UWV zetten digitale vaardigheden wel steeds vaker op de kaart. Rekenen ondervertegenwoordigd. Monitoring op uren / aantallen voor WEB-aanbod loopt, voor overig aanbod vaak nog in de kinderschoenen Monitoring kwaliteit/rendement nog onderbelicht, is complex Nog weinig verbinding aanpak basisvaardigheden met andere beleidsterreinen als arbeidsmarkt en welzijn Geen tot geringe rol werkgevers Succesfactoren en valkuilen. Wat zijn we tegengekomen in de regio’s CINOP Erasmus+

: geleidelijke afbouw gedwongen winkelnering bij roc’s heeft gevolgen voor regionale infrastructuur op termijn Onderzoek ecbo in opdracht van Stichting Lezen & Schrijven naar gevolgen voor roc’s (vanuit hun perspectief) geeft vergelijkbare uitkomsten: - in 2015 nauwelijks wijzigingen in inkoopbeleid - aantal deelnemers ligt rond niveau 2011 (eind Aanvalsplan) - rekenen zwaar ondervertegenwoordigd, nog geen 5 % - ook bij roc’s accent op NT2: 2,5 x zoveel als NT1 - verwachte daling inkoop bij roc’s in 2016/2017 van 50% + Stand van zaken WEB en de overgang naar het sociaal domein CINOP Erasmus+

Inzet vrijwilligers in WEB trajecten: -In de educatietrajecten vanuit de WEB werken ongeveer evenveel docenten als vrijwilligers -Daarin niet meegenomen vrijwilligers die actief zijn in niet door WEB gefinancierde trajecten -Verwachting is dat afname inkoop leidt tot afname aantal docenten educatie in roc’s en aantal vrijwilligers dat aan roc’s is verbonden -Opvallend is dat veel roc’s geen beleidsplan hebben voor de inzet van vrijwilligers Stand van zaken WEB en de overgang naar het sociaal domein CINOP Erasmus+

Samenwerking roc met ketenpartners in de regio (bijna 90%): Beeld komt overeen met onderzoek NC AL: Belangrijkste partners roc’s: bibliotheken, gemeentelijke diensten, leerwerkloketten, welzijn en vrijwilligersorganisaties. Samenwerking bedrijven heel beperkt Rollen voor vrijwilligers vooral op ondersteuning professional: o Extra hulp en ondersteuning in lessen van docenten o Begeleiding bij leren buiten de les o Ondersteuning bij leren via computers Stand van zaken WEB en de overgang naar het sociaal domein CINOP Erasmus+

Organisatie, trekkracht en samenwerking 1.Ontwikkel visie en beleid op de rol van basisvaardigheden in het brede beleid voor het sociaal domein 2.Bepaal vanuit die visie de prioritaire doelgroepen en het doel dat men wil bereiken voor deze doelgroepen 3.Kijk vervolgens naar beleid op inzet van professionals en vrijwilligers: voor welke doelen, doelgroepen en typen trajecten zet je wie in? 4.Zorg voor sturing en regie vanuit de gemeente. 5.Zorg voor trekkracht in de regio, daar moet de aanpak verankerd worden 6.Maak gebruik reeds ontwikkelde professionele, methodische en gestandaardiseerde aanpakken, instrumenten zoals van Taal voor het Leven 7.Zorg voor continuïteit van de ve en borging expertise Aanbevelingen vanuit NC AL CINOP Erasmus+

Voor de landelijke overheid 1.Verbinding tussen de regionale en landelijke agenda rond basisvaardigheden, LLL, arbeidsmarktbeleid en betrokkenheid werkgevers (Taalakkoord) 2.Ontsluiting van kennis en data op gebied van laaggeletterdheid, basisvaardigheden, arbeidsmarkt, armoede, gezondheid en sociale inclusie 3.Ondersteuning van proces monitoring en effectmeting door ontwikkeling van bruikbare modellen voor effect- en impactmeting 4.Benchmarking mogelijk maken Aanbevelingen CINOP Erasmus+

Ina den Hollander en Matthieu Mes CINOP Erasmus+