Jeugdhuis Creatuur, Bredene, een praktijkvoorbeeld Congres Uit De Marge, 19 november 2015.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Aandacht voor het steunend netwerk
Advertisements

HET BELANG VAN PARTICIPATIE VAN MENSEN IN ARMOEDE
Competentieprofielen 10 juni Overzicht 10 juni 2014 • 2 • 2.
Gezamenlijke uitwerking adoptiegroepen Wijkwerkers & Gezinswerkers
Samenwerken aan “rechtstreeks toegankelijke hulp”.
Welkom bij Leefstijl.
Marc Van Gils – Marc Mathyssen
Wat is vzw Arktos? Arktos vzw is een professionele vormingsorganisatie voor maatschappelijk kwetsbare kinderen en jongeren tussen de 6 en 25 jaar.
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
PARTICIPATIEF LEREN IN BUURTDIENSTEN
Deel C: Participatie (p ) Participatie = inspraak = luistert men naar mijn mening?  in het gezin?  op school?  in België?
‘Nee zeggers’ – bewoners die niet meedoen
Van visie naar actie.
Pastoraal op school.
Eindmeting proeftuin Wmo Symposium ‘Samen met elkaar’, 31 oktober 2007.
Trainingsproject voor burgers met kwetsbaarheid. Samenwerking.
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
Iedereen coach naar Jef Clement.
Jeugdopbouwwerk 2.0 Een schets van de ontwikkelde praktijk
Optimale Parkinsonzorg
KARUUR ? Ondersteuning van jeugdraden – Website – Helpdesk – Vorming – Begeleiding Ondersteuning van jeugdparticipatie – Sporadisch – Projectmatig.
SAMEN LEVEN Team projecten en evenementen. VERLOOP INFO SESSIE  1. De dienst “Samen leven”  2. Projectwerking Antwerpen Noord (team projecten en evenementen)
Ecce ama! Is een EQUAL project van ESF: bijdragen tot de ontwikkeling van de werkgelegenheid door het bevorderen van inzetbaarheid, ondernemerschap, aanpasbaarheid.
Chicago = werking met maatschappelijk kwetsbare jongeren in Brusse l.
MEE OP WEG Meedoen in het (maatschappelijk) verkeer
Congres Appreciative Inquiry
VRIJWILLIGERSWERK EN PARTICIPATIE AAN HET VERENIGINGSLEVEN BINNENSTEBUITEN Vanryckeghem Charlotte 1.
Coöperaties en coöperatief samenwerken, een kennismaking.
Motiveren van vrijwilligers
Hoe krijg je het op gang?.
© VIP GilzeRijen ( brengt hulpvragers en vrijwilligers bij elkaar en de website is een zusje van Zorgvoorelkaar.com. Rob: “Ik was.
Waarom dit literatuuronderzoek?
Welkom Bij de onafhankelijke partij voor elke Bestenaar.
Burgerinitiatieven.
Buurtbewoners met een beperking doen gewoon mee!
Volksuniversiteit Zwolle
Identiteit van de divisie Zorg & Gezondheid
“De Rode Draad…” De levensbeschouwelijke analyse.
Geestelijk gezond(heidsbeleid) in het onderwijs: uitgangspunten en handvatten. Mohsen Zagheden.
Gemeente Heerenveen. Presentatie Fries Zorgcongres Wat is de Participatieraad - Visie en missie - Werkwijze en onze werkgroepen - Advies geven.
 Een plaats waar ze terecht kunnen met zorgen omtrent de opvoeding van hun kinderen, maar ook over anderen thema’s die hen bezig houden (werk zoeken,
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
MEE Noord en Midden Limburg Ondersteuning bij leven met een beperking.
Sportieve omgeving / onderneming Hulsberg Jack Opgenoord Huis voor de Sport.
De toekomst van beschermd wonen en opvang Participeren in de samenleving.
Vrijwilligersbeleid bij SVC’08.  Beoefenen en bevorderen van de voetbalsport in al zijn vormen. Wij doen dit door deel te nemen aan door de KNVB georganiseerde.
Tekst hier Positieve beeldvorming rond diversiteit stimuleren in de media.
De burger aan zet Ben van Essen Strateeg provincie Limburg, Voorzitter Vereniging Kleine Kernen Limburg, Welzijnsstg. Synthese, Gezondheidscentrum America.
Workshop Cliëntenbeleid Kennisbijeenkomst Jeugdzorg 24 mei 2012.
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
Successen na 5 jaar BAS Van toen naar NU Een kleine greep………
BB - Theorie Donderdag 22 september. Vandaa g Aanwezigheid Terugblik vorige week Theorie les Begeleidingsmethoden in de gehandicaptenzorg Afsluiting.
Wat is jeugdwelzijnswerk?
ViaVia Info-presentatie
Hoe wegen op het lokaal beleid?
#EBJ16.
Een vergadering organiseren
Co-creatie kan plaatsvinden met: Publiek Andere culturele organisaties
BELEIDSAANBEVELINGEN VOOR MEER VRIJETIJDSKANSEN VOOR JONGE NIEUWKOMERS 10 geleerde lessen uit het project Wereldspelers.
Politieke socialisatie Politieke institutie Sociale institutie
De week van de vrijwilliger
Rani van den abbeele Klas: saw 1c
Naar een stad waarin iedereen meedoet
JEUGDzorg - voor wie?.
Vanryckeghem Charlotte
Hoe zijn wij als inwoner betrokken geraakt?
Pionieren aan de kust: Langer thuis wonen in Schagen doe je samen!
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
Transcript van de presentatie:

Jeugdhuis Creatuur, Bredene, een praktijkvoorbeeld Congres Uit De Marge, 19 november 2015

 Vier jaar geleden was er niets  Jeugdopbouwwerker aan de slag  Verschillende stappen  Vandaag een jeugdwerking die twee keer per week open is  Volledig door de jongeren gerund

 Participatie in de werking is een eerste stap in het emancipatieproces van jongeren  Emancipatie is het streven naar een volwaardige plaats in de samenleving vanuit een achtergestelde positie.  Dit kan via gelijkwaardigheid, zelfstandigheid of de formele toekenning van gelijke rechten, gelijkstelling voor de wet.

 Zinvolle vrijetijdsbesteding  Welzijnsfunctie  Brugfunctie  Signaalfunctie en belangenbehartiging

Zinvolle vrijetijdWelzijns-functieBrugfunctieSignaal Belangen behartigen Organiseren Sport en spel Structuur bieden Werken met groepen Contacten leggen Instuif Leiden Luisteren Sociale kaart Doorverwijs- functie Deontologie Empathie Micro-macro Sociale tendenzen Netwerk Participatie Kennis doelgroep Emancipatie Rechten van de mens Werken met krachten Begeleiden, ondersteunen kerngroepen

Waarom Geloof in een andere maatschappij Geloof in de mogelijkheid tot verandering  Houding van de jeugdwerker  Verwondering, wijzen op andere mogelijkheden)  BERUSTING Structureel werken versus de jeugd bezig houden  Het vormen van wakkere burgers (wie wil er dat?)

 Sophie, hoe ben je aan de slag gegaan in Bredene, voor je deze jongeren kende,  Hoe heb je hen leren kennen?

Via VPGW, via activiteit, via instuif, jeugdwerking…(SPELEN)  Wie zijn de jongeren, wat maken ze mee?  Welke buurt en waarom?  Cijfers, hoeveel jongeren?  Wat willen ze veranderd zien? Wat maakt hen kwaad?  Prikkels geven  “wat zou je graag doen”

 Morsa, Shana, Smetn, hoe leerden jullie Sophie kennen?  Wat deed ze wel en wat deed ze niet?  Hoe leerden jullie haar vertrouwen?

 Jongeren echt leren kennen  Jongeren aanspreken om verantwoordelijkheid op te nemen te vormen. Wat is dat dan? Moet duidelijk zijn.  Samenstelling van de groep? Wie zijn de TREKKERS?  In de kern moet je “werken”.  laagdrempelige vrije tijd  Confronteren, hoe doe je dat?

 Hoe veranderde Sophie haar rol tijdens die vier jaar.  Waren er soms conflicten?  Voorbeeld “het laatste nieuws”  Hoe werden taken doorgegeven?  Zijn er ook zaken waar je geen inspraak in kreeg?

 Groepsvormende activiteiten  Tweegesprekjes (PK)  Maatschappelijke vorming  We organiseren regelmatig “vergaderingen”  Wat is dat een vereniging (vorming)? Planning, taakverdeling, uitwisseling  We werken vooral met de kerngroep, intern  Conflict is voorwaarde tot groei

 De jeugdwerker stelt zichzelf in vraag  Programmeren en organiseren moet je terug afleren  Op maat van de doelgroep…  Voor doen, mee doen, laten doen  Coach = trainer (vb voetbal)  Een en ander laten mislukken en loslaten… Het ergste dat een jonge arbeider je kan verwijten is dat je het hem nooit gevraagd hebt (J. Cardijn)

 Wie is de kern?  Zijn jullie gekend in de buurt, bij de gemeente?  Is iedereen welkom in de werking?  Zijn jullie actief in de gemeente? En hoe?

 Actieve kerngroep  Anderen (leden) kunnen ook deelnemen aan activiteiten  We zijn gekend in de gemeente, hoe?  Participatie in de werking en in de ruimere omgeving

 Waarom doen jullie dit?  Wat motiveert jullie?  Waarom zet je je in, neem je taken op?  Hoe zijn jullie veranderd doorheen dit proces?

Belangrijke factoren VerbondenheidCapaciteit participatie Uitdaging Jongeren zullen actief participeren aan de werking als er een dynamisch evenwicht is tussen:

 Uitdaging Persoonlijk of maatschappelijk thema waar de jongere zich door aangesproken voelt. => Te kort aan uitdaging: Routine en gevoel van zinsloosheid.  Capaciteit Greep kunnen hebben op de uitdaging en door inzet een verschil kunnen maken. ( kennis, ervaring, vaardigheden, inzicht, strategieën) => Te kort aan capaciteit: frustraties en machteloosheid  Verbondenheid Jongeren moeten het gevoel hebben verbonden te zijn, gedragen door: Mensen, gemeenschappen, ideeën, bewegingen, gedachtegoed, organisaties, volwassenen,…

Product – Proces - People  Product: waar werk je naar toe? Wat is je doelstelling? Wat wil je bereiken  Proces: welke weg leg je af, welke stappen zet je? Hoe werk je naar dat product?  People: wie is er bij betrokken? Wie krijgt welke rol, hoe verhouden de mensen zich in de groep?