Welkom Informatieavond groep 7
Voorstellen Vakken en toetsing in groep 7 Wat komt vanavond ter sprake?
Groep 7 Naam: Barry Elsakkers Naam: Anne de Hoon Opleiding Vervanging Locatietaken Wie zijn wij?
Hoofdrekenen, herhaald aftrekken, metriek stelsel, breuken, procenten, zakrekenmachine. Er zijn drie niveaugroepen (ster 1, 2, 3) Projectles op woensdag (meten, tijd en geld) Alle blokken in een thema realistisch rekenonderwijs. Na elk blok een toets analyse (aanpassing) groepsplan. Vier lessen per week en een weektaak. Rekenen
Methode: ‘Taal in beeld’ Elk blok in thema’s: woordenschat, spreken & luisteren, taalbeschouwing en schrijven. Aan het einde van een blok volgt een toets, vervolgens een week voor herhaling en/of verrijking. Dit wordt weer bepaald nadat de leerkracht de toetsen heeft geanalyseerd. Taal
Methode: ‘Spelling in beeld’ Er zijn vier categorieën: weetwoorden, regelwoorden, klankwoorden en werkwoorden. Na elk blok volgt een dictee waar de kinderen thuis voor kunnen leren. Woordjes in het huiswerkmapje. Oefenen op Spelling
Werken met actuele teksten. Veel woordenschat, kennis van de wereld vergroten. Inclusief filmpje Strategieën: voorspellen, ophelderen van onduidelijkheden, samenvatten, vragen stellen en relaties- en verwijswoorden. Elke week thuis woordenschatoefeningen op de computer op dinsdag, woensdag of donderdag. Nieuwsbegrip
Methode voor studievaardigheden. Blits: begrijpend lezen van informatieve teksten en andere studievaardigheden. Vier onderdelen: –Studieteksten –Informatiebronnen –Kaartlezen –Schema’s, tabellen en grafieken Blits
2x per week 45 minuten technisch lezen op schoolniveau. Deze methode kent 3 aanpakken. -Aanpak 1 en 2 kinderen volgen de instructie van de leerkracht. -Aanpak 3 kinderen kunnen veelal zelfstandig aan de slag. Er wordt dit schooljaar getoetst op M7 en E7. Estafette
Methode: ‘Zwart op wit’ Begeleiding naar een vlot, correct en duidelijk geschreven handschrift. Het schrijftempo gaat een steeds grotere rol spelen. Schrijven
Methode: ‘Argus Clou’ Vijf thema’s van vijf lessen. Elke thema eindigt met een toets waar de leerlingen thuis voor kunnen leren. Geschiedenis
Methode: ‘De blauwe planeet’ In groep 7 wordt Europa behandeld. Elk hoofdstuk heeft een kijkles, kaart/topoles en een infoles. Na elk hoofdstuk volgt een toets waar de leerlingen thuis voor kunnen leren. Deze toetsen vragen veel inzicht. TOPO wordt apart getoetst. Ieder hoofdstuk gaat TOPO mee naar huis als maak- en leerwerk. Aardrijkskunde
Methode: ‘Argus Clou’ Vijf thema’s van vijf lessen. Basisstof en praktische lessen Elke thema eindigt met een toets waar de leerlingen thuis voor kunnen leren. Natuur- en techniekonderwijs
Methode: ‘Klaar Over!’ Belangrijke data: Verkeersdoolhof: 8 okt Theorie examen: 7 april 2016 Praktijk examen: 10 april 2016 Zorg voor een goede fiets! Verkeer
Methode: ‘Hello World’. De kinderen werken in thema’s als lichaam, school en sporten. Aan het einde van twee units krijgen de kinderen een toets. Leerstof zit in het huiswerkmapje, dit krijgen ze een week van tevoren op. De toets is enkel Engels – Nederlands! Het durven spreken in het Engels staat centraal in deze lessen. Engels
Voor tekenen en handvaardigheid zorgen we ervoor dat de verschillende technieken en materialen afwisselend worden gebruikt. Tekenen / Handvaardigheid
We gymmen twee keer per week. Meenemen: gymkleren, gymschoenen en eventueel deodorant(roller). De haren zitten vast tijdens de gymles en sieraden af. We hebben een jaarplan waarin we zoveel mogelijk bewegingsthema’s en leerlijnen afwisselend aan bod laten komen. Gym
Methode: ‘Sint Frans’ en ‘Moet je doen’. Er wordt ook ingespeeld op interesse vanuit de groep. Muziek / Drama
Tijdens het zelfstandig werken, werken we met een stoplicht. Het rood-groen kaartje ligt ALTIJD op tafel tijdens deze zelfstandige verwerking. Groen betekent ‘Ik werk zelfstandig’. Rood betekent ‘Ik heb een vraag.’ Je mag enkel hulp vragen met je kaartje. De leerkracht spreekt een tijdstip van het hulprondje af, zodat de leerlingen weten waar ze aan toe zijn. De leerkracht heeft dan de mogelijkheid om extra instructie te geven en de leerlingen leren om te gaan met het uitstellen van vragen. Stoplicht en rood / groen kaartjes
De kinderen werken gedurende de week aan hun weektaak, hier mogen ze aan werken nadat ze klaar zijn met hun dagelijkse werk. De leerkracht heeft op dit moment de handen vrij om te werken met kinderen die extra aandacht nodig hebben. De leerlingen werken zo aan een flink stuk zelfredzaamheid. Dit wordt steeds belangrijker met het oog op het voortgezet onderwijs. Weektaak
2x per week –Dinsdag: topo of rekenen –Vrijdag: werkwoordspelling Nieuwsbegrip woordenschat Toetsen voorbereiden Dictee spelling Huiswerk
Leerlingen krijgen de stof altijd minimaal 1 week van tevoren op. De toetsen zijn op de dag waarop het vak normaal gesproken aan bod komt. Proefwerken
Voor het 1 e rapport maken de kinderen een werkstuk en houden aan de hand daarvan een spreekbeurt. Voor het 2 e rapport wordt een boekbespreking gehouden. En aan het einde van het schooljaar is er een samenwerkingsproject. Spreekbeurt/boekbespreking/werkstukken
1 e periode: oudergesprek Dit zal vooral gaan over het welbevinden van uw kind. 2 e periode: eerste rapport + oudergesprek Na de Cito-toetsen van januari volgt het eerste rapport en een 2 e gesprek. 3 e periode: tweede rapport, mogelijkheid voor een gesprek Rapporten/ oudergesprekken
In groep 7 maken de leerlingen in april/mei de CITO-entreetoets. Dit is om te bepalen in hoeverre de leerlingen de verschillende onderdelen reeds beheersen en waar eventueel extra hulp in groep 8 gewenst is. Tussentijds worden ook CITO leerlingvolgsysteemtoetsen afgenomen. 2x per jaar. Cito (Entree)
Dinsdag, woensdag, donderdag fruit/groentedag, andere dagen drinken zonder prik en koekje of fruit. Traktaties graag bescheiden houden. Liever iets gezonds! Agenda is verplicht in groep 7. Deze wordt dagelijks gebruikt. Site school: Tel nummer school: ( ziekmelden). Ziekmelden kan ook via de site. adres: Op tijd verlof aanvragen indien nodig (formulier is te downloaden op schoolsite). Bezoek dokter, tandarts, ortho e.d. graag zoveel mogelijk buiten schooltijd, dit vanwege het volle programma, een kind mist anders veel. Wie wil(len) er klassenouder(-s) zijn? Welke ouders willen meefietsen naar het: drukkerijmuseum woensdagochtend 30 september? verkeersdoolhof donderdagochtend 8 oktober? Hulp bij uitleen bibliotheek. Klopt uw kalender? Dan nog:
Schrijf een briefje naar uw kind! Bekijk ook eens de groepsinformatie en de groepsblog op de site. Enorm bedankt voor jullie aandacht. Zijn er nog vragen? Een fijn schooljaar en nog een fijne avond! Tot slot