DISC Leiderschapstraining @live – AIA Mezelf kort voorstellen 12 september 2015.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lessen uit het Noorden 2 februari 2011 “Op weg naar huis bijeenkomst”
Advertisements

Onze kernwaarden.
situationeel leiderschap
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Inleiding Mentale Training Rico Schuijers
Beginnen met actieonderzoek Hoe pak je dat aan?
Implementeren doe je samen
Hogescholen in Dialoog
Psalm 139: 13 U was het die mijn nieren vormde,
COMPETENTIEONTWIKKELING
MOTIVEREN Lt. De Groeve Luk.
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Hoofdstuk 3 Inzet voor een project
Psalm 139 Een zangstuk van David.
#MT1412 Management Tomorrow. #MT1412 Frank Robben.
WELKOM TOV’ERS.
Leiderschap en zelfbedrog:
Teamwerk. Heldere doelstellingen Teamwerk Heldere doelstellingen Initiatief tonen.
Een prestatie… is een open opdracht wordt gedaan door twee personen hoort bij een vakgebied is bedoeld om precies dát te leren wat je graag wilt weten.
De heerlijkheid van God zien…
Betrokkenheid op de werkvloer
CanDo Coaching.
Dank aan het leven Vrij vertaald
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Godinnen aan het werk.
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
Psalm 139.
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
Volksuniversiteit Zwolle
Samenwerken.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Waarden & organisatiecultuur
Het coachende functioneringsgesprek
Vandaag  Literatuur hf 6 en 7 adhv ervaringen  Evaluatie + afronding  Afspraken volgende keer.
Mentale begeleiding Theoretische inleiding Zelfvertrouwen
Programma week 3 Terugblik: kennismakingsgesprek Toelichting: basis LSD-techniek Oefening 1: actief luisteren Oefening 2: echt actief luisteren Huiswerk.
MIJN WEBSHOP YANAH PRUYM, MEB D. HOME PAGINA
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
Competenties van organisatieadviseurs Léon de Caluwé Elsbeth Reitsma Ooa, 22 januari 2007.
MOTIVATIE. Dromen en Idealen Jongeren dromen en hebben idealen.
RET Verdieping bij hoofdstuk 11 Handboek voor leraren RET Een goede leraar worden.
Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt! Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt!
Zin!Ja Hasselt 21 april  Informatie die de ontvanger aan de zender overdraagt in reactie op de communicatieactiviteit van de zender  Een.
Communiceren in de langdurige zorg. Wat is communiceren? Communiceren is: het overbrengen en ontvangen van een boodschap; het uitwisselen van informatie.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
LAAT JE EENS ZIEN! Persolog DISC gedragsprofiel © Toon Geluk.
Talent in Ontwikkeling
Hoe geïnspireerd samenwerken? Het teamwiel van Vroemen in uitdagingen
Welkom en Afkondigingen > ♫OPW:236 ♫OPW:91 ♪146C:1,2 ✝PS139 ♪868:1,2,3 ✡Verkondiging ♪885:1,2 €Collecten ♪575:1,6 ◆Zegen.
DISCDISC Meer inzicht in je gedragsfactoren en gedragspatronen!
Bijbellezen Op velerlei wijzen en langs velerlei wegen heeft God in het verleden tot de voorouders gesproken door de profeten, maar nu de tijd ten einde.
Een situatie uitgelegd vanuit ‘De Wereld van Verschil’
ZESC – Situationeel leiderschap
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
In de EscapeRoom Met behulp van Monique & Kiki
„Om het eerlijk te houden krijgen jullie allemaal dezelfde opdracht:
Les 7 Schepper Wat doe ik hier vandaag?
Team coaching en gedrags-communicatie
„Om het eerlijk te houden krijgen jullie allemaal dezelfde opdracht:
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Cursus Interne auditor
Sociaal / ethisch ondernemen
Positief Leiderschap : wat. waarom. hoe
Transcript van de presentatie:

DISC Leiderschapstraining @live – AIA Mezelf kort voorstellen 12 september 2015

DE KADERS Doelen Waar gaat de DISC wel en waar niet over Uitleg DISC opdracht Waarom ben je hier? Wat had je willen doen als je hier niet was geweest? Vragen om reacties uit de zaal. Groeperen en noteren op flip-over

DOELEN Inzicht krijgen in: wie ben ik zelf, wie is de ander? Snappen hoe je DISC kan gebruiken (in de context van @lead) Leiderschap samenwerking

Waarom DISC?

Psalm 193: 13-15 U was het die mijn nieren vormde, die mij weefde in de buik van mijn moeder. Ik loof u voor het ontzaglijke wonder van mijn bestaan, wonderbaarlijk is wat u gemaakt hebt. Ik weet het, tot in het diepst van mijn ziel. Toen ik in het verborgene gemaakt werd, kunstig geweven in de schoot van de aarde, was mijn wezen voor u geen geheim. DISC is geen test. Geen goed of fout. Jij bent een uniek meesterwerk, gemaakt door een Meestervakman. Het is God bedoeling dat we steeds meer op Christus gaan lijken. Je bent bezig met je eigen ontwikkeling, onze maatschappij is erg gericht op wat we doen, op onze acties en resultaten. Ook als je met evangelisatie bezig bent, kan je veel bezig zijn met resultaten, wat levert het op (voor het koninkrijk?). Hoe wordt jouw innerlijk, jouw karakter gevormd? Als je uitgaat van ps 139 als uitgangspunt, begin je bij de waarheid. Ook als je het niet altijd zo voelt. Geloof dat dit de waarheid is. Dan ga je ook eerder zien wat God voor jou heeft voorbereid om te doen, zodat je daarin kunt wandelen (Ef 2:10). Mijn proces van vergelijken met anderen en met Egbert: ik zou eigenlijk meer ideeen willen hebben, anderen inspireren, op de voorgrond staan, pionieren leuk vinden. Maar geleidelijk aan steeds meer gaan ontdekken en waarderen van mijn eigen krachten en hoe ik die kan inzetten. Toen ik studeerde kwamen studiegenoten (zomaar) naar mij toe met hun sores en ‘comming out’. Ik kan in gesprekken de vragen stellen waar ik anderen mee help. Neiging om dat niet te waarderen, het gaat vanzelf, is toch niet zo bijzonder. Maar anderen doen het niet, dus het is wel bijzonder en nodig. Zo geld het voor ons allemaal hoe we hier zitten. Wat je talenten en je krachten zijn, dat is voor jou gewoon, maar bijzonder voor anderen. Je kunt hen ermee helpen, God er mee dienen door het te waarderen en verder te ontwikkelen!

WAT WEL, WAT NIET? DISC beschrijft je gedrag: Hoe? Waar? DISC gaat niet in op je waarden en talenten: Wat? Waarom? Wat= je talenten, bijv: sport. Hoe, hoe pak je het aan, je sterktes. Sportevangelisatie-organisatie, maar hoe? Inspirator of zorgvuldige voorbereider? Waar=omgeving, motiverende omstandigheden. Waarom=ethiek/waarden, waar ligt je hart, waardoor wordt je geraakt? 4 Cirkels tekenen. Dingen als opvoeding, fysieke toestand, ervaringen, geloof staan erbuiten, maar hebben natuurlijk wel invloed. DISC gaat om innerlijke motivatie: hoe gedraag je je van nature en waar ben je op je best? Zo kan je sterke kanten leren kennen. Het gaat dus niet om vaardigheden. Wel kan het zo zijn dat bepaalde talenten vaak gekoppeld zijn aan bepaalde persoonlijkheden. Bijv. empatisch luisteren. Heeft S over het algemeen meer aanleg voor, maar het is ook iets wat je kan aanleren. Andere kant: talenten hoeven niet in overeenstemming met DISC profiel te zijn. Dit kan tweestrijd opleveren. Bijv. talent voor schrijven van boeken, maar profiel hoog I; C gedrag aanleren. Dit kost tijd en energie, maar jij/je omgeving zal er zeker baat bij hebben. Waarschijnlijk heb je vaardigheden ontwikkeld maar heb je ook nog latente vaardigheden; en wie weet ga je die in dit traject ontdekken en ontwikkelen!

5 MINUTEN opdracht! Verzamel zoveel mogelijk handtekeningen Wat hier gedaan: inschatting maken van welk gedrag anderen hebben. De woorden al aangereikt krijgen helpt om gedrag te beschrijven. Niet in een hokje duwen. Wel handig om woorden te hebben om mensen (positieve) feedback te geven. Om te snappen waar je irriaties vandaan kunnen komen en om dat je kunnen bespreken. Hoeveel handtekeningen verzameld? Wie heeft gehad dat iemand een beschrijving gaf, maar zichzelf er niet in herkende? Kan goed, verschillend gedrag in verschillende situaties. Ook: hoe goed je iemand kent.

Ontstaan en ontwikkeling van DISC 1928: geen profiel, wel al beschrijving van DISC sterker ongunstig gunstig zwakker Voor degenen onder ons die van feitjes houden: Bedenker: wilde beschrijving hebben van gedrag van gezonde mensen

Ontstaan en ontwikkeling van DISC Sinds 1964 officieel als instrument 80 miljoen keer ingezet Hoge validatie Validiteit:denk aan wereldkaart. Klop niet helemaal met de werkelijkheid, maar het is een goede representatie om er mee te werken.

Ontstaan en ontwikkeling van DISC Taken Mensen Uitleg van assen. Daarna noemen van sterktes van verschillende types.

Sterktes DISC Het dominante gedragstype Sterktes langs lopen

Sterktes DISC Sterktes dominante gedragstype Groot zelfvertrouwen Neemt risico’s Besluitvaardig Boekt snel resultaat Zoekt oplossingen voor problemen Zet dingen in gang en brengt ze aan het rollen Houdt van hoog tempo en nieuwe activiteiten Vraag: welke kracht zie je hierin voor een leider? (pionieren, zaken aan het rollen brengen, nieuwe dingen bedenken) Welke valkuil? Over mensen heen walsen; te snel gaan voor t team waar hij mee werkt. Leerpunten: vragen stellen; luisteren. Vraag: wat voor irritaties zou de D type bij de anderen kunnen oproepen?

Sterktes DISC Het beïnvloedende gedragstype

Sterktes DISC Sterktes (be)ïnvloedende gedragsstijl Gaat relaties aan Schept een motiverende sfeer Verspreidt optimisme en enthousiasme Drukt zich goed en helder uit Flexibel, gaat snel in op nieuwe ideeën en veranderingen Optimistisch, kan van het leven genieten Vrijgevig in delen van advies, materiaal, succes Vraag: welke kracht zie je hierin voor een leider? (mensen makkelijk meenemen in zijn visie, visie communiceren, charismatisch) Welke valkuil? Toezeggingen niet waarmaken; geen nee zeggen (wil graag geliefd zijn). Leerpunten: doelenstellen en nakomen; luisteren; aandacht voor details Vraag: wat voor irritaties zou het I type bij de anderen kunnen oproepen?

Sterktes DISC Het stabiele gedragstype

Sterktes DISC Sterktes stabiele gedragsstijl Concentreert zich op de taken Schept een stabiele, duurzame omgeving Luistert rustig, goed en geduldig Is bereid zich voor anderen in te zetten, loyaal Toont geduld Ontwikkelt harmonieuze relaties Verantwoordelijk Vraag: welke kracht zie je hierin voor een leider? (aandacht voor relaties, verstand van zaken doorzetten) Welke valkuil? Geen nee zeggen (wil graag helpen), blijven twijfelen. Leerpunten: aan zichzelf denken (nadenken: past bij mij, bij mijn prioriteiten, wat kan ik delegeren?); sneller beslissingen nemen; Vraag: wat voor irritaties zou de S type bij de anderen kunnen oproepen?

Sterktes DISC De consciëntieuze gedragsstijl

Sterktes DISC Sterktes consciëntieuze gedragsstijl Diplomatiek in omgang met mensen Denkt kritisch en controleert op nauwkeurigheid Gegrond en analytisch in beslissingen Concentreert zich op details Is logisch, precies Hanteert hoge maatstaven, gericht op kwaliteit Geordende aanpak Vraag: welke kracht zie je hierin voor een leider? (doordachte beslissingen nemen- niet over 1 nacht ijs; zoeken naar verbeteringen) Welke valkuil? Weinig flexibel; geheel niet overzien; weinig emotie aanvoelend. Leerpunt: losser leven; genoeg is genoeg en goed is beter dan perfect Vraag: wat voor irritaties zou de C type bij de anderen kunnen oproepen?

Mengprofielen De meeste mengen hebben een combinatie van D, I, S of C. DC DI IS SC DS IC Niet alles is zwart-wit… Kenmerken van leiders in mengprofielen:

DISC samengevat Doel Basisbehoefte Angst

DISC samengevat: D Doel: De omgeving vormen; weerstanden overwinnen; resultaten boeken. Basisangst: Overwonnen worden Basisbehoefte: Onafhankelijkheid. Angst voor controle verlies. Kan daarom dominerend overkomen. D is allergisch voor waar een S behoefte aan heeft. Dus: S en D kunnen goed samen werken.

DISC samengevat - I Doel: De omgeving vormen; mensen samen laten werken om resultaten te boeken. Basisangst: Benadeeld worden. Basisbehoefte: Geaccepteerd worden. Angst/ behoefte: I vindt mensen erg belangrijk, en dat anderen hem leuk vinden. Hij bereikt doelen door anderen te motiveren.

DISC samengevat - S Doel: Samen met anderen resultaten bereiken. Basisangst: Alleen zijn. Basisbehoefte: Zekerheid. Team gevoel is voor S heel belangrijk. Omdat S het lastig vindt om keuzes te maken is zekerheid, weten waar je aan toe bent essentieel. Ook angst voor verandering. Dan namelijk keuzes maken.

DISC samengevat - C Doel: Samen met anderen mogelijke consequenties van activiteiten doordenken. Basisangst: Bekritiseerd worden. Basisbehoefte: Alles correct doen. C heeft anderen nodig om alle kanten situatie te kunnen bekijken. Taken zijn belangrijk, dus ook wat mensen van zijn taken vinden. Heeft hoge standaarden voor zichzelf en dus hoge behoefte om alles zeer goed te doen.

Grafieken Externe grafiek (zo doe ik) Interne grafiek (dit vind ik) Geïntegreerde grafiek (zo kom ik over) Geogram uitdelen en laten invullen. Geogram met grote verschillen Kan uitdaging en leerproces zijn Kan stress en ongezond zijn Uitleg coachingsvragen Pas ik met mijn profiel in deze situatie? (verschil van 20% maakt niet veel uit. Probleem is er alleen als die persoon het zo ervaart). Hoe wil ik hier mee om gaan? (wat verder ontwikkelen? Bijv. vaardigheden op ander gebied ontwikkelen, reflecteren op profiel)

Motiverende omstandigheden De C Een nauwkeurige taakomschrijving Genoeg tijd om taken af te maken Vraag naar kwaliteit en detailwerk Het gebruik van bekende en beproefde werkwijzen Voorbereiding op verandering Opdracht: blaadje met MO. Kruis aan aan welke MO jij behoefte hebt. Bevind jij je in zo’n omgeving? Zo nee, wat zou je kunnen doen om toch meer een omgeving te creëren waar jij gemotiveerd wordt? Jij bent tenslotte degene die verantwoordelijk is voor je eigen functioneren. Waar kan je kleine, realistische aanpassingen doen zodat je met energie en plezier je taken blijft doen? En tegelijkertijd: dit is ook een fase om te ontdekken hoe jij je leiderschap vorm kunt geven. Dus experimenteer en groei! Bijv. S: houd van samenwerken, maar veel taken alleen doen. Zoek een maatje om te sparren. Maak vaste afspraken daarvoor. Of: Hoog I en C in profiel. Geniet van projectweken, maar ook tijd nodig om alleen te zijn. Vertel duidelijk dat je dat nodig hebt en neem je tijd (ook al zou je liever niets willen missen). Bespreek dit met je mentor. Ook zingeving is belangrijk of je goed op je plek zit. Waarschijnlijk vind je die in het doel van AiA: Gods koninkrijk bouwen dmv sport(communities). Op welke manier kan jij een bewuste bijdrage leveren aan het succes van dit doel (intern en extern)? Dit is essentieel voor de zingeving die je ervaart. En dit geldt dus ook voor je teamleden.

Motiverende omstandigheden De S Echt serieuze waardering Zo mogelijk geen conflictsituaties Waardering voor gedane arbeid Duidelijk afgebakend taakgebied Onderbouwing voor verandering Gelegenheid om van gedachten te wisselen met anderen

Motiverende omstandigheden De I Vriendelijke, aangename sfeer Geen detailwerk en controle Gelegenheid om voorstellen te doen Openlijke erkenning van bekwaamheid Training en advisering van anderen Gezelligheid en gezamenlijkheid

Motiverende omstandigheden De D Een sterke positie met invloed Nieuwe afwisselende taken Directe antwoorden en weinig discussie Uitdaging en respect Weinig controle en toezicht Gelegenheid voor persoonlijke successen

DISC en Communicatie Voorwaarden scheppen Vertrouwen Respect Nut = Zelfvertrouwen = Kennen Respect = Zelfrespect Nut = Relevant Brug van communicatie: pijlers zijn vertrouwen, respect en nut

Oefening Maak poster voor een ander gedrags type. Poster is een affiche om leden te werven voor je projectteam. Daarna mag je je poster presenteren. D maakt voor S S maakt voor I I maakt voor C C maakt voor D