Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 2 Pascal van Schajik.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ochtend Presentatie - docenten Welkom terug! Hoe ging de uitvoering van de PvB? Wie heeft dit allemaal gedaan en wat waren de ervaringen?
Advertisements

Karen van Hulten Rekenen in groep 1 en 2 Bijeenkomst 5: pientere kleuters, groepsplannen, planning en organisatie in de klas.
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
Communicatief gedrag + / -
31 oktober. Programma  360˚ feedback en competentieontwikkeling  toepassing 360˚ feedback in stage.  ervaringen vanuit de praktijk.  afronding.
Observeren en rapporteren
Observeren en rapporteren
Les 7: het voorbereiden van een les
Workshop “Beoordelen”
Stagebegeleiding Bijeenkomst 4 Blok 2.
Aan de slag met waarderend vernieuwen
Welkom bij de derde bijeenkomst van Familie (in)zicht
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 6 Pascal van Schajik.
Madeleine Meurs Med.hr.nl/meurm Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 1.
COMMUNICATIE Week 1 Docent:.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 MadeleineMeurs
Pedagogische theorieën
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Kijken naar Kinderen Week 4
Kijken naar Kinderen Week 1
Pemprl.
Pascal van Schajik Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
Module Waarnemen, observeren en rapporteren Les 1.
Kijken naar Kinderen Week 2
Kijken naar Kinderen Week 2
Module Waarnemen, observeren en rapporteren les 6. week 7
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Module Waarnemen, observeren en rapporteren Les 2
Praktijkervaring en reflectie
wie ben ik? leeftijd? woonplaats? getrouwd/ongetrouwd/its complicated?
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek7 Hafida El- Gharbaoui.
Kijken naar kinderen les 2 Hafida El-Gharbaoui
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 3 Pascal van Schajik.
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 3 kwartaal 2.
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
OUDERBETROKKENHEID Bijeenkomst 2. VORIGE BIJEENKOMST  Voorstellen  Uitleg module  Introductie ouderbetrokkenheid  Woordspin ouderbetrokkenheid  Woordspin.
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 2 kwartaal 2.
Rotterdam, 00 januari 2007 SLC 2 bijeenkomst Hafida El-gharbaoui med.hro.nl/gharh.
Kijken naar Kinderen Week 4
Happy new year Goede voornemens.... Waardenlijst Neem de waardenlijst door. Omcirkel de vijf voor jou belangrijkste waarden van de groep waarop je werkt.
Kijken naar Kinderen Week 3
Jennifer de Vries med.hro.nl/vrije
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Communicatie 2 – kw 2 Les 2. Wat gaan we doen? Korte herhaling van vorige week. Het kennismakingsgesprek Casussen uit je stage Afsluiting van de les:
Kijken naar Kinderen Week 5
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Opdrachten en eindopdracht
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 Hafida El-Gharbaoui
Oic no go casus watch?v=vVuGEUuCP5k.
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Rotterdam, 00 januari 2007 Kijken naar kinderen Bijeenkomst 3 kwartaal 3.
Communicatie & Relatie
Periode 1 KOP Thema 2, week 1.3 Directe instructiemodel- lesformulier- beginsituatie 15 september 2014.
DAPPR Samenspel 1. DAPPR Samenspel: doelen & resultaten > Doelen  Vergroten inzicht in eigen rol  Vergroten inzicht in elkaars rol en handelingsmogelijkheden.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Observeren Les 3.
Training 3 Kennis van programma van de student en kunnen werken met de instrumenten (bv. werken met leerwerkplan, rubric, evaluatieformulier), Binnen verschillende.
Communicatie (les 1) verbaal (mondeling,praten,luisteren)
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Boek ‘Begeleiden’ Hoofdstuk 13 Communicatieproblemen
Loopbaan en burgerschap les 2
Ontwikkelingspsychologie 1.2
Schoolgroepbijeenkomst
Methodiek Observeren.
Observeren Les 2.
Loopbaan en burgerschap les 3
Observeren Les 2.
Training Observeren Kijken naar kinderen en leerkrachten
Transcript van de presentatie:

Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 2 Pascal van Schajik

Programma Observeren Verschillende soorten observeren Voorbereiding: Hoofdstuk 1 + 2 Petra de Bil Hoofdstuk 1 Mirjam Groen Studiehandleiding (+ peuterestafette) Observeren Verschillende soorten observeren Doelgericht observeren Instructie toetsopdracht 1: ‘Reflectie op de eigen manier van waarnemen’ Afsluiting

Terugkoppeling week 1 Waarnemen en observeren… Wat hebben we ook alweer behandeld???

Waarnemen en observeren Zien, ruiken, voelen en proeven Objectief Kennis van ontwikkeling van kinderen Waarnemen en observeren subjectief Stereotypen + vooroordelen geheugen referentiekader

Waarneming bij jonge kinderen… Zijn baby’s zich al bewust van de wereld om hen heen? http://www.youtube.com/watch?v=apzXGEbZht0

Opdracht: Bewust worden van eigen referentiekader kijk het filmpje Wat hoor je gebeuren.. http://www.youtube.com/watch?v=fJiJJsxDfJM http://www.youtube.com/watch?v=dsFpUW48Tnc http://www.youtube.com/watch?v=w-eJSHoH9Fs Wat zou je doen? http://www.youtube.com/watch?v=sHnBz1ETYko Afleiding http://www.youtube.com/watch?v=KVvAKgW-xl8

kleuren

Instructie toetsopdracht 1 Reflectie op de eigen manier van waarnemen Beschrijf in eigen woorden waarom onze eigen normen/ waarden en referentiekader van invloed zijn op onze waarneming en interpretatie. Zorgen voor een theoretische onderbouwing!!! Je noemt en verklaart hierbij in ieder geval de volgende begrippen: Referentiekader Normen en waarden Vooroordelen Cultuur Taal Automatische processen Vervolgens beantwoordt je ook de vraag: In hoeverre spelen jou eigen (culturele) gewoonten, tradities en denkkaders een rol bij de manier waarop je binnen je praktijkplek waarneemt en interpreteert Zorg voor een kritische zelfreflectie!! Illustreer je antwoord met 2 relevante praktijkvoorbeelden

Wat is het verschil tussen waarnemen en observeren?

Doelgericht observeren… Bewust observeren Bewust gebruik maken van je zintuigen Bewust zijn van de invloed van je eigen referentiekader Observeren met een duidelijk omschreven doel

Verschillende soorten observaties: Gedragsobservatie Observeren van het gedrag van mensen Goodfellas http://www.youtube.com/watch?v=7EJLoxdoI-Q

Verbale en non- verbale communicatie Wanneer woord en lichaamstaal elkaar tegen spreken…

http://www.youtube.com/watch?v=OWFPHW7BCCI

Dagelijkse observatie Bewust maar minder doelgericht Geen observatieformulier Voorbeeld: →Studenten hebben steeds vaker hun mobiel op tafel liggen →De trein komt steeds vaker te laat (nog niet getoetst maar wel bewust waargenomen)

Systematische observatie Zeer bewust en doelgericht wie, wat, wanneer, hoe lang… gaat er geobserveerd worden? Nagedacht over vorm en registratie Hoe zou je de vorige voorbeelden (mobieltjes, trein) systematisch kunnen observeren?

Wat zijn de voor- nadelen van deze manier van observeren? Participerende observatie observator neemt deel uit van de situatie Wat zijn de voor- nadelen van deze manier van observeren? Zelfreflectie Helikopterview; objectief naar jezelf kunnen kijken Wat is hierbij het nut van feedback?

Observatieopdracht 3 Studenten krijgen de opdracht om een situatie/ casus voor de groep uit te spelen (van ongeveer 10 minuten) Deze studenten bedenken onderling (op de gang) een situatie. Het betreft in ieder geval een ouder gesprek tussen een Pedagogisch educatief medewerkster en de ouders van een kind. De andere studenten observeren de situatie: Wat valt jullie op? Bepaal van te voren waar je op wilt letten! Let hierbij wel op feitelijk waarneembaar gedrag! Afronding: Ervaringen uitwisselen + geven van feedback (tips/ tops)

Huiswerkopdracht voor volgende week: Observeer 2 kinderen van verschillende leeftijden bij het oplossen van een puzzeltje Stem moeilijkheidsgraad af op het kind/ de leeftijd Neem jou observatie + een kopie van de puzzel mee naar les 3

Afsluiting: Lezen : Hoofdstuk 3 Petra de BIl + Neem de observatieopdracht ‘puzzel’ mee! Tot zover de 2e bijeenkomst… tot volgende week!