Jongeren en informatieverwerking. Informatie en de ‘generatie Einstein ‘ Een hardnekkige misvatting: Jongeren zijn voldoende ict-vaardig want ze zijn.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Inleiding Na het bestuderen van dit hoofdstuk kun je:
Advertisements

Effectief zoeken en verwerken van digitale informatie
Workshop Informatievaardigheden
Zoeken met behulp van life events Joyce Karreman 9 februari 2010.
Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Vormingsdag Digidak Mediageletterdheid: Wat, hoe & waarom? Juni 29, 2012 Malle Mariën Ilse, IBBT-SMIT Vrije Universiteit Brussel.
Mediawijsheid.
Internet OBS de Klimop Mediawijsheid. Mediawijsheid staat voor ‘het geheel van kennis, vaardigheden en mentaliteit waarmee burgers zich bewust, kritisch.
Presentatie introductie BGL
Welkom bij de cursus Handig met Internet! Handig met Internet -Wat doet u al met internet? -Wat wilt u nog meer met internet doen? -Hoe kunt u beter.
Audiovisueel materiaal in de klas BOA 4 februari.
Media en Creativiteit 3 - Co-creatie Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 1 – Periode 3 Les 2.
Sociale media op school
Definitie Mediawijsheid
Welkom! Media & Creativiteit Les 4/5
Welkom! Media & Creativiteit Les 3
Informatievaardigheden Welkom bij de introductie INFORMATIEVAARDIGHEDEN Mediatheek PTH Zoeken, verwerken en beoordelen van relevante informatie
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
Al doende leren training docenten
November 2009 Informatievaardigheden NVB, 17 juni 2010 – Karin Dielemans.
Een leerlijn mediawijsheid groep 5-8.
OPZOEKENEVALUERENOPSLAAN van informatie van op INTERNET door Bart Coene.
Opdracht: Hoe geven we nu zaakvakonderwijs? Inventarisatie Hoe willen we zaakvakonderwijs gaan onderwijzen? Visie ontwikkeling.
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
het beoordelen, selecteren en verwerken van digitale informatie
 Website Sint Liborius vormgeven en vullen  Pagina beheren  Foto’s plaatsen Website over mediawijsheid op Sint Liborius  Theorie mediawijsheid  Leerlijn.
Presenteren en communiceren
De SixPack Format en leerlijn onderzoeks- en informatievaardigheden
Theresialyceum. OriëntatieTheorievormingOntwerpplanExperimentVerwerkingRapportagePresentatie Onderzoekscyclus Theorievorming.
inleiding leesvaardigheid Leesstrategieën & schrijfdoel
INFORMATIEVAARDIGHEDEN SAW B.Wydooghe L. Gheysen C. Neckebroeck.
INFORMATIEVAARDIGHEDEN SAW B.Wydooghe L. Gheysen C. Neckebroeck.
Leertaken ontwerpen voor het leren van informatievaardigheden in het hoger onderwijs Workshop 15 oktober 2010 Iwan Wopereis, CELSTEC, Open University of.
+21st Century Skills +Jenaplanonderwijs +Samenwerken
Social work Week 2.
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
Train the Trainer Critical Appraisal of a Topic Dr Arno AW Roest Willem Alexander Kinderziekenhuis.
Bron: Baarda, B. (2014) Dit is onderzoek!
OC ECONOMIE ZESDE JAAR Maandag 26 okt 2015.
Hoe maak ik een PowerPoint presentatie?
Informatievaardig met de Bibliotheek op school Naam.
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
Ouderatelier de hardop-denk methode - 26 januari - Anneke Videler Docent economie.
Workshop INFORMATIEVAARDIGHEDEN Samen sterk met.
Raad voor Cultuur Mediawijsheid- de ontwikkeling van nieuw burgerschap Project Media- Educatie Zeeland
Workshop Starten met je onderzoek Hans de Braal en Gert-Jan de Fijter.
Kritische internet- en onderzoeksvaardigheden: 4 modellen vergeleken Hanneke Banine-de Smit.
Samenwerken en communicatie Hoofdstuk 4 21e-eeuwse vaardigheden.
MEDIAWIJSHEID IS MEER DAN MEDIAGEBRUIK
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
MEDIAWIJSHEID IS MEER DAN MEDIAGEBRUIK
Een vergadering organiseren
Les 5: Het marketingplan
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Vergadering Personeelsdienst
Goochelen met Google Zoeken
Samenwerken en communicatie
Praktijkgericht onderzoek
Het maken van een PWS.
4 havo Schrijflijn les 1
Rekenspecialist bijeenkomst 2
De SixPack Format en leerlijn onderzoeks- en informatievaardigheden
Wie zoekt, die vindt…!!! Workshop Zoekvaardigheden Profielwerkstuk MAVO Mediatheek De Nassau.
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Digitale geletterdheid
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Transcript van de presentatie:

Jongeren en informatieverwerking

Informatie en de ‘generatie Einstein ‘ Een hardnekkige misvatting: Jongeren zijn voldoende ict-vaardig want ze zijn met de computer opgegroeid Ze zijn heel goed in staat om alle informatie te vinden die ze nodig hebben

De werkelijkheid! Jongeren hoppen razendsnel van pagina naar pagina Ze lezen de informatie niet of nauwelijks Ze zijn minder goed dan ouderen in staat om zich te concentreren Gevolg: ze zijn minder goed in staat om informatie te beoordelen

Verdwalen op Internet Door het snelle navigeren raken ook jongeren de weg kwijt. Conclusie van onderzoek internetgebruik: Zowel ouderen als jongeren schieten tekort op: Het zoeken, selecteren en evalueren van informatie Het gebruiken van de gevonden informatie om een doel te bereiken

Wat is mediawijsheid? Mediawijsheid staat voor ‘het geheel van kennis, vaardigheden en mentaliteit waarmee burgers zich bewust, kritisch en actief kunnen bewegen in een complexe, veranderlijke en fundamenteel gemedialiseerde wereld’ Bron: Raad voor de Cultuur

Welke vaardigheden horen bij mediawijsheid? De vaardigheden met betrekking tot nieuwe media kunnen worden ingedeeld in: ict-vaardigheden informatievaardigheden veilig mediagebruik.

Informatievaardigheden: een noodzaak Informatievaardigheden zijn: Zoeken Selecteren Beoordelen

21st century skills Doelstelling Iedereen is in de toekomst digitaal geletterd en beschikt over voldoende vaardigheden om: Relevante informatie te vinden Een juiste selectie hier uit te kunnen maken De informatie te kunnen beoordelen op bruikbaarheid Deze te kunnen toepassen

Een methode: de Big 6 1.Definiëren 2.Zoeken 3. Selecteren/beoordelen 4.Verwerken 5.Presenteren 6.Evalueren

Stap 1. Definieren Tijdens deze fase wordt het probleem gedefinieerd en wordt het onderwerp verhelderd en afgebakend. De taakdefinitie omvat het formuleren van de taakeisen, het oriënteren op het onderwerp, het activeren van de voorkennis (bijvoorbeeld met een mindmap), en formuleren van de vragen. mindmap

Stap 1. Definiëren Opdracht U gaat een week met uw leerlingen naar Barcelona/Boedapest/Londen/Parijs/Wenen/ Madrid/Berlijn/Rome/Moskou/Istanbul. U wilt dat de leerlingen als voorbereiding informatie gaan verzamelen en een presentatie gaan houden. Welke opdracht geeft u aan de leerlingen?

Aandachtspunten Stel samen met de leerlingen vast welke zaken belangrijk zijn m.a.w. specificeer de vraag Laat de leerlingen zich oriënteren op het onderwerp bv. door het maken van een mindmap Maak de opdracht niet te breed, leerlingen verdwalen Maak de opdracht niet te smal, de reactie is al snel: ik kan niks vinden Laat iedereen zoektermen bedenken Nu begint het zoeken pas

Stap 2. Zoeken Het doel is bronnen te vinden die de informatie bevatten die bijdragen aan het antwoord op de geformuleerde vragen.

Stap 2. Zoeken Opdracht Verzamel nu informatie over de betreffende stad die past bij de eerder geformuleerde vraag.

Aandachtspunten Bepaal de zoekstrategie: zoeken via Google, een directory of een specifieke website Combineer zoektermen Gebruik zoekoperatoren Zoek eventueel met aanhalingstekens

Stap 3. Selecteren en beoordelen Het doel van het selecteren en beoordelen van informatie is dat de leerling uiteindelijk bruikbare informatie vindt om de vragen te beantwoorden.

Stap 3. Selecteren en beoordelen Opdrachten 1.Ga naar de website en doe de Oefeningwww.webdetective.nl 2. Pas de checklist toe op 2 van de gevonden websites bij stap 2.

Aandachtspunten Scan de website, m.a.w. bekijk wat volgens u wel/niet relevant is. Beoordeel de informatie. Past deze bij uw vraag? Denk er aan, dat de link die bovenaan staat bij de resultaten van Google niet automatisch de beste is. Maak gebruik van meerdere bronnen Niet blijven steken bij Wikipedia Bewaar de gehanteerde zoekweg en het resultaat.

Stappen 4, 5 en 6 Stap 4. Verwerken: Bestuderen, beoordelen en bewaren van informatie Stap 5. Presenteren: Oriënteren op de taak, plannen schrijfproces, uitwerken product en reviseren Evalueren: Evalueren product en proces

Google: commando’s en operatoren Commando’s: CommandoUitlegVoorbeeld Tussen “Zoekt naar exacte w.c. “grootste stadion ter wereld” -Laat pagina’s wegKnaagdieren - marmotten site:Alleen sites binnen een bepaald domein “geert wilders” site:.be of “geert wilders site:cda.nl filetype:Alleen documenten met een bepaald formaat Jaarverslag 2011 Ajax filetype:pdf ORTenminste 1 term komt voor “Johan Cruijff” OR “Johan Cruyf”

Google: commando’s en operatoren CommandoUitlegVoorbeeld define:Google als woordenboek define: migraine film AntwerpenFilms + beoordeling e.d. Weer AntwerpenWeerbericht + temp. e.d. Ingebouwde rekenmachine 5*9+(sqrt 10)^3= Omrekenen maateenheden 1 liter in pints Valuta omrekenen 150 GBP in EUR