Anne van Emmerik Suzy Maljaars

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De bevlogen leerkracht
Advertisements

Research Based Learning
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
De natuurwetenschappelijke methode
Linde Prins, Elise Eilander, Daniëlle vd Vegt, Laura Wicherink
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
“Jongens, vandaag krijgen we les van een professional!” Wetenschappelijk onderzoek op een middelbare school Amber Walraven.
PDA voor BVE bijeenkomst 1 Riemke van der Meer
Hogescholen in Dialoog
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
DIO conferentie Woudschoten 2012 Effectief Practicum
Effectieve instructie
Workshop Onderzoeksontwerp
3600 feedback kwaliteit BPV Kwaliteitsspiegel
ICT-competenties SEPTEMBER 2007
SLO Herman Schalk Maaike Rodenboog
Guy Janssens Een van de leukste cursussen die ik bij de Open Universiteit gevolgd heb! Guy Janssens
Stage op de nieuwe veste (oktober 2009). Stage in klas 3tl oriëntatie op beroepen en werken.
Training digitale didactiek Effectieve inzet laptop.
STagebegeleiding Bijeenkomst 8 Blok 2.
Meer inzicht en grip op financiële redzaamheid. Programma Welkom Inleiding Voorstelrondje Armoede/schulden Signaleringslijst Financien Afronding.
thema 2 Bijeenkomst oktober 2015
Het betrekken van studenten bij de toetscyclus
Bijeenkomst September 2015
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
Praktijkervaring en reflectie
PRAKTIJKERVARING EN REFLECTIE HAFIDA EL GHARBAOUI KAMER L
1 Sociologie en Diversiteit werkcollege 1 Corstin Dieterich
Welkom Docent: Siri Kruit Programma les 6 Welkom; Presentaties : -Gokverslaving - nabespreken Bespreken eindopdracht- klassikaal & in.
ONDERZOEK NAAR PROFESSIONALISERING VAN EN DOOR LECTOREN 17 april 2014 Jaarcongres Vereniging Hogescholen, Den Bosch.
Improving Practical Work in Science Woudschoten Natuurkunde 10 december 2010 Bert van den Berg / Henk Pol Voor info:
CONCEPT CHECKS & FAST FEEDBACK
KEUZETHEMA: DIFFERENTIATIE Bijeenkomst
Bijeenkomst September 2015
Didactiek rondom practicumverslagen: Inhouden, werkvormen en materialen voor de lerarenopleidingen Gerald van Dijk, Hogeschool Utrecht W. Kuiper, H. Eijkelhof,
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen.
Workshop Starten met je onderzoek Hans de Braal en Gert-Jan de Fijter.
Tutorschap Taal Joke van Balen. Agenda Kennismaking Algemeen tutorschap Pilot Leeuwarden Opdracht Presentatie groepsresultaat Afsluiting.
Omgaan met verandering Elke verandering is een vernieuwing…
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Bijeenkomst 4.  Toepassen van Directe Instructie in een deelles.  Toepassen van het ABCD-model in het logboek.  Digitale interactie in de praktijk.
Thema Roos van Leary in de klas
Jan van der Veen, Fer Coenders, Jan Jaap Wietsma
Communicatie Les1.
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Virtuele labs bij natuurkunde en scheikunde onderwijs
Professionele ontwikkeling
DOSIS SOLA FACIT VENEMUM
Hoe maken wij het onderwijs aantrekkelijker voor doubleurs in havo 4?
Eerste bijeenkomst (!) Jaar november 2016.
Anne van Emmerik & Suzy Maljaars
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
NLT op de havo NLT-conferentie Baukje Lobregt 8 februari 2018.
EEN PLAATJE VAN Het wat, hoe en waarom van je les als startpunt voor het onderzoeken van je eigen lespraktijk 31 jan ROSA Conferentie Hanna Westbroek.
Ondernemersvaardigheden
Workshop leerdoelen over druk en ruimte
Docentstages, smeerolie tussen bedrijf en school Presentatie Praktijkopleidersdagen
Nieuwe Natuurkunde begint in de onderbouw! Woudschoten 2006
Excursiedidactiek Radboud Docenten Academie
Chemie Overal 5e editie voor de TF
Werkveldbijeenkomst Dienstverlening
Conferentie Formatief Toetsen 21 november 2018
Succescriteria voor Spreekvaardigheid
Cijferloos lesgeven bij talen
Leergang LOB: verdiepingsmodule
Workshop Zorg en Technologie
Transcript van de presentatie:

Anne van Emmerik Suzy Maljaars Montessori Lyceum Herman Jordan Woudschoten Chemie Conferentie 2015 Effectief Practicum doen met je klas Anne van Emmerik Suzy Maljaars

Demoproef ML Herman Jordan Zeist

Anne van Emmerik

Suzy Maljaars

Suzy Maljaars

Suzy Maljaars

Suzy Maljaars

Suzy Maljaars

Voorstellen

Voorstellen

Voorstellen

Voorstellen

Voorstellen

Voorstelrondje Naam Ervaring met practicum Verwachting workshop

Programma Inleiding Voorstelrondje Theorie Doe het zelf! Demoproef Voorstelrondje Theorie Verschillende practica Doel van een practicum Doe het zelf! Nabespreking Doe het zelf! Voorbeeld HU Afronding workshop ML Herman Jordan Zeist

Programma Inleiding DOEL: Voorstelrondje Demoproef Voorstelrondje Theorie Verschillende practica Doel van een practicum Doe het zelf! Nabespreking Doe het zelf! Voorbeeld HU Afronding workshop DOEL: handvatten geven bij het realiseren van een effectief practicum ML Herman Jordan Zeist

Verschillende practica ML Herman Jordan Zeist

Verschillende practica Docenten / TOA practicum: Demonstratieproef Leerlingenpracticum: Apparatenpracticum / vaardighedenpracticum Begripspracticum Onderzoekspracticum ML Herman Jordan Zeist

Demonstratieproef Docent en/of TOA: Leerling: demonstreert handelingen / vaardigheid voert practicum uit (om diverse redenen) Leerling: ziet handelingen neemt waar is geboeid 5 V’s: Veilig Vaardig Verrassend Visueel Verhaal ML Herman Jordan Zeist

Leerlingpracticum ML Herman Jordan Zeist

Leerlingpracticum Vaardighedenpracticum Uitvoeren handelingen, kookboek Glaswerk / pH meter / ICT / pipetteren / … ML Herman Jordan Zeist

Leerlingpracticum Vaardighedenpracticum Begripspracticum Uitvoeren handelingen, kookboek Glaswerk / pH meter / ICT / pipetteren / … Begripspracticum Kennismaken met een begrip en helder krijgen van misconcepten Reactiesnelheid / oplosbaarheid / suspensie / … ML Herman Jordan Zeist

Leerlingpracticum Vaardighedenpracticum Begripspracticum Uitvoeren handelingen, kookboek Glaswerk / pH meter / ICT / pipetteren / … Begripspracticum Kennismaken met een begrip en helder krijgen van misconcepten Reactiesnelheid / oplosbaarheid / suspensie / … Onderzoekspracticum Zelfstandig onderzoek doen PWS / scheiden mengsels / gehalte bepaling / … ML Herman Jordan Zeist

Waarom practicum? ML Herman Jordan Zeist

Waarom practicum? Ondersteuning van de theorie Leren onderzoeken door middel van experimenten Leren gebruiken van meetinstrumenten en practicumtechnieken Motiveren van leerlingen Kennismaken met wetenschap Samenwerkend leren … ML Herman Jordan Zeist

Efficiënt practicum ML Herman Jordan Zeist

Efficiënt practicum Is een practicum met een doel ML Herman Jordan Zeist

Doel van een practicum Hoe duidelijker het leerdoel wordt beschreven, hoe helderder het voor de leerling is om er aan te voldoen, en hoe makkelijker het is om het practicum te begeleiden (en na te bespreken of te beoordelen) Je gaat het pas zien als je het doorhebt – Johan Cruijff Als ik zou willen dat je het begreep, had ik het wel beter uitgelegd – Johan Cruijff ML Herman Jordan Zeist

Voorbeelden leerdoel Werken met een buret Stofeigenschap hydrofiel herkennen Opstelling elektrolyse kunnen maken Onderzoeksvraag opstellen Verslag schrijven in wetenschappelijke taal Leerdoel van demo? ML Herman Jordan Zeist

Doe het zelf! ML Herman Jordan Zeist

Doe het zelf! Soort practicum Stel een leerdoel / leerdoelen op Stel vast welke voorkennis nodig is Past beschrijving practicum bij leerdoel? Zo nee, corrigeer het voorschrift / vul aan Controle leerdoel gehaald ML Herman Jordan Zeist

Doe het zelf! Soort practicum Stel een leerdoel / leerdoelen op Vaardighedenpracticum Begripspracticum Onderzoekspracticum Soort practicum Stel een leerdoel / leerdoelen op Stel vast welke voorkennis nodig is Past beschrijving practicum bij leerdoel? Zo nee, corrigeer het voorschrift / vul aan Controle leerdoel gehaald Samenvatting artikel Robin Millar Vul vragenlijst in Groepjes van 2 – 3 Tijd: 20 minuten Uitkomst wordt plenair besproken Overleg met buurman / buurvrouw / Anne / Suzy Noteer een inzicht voor jezelf ML Herman Jordan Zeist

Nabespreking Doe het zelf ML Herman Jordan Zeist

Nabespreking Doe het zelf Opvallende zaken? Nieuwe inzichten? ML Herman Jordan Zeist

Activeren voorkennis Voorbeeld practicum Hogeschool Utrecht ML Herman Jordan Zeist

Afronding Bronnen Feedback Contact ML Herman Jordan Zeist

Bronnen Effectief practicum doen: Robin Millar artikel 25 (2009), Practical Activity Analysis Inventory http://www.york.ac.uk/depts/educ/research/ResearchPaperSeries/index.htm ML Herman Jordan Zeist

Bronnen ‘Docentenproeven in het scheikunde-onderwijs’, Ted van Deventer en Hans Haarsma Berg, E. van den, Buning, J. (1994). Practicum: leren ze er wat? NVOX, 19(6), 245-249 http://www.ecent.nl/servlet/supportBinaryFiles?referenceId=1&supportId=1686 ‘Show de Chemie’, uitgave VNCI www.gosoapbox.com ML Herman Jordan Zeist

Feedback Doel: handvatten voor het realiseren van een effectief practicum app.gosoapbox.com Join Now Access Code dio 2015 ML Herman Jordan Zeist

anne.vanemmerik@hu.nl smaljaars@hermanjordan.nl Contact anne.vanemmerik@hu.nl smaljaars@hermanjordan.nl ML Herman Jordan Zeist

ML Herman Jordan Zeist