Anne van Emmerik Suzy Maljaars Montessori Lyceum Herman Jordan Woudschoten Chemie Conferentie 2015 Effectief Practicum doen met je klas Anne van Emmerik Suzy Maljaars
Demoproef ML Herman Jordan Zeist
Anne van Emmerik
Suzy Maljaars
Suzy Maljaars
Suzy Maljaars
Suzy Maljaars
Suzy Maljaars
Voorstellen
Voorstellen
Voorstellen
Voorstellen
Voorstellen
Voorstelrondje Naam Ervaring met practicum Verwachting workshop
Programma Inleiding Voorstelrondje Theorie Doe het zelf! Demoproef Voorstelrondje Theorie Verschillende practica Doel van een practicum Doe het zelf! Nabespreking Doe het zelf! Voorbeeld HU Afronding workshop ML Herman Jordan Zeist
Programma Inleiding DOEL: Voorstelrondje Demoproef Voorstelrondje Theorie Verschillende practica Doel van een practicum Doe het zelf! Nabespreking Doe het zelf! Voorbeeld HU Afronding workshop DOEL: handvatten geven bij het realiseren van een effectief practicum ML Herman Jordan Zeist
Verschillende practica ML Herman Jordan Zeist
Verschillende practica Docenten / TOA practicum: Demonstratieproef Leerlingenpracticum: Apparatenpracticum / vaardighedenpracticum Begripspracticum Onderzoekspracticum ML Herman Jordan Zeist
Demonstratieproef Docent en/of TOA: Leerling: demonstreert handelingen / vaardigheid voert practicum uit (om diverse redenen) Leerling: ziet handelingen neemt waar is geboeid 5 V’s: Veilig Vaardig Verrassend Visueel Verhaal ML Herman Jordan Zeist
Leerlingpracticum ML Herman Jordan Zeist
Leerlingpracticum Vaardighedenpracticum Uitvoeren handelingen, kookboek Glaswerk / pH meter / ICT / pipetteren / … ML Herman Jordan Zeist
Leerlingpracticum Vaardighedenpracticum Begripspracticum Uitvoeren handelingen, kookboek Glaswerk / pH meter / ICT / pipetteren / … Begripspracticum Kennismaken met een begrip en helder krijgen van misconcepten Reactiesnelheid / oplosbaarheid / suspensie / … ML Herman Jordan Zeist
Leerlingpracticum Vaardighedenpracticum Begripspracticum Uitvoeren handelingen, kookboek Glaswerk / pH meter / ICT / pipetteren / … Begripspracticum Kennismaken met een begrip en helder krijgen van misconcepten Reactiesnelheid / oplosbaarheid / suspensie / … Onderzoekspracticum Zelfstandig onderzoek doen PWS / scheiden mengsels / gehalte bepaling / … ML Herman Jordan Zeist
Waarom practicum? ML Herman Jordan Zeist
Waarom practicum? Ondersteuning van de theorie Leren onderzoeken door middel van experimenten Leren gebruiken van meetinstrumenten en practicumtechnieken Motiveren van leerlingen Kennismaken met wetenschap Samenwerkend leren … ML Herman Jordan Zeist
Efficiënt practicum ML Herman Jordan Zeist
Efficiënt practicum Is een practicum met een doel ML Herman Jordan Zeist
Doel van een practicum Hoe duidelijker het leerdoel wordt beschreven, hoe helderder het voor de leerling is om er aan te voldoen, en hoe makkelijker het is om het practicum te begeleiden (en na te bespreken of te beoordelen) Je gaat het pas zien als je het doorhebt – Johan Cruijff Als ik zou willen dat je het begreep, had ik het wel beter uitgelegd – Johan Cruijff ML Herman Jordan Zeist
Voorbeelden leerdoel Werken met een buret Stofeigenschap hydrofiel herkennen Opstelling elektrolyse kunnen maken Onderzoeksvraag opstellen Verslag schrijven in wetenschappelijke taal Leerdoel van demo? ML Herman Jordan Zeist
Doe het zelf! ML Herman Jordan Zeist
Doe het zelf! Soort practicum Stel een leerdoel / leerdoelen op Stel vast welke voorkennis nodig is Past beschrijving practicum bij leerdoel? Zo nee, corrigeer het voorschrift / vul aan Controle leerdoel gehaald ML Herman Jordan Zeist
Doe het zelf! Soort practicum Stel een leerdoel / leerdoelen op Vaardighedenpracticum Begripspracticum Onderzoekspracticum Soort practicum Stel een leerdoel / leerdoelen op Stel vast welke voorkennis nodig is Past beschrijving practicum bij leerdoel? Zo nee, corrigeer het voorschrift / vul aan Controle leerdoel gehaald Samenvatting artikel Robin Millar Vul vragenlijst in Groepjes van 2 – 3 Tijd: 20 minuten Uitkomst wordt plenair besproken Overleg met buurman / buurvrouw / Anne / Suzy Noteer een inzicht voor jezelf ML Herman Jordan Zeist
Nabespreking Doe het zelf ML Herman Jordan Zeist
Nabespreking Doe het zelf Opvallende zaken? Nieuwe inzichten? ML Herman Jordan Zeist
Activeren voorkennis Voorbeeld practicum Hogeschool Utrecht ML Herman Jordan Zeist
Afronding Bronnen Feedback Contact ML Herman Jordan Zeist
Bronnen Effectief practicum doen: Robin Millar artikel 25 (2009), Practical Activity Analysis Inventory http://www.york.ac.uk/depts/educ/research/ResearchPaperSeries/index.htm ML Herman Jordan Zeist
Bronnen ‘Docentenproeven in het scheikunde-onderwijs’, Ted van Deventer en Hans Haarsma Berg, E. van den, Buning, J. (1994). Practicum: leren ze er wat? NVOX, 19(6), 245-249 http://www.ecent.nl/servlet/supportBinaryFiles?referenceId=1&supportId=1686 ‘Show de Chemie’, uitgave VNCI www.gosoapbox.com ML Herman Jordan Zeist
Feedback Doel: handvatten voor het realiseren van een effectief practicum app.gosoapbox.com Join Now Access Code dio 2015 ML Herman Jordan Zeist
anne.vanemmerik@hu.nl smaljaars@hermanjordan.nl Contact anne.vanemmerik@hu.nl smaljaars@hermanjordan.nl ML Herman Jordan Zeist
ML Herman Jordan Zeist