Bron: APS. (z.j.) Activiteitenwaaier een onderzoekende leraar. 1.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Praktijkonderzoek in zorg en welzijn: over afstand nemen en groeien
Advertisements

DE VERANDERINGEN IN DE FYSISCHE ASPECTEN VAN DE WERELD ZIJN ZO SNEL GEGAAN DAT WE NIET VERBAASD MOETEN STAAN OVER HET FEIT DAT ONZE … KENNIS DEZE NIET.
Methoden en technieken/veldwerk tweede jaar sociale geografie
Congres “Passen en Meten” Samenwerkingsverband Over-Betuwe
Leraren onderzoeken hun eigen beroepspraktijk
Observeren en rapporteren
Glijbanen Een les onderzoekend leren voor
ResearchLab V1 Blok hoorcollege 5 © R. Buisman.
Informatiekunde ‘project Informatiewetenschappen’ 7 november F. de Vries Website Evaluatie.
Workshop opstellen adviesrapport
Werken aan draagvlak De Academische opleidingsschool
Wanneer is praktijkonderzoek in de school succesvol?
Onderzoek doen in de eigen praktijk: op zoek naar een onderzoeksvraag en werkhypothese Workshop conferentie Lessen uit onderzoek 28 januari 2010 Els Kuiper.
Profielwerkstuk1 Profielwerkstuk n MEESTERPROEF over de Tweede Fase n Wetenschappelijk onderzoek n Alle onderzoeksfasen doorlopen n Leren van.
Actieonderzoek Een goede leraar worden Verdieping bij hoofdstuk 11
Onderzoek doen Hoofdstuk 11 Rapportage.
Bijeenkomst 2 Afstudeerpracticum
Introductiebijeenkomst AOS leergang
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
Onderzoek doen een methodische aanpak
O Zo! Onderzoeken doe je zo. creatie PowerPoint : Jan Gilté
Startbijeenkomst ptaak jaar 2
Onderzoek Werkveld Deel I: Inleiding
Leerkring POW Fase 4.
Loth van Veen Annemieke Offerman Joris Borgdorff
De DATATEAM® methode data als inzet voor het werken aan onderwijs, kwaliteit en professionalisering Klaas Pit 16 april 2015.
Thema 1 Inleiding op Onderwijskunde Aanpak van de cursus
Theresialyceum. OriëntatieTheorievormingOntwerpplanExperimentVerwerkingRapportagePresentatie Onderzoekscyclus Rapportage.
Inhoud bijeenkomst 2 Oriёntatie op je praktijkonderzoek:
Bron: Baarda, B. (2014). Dit is onderzoek!. Wat is een theoretisch kader? ‘Een theoretisch kader is een overzicht van bestaande kennis en inzichten over.
Praktijkonderzoek 2 Rotterdam Academy.
Thema 1: Beelden van onderwijs Thema 1 Beelden van onderwijs Elk thema bestaat uit een onderzoeksdeel (taakgroep) en een theoriedeel (colleges)
Praktijk.
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Methoden & Technieken van Onderzoek Maurice Scheepers Kamer H4.318
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 MadeleineMeurs
Bijeenkomst September 2015
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
De onderzoekscyclus Oriënteren Richten Plannen Verzamelen
Pedagogisch werken in de wijk Kwartaal 1 Les 1 Kamer L
SPH deeltijd jaar 2 onderzoeksvaardigheden.
SPH voltijd Onderzoeksvaardigheden voltijd jaar 2 Werkcollege 2 kwartaal 2 Corstin Dieterich L
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 9 Hafida El- gharbaoui Med.hr.nl/gharh
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek7 Hafida El- Gharbaoui.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 8 Hafida El- Gharbaoui.

Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 1 med.hr.nl/gharh.
Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hr.nl/vrije Project: Oriëntatie op het beroep.
praktijk project ouderbetrokkenheid
AOS docentonderzoek bijeenkomst 5 Onderzoeksplan
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 11 Hafida El-gharbaoui Med.hr.nl/gharh
Doel: een activiteit die uitvoerbaar (en innovatief) is.
Bron: Baarda, B. (2014) Dit is onderzoek!
Rotterdam, 00 januari 2007 Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 3 (week 5) Hafida El-Gharbaoui
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 12 Hafida El- Gharbaoui.
KEUZETHEMA: DIFFERENTIATIE Bijeenkomst
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
KEUZETHEMA: DIFFERENTIATIE Bijeenkomst
Bron: Baarda, B. (2014) Dit is onderzoek!. Inhoud bijeenkomst 2 Onderzoeksdoel formuleren Onderzoeksvragen (hoofdvraag met deelvragen) formuleren.
Het onderzoeksverslag
Ben jij gedreven door nieuwsgierigheid?
Het forum.
14 december 2017 bijeenkomst 5.
Onderzoek doen met de Grow –app NIBI
Transcript van de presentatie:

Bron: APS. (z.j.) Activiteitenwaaier een onderzoekende leraar. 1

Nieuwsgierigheid is natuurlijk onderzoekend gedrag dat voorkomt bij de mens en vele andere diersoorten. Nieuwsgierigheid is het emotionele aspect van levende wezens dat leidt tot verkenning, onderzoek en leren. (Wikipedia)   Immers, nieuwsgierigheid focust de aandacht en motiveert tot het verkennen van de interne of externe omgeving met waardering voor nieuwheid, uitdaging en onzekerheid. Mensen die nieuwsgierig zijn staan meer open voor informatie die hun persoonlijke overtuigingen uitdagen. Ben jij gedreven door nieuwsgierigheid?

Inhoud bijeenkomst 1 Praktische zaken Het doen van onderzoek Oriënteren op eigen onderzoeksonderwerp

Afspraken AOS-MB – schoolleiding - docent Onderwerpen (afstemming, samenwerking) Boek: Praktijkonderzoek in de school (Van der Donk en Van Lanen) Een lesvrije middag Begeleiding vanuit Tilburg University Toegang tot digitale bibliotheek Tilburg University Bibliotheekinstructie op Tilburg University Afspraken in een overeenkomst K.R.Leuverink@tilburguniversity.edu

Aanpak/organisatie/begeleiding Vaste middag Bijeenkomsten van 14:00 tot 16:00 uur Afwisselend groepsbijeenkomsten en spreekuren Groepsbijeenkomsten: scholing en intervisie Voor het spreekuur maak je een afspraak Van onderzoeksplan tot presentatie in een schooljaar De website van het docentonderzoek binnen de AOS

Wat wordt er van je verwacht? Uitvoering van een onderzoek Bijwonen van en samenwerken in groepsbijeenkomsten Inplannen spreekuren Enkele keren overleg met directie/sectie over onderzoek Deelname aan onderzoek (UTwente & RU Nijmegen) Onderzoeksplan (december 2015) Gegevens verzamelen (januari – april 2016) Presentatie van het onderzoek (juni 2016) Onderzoeksverslag (juni 2016) Artikel in Script!

Wat is praktijkonderzoek? Onderzoek dat wordt uitgevoerd door docenten en studenten (leraren-in-opleiding), waarbij op systematische wijze in interactie met de omgeving antwoorden verkregen worden op vragen die ontstaan in de eigen onderwijspraktijk en gericht zijn op verbetering van deze praktijk. (van der Donk & van Lanen, 2010) Systematische wijze: volgens wetenschappelijke standaarden. Interactie; met de school, het team, de leergemeenschap. In samenwerking. Verschil fundamenteel onderzoek: ontstaat vanuit theorie; doel is theorie-ontwikkeling. Praktijkonderzoek: ontstaat vanuit praktijk; doel is verbetering praktijk/ actie.

De onderzoekscyclus Orientatie: breed starten, thema. Richten: inzoomen: een vraag opstellen. Plannen: onderzoeksactiviteiten plannen. Evt ontwerpen. Verzamelen: van de gegevens (vragen, observeren…..) Analyseren en concluderen: antwoorden op de onderzoeksvraag formuleren. Zie pagina 20 uit handboek.

De onderzoekende leraar Stappen in onderzoek van docenten. Wat zijn uitdagingen per stap?

Fasen in onderzoek Probleemverkenning & Verkennend literatuuronderzoek Bijeenkomst 1-2 Formulering onderzoeksvraag & Verdiepend literatuuronderzoek Bijeenkomst 3-5 Onderzoeksplan bespreken Bijeenkomst 6 (keuze) Onderzoeksmethode Bijeenkomst 7-8 Gegevens verzamelen Bijeenkomst 9 Analyseren en concluderen Bijeenkomst 10-11 Rapporteren en implementeren Bijeenkomst 12 - …

Fasen in onderzoek: Handboek Probleemverkenning & Verkennend literatuuronderzoek Oriënteren (H3) Formulering onderzoeksdoel en vraag & Verdiepend literatuuronderzoek Richten (H4) Onderzoeksplan bespreken Plannen (H5) (keuze) Onderzoeksmethode Plannen (H5), Verzamelen (H6) Gegevens verzamelen Verzamelen (H6) Analyseren en concluderen Analyseren en concluderen (H7), Ontwerpen en innoveren (H8) Rapporteren en implementeren Rapporteren en presenteren (H9)

Inhoud onderzoeksverslag Titelpagina Voorwoord Inhoudsopgave Samenvatting Inleiding: aanleiding en context Bijeenkomst 1-2 Probleemstelling: Bijeenkomst 3-4 Praktijkprobleem, literatuuronderzoek en onderzoeksvraag Onderzoeksmethode / aanpak Bijeenkomst 5-6 Resultaten Bijeenkomst 9-10 Conclusie(s) Bijeenkomst 11 Discussie / Vooruitblik / Evaluatie Geraadpleegde literatuur Bijlagen Zie handboek pagina 306 Je doet er goed aan meteen bij de start van het onderzoek met het schrijven van het rapport te beginnen. Je kunt meestal per fase al een heel stuk schrijven. Probleemstelling is een onderbouwde problematisering van datgene wat je wilt onderzoeken.

Start met nadenken over eigen onderzoek. Wat wil je onderzoeken? Deze vragen helpen je op weg. Zie Hoofdstuk 2, Oefening 2 Onderzoek welke onderwerpen actueel zijn op jouw school. Praktijkonderzoek kan gericht zijn op: Het eigen onderwijs Het curriculum De school De schoolomgeving De beroepsgroep en opleidingen

Bron: APS. (z.j.) Activiteitenwaaier een onderzoekende leraar.

Handboek p.81: H2 oefening 5 Zoom in op je eigen schoolomgeving. In het kader van je onderzoek is het goed te weten wat wel en niet mogelijk is binnen je schoolorganisatie. Wat zijn stimulerende en beperkende factoren van jouw school als onderzoeksomgeving?

Formuleer: Wensen en verwachtingen over het traject AOS docentonderzoek Wat je hoopt te bereiken dit jaar: opbrengsten / doelen die je nastreeft Wat je hoopt te leren dit jaar: een leerdoel Verwachte valkuilen: Wat ga je lastig vinden? Sterke punten: Wat zal jou goed afgaan? Samenwerking: met wie en hoe? Binnen de eigen school, binnen de PLG?

Succesfactoren Duidelijkheid over positie onderzoek op school Intrinsieke motivatie (thema dat je echt boeit) Tijd en planning (wekelijks ritme) Relevantie, toepasbaarheid Relatie met competentieontwikkeling Positief leerklimaat: gesteund voelen Samenwerking Eigenaarschap: zelf en school Training en begeleiding Snelle resultaten (kleine, deelonderzoeken) Houd een logboek bij (documenteer alles)