thema 2 Bijeenkomst 1.6 5 oktober 2015
Programma Welkom Terugblik week 1.5 Leerdoelen Thema: Evaluatie > Basisbehoeften autonomie / relatie / competentie Evaluatie Afsluiting
Terugblik week 1.5
Bekend – Benieuwd - Bewaard > Wat weet je al over de thema’s basisbehoeften / leerklimaat Benieuwd: > Welke vragen heb je over dit thema, waar ben je nieuwsgierig naar? Bewaard: einde van de les > Wat heb je onthouden / wat neem je mee?
Leerdoelen week 1.6 De student kan: de drie elementen van het ARC-model benoemen en uitleggen. uitleggen hoe in de lespraktijk rekening gehouden kan worden met deze behoeften van leerlingen.
“Dat wat leerlingen nodig hebben om optimaal te functioneren” Het leerklimaat “Dat wat leerlingen nodig hebben om optimaal te functioneren” (Stevens, 2002)
Behoeften van de mens Zelfactuali-serings behoeften Erkenningsbehoeften Sociale behoeften Veiligheidsbehoeften Fysiologische behoeften Piramide van Maslow en toepassing in onderwijs Fysiologisch: leerlingen hebben gegeten, gedronken, voldoende slaap etc Veiligheidsbehoefte: kennen de regels, prettige sfeer Sociale behoefte: erbij horen (relatie) Erkenningsbehoeften: erkend in wie ze zijn (autonomie) zelfontplooiing: leraren stimuleren talentontwikkeling, leerlingen komen onafhanklijk tot ontplooing (competentie)
Basisbehoeften van leerlingen 3 basisbehoeften (Stevens) Autonomie (ik kan kiezen) Relatie (ik hoor erbij) Competentie (ik kan het) 3 basisvoorwaarden voor het vormgeven van het eigen leren en daarmee als voorwaarde van een leerklimaat
Autonomie Autonomie = zelfbepaling of zelfbeheer Wat is nodig om autonomie te kunnen ervaren? Keuze Innerlijke bekrachtiging Flexibiliteit Weinig druk
Relatie Voorwaardelijk voor het welbevinden van leerlingen Omgang met anderen biedt de mogelijkheid om onze “menselijkheid” te ontwikkelen Kenmerken van “goed met elkaar omgaan” Veiligheid Respect De klas als groep
Competentie Leerlingen voelen en weten dat ze iets kunnen > wil om te onderzoeken en te exploreren Bijdragen aan competentie door > structuurondersteuning Leerdoelen aangeven Beoordelingscriteria communiceren Verwachtingen duidelijk maken Procedures en afspraken communiceren Hulp bieden
Controlerende leeromgeving Veel structuurondersteuning Controlerende leeromgeving Motiverende leeromgeving Veel autonomie ondersteuning Weinig autonomie ondersteuning Veeleisende en inconsequente leeromgeving Permissieve leeromgeving Weinig structuurondersteuning
Opdracht Ontwerp een opdracht waarbij je rekening houdt de kenmerken van autonomie. Keuze Innerlijke bekrachtiging Flexibiliteit Weinig druk Welke structuurondersteuning zou je leerlingen bieden bij de uitvoering van deze opdracht en hoe? Verwachtingen duidelijk maken Procedures en afspraken communiceren Hulp bieden Betekenis geven aan de leerstof
Het leerklimaat De docent is verantwoordelijk voor het leerklimaat in de klas: hij/zij geeft vorm, zijn/haar activiteiten zetten de toon, hij/zij heeft een voorbeeldfunctie hij/zij zet de norm en zendt daarmee signalen uit naar leerlingen
Het leerklimaat Werken-met Werken-voor ll-en nemen meer verantwoordelijkheid voor eigen leerproces ll-en afhankelijk(er) van inititiatief van de docent Bieden van keuzes ll-en en docent staan niet meer met elkaar in verbinding Dialoog aangaan Docenten denken na over hoe zij ll-en aan de slag kunnen zetten
De rol van de docent 1. Accepterende grondhouding Iedereen mag er zijn 2. Twee rollen tegelijk integreren erkenning en acceptatie vs grenzen stellen 3. Model staan 4. Zelfkennis in het beroep voortdurend kennis
leerklimaat vormgeven Verschillende opvattingen leveren verschillend leerklimaat op Visie op leerlingen en ontwikkeling Identiteitsontwikkeling Vertrouwen Uitwisselen van opvattingen tussen docenten onderling, ouders en leerlingen is nodig!
25/04/2017 Evaluatie: bewaard
Thuiswerk Lezen week 1.7 Voorbereiding thema 1.7 op de wiki Handboek voor leraren, paragraaf 1.5.5. Effectief leren hoofdstuk 5 Voorbereiding thema 1.7 op de wiki