Thema 2 Bijeenkomst 1.6 5 oktober 2015.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Advertisements

Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
BattleBots The school battle.
6 sleutelbegrippen lesopbouw
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Hogescholen in Dialoog
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Hilde Bellaard van Krachtig Werk
En begrijpen we elkaar dan? Hoe benaderen we elkaar ? Ellen Witteveen 6 november 2010 ‘Roeien met de riemen die je hebt’
Karen v.d. Worp kamer Voorbereid op Stage Karen v.d. Worp kamer
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
Gedrag op de Wichelroede
Hoe bereid je lessen voor?
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Het motiveren van leerlingen in het VO
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Coachen en reflecteren De kracht van coaching Leerlijn 3.
Bijeenkomst September 2015
Geestelijk gezond(heidsbeleid) in het onderwijs: uitgangspunten en handvatten. Mohsen Zagheden.
thema 2 Bijeenkomst oktober 2015
Thema 2, week 1.5 Instructiestrategie samenwerkend leren en basisomgangsvormen 29 september 2014 Periode 1 KOP
Bijeenkomst September 2015
Thema 2, week 1.7 Leerlingkenmerken Meervoudige intelligenties 13 oktober 2014 Periode 1 KOP
motiverende gespreksvoering
Lezen: doe het goed voor
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
Groepsdynamiek 1.
Wie ben ik? Jan Zuur 51 jaar Docent-Coach Applicatie ontwikkeling en ICT-B Regisseur examinering In afrondende fase van Master Learning and Innovation.
Motivatie en Demotivatie Melany Mol. Wat bespreken we? De leerkracht De klas De school.
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
Keuzethema: differentiatie
Thema 2 Periode 1 KOP
Bijeenkomst September 2015
Periode 1 KOP Thema 2, week 1.3 Directe instructiemodel- lesformulier- beginsituatie 15 september 2014.
Vakdidactiek Bijeenkomst 2 periode 2 16 november 2015.
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
VAD BIJEENKOMST 1.3. Inhoud bijeenkomst Welkom, mededelingen, stage ervaringen 2. Presentatie / bespreken van de voorbereidingsopdrachten 3.Leerdoelen/lesdoelen.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Bijeenkomst 1.2 Vakdidactiek. Inhoud bijeenkomst 1.2  Themabijeenkomsten vanmorgen  Doelen voor vandaag  Einddoelen  Uitleg leertaak 1 + opdrachten.
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Bijeenkomst 4: Van lesdoelen naar leeractiviteiten
Thema Roos van Leary in de klas
Filmpje: e.com/watch?v=nEx pvLXap1U.
Thema 4: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Sociaal-emotionele begeleiding.
Interculturele klassen, ouders en buurten
Adolescentenpsychologie en leerlingbegeleiding
Coaching in regioleren
Motiveren: de ins en outs!
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Adolescentenpsychologie en leerlingbegeleiding
EEN PLAATJE VAN Het wat, hoe en waarom van je les als startpunt voor het onderzoeken van je eigen lespraktijk 31 jan ROSA Conferentie Hanna Westbroek.
Schoolgroepbijeenkomst
Welkom 9/19/2018.
Pedagogische relatie in VO en MBO
E-learning, E-health & Domotica
Vakdidactiek 2 Doelen van het vak
Programma van vandaag uur Opening (aandachtspunten) uur De taken/rol van een teamleider: Dick Mol(teamleider, Entree.
Ontwikkeling van de adolescent Identiteitsontwikkeling
Kinderen vragen OM DUIDELIJKHEID
Leerling- kenmerken Motivatie
14 december 2017 bijeenkomst 5.
Les 3 groepsdynamica en klassenmanagement
Transcript van de presentatie:

thema 2 Bijeenkomst 1.6 5 oktober 2015

Programma Welkom Terugblik week 1.5 Leerdoelen Thema: Evaluatie > Basisbehoeften autonomie / relatie / competentie Evaluatie Afsluiting

Terugblik week 1.5

Bekend – Benieuwd - Bewaard > Wat weet je al over de thema’s basisbehoeften / leerklimaat Benieuwd: > Welke vragen heb je over dit thema, waar ben je nieuwsgierig naar? Bewaard: einde van de les > Wat heb je onthouden / wat neem je mee?

Leerdoelen week 1.6 De student kan: de drie elementen van het ARC-model benoemen en uitleggen. uitleggen hoe in de lespraktijk rekening gehouden kan worden met deze behoeften van leerlingen.

“Dat wat leerlingen nodig hebben om optimaal te functioneren” Het leerklimaat “Dat wat leerlingen nodig hebben om optimaal te functioneren” (Stevens, 2002)

Behoeften van de mens Zelfactuali-serings behoeften Erkenningsbehoeften Sociale behoeften Veiligheidsbehoeften Fysiologische behoeften Piramide van Maslow en toepassing in onderwijs Fysiologisch: leerlingen hebben gegeten, gedronken, voldoende slaap etc Veiligheidsbehoefte: kennen de regels, prettige sfeer Sociale behoefte: erbij horen (relatie) Erkenningsbehoeften: erkend in wie ze zijn (autonomie) zelfontplooiing: leraren stimuleren talentontwikkeling, leerlingen komen onafhanklijk tot ontplooing (competentie)

Basisbehoeften van leerlingen 3 basisbehoeften (Stevens) Autonomie (ik kan kiezen) Relatie (ik hoor erbij) Competentie (ik kan het) 3 basisvoorwaarden voor het vormgeven van het eigen leren en daarmee als voorwaarde van een leerklimaat

Autonomie Autonomie = zelfbepaling of zelfbeheer Wat is nodig om autonomie te kunnen ervaren? Keuze Innerlijke bekrachtiging Flexibiliteit Weinig druk

Relatie Voorwaardelijk voor het welbevinden van leerlingen Omgang met anderen biedt de mogelijkheid om onze “menselijkheid” te ontwikkelen Kenmerken van “goed met elkaar omgaan” Veiligheid Respect De klas als groep

Competentie Leerlingen voelen en weten dat ze iets kunnen > wil om te onderzoeken en te exploreren Bijdragen aan competentie door > structuurondersteuning Leerdoelen aangeven Beoordelingscriteria communiceren Verwachtingen duidelijk maken Procedures en afspraken communiceren Hulp bieden

Controlerende leeromgeving Veel structuurondersteuning Controlerende leeromgeving Motiverende leeromgeving Veel autonomie ondersteuning Weinig autonomie ondersteuning Veeleisende en inconsequente leeromgeving Permissieve leeromgeving Weinig structuurondersteuning

Opdracht Ontwerp een opdracht waarbij je rekening houdt de kenmerken van autonomie. Keuze Innerlijke bekrachtiging Flexibiliteit Weinig druk Welke structuurondersteuning zou je leerlingen bieden bij de uitvoering van deze opdracht en hoe? Verwachtingen duidelijk maken Procedures en afspraken communiceren Hulp bieden Betekenis geven aan de leerstof

Het leerklimaat De docent is verantwoordelijk voor het leerklimaat in de klas: hij/zij geeft vorm, zijn/haar activiteiten zetten de toon, hij/zij heeft een voorbeeldfunctie hij/zij zet de norm en zendt daarmee signalen uit naar leerlingen

Het leerklimaat Werken-met Werken-voor ll-en nemen meer verantwoordelijkheid voor eigen leerproces ll-en afhankelijk(er) van inititiatief van de docent Bieden van keuzes ll-en en docent staan niet meer met elkaar in verbinding Dialoog aangaan Docenten denken na over hoe zij ll-en aan de slag kunnen zetten

De rol van de docent 1. Accepterende grondhouding Iedereen mag er zijn 2. Twee rollen tegelijk integreren erkenning en acceptatie vs grenzen stellen 3. Model staan 4. Zelfkennis in het beroep voortdurend kennis

leerklimaat vormgeven Verschillende opvattingen leveren verschillend leerklimaat op Visie op leerlingen en ontwikkeling Identiteitsontwikkeling Vertrouwen Uitwisselen van opvattingen tussen docenten onderling, ouders en leerlingen is nodig!

25/04/2017 Evaluatie: bewaard

Thuiswerk Lezen week 1.7 Voorbereiding thema 1.7 op de wiki Handboek voor leraren, paragraaf 1.5.5. Effectief leren hoofdstuk 5 Voorbereiding thema 1.7 op de wiki