Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Als opvoeden niet vanzelf gaat deel b.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samenspel Nieuw Vennep
Advertisements

Dit is de Titel Over autisme spectrum stoornissen bij kinderen met diabetes. Merlijn van Eijk Klinisch psycholoog/psychotherapeut Kinder- en jeugdspecialist.
Verstoring uit zich in ontwikkeling van Sociale relaties Taal
Diagnostiek in de psychiatrie
Leerroute Gabrielschool. Module HGW bijeenkomst 1: 12 februari 2009
Susanne Wolthaar conferentie opleiden in school (V)SO
Diagnostiek van ontwikkelingsstoornissen
Klinische diagnostiek van aan autisme verwante stoornissen
Autismespectrumstoornissen
Siel Claerhout 1BATP B1 Aan autisme verwante contactstoornissen: klinisch beeld en classificatie Serra, M., Mulder, E., Minderaa, R. (2002). Aan autisme.
‘Autismespectrumstoornissen’
ASS: wanneer zichtbaar?
Gedragsproblemen bij kinderen en jongeren
Hans Grietens Centrum voor Gezins- en Orthopedagogiek
Hans Grietens Centrum voor Gezins- en Orthopedagogiek
Verstandelijke beperking
Van begrijpen naar begeleiden
Angststoornissen 19 januari 2009 Yvonne Bijl.
DCD Developmental Coordination Disorder
McDD 12 september 2011 Yvonne Bijl.
autisme Triade van stoornissen: Stoornis in de sociale omgang
Autismespectrumstoornissen
Informatie: gedragsproblemen.wikidot.com
Autisme Spectrum Stoornissen
Autisme in de dagelijkse praktijk
Autismespectrumstoornis
Je herkent het pas als je het kent
Emilia Dejager, 1BATP B1 Pervasieve ontwikkelingsstoornissen bij kinderen en jeugdigen met een lichte verstandelijke beperking de Bildt, A., Kraijer, D.
Is de vereniging auti-proof?
Autisme en werken werkt Workshop autisme Hanneke Braber Janine van Loenen IJsseloevers & Veluwe.
Verstandelijke beperking
Classificatie van gedragsproblemen bij kinderen en jongeren: een vergelijking tussen CBCL en DSM-4 H. Grietens.
Het syndroom van Asperger
Responsiecollege College 12.
Deel 1: Definitie, geschiedenis en prevalentie
Autisme en Verstandelijke beperkingen
DBD Disruptive Behaviour Disorders 1 oktober 2007 Yvonne Bijl.
Autismespectrumstoornissen (ASS)
Autisme Spectrum Stoornissen
Psychiatrie Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd
Hoofdstuk 9: Zindelijk worden en zindelijkheidsstoornissen
Angststoornissen 1.
De domeinen & Niveau bij ABB.
PSYCHIATRIE ANGSTSTOORNISSEN
Psychiatrie Autisme Spectrum Stoornissen Naam: Martine Bink
Psychiatrie – les 4: Autisme Spectrum Stoornissen
Oriëntatie op het beroep Kwartaal 1 Week 4
Stress Mensen met ASS ervaren mogelijk meer stress in bepaalde situaties dan mensen zonder ASS. Stress kan leiden tot meer autistisch gedrag. Hoe zijn.
Ontwikkeling van motoriek, executieve functies en taal bij jonge kinderen met en zonder ontwikkelingsproblemen: een onderzoek naar de invloed van individuele.
Heel gewoon maar toch anders.
Creëer een positieve talentspiraal werken met kinderen met autisme spectrum stoornis in de klas.
Staessen Justine 1BaTP B1 Boek : Een patiënt met Autisme Auteur : Martine Delfos.
Autismespectrumstoornissen Ina Van Berckelaer- Onnes.
Sofie Vantornhout 1BaTPb1.   Inleiding  Hechting bij normaal begaafde en niet-autistische kinderen  Hechting bij kinderen met autistische stoornis.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Neem de tijd… Sara Bloemers Heike Wisse. Programma Voorstellen in groepjes Grondhouding Achtergrond en NTS Een aantal patiënten melden zich… Wat ga je.
SADAN HOOFDOPDRACHT SYNTHESE BASISARTIKEL Cynthia van Acker 1 BaTP B1.
Autisme spectrum Autismespectrumstoornissen (R.J. van der Gaag)
Autismespectrumstoornissen Wout Soete 1BaTPB1. Inleiding: Autisme wordt tegenwoordig opgevat als een spectrumstoornis. De huidige classificatiesystemen.
Invloeden op het denken en doen van mensen
Invloeden op het denken en doen van mensen
Observeren en begeleiden van kleine groepen
De DSM-5 komt er aan Psychiatrieweb.nl/presentaties7.html 17-sep-18.
Diagnose en classificatie in de Psychiatrie
Dr. Eric Schoentjes Universitair Ziekenhuis Gent
Autisme in de klas Kijken naar gedrag 12/26/2018.
Angststoornissen en hypochondrie
VOOROORDELEN psychiatrie
Gedragsproblemen en stoornissen
Transcript van de presentatie:

Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Als opvoeden niet vanzelf gaat deel b

Deel B: problemen Week 1: individuele stoornissen Week 2: gastcolleges Week 3: presentaties gezinsproblemen

Programma College Autisme Opzoekopdracht autisme Folder maken stoornis Kennisdeling stoornis Programma uitleg volgende week Voorbereiding presentatie

Kinder- en Jeugdpsychopathologie Psychopathologie: De wetenschap waarin psychische stoornissen worden bestudeerd. Leer van de psychische ziekte Psychiatrie: Hulpverlening aan mensen die psychisch lijden

Kinder- en Jeugdpsychopathologie Welke ervaringen hebben jullie met psychopathologie en psychiatie? Hoe wordt erover gesproken in je omgeving? Welk beeld wordt er opgehangen in de media, in films?

DSM IV – categoriale classificatie Diagnostic and Statistical Manual of mental Disorders AS I klinische syndromen - acuut AS II persoonlijkheidsstoornissen – zwakzinnigheid - levenslang As III lichamelijke ziekten As IV psychosociale moeilijkheden – omgevingsfactoren afgelopen jaar As V GAF-score: Global Assessment of Functioning schaal van <60 hulp nodig!

CBCL – dimensionale classificatie Child Behavior CheckList – Op welke dimensies heeft het kind problemen? Verschil DSM IV–CBCL DSM IV “alles of niets” CBCL “Beetje van dit, beetje van dat”

Co-morbiditeit Morbide= ziek Co-morbiditeit= dubbele diagnose (soms multicomorbiditeit)

Diagnostiek Vier methoden Diagnostisch gesprek Observatie Psychodiagnostiek Lichamelijk onderzoek Vier methoden Diagnostisch gesprek Observatie Psychodiagnostiek Lichamelijk onderzoek

Epidemiologie – hoe vaak en bij wie? Prevalentie: hoe vaak komt een stoornis voor onder de mensen op een bepaald moment? Een ziekte is zeldzaam wanneer het bij minder dan 5 op de mensen voorkomt Hoogste prevalentie Angststoornissen mensen Stemmingsstoornissen mensen

Wat is autisme? Begrippen: autistische-kees-heeft-een-hekel-aan- duitsers/SrZnfc!gT8DpFHKiVi4Q/ Pervasieve ontwikkelingsstoornis Autisme en aanverwante stoornissen Autisme Spectrum Stoornissen (ASS)

Normale sociaal-cognitieve ontwikkeling Sociale cognitie Emotionele intelligentie Sociale gerichtheid – nonverbale communicatie Fantasiespel Empathie Theory of mind – wensen en verwachtingen

HOOFDKENMERKEN AUTISME 1. Moeite met sociale interactie - wederkerigheid, belangstelling gezichten, glimlach, zelfherkenning, mindblindness, blijven egocentrisch 2. Problemen met communicatie en taal – achterstand, 20% spreekt niet – comorbiditeit verstandelijke handicap, ook nonverbaal, echolalie, moeite met figuurlijke uitspraken, intonatie, volume 3. Ontbreken van symbolisch spel 4. Behoefte aan vaste structuur - herhaling, ritme, monotone handelingen, patronen, rigiditeit, gehechtheid objecten, specifieke fascinatie, stereotiepe bewegingen ‘fladderen’

Andere kenmerken Vreemde reactie op prikkels Ervaren geen gevaar Extreme hobby, extreme fascinatie (idiot-savant) Gedragsproblemen 75% verstandelijke handicap Mannen:vrouwen=4:1 10% idiot savant

Klassiek autisme Ontdekker : Leo Kanner Prevalentie: % Klassiek autisme volgens DSM-IV (tabel 8.3, Blz 220) : 1. Kwalitatieve beperkingen in de sociale interactie 2. Kwalitatieve beperkingen in verbale en non-verbale communicatie 3. Beperkte, zich herhalende stereotiepe patronen van gedrag, belangstelling en activiteiten 4. Vaststelling voor het 3e jaar

Andere Autisme Spectrum Stoornissen Syndroom van Rett: Prevalentie: 1 op de – alleen meisjes eerste 5 mnd normale ontwikkeling – na 5e jaar vaardigheden vallen weg op cognitief,sociaal en motorisch vlak. Verlies doelbewust gebruik handen, wringen, klein hoofd, epileptie Desintegratieve stoornis van de kinderleeftijd (Heller) Prevalentie: 1 op de – meerderheid jongetjes eerste 2 jr normale ontwikkeling, verlies blaas en darmcontrole

PDD-NOS Pervasive Developmental Disorder - Not Otherwise Specified Prevalentie: % - meest voorkomend Voldoet niet aan de eis van minimaal 6 kenmerken van autistische stoornis Of is na 3e jaar ontwikkeld Kenmerken zijn minder prominent dan autistische stoornis Agressieproblematiek speelt vaak een rol

Differentiaaldiagnose Hechtingsstoornis Taalstoornis Doofheid Verstandelijke handicap Schizofrenie en persoonlijkheidsstoornissen

Risico- en beschermfactoren Erfelijkheid 50-90% eeneiige tweelingen Polygenetische overerving Zwangerschapscomplicaties, medische aandoeningen Beschermfactoren: structuur en stress

Begeleiding Geen genezing Geen medicatie (wel voor secundaire kenmerken) Niet te voorkomen Vooral secundaire preventie (in de hand houden) Opvoedondersteuning: sensitiviteit boodschap, neutraliseren, voorbereiden, structrureren van prikkels, leren wennen aan prikkels, vaardigheden leren, consequent reageren

Methodiek ‘Geef me de 5’ De ouder helpt het kind met behulp van…..

Methodiek ‘Geef me de 5’ geef-me-de-5

DSM-V Waarin verschilt de DSM-V van de DSM-IV als het over Autisme gaat?

Vragen Wat betekent het bijvoeglijk naamwoord 'pervasief' bij het begrip 'pervasieve ontwikkelingsstoornis'? a Dat de stoornis gepaard gaat met aanstootgevend gedrag. b Dat de stoornis op andere mensen een beangstigend en indringend effect heeft. c Dat de stoornis het handelen van de persoon op allerlei gebieden en in allerlei situaties beïnvloedt. Een autistisch kind van zeven jaar oud ziet hoe de clown Maxi een reep in een tasje stopt. Nadat Maxi het podium heeft verlaten komt clown Mini ten tonele. Mini pakt de reep uit het tasje en stopt het in een doos. Nadat Mini op zijn beurt het toneel heeft verlaten keert Maxi terug. Dan wordt aan het kind gevraagd waar de reep is. Wat zal over het algemeen de reactie van het kind met autisme op deze vraag zijn? a Het kind zal de doos aanwijzen. b Het kind zal het tasje aanwijzen. c Het kind zal verward raken en niet kunnen kiezen.

Hoe vaak komt de autistische stoornis voor? a 4 à 5 op de 100. b 4 à 5 op de c 4 à 5 op de Welke andere psychische stoornis moet bij het vaststellen van autisme vooral uitgesloten worden? a De gegeneraliseerde angststoornis. b De reactieve hechtingsstoornis. c De failure to thrive-stoornis (FTT).

Psycho-educatie Kies een doelgroep voor wie de info bedoeld is Foto/plaatje van kind met de stoornis Een omschrijving van de stoornis of beperking Verschil DSM-IV en DSM-V Wat zijn de beperkingen EN wat zijn de talenten? Een omschrijving van de opvoedingsbehoefte in binnen verschillende milieus Daarna speeddate/andere vorm van kennisdeling

Volgende week Lezen deel 4 van “van Hoof” Lezen hoofdstuk 6 tot en met 12 Janssen