Ontwikkeling en de basisschool

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
sociale media: de nieuwe realiteit
Advertisements

Uitslag enquête over online pesten
Verborgen vormen van pesten
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Pestprotocol Naam:leerlingenraad Groep:5,6,7,8
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
OBS Twekkelerveld Op 18 maart 2007 heet OBS Twekkelerveld voortaan een BOOM school. BOOM staat voor Beter Onderwijs Op Maat. In de nu volgende PowerPoint.
Oud zijn, Of Zich Oud voelen !!! ‘n Definitie, die onze kijk helemaal kan veranderen.
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Workshop Knallende ruzie
Met stage wil ik vooral veel ervaring in verschillende gebieden opbouwen, zodat ik later precies weet wat ik later zou willen doen en veel nieuwe vaardigheden.
Levensvragen Over geluk…..
Workshop Relationele en seksuele vorming
de ouderbetrokkenheid vergroten
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Thema 2 Deel 1 Ontwikkelingspsychologie en pedagogiek
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
Links Rechts mensen zijn sociaal en hebben veel voor anderen over mensen zijn vooral gericht op hun eigen belang slecht gedrag komt door de.
straffen en belonen vanuit de montessori visie
CanDo Coaching.
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Open de wereld themadag FODOK en JC
Presentatie resultaten monitor landelijk versus lokaal maart 2014.
Aanpak problematisch gedrag
Boek: Kleine ontwikkelingspsychologie II: De schoolleeftijd
Oud zijn, of zich oud voelen !!!.
Algemene Sociologie PA – B1
Agenda Informatie over pesten Wat doen kinderen online?
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
Liefde en relaties.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Les 7 Kind en omgeving Het individu in de context Kind en omgeving Het individu in de context.
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Sociale ontwikkeling 2 Sociale cognitie en gedrag sekserollen
Les 5 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
Kinderen in de schoolleeftijd  worden kritisch naar hun ouders  kunnen steeds beter beargumenteren  willen op een gegeven moment niet meer in het openbaar.
College 6; Kind tussen de kinderen.  Bespreken Klasgenoten,Leerkracht en Thuis.
Ontwikkeling van het jonge kind
Proeftoets quiz ding.
Welkom ik maak me sterk.
Beroepshouding en beroepscode
Rotterdam, 00 januari 2007 Kijken naar kinderen Bijeenkomst 3 kwartaal 3.
De kracht van positief opvoeden
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Weblog Een venster tussen klas en omgeving. Wat is een weblog? Een weblog is een digitaal dagboek. Je kan, wat in de klas gebeurt, delen met de omgeving.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat.
Staessen Justine 1BaTP B1 Boek : Een patiënt met Autisme Auteur : Martine Delfos.
MOTIVATIE. Dromen en Idealen Jongeren dromen en hebben idealen.
HET IS HIER GEEN HOTEL!.
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Ouderavond over pesten op de basisschool
Wat is DRAMA??.
Wat is coöperatief leren?
Kan je zien of iemand holebi is?
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Liefde en relaties.
Verlies & Rouw September les 3 Mirjam Enderle.
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
Jongeren en seks Plaatje.
Begeleiden Les 5.
De kunst van het luisteren Communiceren met kinderen op school en thuis Anke den Hertog, P2E.
Liefde en relaties.
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 1
Transcript van de presentatie:

Ontwikkeling en de basisschool College 6; Kind tussen de kinderen

Vandaag Bespreken Klasgenoten (en Leerkracht)

Klasgenoten Sociale cognitie; mensenkennis Sociale vaardigheid; met mensen omgaan Sociale competentie; begrip dat interactie en relatie nodig is

Wat kan er in een ander omgaan? Wat kan hij of zij waarnemen? Wat kan hij of zij weten? Wat kan hij of zij voelen? Wat kan hij of zij bedoelen?

Wat kan hij of zij waarnemen? Hangt af van de plaats waar iemand staat. Perspective taking Zich verplaatsen in het standpunt van een ander (niet egocentrisch meer) Piaget’s three mountain experiment http://www.youtube.com/watch?v=OinqFgsIbh0&feature=PlayList&p=5543A1C13BBAAE02&index=63

Wat kan hij of zij weten? Recursief denken Na kunnen denken over wat een ander zou kunnen denken. 1 lus: ik denk dat hij denkt dat… 2 lussen: ik denk dat hij denkt dat ik denk dat…

Wat kan hij of zij voelen? Ingrijpendste verandering tussen 6 en 11 jaar. Jonge kinderen denken dat een ervaring bij iedereen dezelfde emoties ontstaan. Oudere kinderen weten dat de emoties die ontstaan na een gebeurtenis afhangen van de betekenis die iemand eraan geeft.

Wat kan hij of zij bedoelen? Jonge kinderen kijken niet naar de bedoeling van bepaald gedrag. Oudere kinderen houden bij het inschatten en beoordelen van gedrag rekening met het motief, de bedoeling, de intentie.

Sociaal perspectief Niveaus van sociaal perspectief: Wat ik denk en zie, dat denkt en ziet iedereen Een ander denkt anders, maar wat kun je niet weten Als je hetzelfde meemaakt, beleef je het ook hetzelfde Je beleeft niet hetzelfde, maar hoe anders weet je niet Je kunt je inleven in hoe iemand iets beleeft en zich voelt Je kunt begrijpen waarom iemand iets zo beleeft en zich zo voelt

Prosociaal Vanaf een jaar of 9 is er een positief verband tussen de mate waarin een kind zich in het gezichtspunt van de ander kan verplaatsen en de mate waarin het zich prosociaal gedraagt. Self monitoring De sturing van het eigen gedrag, waarbij men meer vanuit de situatie of meer vanuit zichzelf kan denken.

Eerlijk delen; onderzoek Een klas krijgt de opdracht om tekeningen te maken die op de ouderavond worden verkocht. Sommigen maakten veel tekeningen, anderen weinig. Sommige tekeningen waren mooi, andere tekeningen niet zo. Sommigen werkten heel hard, anderen niet heel erg hard Hoe moet de opbrengst worden verdeeld? Meest? Mooist? Hardst gewerkt?

Eerlijk delen Equality Iedereen krijgt zonder meer evenveel Equaty Iedereen krijgt wat naar bijdrage en inspanning Need Iedereen krijgt wat hij of zij nodig heeft

Leeftijdgenoten In het Engels worden leeftijdgenoten peers genoemd. Doordat leeftijdgenoten elkaars gelijken zijn, moet iedereen zijn eigen plekje veroveren. In de schoolleeftijd wordt het fundament gelegd van erbij willen horen. In de schoolperiode hebben kinderen een hekel aan anders zijn en opvallen.

Groepen Er zijn 3 formaties te onderscheiden als we het hebben over groepsvorming: De groep Het netwerk Het interactieveld

Typen kinderen Binnen die 3 formaties van groepen zijn 4 typen kinderen te onderscheiden: Randfiguren Wisselaars Blijvers Intensieven

Stelling “Populaire kinderen zijn gelukkiger dan niet-populaire kinderen”

Populaire kinderen zijn vaak: Sociaal intelligent Geen allemansvriend Leuk om te zien Initiatiefrijk Coöperatief Sportief

Populaire kinderen hebben vaak Zelfvertrouwen Meelevende ouders Inlevingsvermogen Een democratische opvoeding gehad

Vriendschap Een keer trek je de conclusie Vriendschap is een illusie Vriendschap is een droom Een pakketje schroot met een dun laagje chroom

Tot een jaar of 8/9 vinden kinderen iemand een vriend als hij/zij van dezelfde dingen leuk vindt en waar je op een exclusieve manier dingen mee doet. Rond 10 jaar gaat vriendschap vooral over steun hebben aan elkaar. Bij oudere kinderen gaat het vooral om emotionele intimiteit en respect.

Vraag Wanneer is iemand een goede vriend? Verschil nu en basisschool?

Andere sekse Vanaf een jaar of 7 duidelijke voorkeur naar eigen sekse. Rond 10 jaar zie je veel ruw geplaag tussen jongens en meisjes Bij 12 jarigen zie je tussen jongens en meisjes vooral flirterige plagerijen.

Vraag Wat maakt een goede leraar? Verschil nu en op de basisschool?

De leerkracht Aantal aspecten van leerkrachten: Als een kind thuis veel problemen heeft kan een evenwichtige leerkracht een rustpunt betekenen Een leerkracht kan intellectuele belangstelling wekken Draagt veel bij aan cultureel bepaalde sociale omgangsregels De relatie tussen leerkracht en kind is complementair De leerkracht moet een bepaalde mate van autoriteit bezitten

Het gezag van de leerkracht Jonge kinderen voelen zich veilig bij de alleswetende leerkracht Tussen 8 en 10 jaar is er respect voor de functie en het vak Aan het eind van de basisschool moeten de leerkrachten zich als persoon waarmaken

Persoonlijkheid van de leerkracht De persoonlijkheid van de leerkracht komt in uiting in 2 dingen: Groepsklimaat Autoritair Laisser faire Gezagsgeleide (autoritatief) Groepsmanagement Plannen van het werk De hoeveelheid tijd die aan informatieoverdracht wordt besteed

Opvoedingsstijl Behaviouristisch: sturen met belonen en straf Autoritair Maturistisch: laat de kinderen maar begaan Laisser-faire Cognitivistisch: sturen met toelichting en uitleg Autoritatief