Informatie Continurooster 5 gelijke dagen model Informatie Continurooster 5 gelijke dagen model Mei 2015 Dhr. B. Korenstra c.b.s. de Vuurvlinder
Nieuwe schooltijden Schooltijden zijn niet afgestemd op werkende ouders Initiatief MZR i.o.m. schoolleiding Het is tijd voor andere tijden! Inspelen op de behoefte uit de samenleving
De nieuwe Wet flexibilisering schooltijden: lesuren gemiddeld in basisschool (bovenbouw geen verplichting meer van 1000 uren!) Wil je als school iets veranderen aan de schooltijden dan moet je de mening van ouders peilen
Continurooster / 5 gelijke dagen model Wat is een continurooster? Een continurooster betekent dat kinderen tussen de middag niet meer naar huis gaan. De lunchtijd wordt binnen schooltijd georganiseerd. De pauze behoort tot de schooltijd en de school draagt de verantwoordelijkheid voor de leerlingen. De middagpauze wordt ingekort en de kinderen komen ’s middags eerder uit school. De leerkrachten begeleiden de middagpauze.
Het is rustiger voor de kinderen, geen race tegen de klok. Het ritme van kinderen wordt minder onderbroken. Er is een minder lange pauze in de relatie tussen leerkracht en leerling, de relatie tussen leerkracht en leerling kan zich verdiepen. (alle dagen nationaal schoolontbijt) Samen overblijven bevordert het gemeenschapsgevoel van kinderen. Het is onderdeel van de onderwijstijd. De BSO kan een meer gevarieerd en uitgebreider aanbod doen. (sport en cultuur speelt hierop in) Kinderen hoeven in plaats van vier keer maar twee keer door het drukke verkeer, het is dus veiliger. Het biedt de ouders het voordeel dat ze maar één keer per dag hun kind hoeven te halen en te brengen. Ouders kunnen eenvoudiger hun werktijden afstemmen aan de schooltijden. Voordelen Voordelen
Nadelen Consequenties voor de organisatie van de school De kinderen worden verplicht tot overblijven. Dit is voor sommige huishoudens ingrijpend voor het programma van de maaltijden thuis. Veel ouders die geen baan hebben voelen hun taak als ouder uitgehold. Zij missen het contact met de kinderen tussen de middag. Het continurooster kan bij de invoering ervan in de 1e weken vermoeiend zijn. De praktijk leert wel dat ze er heel snel aan gewend zijn. Ouders hebben hun werktijden aangepast op huidige schooltijden.
Voorbeeld groepen 1 t/m 4 (23,5 uur per week) MaandagDinsdagWoensdagDonderdagVrijdag OnderwijsOnderwijsOnderwijsOnderwijsOnderwijs Lunch/ spelen Vrije tijd/ opvang OnderwijsOnderwijsOnderwijsOnderwijs
Voorbeeld groepen 5 t/m 8 (25 uur per week) MaandagDinsdagWoensdagDonderdagVrijdag OnderwijsOnderwijsOnderwijsOnderwijsOnderwijs Lunch/ spelen OnderwijsOnderwijsOnderwijsOnderwijsOnderwijs Vrije tijd/ opvang
Pauze tijden groepen groepen en 2 PauzeLunch 3 t/m 5 PauzeLunch 6 t/m 8 LunchPauze Groepen 3 t/m 8 hebben beschikking over 3 pleinen Er is een rooster gemaakt zodat er altijd toezicht is op de pleinen en in de klas. Extra materialen voor in de pauze
Wat zegt de wet! De oudergeleding in de medezeggenschapsraad heeft instemmingsrecht bij het vaststellen of wijzigen van de schooltijden. Voorafgaand aan de vaststelling (of wijziging) van de schooltijden in de medezeggenschapsraad worden alle ouders hierover geraadpleegd. Een wijziging kan pas plaatsvinden als de meningen van de ouders zijn gepeild. Dit om te voorkomen dat ouders en kinderen onvoorziene problemen krijgen door veranderingen in de schooltijden.
Voorwaarden om te komen tot andere schooltijden Afstemming en overeenstemming van schoolteam Afstemming Bestuur en MZR Intentie om ouders MZR mee te nemen in het proces (communicatie) naar ouders