Sandra Schouws20 september 2012 Verbeteren van therapietrouw: includeren van patiënten in Herhaalrecept Service.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Geneesmiddelgebruik bij senioren
Advertisements

Vertaling van Miriam Zweverink Project No Presentatie 2009 Tool 3 WORX voor aannemers.
WAT KOST FARMACEUTISCHE ZORG IN UW APOTHEEK?
Lindenhout gaat 2.0, jij ook?
Inleiding tot inhoudsopgaven j Druk dan op F5 of klik op Diavoorstelling> Vanaf begin om de cursus te starten. Klik op de berichtenbalk op Bewerken inschakelen.
Flip Jan van Oenen Clemens Bernardt
1. Spreek de woorden ritmisch uit op de muziek.
Door goede gesprekken groeien
Huiswerktips.
Uw apotheek. Voor betrouwbare zorg dichtbij
In samenwerking met SIR, Agis/Achmea
Strategisch management Samenvattend. Wie of wat is Strategisch management? Verantwoordelijken binnen een bedrijf voor het vastleggen van – Missie – Visie.
Van recept naar medicijn
Cardiothoracale Chirurgie UMC Utrecht
Meer rendement uit advies Hoe kom ik van A naar Beter? Matthias Meijer.
Nierfunctie.
Gezondheidscentrum Waterwijk en Apotheek in Almere
Idee Generatie Wit Papier, Warcraft 3, Thrall, Hoofdpijn, denken, rare les, Karel aan het ijsberen, Schrijven, Opdracht, Schaken, Stappen, Oplichten, Vooruit.
Processen in kaart brengen om ze vervolgens te verbeteren.
Pijnstilling bij artrose
Farmaceutische zorg in NCare
Communicatie met de arts
Zijn uw patiënten tevreden over uw bereikbaarheid?
Medicatieverificatie & overdracht in één klik
CanDo Coaching.
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Hoe help ik mijn kind bij de studiekeuze?
Verbetering van geneesmiddelgebruik door de dialysepatiënt Samen werken aan een betere behandeling.
Sandra Schouws20 september 2012 Mediq apotheken Cluster Charlois mevr. Drs. Nada Al-Rubaiee.
We gaan beginnen! Update stand van zaken BSN in de zorg en landelijk EPD Ineke Ruiter Programma Invoering EMD/WDH en BSN Bijeenkomst OIZ > 14 april 2008.
Phone Challenge Workshop Mbo niveau l Jouw telefoonkosten l Film ‘Een dag vol data’ l Dataquiz l Abonnementen vergelijken l De Mobiel Profiel.
Apotheker en zijn team: Wat komt er in de toekomst op ons af?
1 1 Phone Challenge Workshop Mbo niveau 3-4. l Jouw telefoonkosten l Film ‘Een dag vol data’ l Dataquiz l Abonnementen vergelijken l De Mobiel Profiel.
FTO mei 2015 Judith Weiland en Jacob Jan Hamstra
Pilservice module KNMP Voorjaarsdag 18 maart 2003.
ONTSLAGREGELEN.nu Gemakkelijk samen het ontslag regelen.
1 Phone Challenge Workshop 2015 Niveau 1+2 mbo. Introductie.
Inspirerend. Betrouwbaar. Social e-Health.. Wie zijn wij? Jarno Meijer Directeur Therapieland Research Master Social- and Organizational Psychology Eveline.
Ouder worden & alcohol Welkom – Karen Vanmarcke
De GGZ in de HA praktijk Wat betekent dit voor jou?
Verbeteren van therapietrouw: includeren van patiënten in herhaalprogramma’s 13 juni 2014.
WERKWIJZE HERHAALSERVICE
Herhaalservice Mediq 31 maart 2014 Martijn van der Heijden Mei Yong Quach.
Van recept naar medicijn
Slc. Hoe gaat het ?? 4.5 Opdracht: Mijn studievaardigheden Planning: kwartaal 2 Inleveren via: Inleverknop van module SLC via Voor deze opdracht.
Multimorbiditeit bij mensen met verstandelijke beperkingen de rol van informatie-uitwisseling NHG Wetenschapsdag 8 juni 2012 Mathilde Mastebroek, arts.
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
JONG ONDERNEMEN op de afdeling handel & administratie.
Wijs met medicijnen Voor ouderen die verschillende medicijnen tegelijk gebruiken.
OnderwijsPortal Case: ROC unit Sport en Bewegen. Inloggen op de portal Inloggen met persoonlijke gebruikersnaam en wachtwoord. Wachtwoord vergeten? Vraag.
THERAPIETROUW, JIJ MAAKT HET VERSCHIL!. Inhoud 1. Therapie-ontrouw: definitie 2. Drie fases in therapie-ontrouw 3. Gevolgen therapie-ontrouw 4. Bevorderen.
Werkplaats Communicatie Optimaal communiceren: Hoe doe je dat ? Uitwerking aspect “communicatie rondom burgerinitiatieven” Presentatie werkplaats communicatie.
UiTdatabank wie INvoert haalt er veel UiT!. Infosessie voor de Cultuurraad van Ternat Tim Guily, Arch’educ
Een werkvorm om actief en concreet tot participatie te komen
09/11/2009 Interactie met studenten Workshop opleiding Psychologie 9 november 2009.
De apotheker, geneesmiddelenspecialist
Tienerschool Heilige Familie Site Gallaitstraat/Schaarbeek.
Iedere patient een eigen website/Open Podium 1 Hoe gebruik ik e-health als arts?
Jaarplan en jaarverslag Poliklinische Apotheek Tel:
Kerntaak: triëren Werken o.a. aan werkproces 1.1: de zorgvrager op een professionele wijze te woord staan en het kanaliseren van de zorgvraag. Werken.
NIERFUNCTIE.
Implementatie cursus Baxterprotocol
Anders kijken, anders doen
UW APOTHEEK VOOR BETROUWBARE ZORG DICHTBIJ
Studie vaardigheden Thema 2 : Plannen.
Ketenpartners in de care
FTO Baxterprotocol en Herhaalservice
College Zelfredzaamheid & Eigen Kracht
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

Sandra Schouws20 september 2012 Verbeteren van therapietrouw: includeren van patiënten in Herhaalrecept Service

2 Agenda  Medsen – Tijd en aandacht voor uw gezondheid!  Therapietrouw  Doel van het project  Wat gebeurt er in de apotheek?  Wat verwachten we van jou?

3 Medsen – Tijd en aandacht voor uw gezondheid Medsen Apotheken is een nieuw concept van 40 apotheken in Nederland en doet er alles aan om de apotheek toegankelijk en makkelijk te maken. Bij Medsen kan de patiënt kiezen voor snelle service via 24-uurs medicijnautomaten.

4 Gezondheid Geld Gemak Medsen – Tijd en aandacht voor uw gezondheid In alles wat we doen, staat de patiënt centraal.

5 Focus – Inclusie van patiënten  Dit verbetert de therapie en vergroot het gemak.  Pro-actief includeren in de herhaalrecept service:  Telefonisch  Op basis van aanmelding (schriftelijk/mail/website (button))  Aan de balie?  Globaal gelijk trekken (op doosje, dus niet op stuks).  Combineren met aanmelding en gebruik van de 24-uurs automaat.

6 Waarom includeren in de Herhaalrecept Service? Patiënt  Betere therapietrouw, te beginnen bij betere afhaaltrouw leidt tot gezondheidswinst.  Altijd voldoende medicijnen in huis en hoeft minder vaak langs de apotheek.  Hoeft zelf niet meer aan de medicijnen te denken. Huisarts  Lagere werkdruk: herhalen van recepten verschuift van huisarts naar apotheek en de patiënt.  Kan bepalen welke medicijnen worden geïncludeerd. Apotheek  Meer (logistieke) rust  Vooruitwerken (bijv. voor drukke periodes)  Meer receptregels

7 Proces – Waar ligt jouw toegevoegde waarde?  Wat werkt goed (best practices)?  Wat werkt niet goed?  Waar loop je tegenaan?  Wat werkt goed (best practices)?  Wat werkt niet goed?  Waar loop je tegenaan? Afstemmen met huisarts Arts toevoegen aan herhaalpost HIS Team instrueren Herhaalservice toelichten aan patiënt Includeren en synchroniseren Focus voor studenten

8 Doel van het project – Tijds- en gemakwinst behalen! * Afhankelijk van het type patiënten  Zoveel mogelijk patiënten includeren in de Herhaalrecept Service (Herhaalrecept Service is een module in Pharmacom (AIS; apothekers informatiesysteem)  9 op de 10 patiënten heeft interesse in de Herhaalrecept Service  De doelstelling betekent een globaal streven van 50 mensen per dag includeren*.

9 Wat gebeurt er in de apotheek?  Patiënten komen voor een Eerste Uitgifte  Krijgen medicatie mee voor 2 weken, worden gewezen op HHS.  Patiënten komen voor een Tweede Uitgifte  Moeten vaak nog voor controle langs HA, worden gewezen op HHS.  Patiënten komen voor een Vervolg Uitgifte  Inclusie in een gratis herhaalservice  Om te worden opgenomen in de Herhaalservice van het AIS is het volgende nodig:  Klantinfo ( -adres)  Goedkeuring van huisarts  Voor alle medicatie?  Alles wat voorspelbaar is

10 Wat verwachten we van jou?  Op een enthousiaste en duidelijke manier patiënten op het voordeel van de herhaalservice wijzen  Het inclusiegesprek voeren met de patiënt  Het invoeren in het systeem (Pharmacom)  Bijhouden hoeveel mensen je includeert  Je best practices  Je mogelijke knelpunten  Actief meedenken over hoe het beter kan

11 Hoe ga je dit doen?  Je gaat patiënten zoveel mogelijk telefonisch benaderen  Start met makkelijke patiënten (Een of twee chronische middelen)  Alles in overeenstemming met de apotheker

12 Welke medicijnen is geschikt voor de herhaalservice?  Alle voorspelbare medicatie!  Meeste chronisch, maar niet perse  Groepen o.a.:  CVRM  Diabetes  Astma/COPD  Depressie  ADHD  Maar bijvoorbeeld ook oogdruppels!

13 Welke patienten?  Patiënten met veel chronische middelen  HHS is voor stabiele patiënten! Daarom pas aanbieden bij TU/VU.

14 Een patiëntgesprek ziet er ongeveer zo uit  Uitleg werking van HHS  Gezamenlijke dienst huisarts en apotheek  Medicatie op tijd klaar en gesynchroniseerd  Notificatie per mail/brief  Wijzigingen moet een patiënt doorgeven aan apotheek  Patiënt invoeren in AIS  Controle / update NAW-gegevens en medicatie  / 06 nummer  Daggebruik / dosering  Corrigeren einddata  Synchroniseren receptuur  Bevestiging dat de patiënt volgens dit gesprek geïncludeerd gaat worden

15 Tips voor een goed patiëntgesprek  Maak een inschatting van de cliënt  Goede openingszinnen  Ik zie dat u deze medicatie chronisch gebruikt……  Wilt u een berichtje krijgen wanneer de medicatie klaar ligt?  (Wilt u minder lang wachten….)  Samenwerking tussen apotheek en huisarts  Denk altijd vanuit klantperspectief

16 Waar loop je tijdens een patiëntgesprek vaak tegenaan? Tegenwerpingen:  Is de huisarts hiervan op de hoogte?  Mijn medicatie wisselt vaak.  Ik ervaar geen probleem. Het is er altijd.  Heb geen .  Moet het dan in afhaalautomaat?

17 Voortgang en best practices bijhouden V3BBTE9QMEE&usp=sharing