Retourlogistiek 3e bijeenkomst
Agenda Recap bijeenkomst 2 Opdrachten Deelopdracht 2 Module; waar zijn we, waar staan jullie Waste hierarchy / Afvalladder van Lansink Opdracht 1 Nog niet besproken: C2C Logistieke modellen Opdrachten Cradle to Cradle Deelopdracht 2 Reverse Logistics / Closed Loop Supply Chain / Green Supply Chain Volgende deelopdracht
Module Planning Onderwerp Voorbereiding Week 1 Intro (retour)logistiek Context: Cradle2Cradle Afvalladder van Lansink Vooruitblik naar eindverslag Geen Week 2 Kennisoverdracht logistiek 1 Bespreken onderwerpen van keuze 5 minuten presentatie over het onderwerp van jullie keuze (kijk vast vooruit naar veld- en literatuur onderzoek). Week 3 Kennisoverdracht Logistiek 2 Bespreken onderwerpen van keuze en aanpak literatuuronderzoek 5 minuten presentaties onderwerpen en aanpak literatuuronderzoek Week 4 Resultaten literatuuronderzoek voorbereiding veldonderzoek 5 min presentaties literatuuronderzoek Week 5 Gastcollege Pim de Vries AVR Ter voorbereiding vragenlijst m.b.t. afvalstromen Everything You Always Wanted to Know About Waste* (*But Were Afraid to Ask) Week 6 Presentaties processchema’s Presentatie: Processen in kaart Week 7 Ontwikkeling beleidsopties 5 min presentaties beleidsopties Week 8
Module Deelopdrachten Specificaties Beoordelingscriteria Keuze en motivatie Introductie onderwerp Globale afbakening Motivatie Belang Terrein van onderzoek en afbakening worden in grote lijnen duidelijk. Student kan uitleggen waarom hij/zij dit onderwerp wil onderzoeken. Student kan aangeven wat het belang is van het onderwerp (bv. met de afvalladder.van Lansink) Literatuuronderzoek D.m.v. deskresearch wordt verkend in vakliteratuur, (verwante) wetenschaps-terreinen en in (overheids) beleidsstukken wat de actuele kennis en ontwikkelingen zijn. Verkenning levert kennis van: hoeveelheden/aantallen (grond) stoffen en producten in omloop, energieverbruik, ontwikkelde modellen, initiatieven en (overheids)beleid Veldonderzoek Interviews met twee betrokkenen die kennis van het proces en ontwikkelingen hebben Goede voorbereiding d.m.v. opstellen vragenlijsten, selectie te interviewen personen, interviews en verslagen Proces in kaart en gekwantificeerd Procesbeschrijving mbv B.P.M.N. en visio Kwantiteiten in beeld Effecten van huidig proces in kaart bv. Aan de hand van : Grondstoffen balans e/o energiebalans e/o CO2-footprint Proces wordt duidelijk aan de hand van een gestandaardiseerde methode Studenten ontwikkelen besef van orde van grootte en hoeveelheden Studenten kunnen aangeven wat de effecten zijn van de huidige situatie. Ontwikkeling beleidsopties en initiatieven Meerdere opties om het onderwerp van je keuze (verder) te verduurzamen: maatregelen beschreven gevolgen in kaart (berekeningen) tenminste drie verschillende maatregelen uitgewerkt, gevolgen, voordelen en nadelen, in kaart gebracht. Eigen mening; wat is het beste voor de wereld/maatschappij/ bedrijf m.b.t. dit onderwerp Eigen mening, en vooral: Onderbouwing eigen mening / advies (over wat je zou willen doen als je het voor het zeggen zou hebben). Meningsvorming Onderbouwing Waar staan jullie?
Context: cradle to cradle Afval =voedsel https://www.youtube.com/watch?v=4jORau0V62c https://www.youtube.com/watch?v=cqVjYLE-fas&list=PLFAB33ABAB2BD1E4C Voorbeelden in film : Textiel Composteerbaar T-shirt Boek (recycling vs downcycling) https://www.youtube.com/watch?v=cqVjYLE-fas&list=PLFAB33ABAB2BD1E4C 0-3:15 intro 3-9: textiel 11:50-14:28 T-shirt, boek en uitleg downcycle 14:28-19: Nike 19-21:30: afval=voedsel+ verpakking ijsje 20-40: meubilair, auto 40-…: huizen China
Presentaties Deelopdracht 2 Wie presenteert Wie beoordeeld mee en Formuleert feedback
Logistieke modellen: Logistieke doelstellingen verbetering van de leverbetrouw- baarheid verkorting van de doorlooptijd verlaging van de integrale kosten Verhogen duurzaamheid verhoging van de flexibiliteit
Logistieke modellen: Doelstellingen en aandachtsgebieden Logistieke doelstellingen: Waarom Op tijd leveren Flexibiliteit Lage voorraden Capaciteit benutting Logistieke aandachtsgebieden: hoe? Grond vorm Besturing Informatie voorziening Personele organisatie =Fysieke inrichting =Planning = Systemen = wie doet wat
Logistieke modellen: Integraal logistiek concept
gebaseerde activiteiten klantgerichte activiteiten Logistieke modellen: KOOP onder- delen assem- blage installatie inkoop productie distributie verkoop leveranciers KOOP 1 2 3 4 5 maken voor lokale voorraad centrale voorraad assembleren op order maken op order inkopen en maken op order gebaseerde activiteiten op planning klantgerichte activiteiten
Logistieke modellen: WAARDE- EN VERPAKKINGSDICHTHEID
Voor volgende week C2C; up- and down-cycling Verdere presentatie literatuurstudie Bespreken/voorbereidingen deelopdracht 3; Veldonderzoek Deelopdracht 4; Proces in kaart en gekwantificeerd