Leergang Ervaringsdeskundigheid Veerkracht

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Sabina van den Hoek & Tom van Wel – ABC, 3 april 2013
Advertisements

Het Evangelisch Begeleidingscentrum
Ontmoeting van mens tot mens.
Herstelwerk Krachtgerichte basismethodiek
Herstelondersteunende zorg
Inleiding herstelondersteunende zorg
Waarde-volle zorg LPZ, 11 oktober Opbouw Voorstellen Ontwikkelingen Ander perspectief In gesprek 2.
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
Welkom op de conferentie De gemeente geeft thuis 6 maart 2012.
Herstellen & Versterken van Gezond Functioneren
Positieve psychologie
Improving Mental Health by Sharing Knowledge Ervaringswerkers in de ggz.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Begeleidingsplannen GGZ
Herstelondersteunende zorg in Nederland
Themabijeenkomst 1oktober 2009
TEGENSTEMMEN EN WEERBAARHEID
inzicht op de invloed van veranderingen op het gedrag van medewerkers
Ervaringsdeskundigheid en WRAP
SRH als herstelgerichte vorm van ondersteuning
Jouw partner in de school Leuk, professionele ruimte, maar hoe neem je die? Congres CNV Schoolleiders 6 november 2014.
Participatie in de praktijk
Buurtbewoners met een beperking doen gewoon mee!
Psychosociale begeleiding bij kanker
`Vitaliteit in crisistijd’
ERVARINGEN UIT DE PRAKTIJK
vrijheid Innerlijke vrijheid.
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Herstelondersteunende zorg en presentie
Herstelondersteunende zorg
Herstel in de GGz Jaap van der Stel
Omgaan met de gevolgen van trombose
Beroepshouding en beroepscode
Reflecteren.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Onderwijs in herstelondersteunende zorg ‘Herstel in beweging’ 8 september 2011 GGZ Breburg Jos Dröes.
Programma workshop Hoe verbeteren we de inzet van ervaringsdeskundigheid (ED)? Voorstelrondje Inleiding -wat is ED -criteria volgens LPGGZ en Trimbos (LIVE)
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
Kwartiermakers(festival) Ondersteunt kwetsbare mensen, bevordert hun re- integratie en doorbreekt hun isolement. * Werken aan een meer positieve beeldvorming.
De toekomst van beschermd wonen en opvang Participeren in de samenleving.
Cliëntenparticipatie: u krijgt er een partner bij! Regio Twente, 10 april
Zorg en welzijn op 1 lijn 12 april 2012 Marja de Ruiter Jeannette Smiesing.
Vluchtelingen: ervaringen uit het veld
Workshop door Emmy van Brakel en Petra van der Horst d.d. 9 december 2010 Project de Kanteling CG-Raad, CSO en Programma VCP.
Welkom! NVMW, BVjong, MOgroep, Vereniging Hogescholen, Mbo-Raad, ABVAKABO/FNV, CNV Publieke Zaak. Ondersteuning door Movisie Vakmanschap.
Fietje Schelling Brenda. Inspiratie van Ervaringsdesku ndigen.
Begrijpen we elkaar? Communicatie in de trialoog tussen de persoon met hersenletsel, naasten / mantelzorgers, en professionals Jean Pierre Wilken Lector.
Meer verbinding, sociale cohesie en eigen/samen regie in de buurt Met het Buurtteam als stimulator, facilitator en begeleider van een samenleving die niemand.
Titel van de presentatie Participatie = meedoen! Lieke van der Heijden, projectleider RIBW Actief.
Samenvatting tekst Homoseksualiteit bij jongeren.
Doorleefd Verstehen Gent 30 september 2013 Jenny Boumans (Trimbos)
De NOODZAAK van een PARADIGMASHIFT
Bijlagen factsheet In voor Zorg
LECTORAAT END OF LIFE CARE
Welkom Workshop Ervaringsdeskundigheid Werken binnen het I.H.T.
Meten is weten, maar wat wil je meten? En vooral, wat wil je weten?!
Ervaringsdeskundigheid en peer support Het belang van vrije ruimte!
Vluchtelingen en asielzoekers
Welkom.
Versterken positie van ervaringsdeskundigen binnen de organisatie
Herstel voor Iedereen 4 april 2018 Dick van der Vlugt
Gedragsproblemen en stoornissen
JEUGDzorg - voor wie?.
Het BPSZ model: tijd voor een paradigma shift?
Bijeenkomst 2 Identity Authenticiteit als docent
Wat is gezondheid? ‘Een toestand van volledig lichamelijk, geestelijk en maatschappelijk welzijn en niet slechts de afwezigheid van ziekte of andere.
Do en Don’t bij het samenwerken met een ervaringswerker
WRAP Wellness Recovery Action Plan
Vier het Leven 2019.
Transcript van de presentatie:

Leergang Ervaringsdeskundigheid Veerkracht E Y E O P E N E R LEV Leergang Ervaringsdeskundigheid Veerkracht

Wat is ervaringsdeskundigheid doorleefde existentiële ervaringen met uitsluitingmechanismen, life-events, psychische- en/of verslavingsproblemen, migratiegeschiedenis, ziekte, geschiedenis van emotioneel onbegrip/verwaarlozing; met alle gevolgen daarvan voor zelfbeeld en zelfbeleving, lichamelijk welzijn, sociale rollen en maatschappelijke positie; en het unieke vermogen om te hernemen, veerkracht en inspiratie te ervaren; en deze in te kunnen zetten voor anderen.

Hoe ontwikkel je ervaringsdeskundigheid Doormaken van een intensief leer- en ontwikkelproces waarin delen, reflecteren en onderzoeken van ervaringsverhalen centraal staat Relevante theorieën en werkwijzen je eigen maken Verbinding maken met jezelf, hoe jezelf hervinden en herstelprocessen verlopen, daar woorden en methodes voor vinden

UITERLIJKE ERVARINGSLIJN Faciliteren van vrije ruimte voor zelfonderzoek Delen van ervaringen in dialoog en eigen regie Scheppen van een ruimte waar transformatie zich kan voltrekken Reflecteren en betekenis geven, eigen samenhang ontdekken Hernemen en hervinden als maatschappelijke context terugslag uitlokt, triggert Relevante ervaringskennis vakkundige toepassen Ontwikkelen van een eigen profilering hierin

INNERLIJKE ERVARINGSLIJN Groeiproces, ontwikkelproces In eigen kracht komen en eigen leiderschap (gaan) voelen In natuurlijk tempo en fasering Met eigen worstelingen, gevoelens, emoties en kwetsbaarheden Zoekend naar hoe zelf betekenis te geven aan ervaringen Veerkracht ervaren, tevreden zijn met en vertrouwen in jezelf

Rollen voor experts ervaringskennis Ondersteunen van anderen bij zelfonderzoek, regie voeren en zelfregulatieproces Begeleiden bij het benutten en beroepsmatig inzetten van ervaringskennis Ontwikkelen, tolken en adviseren rond deze thema’s zoals; meedoen naar vermogen, beleid en antistigma activiteiten, herstelondersteunende zorg, scholing Onderzoek doen vanuit het perspectief van ervaringsdeskundigheid Kwartier maken, ruimte maken in en buiten hulpverlening

Kritische beroepssituaties en spanningsvelden Ervaringsdeskundigheid inzetten vraagt om meerzijdig loyaal zijn, genuanceerd blijven en je visie verduidelijken Omgaan met subtiele diskwalificaties, daar verstandig op reageren en tegelijk grenzen stellen Omgaan met het spanningsveld tussen krachtig en kwetsbaar zijn. De kracht is je kwetsbaar zijn benutten

Meerwaarde ervaringsdeskundigheid Gevoel hebben diepgaand begrepen te worden, niet alles hoeft verwoord te worden (verstehen) Kent zelf van binnenuit hoe het voelt, is sensitief voor wat nodig is Rolmodel en daarmee hoop bieden Bruggenbouwer tussen professionele- wetenschappelijke- en ervaringskennis De-stigmatiserend

Herstel (Jaap v/d Stel) Klinisch; verminderen van symptomen Functioneel; functioneren op bio-psycho-sociaal-cultureel vlak 3. Maatschappelijk; hernemen op sociaal- cultureel vlak, stigmabestrijdend 4. Persoonlijk; veranderingsproces (identiteit, waarden, doelen, hoop, zingeving)