Dorien `t Hart - Blagojevic Med.hro.nl/hardo Inleiding in de (ped)agogiek Werkcollege 2.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Verantwoord volgen.. De woorden van een leider bepalen met hun regels het karakter, de sfeer en de mentaliteit van de groep Soms gaat dat fout, doordat.
Advertisements

Slagvaardige vrouwen.
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
Uitleg lijdend voorwerp (lv)
Communicatie met de klant
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Deze Tantra komt uit het noorden van Indië, of je nu bijgelovig bent of niet. Neem toch een paar minuten de tijd. Ze bevat sommige boodschappen die goed.
Hoe word je een ster? *.
Heb het goed hou het goed Corrie Blijdorp De Driehoek
Vrouw vs. man -.
Hoe doe je dat? Actief Zendingswerk
Vrouw contra man.
Logica in al zijn zin en waanzin.
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Jaar 1 les 8 Het creatieve proces
Vervolgbijeenkomst 3 Feedback geven
WELKOM! Bij de Workshop “Blik op jezelf” Oftewel BLIK OP IK..!
Active ageing.
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
Vreemd. Theo, een nog vitale al wat op leeftijd gekomen heer loopt een stukje over het naaktstrand. Een vrouw spreekt hem aan. Mijnheer, mag ik U een wat.
Sociale perceptie.
LES 2 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
Welkom bij de dialoogbijeenkomst Zingeving en wederkerigheid
Thema 3 Communicatie Luisteren en feedback.
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
Volksuniversiteit Zwolle
Om soms eens dieper over na te denken
Regels kun je omzeilen, principes niet.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Onderzoeksvaardigheden 3
Groepsdynamica.
Bijeenkomst 2 Ethiek 3, Normatieve professionaliteit
Module Waarnemen, observeren en rapporteren Les 1.
Groepsdynamica wc 5
Reguleren van motivatie: Do It Yourself! 28 oktober Deventer.
Waar gaat het vandaag over?
Teamwork en professionele houding
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Inleiding in de (ped)agogiek werkcollege 3 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
Week 3  Inleiding attitude interview  Oefenen met attitude interview a.d.h.v. de practicum-vragen.
Slc. Hoe gaat het ?? 4.5 Opdracht: Mijn studievaardigheden Planning: kwartaal 2 Inleveren via: Inleverknop van module SLC via Voor deze opdracht.
Stromingen in de psychologie Werkcollege 4 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Transactionele analyse
Stromingen in de psychologie Werkcollege 2
Communicatie Les 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
(Ped)agogiek werkcollege 2 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
(Ped)agogiek Hoorcollege 2
Psychologieles 7 lesweek 7
Methodiek: Plancyclus
Ethiek 1: inleiding Corstin Dieterich med.hro.nl/diecw L
Beroepshouding en beroepscode
Vrouwen hebben altijd het laatste woord !!!!
Begeleiding Werkelijk contact Provocatieve begeleiding.
Welkom op onze thema-avond
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Verbindend communiceren met ouders
Agogische theorieën SPH leerjaar 1, kwartaal 1. Taakgebied en beroep.  “Zorgvuldig omgaan met onzekerheden”; afstemmen*.  Hulpverlening tegen de tijd.
MODULE 3 GESPREKSTECHNIEKEN. INHOUD 1.Soorten open vragen en het belang er van 2.Tips bij het voeren van gesprekken 3.Regels van feedback 4.Valkuilen.
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Communicatie 7e les.
Nee Zeggen!.
Thema 4: Zo bereik je meer
De juiste laag Legt de verantwoordelijkheid (nog meer) bij de coachee
Een gesprek voeren Boek Begeleiden H14 en H15 (t/m par. 15.2)
Transcript van de presentatie:

Dorien `t Hart - Blagojevic Med.hro.nl/hardo Inleiding in de (ped)agogiek Werkcollege 2

Programma van vandaag 1. Vragen over het hoorcollege? 2. Opdracht A 3. Test jezelf 4. Oefening

Thuisopdracht, deel A Zie pagina 11 van de handleiding -> Persoonlijke verandering: A1: Ga na welke belangrijke veranderingen er zoals 'in' jezelf hebben plaatsgevonden. Beschrijf twee van deze persoonlijke veranderingen + theorie. A2. GA per voorbeeld na welke omstandigheden, gebeurtenissen en personen deze veranderingen hebben vergemakkelijkt of bemoeilijkt. Gebruik hiervoor theorie: motivatie, feedback, lijnen uit het verleden, veranderingsvoorwaarden en - effecten. A3. Denk aan een situatie waarin je weerstand had tegen verandering. Beschrijf deze situatie kort. Welke afweermechanisme heb je toen (on)bewust ingezet?

Thuisopdracht deel A - Theorie is zichtbaar en correct toegepast. - Gebruikte begrippen zijn onderstreept of vetgedrukt. - Alle onderdelen zijn verwerkt. - Lengte van de totaalopdracht is 3 tot 5A4 (arial 11). - Nederlands! - Inleveren: 29 oktober, op papier én via natschool.

De thuisopdracht: zie de cursushandleiding! Deel A Deel B Deel C Deel D Op tijd inleveren Juist inleveren Volledig maken: doe alles! Onderstrepen / vet maken Correct Nederlands Combineer theorie en praktijk Criteria!!!!!!! Doe het goede goed!

Test jezelf 5 MC-vragen om te oefenen!

Vraag 1 De theorie over veranderingsprocessen spreekt van afweermechanismen of verdedigingsmechanismen. Wat is geen afweermechanisme volgens de theorie? a. Diskwalificatie b. Verdringing c. Verschuiving d. Acceptatie

Vraag 2 Welk afweermechanimse wordt hier toegepast? 'Anna en Claudia zitten in hetzelfde projectgroepje. Anna komt bij beide vergaderingen deze week 10 minuten te laat. Claudia zegt hier de tweede keer iets van. Er schiet door Anna's gedachten: 'jij draagt toch niets waardevols bij aan dit project, dus jij hebt geen recht van spreken'. a. regressie b. vermijding c. overdekking door het tegendeel d. diskwalificatie

Vraag 3 Karel vindt het leven zwaar. Als hij wiet heeft gerookt voelt het lichter. Als de wiet is uitgewerkt voelt het nog zwaarder omdat zijn ouders en leerkrachten gaan ‘zeuren’ over zijn wietgebruik. Daardoor gaat hij steeds meer wiet gebruiken waardoor hij eigenlijk nooit meer ‘zichzelf’ is. Hij raakt steeds verder in de put. Hier is sprake van: a. een vicieuze cirkel b. een negatieve neerwaartse spiraal c. de reactie van de sociale omgeving op gedrag

Vraag 4 Josje gaat vandaag met een gespannen gevoel naar haar stage. Ze moet vandaag zelfstandig een oudergesprek voeren en ze is bang dat ze tijdens het gesprek de draad kwijt raakt, gaat stotteren en niet meer weet wat ze moet vragen. De kans is groot dat ze voorspelling uitkomt. Hoe noem je dit proces? a. Self-fulfilling prophecy b. Interpunctie c. Cognitieve dissonantie d. Zelfonderdrukking

Vraag 5 Welke theorie over veranderingsprocessen omschrijft vier voorwaarden voor échte verandering; waarde onderschrijven, gedragseffectiviteit, persoonlijke effectiviteit en de sociale norm? a. Theorie van het geplande gdrag. b. De innovatietheorie c. Consistentie theorieën d. De veldtheorie.

Oefenen: Verwerkingsopdracht B, 35 jaar oud, is getrouwd maar twijfelt aan de relatie. Haar man is veel van huis en als hij thuis is, besteedt hij vooral aandacht aan de tv. B ergert zich eraan dat hij zich weinig om het huishouden en de twee kinderen bekommert, terwijl zij een drukke goedbetaalde baan heeft. Zij vraagt zich af of ze niet beter kan gaan scheiden. Veranderingskrachten: Weerstandskrachten

Verwerkingsopdracht mindmap Paragraaf 2.1 t/m 2.4 Paragraaf 2.5 t/m 2.9 Paragraaf 2.10 t/m 2.15 Paragraaf 3.1 t/m 3.4

Tips: Bijblijven met lezen! Zelf mindmappen Hoorcolleges volgen Actief deelnemen aan de werkcolleges Vergroot de kans op succes bij de toetsing!