Inspiratie Blended Learning 24 juni 2015
Interactief? Teach what you preach…
Voorstellen Jan
Doelen van de sessie Inspiratie Blended Learning Blended Learning op de HAN Kleine set “laagdrempelige” tools
Programma ●Blended Learning?! ●Ontwerprichtlijnen ●HAN Deeltijd Flex tot nu toe ●Leerarrangement ●Aan het werk! –Online colleges –Formatieve toetsing –Online samenwerking ●En nu? iXperium?
Wat is blended leren?
Blended Learning WerkplekContactOnline
Elearning Blended Learning Flipped Classroom Mate van ICT gebruik
Waarom Blended Learning?
●Flexibel, gepersonaliseerd leren ●Efficientie ●Zicht op voortgang ●Leeromgeving vergroten ●Krachtige leeromgeving realiseren (Rubens, 2015) Waarom Blended Learning?
Valkuilen ●Vrijblijvendheid! Hoe? ●Duidelijk doel ●Richtlijnen ●Procedures (niet voorbereiden = niet komen) ●Agenda ●Deadlines ●Live-sessies ●Peilingen
Methodiek HAN Deeltijd FLEX ●Het leren begint op de werkplek of op afstand (online, zelf) en niet in het contact. Contact is er voor verdieping! ●Ontwerp onderwijs zodat je het beroepsbekwaam worden van de studenten maximaal kan ondersteunen, zowel op de werkplek, online als door contact. ●Ontwerp onderwijs zodanig dat je 1.Het leren stuurt met behulp van opdrachten. voorbeeld. Door de opdracht wordt de samenhang in de blend duidelijk. voorbeeld 2.De werkplek/de stage inzet voor toepassing in de praktijk en het samenwerken met de vakprofessionals. 3.Het contactonderwijs inzet voor oefenen, verdieping, interactie, intervisie, reflectie en samen leren. 4.Het online onderwijs inzet voor online uitwisseling en kennisdeling, voor kennisoverdracht, en voor het aanbieden van (extra) leeractiviteiten;
HAN Deeltijd FLEX ●LEARN ●Structuur ●Aanpak tot nu toe
Uitgewerkt voorbeeld Trello
Carrousel Online colleges Formatieve toetsing/ interactieve hoorcolleges Samen (online) leren Alle tools zijn te vinden op
Online Colleges OPDRACHT: 1.Laad een PPT presentatie via Google Drive in Explain Everything en maak hier dmv video een kennisclip van 2.Zoek een interessantie video op youtube en voeg een
Online Colleges 1.Plaatsonafhankelijk volgen 2.Presentatie gemist 3.Nog eens gebruiken 4.Studenten met taalproblemen of functiebeperkingen Instructies vertalen in meerdere korte video’s Combi met vragen stellen en feedback Snel inspreken, intonatie, dynamisch visueel aantrekkelijk Wat doe je verder tijdens de bijeenkomsten
Formatieve toetsing/ interactieve hoorcolleges
Formatief toetsen Checken of/ wat is geleerd (regelmatig) Vragen beantwoorden waar voobereiding must voor is Doe wat met resultaten (oa. Feedback) Effectief MITS (Lantz & Stawiski, 2014): Onmiddellijke feedback Timing heeft geen effect Polling Discussie op gang Meningen te peilen bij gevoelige onderwerp Stille studenten Inventariseren ideeën Checken of uitleg is begrepen Voorkennis activeren
Online (samen) leren Voorbeeld uit de praktijk
Meer inspiratie nodig ● iXperium Academie ● nl.padlet.com/janknuivers/han ● Voorbeelden uit eigen omgeving ● Google / YouTube / Twitter
@knuiversjan Tot ziens online en tot de volgende keer !